Bukefalos 28 år!

Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Alltså, jag håller givetvis med om att hundar ska få rastas utomhus flera gånger dagligen och allt det där men jag tycker nog ändå att @Inte_Ung blir ganska feltolkad. Vissa raser, oftast små raser, har faktiskt svårare för rumsrenhet än vad de flesta andra raser har. Alldeles oavsett hur fantastiskt duktig man är på att träna rumsrenhet enligt konstens alla regler så har en del hundar helt enkelt inte den där mentala spärren som hindrar dem från att göra ifrån sig inomhus. Att ens egna hundar minsann aldrig i hela sitt liv skulle så mycket som drömma om att lämna minsta kissdroppe inomhus är alltså irrelevant, faktiskt. Man behöver inte vara en dålig eller slarvig eller lagbrytande hundägare för att få en hund som kan kissa inomhus.

Sedan är det också så att vissa hundar helt enkelt inte vill vara utomhus i vissa väder, också helt oavsett hur man klär dem. Tvingar man ut dem är det inte alltid troligt att de gör sina behov, vissa håller sig hellre. Jag tolkar det som att småhundarna hos @Inte_Ung är i stort sett rumsrena, men tycker att det är plågsamt att vistas ute i vissa väderförhållanden. För vems skull är det då man drar ut hunden och inväntar kiss och bajs, något som hunden kanske kommer att hålla inne med så länge den bara kan? Jag ser faktiskt inget större problem med att låta dem göra ifrån sig på en improviserad hundtoalett inomhus, mer än att det givetvis är ofräscht ur ett människoperspektiv. Det är ju ingenting som görs hela tiden och istället för regelrätta rastningsrundor, utan något av en nödlösning för de situationer då hundarna faktiskt verkligen inte vill ut.

Sådana som aldrig låter hundarna gå ut och som själva har bestämt att hundarna gott kan kissa och bajsa inne är en helt annan kaliber, anser jag, än någon som tar ut vovvarna precis som alla andra men som har en lösning för att tillmötesgå hundarnas egna önskemål om att slippa gå ut i ruttet väder.
 
Kanske är det bäst att tillägga – nej, våra hundar här hemma kissar inte inne på handdukar eller annat (och lite mer på trådens ämne så har vi en hundrastgård runt hörnet som är skyltad till som "hundtoalett", där hundarna får kissa och bajsa fritt :D ), men jag har blivit väldigt ödmjuk sedan jag började leva ihop med två hundar som är så väldigt annorlunda jämfört med samtliga andra hundar jag har bott med eller träffat.

Min yngsta var när han var bebis en sådan som helst inte ville vara ute alls, och som ännu mindre ville göra ifrån sig ute. Han fick gå ut minst dubbelt eller trippelt så ofta som de andra hundarna, men oavsett hur man tajmade eller väntade in så var det helt dödfött att få honom att pinka. Han fick faktiskt en låda att gå på inomhus, för att åtminstone kunna kontrollera var pölar och korvar hamnar. Med könsmognaden och vackert väder har det där släppt helt, lådan används inte alls längre, men jag minns hur det var och hur chockad jag var över hur han fungerade. Hur det kommer bli när det är riktigt skitväder vet jag inte än, för det har vi inte varit med om sedan han var liten.

Båda våra två pojkar är sådana där som liksom inte har något emot att göra ifrån sig inomhus, till skillnad från vår tredje hund (kastrerad tik av större ras) som inte ens när grisar kan flyga skulle kunna tänka sig det. Tiken har inte behövt rumsrenhetstränas alls utan det kom naturligt, medan de andra två har blivit väldigt påpassade och uppmuntrade. Hundar är olika helt enkelt, ibland är de mer olika än man kan tänka sig förrän man själv har upplevt det.
 
Hundtoalett ute!?
Har du varit i en hundrastgård i stan någongång, inte ens där kan hundarna hålla sams pga att ägarna har noll koll, jag skulle vilja se hur det skulle gå till på en hund toalett. Vet du ens hur mycket hundar det bor i en stadsdel?
De skall väl inte vara där alla på en gång?
Jag tänkte något sådant här:
http://blogg.egrannar.se/2017/11/30/innovation-stoppar-pinkande-hundar-i-porten/
Eller sådant här:

20181017_a_Tampere-8.jpg
 
En vanlig biverkning av kastrering är hunden blir inkontinent.
Varför behöver de det? Vad händer om du matar dom 2 gånger om dagen och rastar dom regelbundet?
De magrar av om de inte får äta ofta.
De behöver mycket mat för sin storlek.
De är oerhört aktiva.

Det där låter inte normalt alls. Det ska inte rinna kiss konstant ur varken valpar eller vuxna hundar, oavsett storlek på hunden.
Nej det var det nog inte heller.
Men det gick över.

Som vuxna så rastas de normalt (ute) 6 ggr/dygn.
Vid riktigt dåligt väder så kan det bli att en eller två av dessa gånger i stället blir kissa inne på handduk.
Och nej, det är inte förbjudet.

Du kan väl kontakta Länsstyrelsen och anmäla mig om du är så säker. Det finns många här som vet vem jag är och kan hjälpa dig med det.
 
@Valptass så skönt att i alla fall någon förstår situationen.

Liten hund som helt försvinner i snön kan bli ganska så panikslagen faktiskt. Det finns inte på kartan att de kan kissa och bajsa då.
 
Små hundar har tydligen mer behov av att kissa ofta.
Vad är de för ras?
Våra små hundar har samma rastningsbehov som dem stora, så jag är bara lite tveksam till det. Jag skulle mer tro att det beror på att de är kastrerade.

Jag ser inte vad som är fel med om någon rastar sina hundar inne på en handduk istället för ute, sålänge de får komma ut också. Några av våra små vill inte rasta av sig ute i väldigt dåligt väder, så jag förstår att ni väljer att göra så även om jag inte hade velat ha det så.
 
Du skriver själv att de går ut minst 3 gånger varje dag, vad hindrar dom från att göra ifrån sig då?

3 ggr/dag betyder ca var 8onde timme, det är ganska länge att hålla sig för många hundar, speciellt eftersom dessa hundar verkar ha svårt att hålla sig.

Jag rastar mina hundar utefter den som kan hålla sig sämst, och det är min lilla kastrerade tik, hon behöver ut 5 ggr/dag, morgon, lunch, innan vi åker hem från jobbet, kvälls rastning och innan vi lägger oss släpps dem ut en snabbis på gården för en sista kiss. Om jag skulle rasta henne var 8onde timme skulle hon också garanterat kissa inne eftersom hon inte skulle klara att hålla sig så länge. Hon är rumsren, men rastar man för sällan kan hon inte hålla sig helt enkelt.
Tror dock inte rasta oftare kommer hjälpa inte_ungs hundar eftersom dem är lärda att kissa inomhus på handdukar.
 
Jag ser inte vad som är fel med om någon rastar sina hundar inne på en handduk istället för ute, sålänge de får komma ut också. Några av våra små vill inte rasta av sig ute i väldigt dåligt väder, så jag förstår att ni väljer att göra så även om jag inte hade velat ha det så.
Problemet jag ser med det är att dom flesta hundar inte vill göra ifrån sig där dom bor, iallafall inte dom som jag träffar. Min hund vill inte ens kissa ute på gården om han hinner ut från den. Frågan är ju mer om det är en vana dom fått för att ägaren inte orkar/vill/upplever att dom vill ut eller om hunden själv faktiskt väljer att kissa inne om alternativet finns att gå ut.

Det är lite vad som skiljer hundar och katter åt tycker jag när det gäller att kissa inne. Klart hundar kissar inne om man lär dom det men enligt mig är det inte optimalt. Min hund vill inte heller promenera i dåligt väder men han vill absolut inte kissa inne så det får ju bli snabbkissar ute bara och sen gå in isåfall.
 
Liten hund som helt försvinner i snön kan bli ganska så panikslagen faktiskt. Det finns inte på kartan att de kan kissa och bajsa då.
Då får man skotta en gång åt dom, gjorde alltid vi förut när vi hade liten hund, inte ville den kissa inne för att det var mycket snö ute. Det är för övrigt samma problem med alla raser som inte har långa ben, man får hitta platser där dom kan sätta sig ev göra plats åt dom.
 
De skall väl inte vara där alla på en gång?
Jag tänkte något sådant här:
http://blogg.egrannar.se/2017/11/30/innovation-stoppar-pinkande-hundar-i-porten/
Eller sådant här:

20181017_a_Tampere-8.jpg
Blir knappast särskilt fräscht för någon hund att kissa där om alla i kvarterets hundar ska göra det. Aldrig i livet att jag tvingar min hund kissa i en låda om det nu inte är som på bilden att man är på en båt. Hundar är hundar, dom är inga robotar man ställer in som man vill ha dom vad gäller deras naturliga behov, dom behöver ströva runt och markera och nosa.

Dessutom vill långt ifrån alla hundar dela kissplats, min hund som är av den försiktigare varianten är väldigt noga med vart han markerar, jag vet inte varför men uppenbarligen är det en stor grej för honom. Alla hundar är faktiskt inte tillfreds om man inte mer eller mindre tvingar dom att kissa vart som helst.
 
Blir knappast särskilt fräscht för någon hund att kissa där om alla i kvarterets hundar ska göra det.
Det blir ju inte särskilt fräscht på husväggar och stolpar heller om alla hundar skall kissa där.
Det borde väl gå på ett ut?
Förutom att inget blir förstört om hundarna använder hundtoaletten.

Vad tycker du om den andra lösningen som presenteras i länken då?
 
Aldrig i livet att jag tvingar min hund kissa i en låda om det nu inte är som på bilden att man är på en båt. Hundar är hundar, dom är inga robotar man ställer in som man vill ha dom vad gäller deras naturliga behov, dom behöver ströva runt och markera och nosa.
Men du tycker att vi skall tvinga hundarna att gå ut och kissa även om de inte vill det?
Logik i det?
Hur?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp