FUNNY

Trådstartare
Ja jag vet att det finns massor av trådar i detta ämnet men jag tycker inte riktigt jag fått svar på mina bryderier ;)

Har fått hem ny pålle som har jätte mycket rasp på ena bakbenet. I vilket fall så har hon jätte stora skorpor ena bak o i morse blödde det ordentligt:crazy:
Jag vet ju att det ska hållas torrt o rent o smörja med mjukgörande salva. Men nu när det blöder så sprider det väl sig ännu värre? Pållen är mäkta imponerad oxå när man är där o pillar....

Förra ägaren har fått recept utskrivet av vet men jag har inte hunnit få ner det ännu och jag måste ju börja behandla snarast!

Vågar jag tvätta det rent med rejält utspädd jodopax? Har lite respekt för att använda det.....Men eftersom det är bakterier så borde ju jodopaxen få bukt med den biten!
Och efteråt torka ordentligt o smörja med karledsslava (eller fucidin som jag tror jag har hemme) och därefter linda på det?
Vad tror ni om detta ni som har eftarenhet av sådana problem?
 
Sv: Rasp

Ja skulle själv inte använda Jodopax. Tycker det är bättre att tvätta med mild tvål tex Lactacyd eller Hexosil (bakteriedödande) Tycker att Jodopax blir för starkt även om man spär ut det ordentligt. Om du får vet. salva inom snar framtid så borde det räcka med att du håller det rent och torrt....
 
Sv: Rasp

Det var någon mirakelkur med att blanda fiskleverolja o sulfa o sen linda över det... Men med tanke på röda dagar o så så lär det ju dröja flera dagar innan jag hinner få receptet....
Grejen är ju den att jag vill gärna ha henne ute på natten o det är väldigt högt gräs i hagen så hon kommer nog att bli fuktig under natten :crazy:
Funderade på att linda benen på natten med vetflex (eller vad den nu heter, klisterlinda) och då borde det väl kanske inte vara fel med en fet salva under?
Jag vet att luft är bra men just på natten så tror jag nog det är bättre att försöka hålla det torrt med linda ?
 
Sv: Rasp

Vet inte om det är så bra med en fet slava under klisterlinda. Det blir väldigt varmt och in-stängt och då trivs ju baketerierna bäst. Jag skulle nog tvätta och torka och sen kanske linda med bomull under. Har själv en häst med hudproblem värre än rasp. Jag har fått varva med att ha honom lindad och inte. När det blivit infekterade öppna sår varit tvungen att ha honom lindad men försökt att lufta benet så mkt som möjligt där emellan. Jag tror att man får pröva sig fram. Finns inget rätt eller fel från fall till fall.... På vissa hästar fungerar den ena slavan och på andra blir det värre. Jag vet som hållt på i många år. Just nu använder jag en special blandad salva som veterinären komponerat ihop själv och beställer åt mig.

Hoppas du blir av med raspen på pållen. Lycka till !
 
Sv: Rasp

Nä det kan kanske bli lite väl varmt o kladdigt?! RAsp/mugg blir ju alltid bäst på vintern i kyla så varmt vill man ju egentligen inte ha det!
Får nog bli torra lindor på natten o sen smörja på morgonen!

Tack för råden!
 
Sv: Rasp

Tack! :bow:

Hon har alltså jätte stora sår! Blödde som bara den i morse på lilla stumpan :cry:
Måste nog få det riktigt rent oxå! men visst Skillingaryd är faktiskt bra till det mesta men det känns inte riktigt bra på öppna sår?!
 
Sv: Rasp

Ett tips från förr i tiden är att smörja med äggvita varje kväll. Kletigt som bara den......men väl värt ett försök när sulfa + div penicillinsalvor inte fungerar. Tvätta rent ibland (men inte varje dag) med lactacydtvål, skölj och torka och smörj på äggvita igen. (Det ska bara vara vitan, och den ska inte vara vispad, utan smetas på "rå")
 
Sv: Rasp

Nä, det är klart. Jag har alltid smöjt så fort det börjar komma lite bara och skillingarydssalvan har dämpat det så det aldrig blivit öppna sår...
 
Sv: Rasp

Min nordis får mycket rasp på bägge frambenen varje vinter. Kroniskt, det går inte att bota men går att lindra ganska mkt.

Jag klipper bort allt hår omkring det drabbade området (synd på det fina hovskägget, men vad ska man göra), tvättar med ljummet vatten och såpa eller lactacyd, torkar ordentligt torrt med frottéhadduk, borstar bort resten av lösa flagor med mjuk borste (pannborste typ) och smörjer sedan med rikligt av Nylanders hästkräm.
Det är det som fungerar bäst på henne av allt vi har provat :)
 
Sv: Rasp

jag köpte en ganska oskött 1 1/2 åring för några år sedan. inte nog med att hon hade ringorm över hela kroppen, hon hade även kraftig mugg och rasp på alla 4 benen.(full av mask, allt annat än välfodrad. hon stod i en kospilta utan strö, köpte henne för att jag kunde inte åka därifrån med helt hjärta, igentligen va jag med en bekant som skulle köpa häst :crazy: )

fick behandlat ringormen med licens medel som jag fick av vet. sen la vi jodopax omslag på raspen, och muggen i den mån det gick. det som inte kunde läggas omslag på tvättades med lösningen 3 ggr/dan och smörjdes med sreptocillin.

jodopaxen är jättebra om man blandar lösningen 1% istället för 4% som står på flaskan(allt enligt vets rek.). nätterna med-dagarna utan. med sreptocillin vet. salva på såren. efter ca. 10-15 dagar va hon helt läkt från raspen.
 
Sv: Rasp

Streptocillin har jag inte tänkte att den kan vara bra! Det ska jag helt klart prova :bow:
Hon har faktiskt redan blivit bättre sen hon kom hem i torsdags men visst vill man att allt ska gå så snabbt som möjligt. Det ser ju minst sagt trevligt ut + att hon avskyr när man är på det och att bråka men ny pålle är ju inte det roligaste :smirk:
 
Sv: Rasp

roligt att det börjar bli bättre.:D nä, kul är det inte. våran va helt ohanterad dessutom :crazy: och ringormen tog ganska lång tid innan den va läkt. raspen va nog hennes minsta problem :angel:

men sen va hon riktigt fin att hantera, så inget ont som inte har något gott med sig.;) :D :D
 
Sv: Rasp

Min häst får mugg/rasp nästan varje vinter och jag har prövat det mesta av salvor. I år gick det inte över förrän jag använde Virkon S (utspädd 2% lösning) som jag sprayade med blomspruta. Det var jätteenkelt och jag ångrade att jag inte prövade det först. När jag använde salvor och lindade fick hästen lymfangit (eller förstadium till det) så det tänker jag aldrig mer göra.
 
Sv: Rasp

Ia4 skrev:
Min häst får mugg/rasp nästan varje vinter och jag har prövat det mesta av salvor. I år gick det inte över förrän jag använde Virkon S (utspädd 2% lösning) som jag sprayade med blomspruta. Det var jätteenkelt och jag ångrade att jag inte prövade det först. När jag använde salvor och lindade fick hästen lymfangit (eller förstadium till det) så det tänker jag aldrig mer göra.

min häst fick också mugg en gång som inte ville ge sig(inte så mkt) så vet sa att jag skule linda med jodopax omslag...nästa morgon stod han där han stod(röd dag...)fick ringa jour vet som kom och konstaterade lymfangit!!!
Därefter gör jag aldrig om det, utan använder alsolsprit omslag en natt, sen brukar det ofta ha torkat ut... :bump: :bump:
 
Sv: Rasp

det va liksom därför min vet. rek. 1% jodopax istället för 4% som står på flaskan. det tar ner svullnader.(använder ofta jodopax men aldrig mer än 2%.)
 
Sv: Rasp

hillevie skrev:
det va liksom därför min vet. rek. 1% jodopax istället för 4% som står på flaskan. det tar ner svullnader.(använder ofta jodopax men aldrig mer än 2%.)
min vet sa att jag skulle ha 2%...men sen va det en häst med mkt fullblod i och vad jag har erfarenhet av dom så är dom känsligare än "vanliga" halvblod..
 
Sv: Rasp

mitt halvblod har fullblodspappa, han har varit en riktig "klumpfot" när han växte upp. fick jämt sticksår och sår på bena. när han får sårskador så svullnar han alltid jätte mkt. det ända som tog ner det va 1% jodopax omslag.(använder aldrig mer än 1% till omslag.)jag upplever oxå att fullbloden är lite "känsligare"

men visst finns det hästar som är känsligare mot vissa saker än andra.:crazy: vi har alltid använt oss av jodopax (även dom beridar stall jag jobbat i). för oss har det alltid funkat, såvida man inte blandar som det står på flaskan. det upplever inte jag som något bra, alldeles för "kraftigt".
 
Sv: Rasp

Nu fick pållen hemsk rasp så fort fukten på nätterna kom (obs hade inte ens regnat). Jag trodde pålle fått litet skavsår av damaskerna o igonerade de dag ett - dag 2 var det stora blaffor med rasp:crazy:
Jag blev tvungen att stalla in för det är ganska så högt gräs i hagen o det gör nog inte saken bättre.
Nu har pållen varit installad i några veckor o jag brottas med raspen.
Jag har provat väldigt mycket olika tillvägagångssätt. Har även ett par olika salvor som jag fått utskrivet av vet. Men jag tycker det är väldigt segdraget o det kommer nytt hela tiden :confused: + att de salvorna tunnar ju ut huden så det är ju inte bra i det långa loppet.
Jag fattar inte hur jag ska kunna förebygga det, framför allt till höst o vintern när leran kommer:confused: Nu är det ju ändå torrt o fint i hagarna. Hästen står aldrig i lera. Har torr o fin box med torv. Jag sköter om raspen 2 gånger om dagen. Vad kan jag mera göra i förebyggande syfte? Och kan man lägga omslag mer Virkon över natten? Har inte provat Virkon ännu...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 714
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Min hund är en hanhund som fyllde åtta år den 15 mars. Han har fått vara frisk i sitt liv förutom en sårskada på ena tassen. Jag minns...
2
Svar
25
· Visningar
2 978
Senast: dpmatte
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp