Det finns många olika varianter av RR, tunga, smäckra, tunna, eleganta, lågstöällda, högställda etc så du måste sett skräckexemplar om du tycker de är tunga :smirk: Mina är allt annat än tunga om man säger så, utan att för den delen vara tunna.
De har också en HD statistik på under 8%. Det finns inte sådär jättemånga stora hundar som slår det (tror jag).
 
Jag har sett en av dina på bilder :love:
Nae de jag såg var inte skräckexempel de var alldeles underbara. Men de var ju så stora :o Jo du har helt rätt i att de är reserverade hundar. Min äldre väninna har 2. Varav en är rastypisk till max, de två virvlarna på ryggen, lite tillbakadragen (inte rädd men föredrar sin säng framför att ligga på gräsmattan tillsammans med fikande människor). Den andra är mkt lik en hund jag letar efter. Otroligt glad och social. Mycket busig och trevlig. Sen så är hon kanske lite av en enmanshund även hon. Hon tyr sig bara till en medlem i familjen osv.

Jag vill inte ha en vek hund på något sätt. Gärna lite vassare. Jag har inte planerat att skaffa barn eller låta andra människor gosa utan tillåtelse med min hund. Så lite rivgärn får det gärna vara :p
 
Fast man får jobba på det 10 ggr mer än vissa andra raser att de INTE skall hoppa på folk. Många är ju överdrivet tillgängliga. Otroligt mycket lättare att ha en mindre tillgänglig hund lös *tro mig*

Har KH Collie kommit som förslag? Eller Mellanpincher? Vet ej om de passar dina behov, men jag gillar de *hi hi*
 
vill du träna så verkar en Tollare vara ett bra val!
Himla trevliga hundar,sociala,lätttränade,gillar vatten
Men de kräver en del aktivering för att vara lyckliga
 
Jag håller med dig om Tollare. Det är nog en lämplig ras till det Aliide vill göra. Angående RR så fungerar de säkert oxå bra men de jag har sett på agilitybanan har varit ganska slöa. Om du enbart vill hålla på med agility som en aktivering så fungerar säkert RR. Till tävling så skulle jag välja en hundras med driv i, tex Tollare.
 
Jag vill inte ha en vek hund på något sätt. Gärna lite vassare. Jag har inte planerat att skaffa barn eller låta andra människor gosa utan tillåtelse med min hund. Så lite rivgärn får det gärna vara

Då är nog inte RR en hund du letar efter, kanske dobermann skulle passa bättre?
 
Jag gillar dobermannen men vet inte så mycket om dom. Kan jag erbjuda en dm det dom behöver osv. Gillade Tollaren väldigt mycket. Och så söt. Men den verkar behöva mycket stimulans, såsom aportering, sök och spår. Något som jag själv inte har intresse av.

Skogspromenader, med vid ridturer, badning i sjön, lydnadskurser och ev. agility. Det är vad jag vill syssla med.

Gillade även den krulliga retrievern :bow:
 
Ta de raser du attraheras mest av - surfa in på deras rasklubbars sidor och läs på extra mycket om dem. De som fortfarande verkar intressanta går du vidare på genom att ringa uppfödare och ställa alla frågor du har. Till slut kommer du att ha en ras som du tycker passar dig - eller inte, men då är det bara att börja om från början :D
 
Men det finns ju så många raser :crazy:

Har suttit och läst hela eftermiddagen om olika raser osv. Dobermannen tilltalar mig mycket i utseende (hur fasiken får öronen att stå upp?), Den krulliga retrievern tilltalar mig i sättet.. Så det är så svårt.
 
Alla ni som tipsar så innerligt om spaniel och retriver: Glöm för guds skull inte att de faktiskt är jakthundar!!! :eek: Dom har ett behov av att få apportera!! och jobba på de sättt dom är till för! De är stötande och apporterande fågelhundar! :love:
Visst de finns de som är uppfödda till att vara utställningshundar och inget annat!! dock väldigt lugna och kärvänliga!! men då har du inte så mycket att jobba med!!!
 
Hur ser det ut med dobermannens höfter? Jag vill som sagt ha en hund som är energisk och kan springa mycket.
 
Jag har noll koll på HD-statistik hos dobermann, men HD förekommer precis som hos de flesta större raser.
 
Jo det är precis som du säger. Tänkte väl mer på om dobermann var speciellt utsatt.

Golden, trolling, krulliga retrievern eller dobermann. Det är dom raserna jag kollar på mest just nu.
 
Trolling??? menar du tollaren???

Curly coated är enligt många jag diskuterat rasen med, rent ut sagt, ingenting att ha... (var själv inne på en curly), De är skarpare än en "vanlig" retriver, och kan också visa oönskade tendenser som aggresivitet mot förare osv... jag har ingen statistik eller liknande, men det finns ju en anledning att man ser allt färre av dem... Vet dock EN som har fungerat bra som "killerhund". men har stark jaktinstinkt och inte lika mycket avlade som labbe och golden, alltså inte samma valmöjligheter osv... De kennlar och uppfödare jag har sett tilltalar mig inte alls heller.. (Förstår inte hur man kan avla på en apportör utan att ha några som helst jaktprovsmeriter eller använt den i jakt... :confused:)

Ska du ha golden så akta dig NOGA för HD-fel, välj gärna working varinaten (jaktvarianten), dock svår att hitta en bra, men när du väl gör det så...

Tollare likadant, se till så att du hittar en bra uppfödare, man ser tyvärr fler och fler måndagsexemplar (inom alla raser :confused:)

Dobberman har jag ingen erfarenhet av, men det finns det ju andra som har :p

Men ta en extra titt på springer spanieln också, trevlig allsidig hund. jaktlabben kan med vara ett bra val

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 846
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 577
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 635
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp