Bukefalos 28 år!

Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Jag låter min hane kissa på det mesta förutom bilar hus och tomter och när affärer ställt ut växter utanför tex. Annars kissar han rätt fritt där även andra hanar kissar, har alltid kissats och kommer nog alltid kissas i stadsmiljö :)
Vi bor dock på landet utan grannar så för det mesta kissar han i bara i skog och mark eller på tomten och gräset är frodigt och fint trots både tik och hankiss :)
 
De får inte orsaka olägenhet.
Att låta hunden kissa på hus, stolpar, bilar och andra saker som tar skada av kisset orsakar olägenhet.
Om busken dör av kisset så orsakar det olägenhet.

Det får faktiskt inte bli just äckligt.
Fast nu har hanhundar alltid kissat på dessa grejer i stan och kommer alltid fortsätta med detta.
 
Då rekommenderar jag dig att läsa mina inlägg i tråden.

Även i en stadsmiljö finns ställen en hund kan kissa, som inte är elskåp, prydnadsbuskar eller lyktstolpar. Vilket jag HAR skrivit, hur många gånger som helst. Och man behöver inte gå i timmar.
Nej det beror på vilken stad det gäller.
Ta Borås det är nästan bara betong med en motorväg genom city i Ulricehamn några mil bort är det gräs och buskar och vatten mitt i stan. Även Göteborg vs Uddevalla vs Trollhättan. Det skiljer sig mycket åt beroende på stad. Vissa hundvänliga medans andra har ont om parker och grönområden.
 
I stan tycker jag största problemet med hundar som kissar emot husväggar är att det oftast är en trottoar precis vid husväggen så kisset rinner liksom ut på trottoaren där folk ska gå
Man trampar i betydligt äckligare saker i många städer än hundkiss.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej det beror på vilken stad det gäller.
Ta Borås det är nästan bara betong med en motorväg genom city i Ulricehamn några mil bort är det gräs och buskar och vatten mitt i stan. Även Göteborg vs Uddevalla vs Trollhättan. Det skiljer sig mycket åt beroende på stad. Vissa hundvänliga medans andra har ont om parker och grönområden.
Men du kan väl inte påstå att Borås har ont om grönområde? Det finns ju mängder!
 
Tycker inte jag. Finns mängder med motionsspår och natur runt om men själva stan är ju bara betong. Antar vi pratar om stadskärnor just i denna tråd??
Bara ett hundratal meter ifrån järnvägsstationen finns ett stort grönområde. Vid de allra flesta gång/cykelbanorna finns det grönytor vid sidan om. Så nej, jag håller inte med dig alls. Visst är det mycket betong också men det är det ju i de allra flesta stadskärnor.
 
Tycker det är oerhört äckligt att låta vuxna hundar kissa inomhus på handdukar. K
Jag tycker att det är äckligt med hundkiss på bilar, hus, lyktstolpar, elskåp m.m.
Handdukarna tvättas lätt i tvättmaskinen och blir då helt rena. Som med tygblöjor.
Kisset borta!
 
Jag tycker att det är äckligt med hundkiss på bilar, hus, lyktstolpar, elskåp m.m.
Handdukarna tvättas lätt i tvättmaskinen och blir då helt rena. Som med tygblöjor.
Kisset borta!
Tror du är ganska så ensam om att låta hundar kissa inomhus, jag vet bara en person som gör det och hon är inte frisk hennes barn är omhändertagna och hela hemmet är kaos. Annars har jag aldrig hört om något liknande.
 
Bara ett hundratal meter ifrån järnvägsstationen finns ett stort grönområde. Vid de allra flesta gång/cykelbanorna finns det grönytor vid sidan om. Så nej, jag håller inte med dig alls. Visst är det mycket betong också men det är det ju i de allra flesta stadskärnor.
Du ser man har olika åsikter. Jag är uppväxt i en liten stad med vatten och gångstråk runt med hela staden så för mig är städer som Borås och Göteborg bara betong.
 
Tror du är ganska så ensam om att låta hundar kissa inomhus,
Jag är egentligen kattmänniska så jag är van vid kattlådor så jag ser inget äckligt i att djur kissar inne. Jag har också haft bebisar med tygblöjor.

Hundarna i det här fallet är mycket små, som en katt ungefär, och de får alltid gå ut när de så önskar. Men vid ösregn, svår kyla (under -10) eller stora mängder med snö så vill de ibland inte gå ut, och då så slipper de det.
Det händer också att de får göra sina behov i en box i stallet. Som kompromiss. Dit kan vi bära dem.
 
Vi skulle verkligen föredra om hundarna ville gå ut och kissa.
Så mysigt är det inte att tvätta kissiga handdukar, eller att råka kliva på dem heller för den delen, att det uppväger att ta ut hundarna.

De går inte på kattlådan, de kissar på en handduk.
Varför är det så oändligt viktigt för dig att hundar nödvändigtvis måste kissa ute?

Därför att de inte vill gå ut när vädret är för dåligt och vi tycker att de kan få slippa det.

Du följer alltså inte vad som gäller för hundhållning och rastning själv för som det framstår i vad du skriver så går dina hundar inte ut om det är dåligt väder och det kan det ju vara både titt som tätt och i flera dagar på raken, men tycker ändå att andra som gör det ska ta mer hänsyn till utemiljön än vad som faktiskt krävs..

SJV skrev:
Alla hundar behöver daglig motion och ska vara utomhus varje dag

Nyckelordet är ska och där finns noll tolkningsmöjligheter annat än att det är ett måste, ett krav på att hundar ska vara utomhus dagligen oavsett väder och f ö så innebär "rasta" att hunden tas från boendemiljön ut i omgivningen, rör på sig och uträttar sina behov, så man kan inte rasta en hund inne i hemmet, oavsett storlek på hunden..

För övrigt så tvivlar jag på att någon i tråden tycker det är en god idé att hanhundar kissar på uppenbart olämpliga platser, men ibland har nöden ingen lag.
 
Du följer alltså inte vad som gäller för hundhållning och rastning själv för som det framstår i vad du skriver så går dina hundar inte ut om det är dåligt väder och det kan det ju vara både titt som tätt och i flera dagar på raken, men tycker ändå att andra som gör det ska ta mer hänsyn till utemiljön än vad som faktiskt krävs..
Nej de går alltid ut flera gånger om dagen.
(Vilket jag har skrivit tidigare)
Det regnar inte oavbrutet, vi skottar undan snön när vi själva skall ut och de måste alltid följa med ut och mata hästarna minst 3 ggr om dagen.
Hundarna måste ju också få motion och stimulans, och även om huset är stort så räcker det definitivt inte till för det. Minst en lång och två korta promenader om dagen står på menyn. Men att gå ut och kissa i mörkret och kylan om natten är då inget som en trött hund har behov utav. Och promenaden kan vänta på bättre väder medan hunden får kissa inne.

Jag förstår inte varför ni har ett så stort problem med det?
 
För övrigt så tvivlar jag på att någon i tråden tycker det är en god idé att hanhundar kissar på uppenbart olämpliga platser, men ibland har nöden ingen lag.
Jodå, det finns de i tråden som skriver att de tycker just så.
Läs gärna hela tråden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp