Rastypisk Cane Corso med vakt- vad gäller?

ccleleya

Trådstartare
Har en 4 månaders valp här. Han vaktar ibland när han hör någon i trappen och på barnskrik samt andra ljud som kommit utifrån. Jag vill intr att han ska vakta helt utan att jag säger ifrån. Jag vill att han ska vakta men jag vill ha en off knapp på honom. Kan man gå fram till hunden om den står vi dörren och säga ”tack det är bra nu”. Måste bara försöka lära han det. Sedan hur gör jag om han gör så på natten i sovrummet? vad brukar ni göra? Precis som en jakt hund eller vall hund, dom ska arbeta men inte hela tiden, måste finnas en off knapp
Tips?
 
Har en 4 månaders valp här. Han vaktar ibland när han hör någon i trappen och på barnskrik samt andra ljud som kommit utifrån. Jag vill intr att han ska vakta helt utan att jag säger ifrån. Jag vill att han ska vakta men jag vill ha en off knapp på honom. Kan man gå fram till hunden om den står vi dörren och säga ”tack det är bra nu”. Måste bara försöka lära han det. Sedan hur gör jag om han gör så på natten i sovrummet? vad brukar ni göra? Precis som en jakt hund eller vall hund, dom ska arbeta men inte hela tiden, måste finnas en off knapp
Tips?
Här har hundarna alltid haft något som tyder på att ni är det arbete. Sele = eftersök och gps = jakt. Vilket mer är det täcken på att nu är det jobb och inte att avsaknad av det innebär att det inte är dags för jobb.
 
Så kanske ett halsband eller något som tyder på att nu vill matte att jag jobbar.

Sedan är det alltid svårare att få en hund som är avlade för ett visst jobb att inte göra jobbet när jobb dyker upp då det är självbelönande för hunden att göra det den är avlad för. Lättare om hunden även är avlad för att vilja göra ägaren till lags.
 
Jag hade försökt med godisregn för att avleda varje gång hunden reagerar.
Lär in ett bra gå och lägg dig (det är ju något som får växa fram), då går det ju få in ett "bra, tack, gå och lägg dig". (Avled - ge en uppgift)
Jag hade också försökt få till något djuddämpande vid dörren att kunna dra för så som tjockare gardin och försöka stänga om mig på kvällen.

Jag hade också förberett mig på att det kommer bli mer vakt efterhand.
Jag kan inte så mycket om CC men det finns ju en del raser som även kan börja vakta huset/trappen/området runtomkring så jag hade börjat jobba proaktivt med det.
Bäst är ju att ta stöd av uppfödaren eller att försöka skaffa en mentor inom rasen. Det mesta brukar ju vara hanterbart till hundar blir könsmogna och då kan det vara bra att förbereda sig på att ta hjälp för att kunna styra upp det.

De jag känner/är bekant med som har CC bor i ett hus på landet där det inte påverkar så mycket om deras CC vaktar. Det är ju något helt annat att ha en i en lägenhet.
 
CC ska vakta. Det går ju inte att stänga av. Men att säga tack så mycket, nu har jag hört dig och nu tar jag över vakten går utmärkt att lära in, ska läras in. Våra har snabbt lärt sig hur grannar låter, vilka bilar och ljud som är ok, normala för området. Så några veckors gruff på nya grannars barns lektjoande fick en ju stå ut med. Typ säga; -Ja det bor barn där nu. Dom är ok.
 
Har en 4 månaders valp här. Han vaktar ibland när han hör någon i trappen och på barnskrik samt andra ljud som kommit utifrån. Jag vill intr att han ska vakta helt utan att jag säger ifrån. Jag vill att han ska vakta men jag vill ha en off knapp på honom. Kan man gå fram till hunden om den står vi dörren och säga ”tack det är bra nu”. Måste bara försöka lära han det. Sedan hur gör jag om han gör så på natten i sovrummet? vad brukar ni göra? Precis som en jakt hund eller vall hund, dom ska arbeta men inte hela tiden, måste finnas en off knapp
Tips?
Jag har inte själv ägt CC. Men jag bodde och jobbade på gård med två CC som jag hade hand om mycket. De hade fått lära sig att hålla sig på gårdsplanen/runt hus och stall och att det var ok att vakta där. Men de gjorde inte mer än att cirkulera på avstånd kring besökare och hålla koll. Då gick man dit och visade att deras jobb var klart och vi som bodde där tog över. Där lärde man in en ”tack, nu räcker det/vi tar över”-knapp.
Som jag fattar det ska CC vakta men inte gå på fysiskt eller gapa en massa. Funkade fint med de hundarna att människan tog över när de gjort sitt jobb i att hålla koll etc.
 
Jag har lart, bade vaktande rottis och malle, att vi har en "spot", det kan vara en matta, en hundsang, eller nagot annat som hunden kan stanna pa, pa kansliga stallen de garna vaktar pa. Dit far hunden ga nar de sagt till och darifran far de inte ga innan jag sager till (jatte latt att lara rottisar, inte alls lika latt med malle, :cautious: ) och dar skaller eller pa andra satt sager de aldrig till.
Rottisarna behovde egentligen aldrig spot vid dorren, Mallen ar osaker och blir lite hysterisk nar jag ska oppna dorren sa det var helt klart det basta for honom.

I ditt stalle skulle jag anmala oss till en valpkurs och se till att fa stod av nagon annan med rasen. Det ar inte alltid latt att lara ut viktig information till hundar som inte tror pa att manniskor faktiskt kan styra upp situationer lika bra som de kan.
De CC jag traffat har en mycket bra temperament, men ar ocksa sakra pa att de vet bast nar det ar nagot de ser som annorlunda som hander, och de maste lara sig att lata manniskorna runt sig styra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 061
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 057
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 656
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 604
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp