Rasval IGEN!

Baddy96

Trådstartare
jag går i hundköpartankar men är lite vilsen när det gäller val av ras. Tänkte att jag kanske skulle kunna få lite tips och vägledning. Vi har sedan tidigare en 8-årig border terrier i familjen som jag älskar men det kan nog bero på att hon inte är så "terrieraktig" som många andra terriers jag träffat. jag är nog ingen terriermänniska. Jag är själv 20 år gammal och det här kommer bli min första egna hund. Jag kommer vilja prova på lite olika grenar men det är nog mest agility och lydnad som lockar. Kommer även ställa ut om hunden. Men framförallt ska hunden vara en bra kompis som kan hänga med mig på det mesta och inte bangar för att hänga med på långa ridturer i skogen med mig och mina hästar.

önskvärda egenskaper:

* ingen eller liten jaktinstinkt
* mellanstor hund
* helst korthårig och inte fälla allt för mycket
* "lagom" aktiv (ska inte bli tokig om jag är sjuk och inte orkar aktivera den)
* får gärna vara en hund som gillar att tänka själv men ska ändå vara läraktig och villig att arbeta

jag är upp över öronen förälskad i vinthundar och då särskilt whippet och faraohund. Det enda som egentligen hindrar mig från att vara helt säker på att det är en whippet jag ska ha är deras jaktinstinkt.

Raser jag kikat på

*WHIPPET:love:
* FARAOHUND
* korthårig collie (svårt att hitta en med bra mentalitet?:confused:)
* dalmatiner

Jag är säkert helt fel ute i mitt rasletande men hundvärlden är ganska ny för mig (insnöad hästmänniska) och jag är villig att lära mig mer och upptäcka nya raser osv. :banana:

Sv: Rasval IGEN!

Jag var länge inne på whippet men tvekade också inför jaktinstinkten (som nog inte är astronomisk) men jag valde Italiensk Vinthund i stället. Mitt exemplar har 0,1 i jaktinstinkt, tyvärr speglar ju det en del av arbetsviljan då men hellre ha min hund lös och jaktfri än ett lydnadsess. Men min hund är nog ingen typisk italienare.

italinenaren har jag också kikat på men har fått för mig att whippeten är den vinthund som har minst jakt i sig. Jag har kanske fel där?

Tänk vad enkelt allt hade varit om man bara kunde välja hund efter utseende.

Jag är helt inne i samma tankar som du, men tvekar stark inför att skaffa whippet, det är svårt att veta vad man får för individ, det skiljer sig så inom samma kull har jag förstått... Men dom är gudomliga!!!! Jag ska ha en innan jag dör, men just nu passar det inte:-(
Idag har jag en korthårig collie som är helt underbar,tror helt klart att du kan hitta en seriös uppförade utan större problem...
De dalmatiner jag har träffat har varit ganska självständiga och har haft attityden *ehh, okej vaffö då?* Kanske inte så roligt när man vill träna... Men störtskön attityd annars!
Australiensk terrier?
Lancachire heeler?
Pudel?
Nova skotia duck tolling retriver?
Kelpie?
Hollandse Herdershond?

Lycka till i hundletandet!

Collie som du tittat på är ett bra förslag tycker jag. De korthåriga har absolut bättre mentalitet än de långhåriga så jag tycker du kan kika närmare på dem. Aveln med LH collie är på rätt väg nu hos flera uppfödare. KH har inte drabbats av Lassie-febern ;)

Det gäller ju att hitta rätt uppfödare. Min hunds uppfödare föder upp väldigt bra hundar, jag har träffat flera från kenneln och ska dit på läger o träffa alla hundar som är därifrån för första gången i slutet av månaden. Jag har hört mycket gott om dem.
Skulle du vara mer intresserad av en collie så kan du pma mig så kan jag tipsa dig om kenneln.

de tre sista raserna är MYCKET aktiva, även om en del tollare kan vara ganska slöa. ska man ha en sådan så ska man nog inte ha kravet
"lagom" aktiv (ska inte bli tokig om jag är sjuk och inte orkar aktivera den)
.

TS jag är också ganska förtjust i whippets och jag har också inbillat mig att de är mer föriga än de andra vinthundarna. jag tror dock inte för ett ögonblick att de har mindre jaktinstinkt.

av de raser du räknar upp passar nog kh collie bäst in på dina krav. kanske kan du även kika på storpudel? de är väldigt eleganta under den fluffiga pälsen och de går ju att snagga ner.

Boerperd, muppia, cillamuffins:

tack allihopa för tankar och idéer. Tollare och kelpie kräver nog, precis som cillamuffins säger, mer än vad jag kan ge i nuläget. Men korthårig collie kanske inte är dumt ändå. Pudel har jag inte ens tänkt på som ett alternativ men det kanske inte heller är så tokigt. Ska kolla in den rasen lite mer.

Med tanke på att du vill ha hund med liten/ingen jaktlust och en hund som kan följa med på ridturer (lös - tar jag för givet. är jag fel ute då?) så skulle jag starkt avråda dig från att köpa vinthund, oavsett ras.

Vinthundarna har allihop stark jaktlust och man ska inte ta för givet att man kommer kunna ha dem lösa hur som helst. Oavsett hur väl man tränar dem från dag 1 så är det mer troligt att de kommer sticka på vilt som de får syn på än att de kommer låta bli.

Kan du tänka dig att ha hunden i koppel där det finns risk att vilt dyker upp, om du kan tänka dig att lägga ner mycket tid bara på att leka med hunden (framförallt som ung) och kämpa för att få den lättmotiverad och sedan ha tålamod och vara kreativ när du tränar, då kan du åter igen tänka på vinthundarna. :)

Jag har själv två salukis. Jag tränar lydnad och tricks med dem, har provat agility, sök och spår (och hade gärna hållit på med det mer om jag haft möjlighet). Min unga dåre är jätterolig att träna med! Man kan verkligen göra allt med henne - förutom att ha henne lös hur som helst. Hade det inte varit för att det finns stora, inhägnade rastgårdar häromkring hade vi haft det väldigt jobbigt.

När det gäller de andra raserna du är intresserad av, collie och dalmatiner, så är det väl svårt att hitta collie med bra mentalitet (även om den korthåriga tydligen generellt ska vara lite bättre än den långhåriga) och jag har hört mycket om allergier på dalmatiner.

Oavsett vad du väljer för ras - var noga med uppfödare och ta inte första bästa som råkar ha valpar när du vill ha valp.

TS jag är också ganska förtjust i whippets och jag har också inbillat mig att de är mer föriga än de andra vinthundarna. jag tror dock inte för ett ögonblick att de har mindre jaktinstinkt.

Där tänker du nog helt rätt. Visst är de flesta whippets föriga (för att vara vinthundar) men nog sjutton är de tokiga på LC och vill mer än gärna jaga :D

ja det är ju tyvärr det som "förstör" mina vinthundsplaner, jag vill ju verkligen kunna ha min hund lös. har kompisar som har sina vinthundar lösa med i stallet osv men det är ju ingen garanti för att just den valp jag köper kommer kunna vara det trots mycket träning.

Har du några andra rasförslag?

Kikade lite i andra trådar och en ras som dök upp var portugisisk vattenhund. Kan det kanske vara nåt?

Absolut! Det är en supertrevlig hund som jag har varit sugen på! Men sambon vill inte ha en krullig hund....

Men jag tycker helt klart att du ska kika närmare på KH collie och pudel!
Barbet?
Irländsk vattenhund?
Lagotto?
Schapendoes?

Vilken sorts vinthund har de? whippet? Hur gör de på vintern när det är kallt och finns det många rådjur/harar/whatever i skogen? Oavsett hur bra lydnaden är på hunden, tänk på att det under sommarhalvåret råder koppeltvång på hunden ;)

Jag har inte så stor koll på andra raser än vinthundarna, men började fundera lite på schnauzer, vad tror du om det? Mellanstor, lättskött päls som verkar fungera fint i alla situationer bara den trimmas ibland, har vad jag vet ingen jättestark jaktlust och är absolut pigg på att följa med överallt och prova lite allt möjligt.

tack för tipsen. Har knappt hört talas om de där raserna men ska absolut kolla in dom. En till ras som poppade upp i huvudet är isländsk fårhund...

känner folk med både whippet och italienare som har dom lösa utan problem. Men inser väl mer och mer att en vinthund kanske inte är det optimala i mitt liv just nu även om det tar emot att erkänna det för mig själv. Vill ju ha en vinthund!

schanuzer har jag aldrig känt att jag gillat, vet inte varför riktigt men nåt är det som gör att rasen inte faller mig i smaken. har iof inte träffat jättemånga så jag kanske bara har stött på fel individer.

den rasen som känns mest intressant just nu är korthårig collie men som tidigare nämnts i tråden så är det ju sjukt viktigt att hitta en mentalt stabil hund inom den rasen.

Knapps jag heller... Men tycker vid en snabb anblick att dom kan passa!?
Jag tycker att islänningarna ofta är skälliga av sig... Men urgoa!

tänk vad enkelt det hade varit om man hade kunnat "uppfinna" en hund som passade perfekt. Känns som att det alltid är nån liten grej hos varje hundras som gör att den inte passar in på det jag letar efter. Men ska gräva ner mig lite i korthårig collie hittills är det nog den ras som faller mig mest i smaken

tänk vad enkelt det hade varit om man hade kunnat "uppfinna" en hund som passade perfekt. Känns som att det alltid är nån liten grej hos varje hundras som gör att den inte passar in på det jag letar efter. Men ska gräva ner mig lite i korthårig collie hittills är det nog den ras som faller mig mest i smaken

Då har du bara inte tittat på alla av de ca 300-400 hundraser som finns ;)
Fast visst, småsaker kan ju vara fel, som tex att hunden kanske är 5-10cm för stor eller för liten, att den kanske har "fel färg" eller "fel päls", men sådant är nog lätt att lära sig leva med, så länge mentaliteten passar en perfekt och det inte är mer pälsvård än man orkar med.

hahaha ja det har du nog rätt i:D Ska se om jag kan göra en liten "utställningsturnering" i sommar när jag har semester, kan nog vara bra:)

Ha då i bakhuvudet också att det inom MÅNGA (kanske de flesta?) raser finns en utställningsvariant och en arbetande variant. De två varianterna varierar oftast mycket i utseendet och många gånger även mycket i mentaliteten. (För ska man vinna en utställning behöver man inte ha varken funktionell exteriör eller vettig mentalitet... :grin:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 918
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 647
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 905
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka