Raskatt som utekatt

Rasen min kollega var ute efter var Sibirisk katt, och där var det som sagt inte så svårt att hitta uppfödare som sålde som utekatt som de bodde vid lugn villagata. Kanske kan vara ngt? Min tanke är att om man medvetet letar efter en katt som ska vara ute så är någorlunda päls att föredra, och ett medeltemperament. Inga katter mår ju bra av extrem kyla, men om den lyckas hamna utomhus en höstkväll är det att föredra att det inte är tex en crx eller korat. Medelaktiv och medelsocial borde ha större chanser att den beter sig vettigt utomhus.

(En av mina ungar, som tyvärr blev omplacerad utan att fråga mig, körde iväg en grävling från "sitt" sommarhus. En 2,8 kg honkatt... Nu gick det bra, jag förmodar att grävlingen hade bättre gryt på bekvämare plats att välja på, men det säger något om rasens karakteristiska brist på självinsikt. De är från början uppfödda för att jaga orm och används i viss mån fortfarande så i Thailand.)
 
Vi har en maine coon som utekatt, vet flera som säljer dom även som utekatter. Har du fejjan finns maine coon sweden, en stor grupp där många uppfödare hänger. Då kan man skriva vad man söker och att man vill ha den ute, folk brukar alltid få napp där i sina sökesannonser :)
 
Uppväxt i villasamhälle med siames som var utekatt på sommaren och inne på vintern, hon bestämde helt själv :)
En granne där jag bor nu har 2 bengaler som går fritt ute på sommaren men är i rastgård/inne på vintern
 
Min framtida katt kommer få ha lina på sig i trädgården.

En vän hade det med sin katt sedan han var ung, inga problem med intrasslande etc han visste precis hur han skulle göra för att inte fastna, sen satte han sig utanför fönstret och blev insläppt när han tröttnade.¨

Hoppas verkligen det funkar med min framtida. 12 000kr eller 0 kr spelar inte mig personligen någon roll.
 
Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville.
Nu har vi flyttat till landet och börjat fundera på katt. Då mamma har en siames så har jag fått för mig att jag vill ha en raskatt och sitter och läser på om olika raser och besöker uppfödares hemsidor.
Men på i princip varenda sida står det att kattungen säljs som innekatt, möjligtvis om man bor låååångt från väg kan det vara diskuterbart.
Jag förstår ju att när jag köpt katten är den min men att ljuga för en uppfödare för att få köpa känns ju inte aktuellt.
Är det så ovanligt att ha raskatter som utekatter? Är det en väldigt dum fråga? :confused: Finns det raser som passar bättre som utekatter?
När katten är såld är den ju din, så det är ju ditt beslut om katten ska vara ute eller inne.

Många som enbart har innekatter tänker att det är livsfarligt för katter att vara utomhus, så det handlar nog mer om traditioner än att raskatter inte kan vara ute.

Vi löste det genom att köpa en vuxen omplacering när vi köpte raskatt. Den gick bra att ha ute - det är kanske mer uppfödarna som inte vill sälja om man inte garanterar att den aldrig kommer gå ut. Vi kollade med några uppfödare också, men ingen ville sälja en kattunge till någon som inte haft rasen förut, så det var lite moment 22.
 
Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville.
Nu har vi flyttat till landet och börjat fundera på katt. Då mamma har en siames så har jag fått för mig att jag vill ha en raskatt och sitter och läser på om olika raser och besöker uppfödares hemsidor.
Men på i princip varenda sida står det att kattungen säljs som innekatt, möjligtvis om man bor låååångt från väg kan det vara diskuterbart.
Jag förstår ju att när jag köpt katten är den min men att ljuga för en uppfödare för att få köpa känns ju inte aktuellt.
Är det så ovanligt att ha raskatter som utekatter? Är det en väldigt dum fråga? :confused: Finns det raser som passar bättre som utekatter?
Jag har tre Ragdoll. Alla går ut dagligen. Bor på landet.
Min bror har även han Ragdoll, även hon går ut varje dag. Dom bor i ett villaområde.
 
Jag har haft tre norska skogkatter som alla har fått gå ut, och tyvärr har två dött i bilolyckor. Vi bor inte olämpligt, men skogkatterna verkar ha stor vandringslust så reviren är stora, och de är inte rädda för något inkl bilar...
En av de tre har jag kvar, han fyller 15 nästa vecka och är min ögonsten. Jag älskar skogkatter, men kommer aldrig köpa en ny pga vandringslusten.

Numera har jag två Birmor också, och de lämnar aldrig trädgården. Nästan för bra för att vara sant, men på över tre år så har de aldrig hoppat över staketet trots att de får gå ut som de vill varje dag. De kommer när man ropar, varje gång. De jagar inte heller, vilket är rätt skönt...
Mina Ragdoll stannar bara i trädgården med. Eller så är dom på åkern bredvid. Kommer genast när man ropar.
 
Min framtida katt kommer få ha lina på sig i trädgården.

En vän hade det med sin katt sedan han var ung, inga problem med intrasslande etc han visste precis hur han skulle göra för att inte fastna, sen satte han sig utanför fönstret och blev insläppt när han tröttnade.¨

Hoppas verkligen det funkar med min framtida. 12 000kr eller 0 kr spelar inte mig personligen någon roll.

Tänk dock på att griniga folk kan ha åsikter. Katter får inte sitta i lina enligt djurskyddslagen. Har man koll och inga träd i närheten så det jag inga problem, men så du vet.
 
De har otroligt lätt för att smita in i en bil och lifta, bli instängda och tro att oj, människa! Bästa vän i världen! De har noll självbevarelsedrift.
:)


Min ena är känslig och är därför mer uppmärksam, men Knubbisen är aningslös över eventuella faror. Hon vankar rätt fram till folk, promenerar mitt i gatan och flyttar sig inte om det kommer en bil/cykel/häst, ställer sig två meter bort och glor på hunden som skäller och hänger i kopplet för att komma åt henne... A cooool cat!

Men just det gör att jag aldrig vågar släppa henne utan uppsikt. Det finns liksom inte i hennes huvud att någon/något skulle vara värt att akta sig för. Hon är ju störst i världen och dyrkas av alla! :cool:
 
Ta kontakt med några uppfödare via mail och förklara din situation. Hur ni bor och att du tyvärr kommer att vilja ha möjlighet att låta katten gå ut. Det är inte alls omöjligt att de tycker att det går bra under de omständigheter som du har. Man kan tex också ha för avsikt att ropa in katten om kvällarna så att man vet att den kommer in dagligen och inte är utomhus nattetid.

Det är bäst att vara ärligt. Det finns jättemånga utekatter som är renrasiga. Maila de upprdare som du är intresserad av att köpa katt från och fråga. Det värsta som kan hända är att de säger nej och du får leta vidare. Men min erfarenhet säger att det inte alls är omöjligt att få ett ja. :)
 
Vi har en ocicat. Jag berättade för uppf att vi bor i lugnt villaområde med altandörr ut mot ganska stor trädgård och att det inte skulle funka att inte kunna ha dörren öppen på sommaren (har även tre barn samt huskatt -som är livrädd för att gå ut- samt hund). Uppf tyckte det var helt ok.
Ocicaten själv går gärna ut i trädgården om dörren är öppen men har hittills inte gått längre än så (han är 1.5 år så det är en sommarsäsong han har varit ute så). Nu när det är kallt och dörren stängd visar han inget intresse alls- sist han var ute var i september. Hoppas det fortsätter funka lika bra nästa år...
 
Min granne har norska skogkatter och de går ute.
Jag har en Rex som är ute på sommaren mycket. Lite på vår och höst och innekatt nu under vintern. Hon kan gå ut korta stunder även nu på vintern om det är lite mildare väder.
Annars är väl rexar inga katter att rekommendera om man ffa vill ha utekatter med tanke på deras päls :D
 
Stallägaren där jag har hästen nu har en kastrerad birma-hane som är en i kattgänget på gården. Han går ut i in genom kattluckan precis som de andra. Han är lite väl godtrogen - vem som helst kan klappa honom ute. Har för mig han är fem år och hitintills har det i alla fall gått bra. Jag minns en annan som bodde i ett lugnt villaområde och som hade två kastrerade birma-hanar. Dom fick också gå ut men bara på dagtid. Norska skogkatter och sibiriska katter klarar sig bra ute och det finns säkert fler raser som också gör det.
 
Mina Bengaler var utekatter trots förbud från uppfödarna. Jag hade tänkt ha dem som innekatter och ta promenader i sele. Katterna hade en annan uppfattning:D
Har två olika bengaler i vårt villaområde, tyvärr. Vår katt har blivit attackerad två gånger så pass att den fått läggas in, och även grannens katter har fått sig en ordentlig omgång. Och ja, vi har sett att det är just dessa katter som är boven i dramat. Veterinären har suckat och sagt att bengaler inte borde vara utekatter.. :down:
Är själv emot innekatter och tycker att det kvittar oavsett om det är en "raskatt" eller inte, men när det är raser som har i naturen att vara väl tuffa mot andra, så bör de hållas inne.
 
Har två olika bengaler i vårt villaområde, tyvärr. Vår katt har blivit attackerad två gånger så pass att den fått läggas in, och även grannens katter har fått sig en ordentlig omgång. Och ja, vi har sett att det är just dessa katter som är boven i dramat. Veterinären har suckat och sagt att bengaler inte borde vara utekatter.. :down:
Är själv emot innekatter och tycker att det kvittar oavsett om det är en "raskatt" eller inte, men när det är raser som har i naturen att vara väl tuffa mot andra, så bör de hållas inne.

Som alla huakatter då. Som inte är avlade på för att vara lugna innekatter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 735
Övr. Katt Får er raskatt gå ut? Vilken ras är det? Hur bor ni? Jag har bara haft s.k. bondkatter och det har varit självklart att släppa ut...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 201
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp