Bukefalos 28 år!

Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

För övrigt så tvivlar jag på att någon i tråden tycker det är en god idé att hanhundar kissar på uppenbart olämpliga platser, men ibland har nöden ingen lag.
Vid stor nöd så kan väl hunden kissa inne på en handduk innan den går ut, i stället för att kissa på hus, stolpar, bilar eller elskåp?
Sedan så har hund och ägare gott om tid på sig att ta sig till en lämplig plats för rastning. Innekissning behöver ju inte ersätta promenaden alls utan bara skona omgivningen från kiss på fel ställe.
Men det går väl också att lägga handduken ute om det är så hemskt.
 
Vid stor nöd så kan väl hunden kissa inne på en handduk innan den går ut, i stället för att kissa på hus, stolpar, bilar eller elskåp?
Sedan så har hund och ägare gott om tid på sig att ta sig till en lämplig plats för rastning. Innekissning behöver ju inte ersätta promenaden alls utan bara skona omgivningen från kiss på fel ställe.
Men det går väl också att lägga handduken ute om det är så hemskt.

De flesta hundar vill inte kissa inne oavsett. Så det där löser inget för de flesta. Sen kan ju lägenheter etc bli skadade med, alla har inte kakel i badrummet t ex. Så jag tror inte det där löser det du ser som problem dessvärre.
 
Sen kan ju lägenheter etc bli skadade med, alla har inte kakel i badrummet t ex.
Jag har plast. Det tar ingen skada. Men det beror nog bl.a. på att hundarna är så små att pölen på handduken blir mycket liten.

Det som jag vill komma fram till är att hundkisset (och bajset) faktiskt är hundägarnas problem att hantera. Det skall inte bli omgivningens problem med skador på egendom
Hundtoalett ute?
Hundägare får väl gå samman och lösa det på något vis.
I anslutning till flerbostadshus t.ex.
Lekpark till barnen och toa till hunden, verkar rätt logiskt egentligen
För egen del så skulle jag inte ha något emot att det gick på skattemedel. Precis som hundrastgårdarna.
 
Jag har plast. Det tar ingen skada. Men det beror nog bl.a. på att hundarna är så små att pölen på handduken blir mycket liten.

Det som jag vill komma fram till är att hundkisset (och bajset) faktiskt är hundägarnas problem att hantera. Det skall inte bli omgivningens problem med skador på egendom
Hundtoalett ute?
Hundägare får väl gå samman och lösa det på något vis.
I anslutning till flerbostadshus t.ex.
Lekpark till barnen och toa till hunden, verkar rätt logiskt egentligen
För egen del så skulle jag inte ha något emot att det gick på skattemedel. Precis som hundrastgårdarna.

Men det är ju inte ens ett så stort problem i städer som du vill få det till.

Hundar får vistas och kissa även i städer. Slitage på grejer i städer och smuts kommer ju knappast från enbart hundkiss.
 
Hundar får vistas och kissa även i städer. Slitage på grejer i städer och smuts kommer ju knappast från enbart hundkiss.
Då så är vi där igen.
Att annat också sliter är snarare ett argument för att hindra hundar från att också slita på byggnader och olika konstruktioner.
En av orsakerna till att Dieselbilar som inte har tillräcklig rening blir förbjudna i stan är den nedbrytning som avgaserna medför via surt regn.
Med din logik så hade vi ju kunnat helt strunta i att vara aktsamma om något alls, det är ju ändå annat som också nöter.

Gör du så med dina egna saker också eller gäller det bara andras saker?
 
Då så är vi där igen.
Att annat också sliter är snarare ett argument för att hindra hundar från att också slita på byggnader och olika konstruktioner.
En av orsakerna till att Dieselbilar som inte har tillräcklig rening blir förbjudna i stan är den nedbrytning som avgaserna medför via surt regn.
Med din logik så hade vi ju kunnat helt strunta i att vara aktsamma om något alls, det är ju ändå annat som också nöter.

Gör du så med dina egna saker också eller gäller det bara andras saker?

Men alltså. Du jämför alltså avgaser som är farliga med hundkiss?

Hundkiss är inte ett så stort problem i städer som du vill få det till. Din jämförelse blir liksom absurd. Hade byggnader gått sönder till höger och vänster och lyktstolpar fallit var och varannan vecka hade det varit en sak. Men det gör dom ju inte.
 
Jag har plast. Det tar ingen skada. Men det beror nog bl.a. på att hundarna är så små att pölen på handduken blir mycket liten.

Det som jag vill komma fram till är att hundkisset (och bajset) faktiskt är hundägarnas problem att hantera. Det skall inte bli omgivningens problem med skador på egendom
Hundtoalett ute?
Hundägare får väl gå samman och lösa det på något vis.
I anslutning till flerbostadshus t.ex.
Lekpark till barnen och toa till hunden, verkar rätt logiskt egentligen
För egen del så skulle jag inte ha något emot att det gick på skattemedel. Precis som hundrastgårdarna.
Hundtoalett ute!?
Har du varit i en hundrastgård i stan någongång, inte ens där kan hundarna hålla sams pga att ägarna har noll koll, jag skulle vilja se hur det skulle gå till på en hund toalett. Vet du ens hur mycket hundar det bor i en stadsdel?
 
Då så är vi där igen.
Att annat också sliter är snarare ett argument för att hindra hundar från att också slita på byggnader och olika konstruktioner.
En av orsakerna till att Dieselbilar som inte har tillräcklig rening blir förbjudna i stan är den nedbrytning som avgaserna medför via surt regn.
Med din logik så hade vi ju kunnat helt strunta i att vara aktsamma om något alls, det är ju ändå annat som också nöter.

Gör du så med dina egna saker också eller gäller det bara andras saker?
Jag kan svara istället jag låter min hane kissa på andras saker (byggnader och annat i stan) men nej han kissar inte inne på mina saker. Iofs är tikarna lika bra på att skvätta kiss i stan.
 
Mina hundar är -till skillnad från dina- rumsrena så det finns liksom inte på världskartan att någon av dem kissar inne eller på handduk/annat tyg.

Tack och lov.
Det var så de kissade som valpar och de kissar inte någon annanstans inne. Handduken måste dessutom vara grå.
Vi tycker att det är praktiskt att kunna lösa hundens behov på en handduk. Då så slipper den vara kissnödig och hålla sig i onödan. Vi tycker nog att det är mer elakt mot hundar att de skall nekas att kissa när de så behöver.
 
Jag tänker också att tycker hunden det är ok att kissa på en handduk är det snart ok att kissa på mattor och i sängar osv.
Det har inte blivit så alls.
De kissar bara på handduk i badrum.
Sedan de blev vuxna då.

Om de kan skilja på ute och inne och vilken säng man får sova i och inte, så är det nog inga som helst problem med att skilja på badrum och andra rum.
Katter med lådor kissar ju inte överallt inne bara för att de har låda. Varför skulle inte en hund klara av samma sak?
 
Hon klär inte på sina hundar så hon kan rasta dem ute när det är kallt utan hon låter dem göra sina behov inomhus istället.

Men vet du vad, om man bor på landet, har tomt och marker utanför det, då är det för många att bara öppna dörren, det är ju liksom inte tvunget att tvåbenten som bor i huset ska med ut när hunden bara ska göra sina behov.
 
Det var så de kissade som valpar och de kissar inte någon annanstans inne. Handduken måste dessutom vara grå.
Vi tycker att det är praktiskt att kunna lösa hundens behov på en handduk. Då så slipper den vara kissnödig och hålla sig i onödan. Vi tycker nog att det är mer elakt mot hundar att de skall nekas att kissa när de så behöver.
Du borde nog ta dina hundar till veterinären om de inte kan hålla sig mellan rastningarna ute. Friska vuxna hundar har inte behov av att regelbundet gå ut på natten för att göra sina behov.
Du skriver själv att de går ut minst 3 gånger varje dag, vad hindrar dom från att göra ifrån sig då?
Du bor ju på gård så det är ju hur enkelt som helst att bara öppna dörren och släppa ut hundarna om de skulle bli nödiga mellan rastningarna = nekar dom inte att kissa när de behöver.

Mina hundar skulle aldrig komma på tanken att göra ifrån sig inomhus, det har inte ens hänt vid magsjuka. De blev rumsrena vid 12-14 veckor och har inte gjort något inne sen dess. De hade heller inte tidningar/handdukar att göra ifrån sig på innan dess heller utan jag såg till att gå ut med dom regelbundet och hände det nån olycka fick jag torka upp bara. De har aldrig bajsat inne ens som små valpar.

Mina hundar får inte pissa överallt och hur som helst. Jag avskyr hundpiss på brevlådor, soptunnor, bilar etc
 
Du borde nog ta dina hundar till veterinären om de inte kan hålla sig mellan rastningarna ute. Friska vuxna hundar har inte behov av att regelbundet gå ut på natten för att göra sina behov.
De är väl kollade av veterinär. De är båda kastrerade, en hane och en tik.
De är mycket små och behöver både kissa, bajsa och äta ofta.


Du skriver själv att de går ut minst 3 gånger varje dag, vad hindrar dom från att göra ifrån sig då?
De gör ifrån sig då också.


Du bor ju på gård så det är ju hur enkelt som helst att bara öppna dörren och släppa ut hundarna om de skulle bli nödiga mellan rastningarna = nekar dom inte att kissa när de behöver.
De vill ju inte alltid gå ut. Så vi låter dem slippa.
Tycker du verkligen att de skall tvingas ut när de inte vill?
Det tycker faktiskt inte vi.

Som valpar så kissade de i princip konstant. Det rann om dem för det mesta. Så är det tack och lov inte nu längre.
Små hundar har tydligen mer behov av att kissa ofta.
Den stora hunden har helt andra marginaler. Den har oftast gott om tid att välja lämplig plats ute för att kissa på och behöver aldrig gå ut om natten. Den kissar aldrig inne. Det händer liksom inte.
 
De är väl kollade av veterinär. De är båda kastrerade, en hane och en tik.
De är mycket små och behöver både kissa, bajsa och äta ofta.
En vanlig biverkning av kastrering är hunden blir inkontinent.
Varför behöver de det? Vad händer om du matar dom 2 gånger om dagen och rastar dom regelbundet?

Konstigt att ingen med småhund jag känner har de är problemen som du har med dina, deras småhundar äter och rastas på samma vis som de som har större hundar (eller både och), och då är det ändå en hel del hundar jag träffar med tanke på yrket.

De vill ju inte alltid gå ut. Så vi låter dem slippa.
Tycker du verkligen att de skall tvingas ut när de inte vill?
Det tycker faktiskt inte vi.
Ja, jag och lagen tycker att de ska tvingas ut när de inte vill och behöver göra ifrån sig.

Som valpar så kissade de i princip konstant. Det rann om dem för det mesta. Så är det tack och lov inte nu längre.
Små hundar har tydligen mer behov av att kissa ofta.
Det där låter inte normalt alls. Det ska inte rinna kiss konstant ur varken valpar eller vuxna hundar, oavsett storlek på hunden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp