Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

ville bara poängtera att rastgård är med likställt med en trädgård, och inte alls samma sak som en kattlåda ;)
Det finns inga förbud mot att rastgården är inomhus.
Det där med kattlåda är det bara du som tjatar om.
En hundtoalett måste nog se annorlunda ut. Vi använder handduk på badrumsgolvet åt de små när det är 20 grader kallt ute och varken hundar eller människor vill gå ut mitt i natten för att kissa. När det ösregnar så vägrar de små att gå ut så då får de även bajsa på sagda golv. De föredrar att slippa gå ut i det läget.
Jag tror inte att du kan hitta någon Djurskyddsinspektör som skulle ge oss något nedslag på det. Men jag tar i sådana fall mer än gärna den diskussionen.
 
Var 6e timme? jag sover längre än 6 timmar sammanhängande per natt.

Men seriöst, nu börjar detta bli löjligt. Jag trodde inte jag skulle behöva förtydliga att det gäller dagtid.

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter

”6§ Hundar ska rastas utomhus varje dag. Om en hund hålls permanent i rastgård ska den rastas dagligen på annan plats.

7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd.

Allmänna råd till 4 kap.7§
Hundar bör rastas regelbundet minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre hundar bör rastas oftare.”
 
Det finns inga förbud mot att ordna hundtoalett inomhus.

Nej men visst hade det varit lattjo om svensk lag innehöll sådana pajasformuleringar.
Det som har framförts i tråden är att det inte går att ersätta utomhusrastningen med inomhusrastning med tex en hundlåda. Detta är underförstått utifrån Jordbruksverkets laggrundade förklaring:

"Alla hundar behöver daglig motion och ska vara utomhus varje dag. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare. Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag. "
 
Det som har framförts i tråden är att det inte går att ersätta utomhusrastningen med inomhusrastning med tex en hundlåda
Det som jag vill komma fram till är, att det visst går att ordna akutkissning för hund på ett sätt som gör det möjligt att förflytta sig från hemmet till en lämplig plats för hundrastning utan att hunden skall behöva kissa på andras saker. Som andras saker räknas även det som ägs tillsammans av oss alla i samhället, typ parkbänkar, lyktstolpar och busskurer.
 
Men seriöst, nu börjar detta bli löjligt. Jag trodde inte jag skulle behöva förtydliga att det gäller dagtid.

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter

”6§ Hundar ska rastas utomhus varje dag. Om en hund hålls permanent i rastgård ska den rastas dagligen på annan plats.

7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd.

Allmänna råd till 4 kap.7§
Hundar bör rastas regelbundet minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre hundar bör rastas oftare.”
Fram till semestern så jobbade jag kväll/ natt så på dagen sov jag.
 
Det som jag vill komma fram till är, att det visst går att ordna akutkissning för hund på ett sätt som gör det möjligt att förflytta sig från hemmet till en lämplig plats för hundrastning utan att hunden skall behöva kissa på andras saker. Som andras saker räknas även det som ägs tillsammans av oss alla i samhället, typ parkbänkar, lyktstolpar och busskurer.
Det finns hundar som absolut inte vill kissa inomhus, som är så pass uppfostrade att man inte gör det så att de hellre håller sig tills de inte kan och gör på sig och mår dåligt av det. Jag uppmuntrar inte akutrastning inomhus. Du kan tro min 17 åring fick veta vad jag tyckte när hunden vi har nu hade råkat kissa inomhus när han hade ansvaret medan jag var i väg från den ena dagen till den andra. Han har aldrig kissat före det och inte efter, han är MYCKET noga med att tala om att han behöver gå ut, han är väldigt tydlig och väcker mig när jag sover till och med. Det är en mycket bra egenskap att vara anti mot att lätta på trycket inomhus så att säga.

Jag tror att även i stan där det finns lägenheter finns det någon gräsplätt hunden kan göra det mest akuta på, men sådana saker sker ju trots allt inte jätteofta egentligen, man får ju planera så att hunden inte blir sådär akut nödig mitt i allt tänker jag. Alltså planera att i så fall åka i väg och rasta hunden regelbundet.
 
Det finns hundar som absolut inte vill kissa inomhus, som är så pass uppfostrade att man inte gör det så att de hellre håller sig tills de inte kan och gör på sig och mår dåligt av det.

Det kan till stor del bero på att de får ett otrevligt bemötande av sin ägare om de gör inne, det behöver mao inte alls hänga ihop med att de är "så pass uppfostrade", utan helt enkelt att de blir fyade på eller annat straff.
 
Något sådant finns inte i föreskrifterna.
Det har du hittat på själv.

"Hundar bör rastas regelbundet minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre hundar bör rastasoftare."

Så kan din hund inte hålla sig i 6 timmar utan bara i 4 timmar, då ska du enligt lag rasta hunden minst var 4de timme.

Hoppas inte du har hund, och om du har det snälla läs denna, det är information hur hundar ska skötas och hållas enligt lag
https://jvdoc.sharepoint.com/sites/...0X2I0WVlVd3R2NW5ZTTlBP3J0aW1lPUxhcDRKbzQ4MkVn

Var 6e timme? jag sover längre än 6 timmar sammanhängande per natt.

Natten räknas som undantag, 1 gång/dygn (när man själv sover) är det okej att låta det gå längre, men under tiden på dygnet du är vaken (ca 16 timmar/dygn) ska du enligt lag rasta din hund så ofta som det behövs, men minst var 6e timme.
 
Fram till semestern så jobbade jag kväll/ natt så på dagen sov jag.

Jag vet inte riktigt vad du argumenterar mot? Jag har citerat Jordbruksverkets föreskrifter. Det är väl tillsynsmyndigheten Länsstyrelsen som får svara på lagfrågor angående specialfall som hundhållning och nattarbete och vad som gäller då.
 
Det finns inga förbud mot att rastgården är inomhus.
Det där med kattlåda är det bara du som tjatar om.
En hundtoalett måste nog se annorlunda ut. Vi använder handduk på badrumsgolvet åt de små när det är 20 grader kallt ute och varken hundar eller människor vill gå ut mitt i natten för att kissa. När det ösregnar så vägrar de små att gå ut så då får de även bajsa på sagda golv. De föredrar att slippa gå ut i det läget.
Jag tror inte att du kan hitta någon Djurskyddsinspektör som skulle ge oss något nedslag på det. Men jag tar i sådana fall mer än gärna den diskussionen.

Lagen säger att detta är en rastgård
"Rastgård
Inhägnat förvaringsutrymme utomhus för hundar och katter som är avgränsat av stängsel eller liknande, på ett sådant sätt att djuren kan ha uppsikt över omgivningen utanför det."

Men har du hunden inomhus, oavsett vad du kallar utrymmet gäller följande lag
"7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhus utrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder och hälsotillstånd.
Allmänna råd till 4 kap.7§
Hundar bör rastas regelbundet minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre hundar bör rastas oftare."
 
"Hundar bör rastas regelbundet minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre hundar bör rastasoftare."

Så kan din hund inte hålla sig i 6 timmar utan bara i 4 timmar, då ska du enligt lag rasta hunden minst var 4de timme.

Hoppas inte du har hund, och om du har det snälla läs denna, det är information hur hundar ska skötas och hållas enligt lag
https://jvdoc.sharepoint.com/sites/sjvfs/Shared Documents/Forms/AllItems.aspx?id=/sites/sjvfs/Shared Documents/2020_8/2020-008.pdf&parent=/sites/sjvfs/Shared Documents/2020_8&p=true&originalPath=aHR0cHM6Ly9qdmRvYy5zaGFyZXBvaW50LmNvbS86Yjovcy9zanZmcy9FUkZwc1NRbEwxUk1yWUFLa3VKcE1QQUJidnpabDc0X2I0WVlVd3R2NW5ZTTlBP3J0aW1lPUxhcDRKbzQ4MkVn



Natten räknas som undantag, 1 gång/dygn (när man själv sover) är det okej att låta det gå längre, men under tiden på dygnet du är vaken (ca 16 timmar/dygn) ska du enligt lag rasta din hund så ofta som det behövs, men minst var 6e timme.
Nu är det ju bra att rasta hunden var sjätte timme så det argumenterar jag inte emot. Dock står det bör och inte skall, bör behöver man inte följa medan skall måste man följa.
 
Det finns inga förbud mot att ordna hundtoalett inomhus.
Det är för att lagar generellt inte är så extremt specifika. I många fall är inte ens förordningar eller föreskrifter så specifika. Som du dock ser i Jordbruksverkets föreskrifter (vilka är lagstiftning) så finns det definierat att en rastgård för hund enligt sagda föreskrifter skall vara förlagd utomhus. Svensk lagstiftning bygger på en hierarki där lagar stiftas av riksdagen, förordningar utfärdas av regeringen och föreskrifter beslutas av myndigheter. Samtliga dessa faller inom ramen för vad vi kallar för lagstiftning.

Hundar skall rastas utomhus. Detta framgår glasklart i Jordbruksverkets föreskrifter och jag kan lova dig att det inte finns en domstol i Svea rike som skulle landa i någon annan slutsats än detta.
 
Där ser man.
Dock finns inget förbud mot hundtoalett inomhus.
Vilket var det som jag egentligen både menade och ville komma fram till.

(Du har länkat till en inloggningssida.)

Din hund får enligt lag inte bli så kissnödig att den behöver göra sina behov inomhus, om det är så så rastar du din hund för sällan, och måste rasta oftare enligt lag.
 
Det kan till stor del bero på att de får ett otrevligt bemötande av sin ägare om de gör inne, det behöver mao inte alls hänga ihop med att de är "så pass uppfostrade", utan helt enkelt att de blir fyade på eller annat straff.

Nej det beror på att hundar inte gillar att kissa och bajsa nära sina sovplatser/matplats/vattenplats. Dem flesta hundar gillar inte att göra sina behov i sitt hem.
 
Jag vet inte riktigt vad du argumenterar mot? Jag har citerat Jordbruksverkets föreskrifter. Det är väl tillsynsmyndigheten Länsstyrelsen som får svara på lagfrågor angående specialfall som hundhållning och nattarbete och vad som gäller då.

jag jobbar natt, enligt lag ska hunden rastas regelbundet dem timmar på dygnet som är min vakna tid, om jag sover emellan 10,00-18,00 så är det okej att hundarna sover där emellan, men då ska dem sen rastar regelbundet emellan 18,00-10,00
 
Det kan till stor del bero på att de får ett otrevligt bemötande av sin ägare om de gör inne, det behöver mao inte alls hänga ihop med att de är "så pass uppfostrade", utan helt enkelt att de blir fyade på eller annat straff.
Det tänker jag inte säga emot. Jag har dock själv haft hund som inte blivit rumsrenhetstränade med straff och som ändå inte skulle sätta sig inne, precis som jag haft hundar som inte hade några som helst bekymmer med att göra så om nöden trängde på. Den förstnämnda sa noga ifrån, behövde gräs och var noga med var hon gjorde sina behov utomhus medan den senare faktiskt inte brydde sig. Hon sa ifrån och om man inte förstod henne eller lyssnade på hennes ytterst lilla tillsägelse om att hon behövde gå så satte hon sig helt sonika.
Båda hundarna var mina, skillnaden var att den som var noga inte var fyad på men alltid hade blivit lyssnad på vid minsta tecken till att tänkas säga ifrån att vilja gå ut samt regelbundet ut och den andra hade blivit fyad på som valp innan den kom till mig.

Hur den jag har nu har fått lära sig att vara rumsren kan jag inte svara på, han har inte haft det lätt, var nästan 10 månader när jag köpte honom och haft flera ägare redan. Dock var det min son som blev tillrättavisad av mig när jag insåg att hunden kissat inne, och inte hunden, för jag anser att det inte ska gå så långt att en hund som säger ifrån så noga och tydligt som han ska behöva göra det inne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp