Raskatter och utevistelse

Sofie.S

Trådstartare
Jag såg i ett annat forum att majoriteten av kattägare till raskatter inte släpper ut sina katter. Många hade sele eller rasthagar.
Anledningen var att de var rädda för att katten skulle bli påkörd, instängd, skadad av människor/katter samt att de inte ville ha in parasiter inomhus.

Jag blev förvånad över hur få raskatter som fick gå ut själva.
Hur resonerar ni?

Vi bor i ett kvarter där det finns både huskatter och raskatter som går fritt. En större väg finns men är två gärden mellan kvarteret och vägen. Jag tänkte att det var en självklarhet men blir ju osäker.

Har en bekant som har GPS på sin katt, är det något ni har testat?
Hen åker helt enkelt och hämtat katten när den promenerar iväg för långt :rofl:
 
Varför skulle det vara en självklarhet? Jag vet många som har huskatter inne med. Och det är inte bara för riskerna för katten, utan även för att grannar som inte vill ha katt ska slippa.

Jag ska sätta GPS på selet, går vi i skogen måste jag släppa henne ibland (matte kryper inte gärna under granar eller hoppar över liggande träd hur som helst) och då är det bra att kunna hitta om hon drar.
 
Jag bor på landet, nära två ganska tättrafikerade vägar. Jag skulle aldrig vilja ha en utekatt i det området. Grannen mittemot, tex har blivit av med många katter pga trafiken, liksom en annan i byn. Jag funderade tidigare på att ta en huskatt, men ville inte ha den som innekatt. Sen blev jag erbjuden en raskatt och nappade på det erbjudandet. Jag går promenader med honom, och han har en 18 m2 rastgård, men jag skulle aldrig i livet ha honom lös ute. I ungdomen i hans förra familj, ännu längre ut på landet, fick han vara ute men det funkade inte - han var alldeles för vild och orädd...så han blev inne, bara inne. ...tills han kom till mig.
 
Bor man nära andra människor och vägar ska man inte släppa katten lös ute. Det finns för många faror för katten och katterna stör grannarna för mycket. Varje vår när jag rensar rabatten jag odlar lite i så känns det som att rensa en kattlåda. Så jäkla äckligt att folk släpper ut sina katter och låter dem kissa och bajsa i mina rabatter där jag vill odla ätbart! Jag känner kattallergiker som inte kan ha sin uteplatsdörr öppen på sommaren för då går grannens katt in och lägger sig i sängen eller soffan!
 
Appropå det så har grannen en oreggad Ragdoll (?) som utekatt. Han är 6 månader och har hittills varit jättefeg, inte vågat gå ut om inte matte eller husse varit med.
Igår var han tuff. På min gård bor det 4 jakthundar, inga av dom direkt vana vid katter. Han knatade fram till den ena, förvisso med svansen uppburrad och så. Men ändå. Den hunden gjorde inget. Som tur var. En annan av hundarna hade troligen bitit ihjäl honom om katten gått fram till henne. Vi bor på landet.
 
Jag är uppvuxen med utekatter. Det gick jättebra... tills det inte gjorde det längre. Smärtan att förlora två unga, alldeles fantastiska små katter till bilvägen har satt djupa spår i mig. ALDRIG att jag har en utekatt igen, inte ens om jag bor mitt i ingenstans. Är det inte bilar som är farliga så är det slåttermaskinen, eller människor, eller rovdjur, eller...
 
Jag är uppvuxen med utekatter. Det gick jättebra... tills det inte gjorde det längre. Smärtan att förlora två unga, alldeles fantastiska små katter till bilvägen har satt djupa spår i mig. ALDRIG att jag har en utekatt igen, inte ens om jag bor mitt i ingenstans. Är det inte bilar som är farliga så är det slåttermaskinen, eller människor, eller rovdjur, eller...

Jag har alltid funderat på hur det blir om nått ändras. Tänk om en nyinflyttad granne köper en kattilsk hund? Tänk om nån säljer huset till en familj med hyperallergiska barn?
 
Jag bor i förorten och såg häromdagen en katt genom fönstret sätta sig i grannens trädgård och skita :wtf: alltså, det är inte tusentals kvadratmeter på trädgårdarna här utan man nyttjar troligen hela trädgården. Äckligt om man då råkar på kattbajs! Dessutom går det vägar genom hela förorten och det är tillräckligt svårt att få bilarna sakta ned till 30 vid förskolan i närheten :crazy:

Jag har bara låtit min katt gå ut enstaka gånger på mycket korta avstånd och under strikt översyn. Skulle inte våga annat!
 
Instämmer med samtliga föregående. Även om man anser att det är tryggt för katten så är det inte roligt för grannarna när katterna använder rabatter till låda, sandlådor så barnen får bajs på händerna, det blir repor i lacken på bilar när katten vill ha lite värme när det är kallt.

Visst kan man sätta på en katt en GPS - även om de fortfarande är relativt klumpiga, men det tar inte bort det största problemet, eg, grannarna. Många människor är dessutom ganska hänsynslösa vad gäller att få bort katterna från sin tomt och hus. Det är ägarna man borde slänga iskallt vatten på och köra ultraljud imo. Och tyvärr har ju inte kattägare samma ansvar som hundägare. Vandrar din katt in och har sönder något värdefullt föremål så har du inget ekonomiskt ansvar, men grannsänjan blir det nog inte mycket av.
 
Jag hör till den allt mindre skaran personer som tycker att man som boende i tätort får räkna med att då och då hitta lite kattskit i rabatten eller i sandlådan, eller få påhälsning av en katt på altanen, värre saker har hänt.

Jag är uppvuxen med katt i ett villaområde och de har alltid varit fritt strövande utekatter som absolut har föredragit att vara ute framför inne under stora delar av året. Många grannar hade utekatter också, så det fanns en gemensam förståelse för vad det kan innebära. En gång hittade jag grannens katt i min säng. :p Visst, en av våra katter blev påkörd alldeles för tidigt, och det var väldigt smärtsamt, men han levde ett otroligt bra, fritt liv fram tills det ögonblicket.

Är numer hundägare men föredrar alla dar i veckan att hitta kattskit i pallkragen framför att stå ut med grannarnas skällande hundar dygnet runt...
 
Jag hör till den allt mindre skaran personer som tycker att man som boende i tätort får räkna med att då och då hitta lite kattskit i rabatten eller i sandlådan, eller få påhälsning av en katt på altanen, värre saker har hänt.

Jag är uppvuxen med katt i ett villaområde och de har alltid varit fritt strövande utekatter som absolut har föredragit att vara ute framför inne under stora delar av året. Många grannar hade utekatter också, så det fanns en gemensam förståelse för vad det kan innebära. En gång hittade jag grannens katt i min säng. :p Visst, en av våra katter blev påkörd alldeles för tidigt, och det var väldigt smärtsamt, men han levde ett otroligt bra, fritt liv fram tills det ögonblicket.

Är numer hundägare men föredrar alla dar i veckan att hitta kattskit i pallkragen framför att stå ut med grannarnas skällande hundar dygnet runt...

Allergikern som inte kan ha sin uteplatsdörr öppen för att grannens katt tycker att hens soffa och säng är bra sovplatser rycker nog inte på axlarna.

Jag tycker att alla ska ta ansvar för att de djur de skaffar inte orsakar olägenhet för andra människor. Man ser alltså till att ens hund inte skäller i trädgården och stör grannarna, man ser till att ens hund inte attackerar andras hundar/djur och man ser till att ens katt inte stör ens grannar genom att bajsa i rabatter och gå in i andra människors hem. När jag är ute och rider ser jag till att sakta ner i god tid innan jag får möte så att ingen blir rädd. Jag föder undan hästbajset om hästen bajsat på olämpligt ställe osv. Det är sånt som ingår när man har djur.
 
Jag hör till den allt mindre skaran personer som tycker att man som boende i tätort får räkna med att då och då hitta lite kattskit i rabatten eller i sandlådan, eller få påhälsning av en katt på altanen, värre saker har hänt.

Jag är uppvuxen med katt i ett villaområde och de har alltid varit fritt strövande utekatter som absolut har föredragit att vara ute framför inne under stora delar av året. Många grannar hade utekatter också, så det fanns en gemensam förståelse för vad det kan innebära. En gång hittade jag grannens katt i min säng. :p Visst, en av våra katter blev påkörd alldeles för tidigt, och det var väldigt smärtsamt, men han levde ett otroligt bra, fritt liv fram tills det ögonblicket.

Är numer hundägare men föredrar alla dar i veckan att hitta kattskit i pallkragen framför att stå ut med grannarnas skällande hundar dygnet runt...

Ja, säkert ligger en påkörd katt som överlevt och tänker att "Äh, vad gör väl ett krossat bäcken. Jag har ju levt lycklig hittills". Eller så är det bara ägarnas sätt att slippa känna dåligt samvete över att man utsatt sin katt för den risken? För jag tror bara det är du som ägare som känner så, inte katten själv. Den lider lika mycket oavsett tidigare liv.

Är det inte lite intressant att den gemensamma förståelsen aldrig gäller kattägarna, utan bara de som ska stå ut?
Var är din förståelse för att din utekatt kan göra att mina innekatter inte kan gå ut pga att din katt bråkar?
 
Ja, säkert ligger en påkörd katt som överlevt och tänker att "Äh, vad gör väl ett krossat bäcken. Jag har ju levt lycklig hittills". Eller så är det bara ägarnas sätt att slippa känna dåligt samvete över att man utsatt sin katt för den risken? För jag tror bara det är du som ägare som känner så, inte katten själv. Den lider lika mycket oavsett tidigare liv.

Är det inte lite intressant att den gemensamma förståelsen aldrig gäller kattägarna, utan bara de som ska stå ut?
Var är din förståelse för att din utekatt kan göra att mina innekatter inte kan gå ut pga att din katt bråkar?

Eller att innekatter börjar slåss med varandra för att grannkatterna stressar skiten ur dem när de stirrar på katterna genom fönster och pissar på altanen.
 
Jag inser att jag bor i ett oerhört tillåtande kvarter gällande katter. Här bor det 10-12 olika katter som strövar omkring. Har aldrig hört någon granne gnälla heller. Så för mig känns det rätt främmande att ha innekatt när vi bor så bra som vi gör.
 
Eller att innekatter börjar slåss med varandra för att grannkatterna stressar skiten ur dem när de stirrar på katterna genom fönster och pissar på altanen.

Anledningen till att jag helst inte vill bo på markplan (bor i hyreslägenhet) - det där kan ju helt sabba relationen mellan två katter som ursprungligen kommer väldigt bra överens.
 
Min raskatt får gå fritt ute under dagen när jag bor i mitt sommarboende som är ett hus utan nära grannar. Finns en 70-väg ca 1 km bort, men katten visar inget intresse att gå så långt ifrån huset. Är mer intressant med mössen kring husen. Första året var jag alltid med ute och övervakade, men när jag såg hur den betedde sig så är det numera o-övervakat.

Men när vi bor i stan blir det istället koppelpromenader då det är trafik/hundar/människor överallt.
 
Jag hör till den allt mindre skaran personer som tycker att man som boende i tätort får räkna med att då och då hitta lite kattskit i rabatten eller i sandlådan, eller få påhälsning av en katt på altanen, värre saker har hänt.

Jag är uppvuxen med katt i ett villaområde och de har alltid varit fritt strövande utekatter som absolut har föredragit att vara ute framför inne under stora delar av året. Många grannar hade utekatter också, så det fanns en gemensam förståelse för vad det kan innebära. En gång hittade jag grannens katt i min säng. :p Visst, en av våra katter blev påkörd alldeles för tidigt, och det var väldigt smärtsamt, men han levde ett otroligt bra, fritt liv fram tills det ögonblicket.

Är numer hundägare men föredrar alla dar i veckan att hitta kattskit i pallkragen framför att stå ut med grannarnas skällande hundar dygnet runt...
Toxoplasma kan vara farligt för riktigt småbarn och gravida så i sandlådan bör katterna inte vara. Och i tätort kan det bli väldigt många katter på liten yta. Vi har väl 3-4 som går lösa utanför och vi har motsvarande knappa 2 fotbollsplaner (för 3 X 78 + 150 lägenheter)

PS Min favvo-artikel om toxoplasma: Katter sprider parasit i hjärnan | Forskning & Framsteg (fof.se) Men faktiskt lite äckligt att 1/3 av mänskligheten och 1/5 av alla svenskar bär en parasit som man bara får i sig via kattbajs.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 796
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp