Raskatt som utekatt

Har två olika bengaler i vårt villaområde, tyvärr. Vår katt har blivit attackerad två gånger så pass att den fått läggas in, och även grannens katter har fått sig en ordentlig omgång. Och ja, vi har sett att det är just dessa katter som är boven i dramat. Veterinären har suckat och sagt att bengaler inte borde vara utekatter.. :down:
Är själv emot innekatter och tycker att det kvittar oavsett om det är en "raskatt" eller inte, men när det är raser som har i naturen att vara väl tuffa mot andra, så bör de hållas inne.
Det kanske är då att ägaren till katterna inte vet om detta. Jag vet flera bengaler som går ute och då bygden är liten hade msn vetat om det varit problem men det är det inte. Så man ska nog inte dra alla över en kam. Jag kaan förstå att bengaler säkert kan vara rätt tuffa om dom väl stöter på motstånd. Det är en speciell ras. Men det finns det otaliga huskatter som är också.
 
Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville.
Nu har vi flyttat till landet och börjat fundera på katt. Då mamma har en siames så har jag fått för mig att jag vill ha en raskatt och sitter och läser på om olika raser och besöker uppfödares hemsidor.
Men på i princip varenda sida står det att kattungen säljs som innekatt, möjligtvis om man bor låååångt från väg kan det vara diskuterbart.
Jag förstår ju att när jag köpt katten är den min men att ljuga för en uppfödare för att få köpa känns ju inte aktuellt.
Är det så ovanligt att ha raskatter som utekatter? Är det en väldigt dum fråga? :confused: Finns det raser som passar bättre som utekatter?

Det är väl bara att köpa katten och sen göra som du vill? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 643
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 734
Övr. Katt Får er raskatt gå ut? Vilken ras är det? Hur bor ni? Jag har bara haft s.k. bondkatter och det har varit självklart att släppa ut...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 194
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp