Massor av raser finns i två olika typer; utställnings/sällskaps och jakt/bruks; golden, labrador, springer spaniel och cockerspaniel har två olika och det skiljer på utseendet en del.

Dessutom finns renvallande finsk och svensk lapphund samt utställningslapphundar.
Samojeden kan vara draghund eller sällskapshund. Schäfern och rottweiler finns i två olika och t o m settrar finns som sällskapstyp.

De hundar som används till t ex älgjakt som gråhund och jämthund jagar kanske under två av årets veckor. Övriga 50 veckor är de sällskapshundar.
Jaktintresse/föremålsintresse/arbetslust kan få utlopp i annat än jakt; lydnad, spår, agility mm

Grytjakt som borderterriern ursprungligen användes till, är en mycket stressande jakt för bytesdjuret och djurrättsorganisationer vill inte ha det kvar. Hur försvarbart är det att stressa räv eller mård bara för jaktens skull? Man använder ju inte bytet till något idag. Vem vill ha rävpäls?

Så här beskrivs borderterriern:
"Borderterriern är till sitt ursprung en allsidig jakthund. Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta - det må gälla jakt, lydnad, spår, agility eller lek och ras med familjemedlemmarna. Dess förmåga att koppla av mellan passen gör den till en behaglig familjehund - att ligga i knät och gosa och hålla ett öga på kökets aktiviteter hör till favoriterna inomhus.
Borderterrier är en av de friskaste hundraserna idag. En borderterrier på 14 år - pigg och alert - är ingenting ovanligt."
http://www.borderterriersallskapet.com/
Två fel gör inte ett rätt. Jaktsäsongen på älg är längre än två veckor. Den pågår under hela säsongen eller tills dess jaktlagets kvot är uppfylld.

Ts skriver "hunden får absolut inte vara jaktig". Den ska hänga med när hon rider.

SKK:
Om du funderar på att skaffa en borderterrier, tänk på att...
  • Rasen är en jakthund som inte kan släppas lös var som helst.
En borderterrier ska kunna hänga med en häst i trav.
Det är förstås individuellt och beror på fostran förstås. Min systers stack aldrig. Den vallade familjen när de var ute på promenad. Den var mycket noga med att flocken skulle hålla ihop. Det ska ju inte vara en vallande ras, men det kanske är så att vallande gener mer eller mindre finns i många raser?
Om man ska ha en ras helt utan jakt och inte vill ha en krävande vallhund eller brukshund så är det väl någon ur rasgrupp 9. Om hunden ska sakna både jakt och vallintresse och man vill att den ska ha relativt stor arbetslust vad finns kvar att välja på? Ts vill inte ha sällskapssptesar.

Det är förstås individuellt och beror på fostran förstås. Min systers stack aldrig. Den vallade familjen när de var ute på promenad. Den var mycket noga med att flocken skulle hålla ihop. Det ska ju inte vara en vallande ras, men det kanske är så att vallande gener mer eller mindre finns i många raser?
Om man ska ha en ras helt utan jakt och inte vill ha en krävande vallhund eller brukshund så är det väl någon ur rasgrupp 9. Om hunden ska sakna både jakt och vallintresse och man vill att den ska ha relativt stor arbetslust vad finns kvar att välja på? Ts vill inte ha sällskapssptesar.
Jag menade inte att den inte skulle hänga med, utan att den skulle vara lös.

Två fel gör inte ett rätt. Jaktsäsongen på älg är längre än två veckor. Den pågår under hela säsongen eller tills dess jaktlagets kvot är uppfylld.
Jo, men de flesta jägare får bara ledigt från jobbet i två veckor. Ibland tar de bara ut en vecka eftersom det blir för dyrt. Max 2 veckor tar de ut på mitt jobb.

Jag har träffat så himla fräsiga pudlar på sistone att jag nästan överväger en själv.

Hade till exempel en ung kungspudel (!) på en agilitykurs i höstas - herregud vilken härlig hund! Den hänger med på allt. Agility, promenad eller sök - inga problem!

Och den var kortklippt, ingen knasig pudelfrisyr alls. ;)

Jag har en kompis vars amstaffar har haft oroväckande hög jaktlust. Hon hade dem inte samtidigt, men båda har tagit harar och jagat rådjur med sån intensitet att det inte gått att bryta. Tack och lov kom rådjuren alltid undan. De hängde gärna med på ridturer och hade bra respekt för hästar och ridregler, men de var inte att lita på när det gällde vilt.

Massor av raser finns i två olika typer; utställnings/sällskaps och jakt/bruks; golden, labrador, springer spaniel och cockerspaniel har två olika och det skiljer på utseendet en del.

Dessutom finns renvallande finsk och svensk lapphund samt utställningslapphundar.
Samojeden kan vara draghund eller sällskapshund. Schäfern och rottweiler finns i två olika och t o m settrar finns som sällskapstyp.

De hundar som används till t ex älgjakt som gråhund och jämthund jagar kanske under två av årets veckor. Övriga 50 veckor är de sällskapshundar.
Jaktintresse/föremålsintresse/arbetslust kan få utlopp i annat än jakt; lydnad, spår, agility mm

Grytjakt som borderterriern ursprungligen användes till, är en mycket stressande jakt för bytesdjuret och djurrättsorganisationer vill inte ha det kvar. Hur försvarbart är det att stressa räv eller mård bara för jaktens skull? Man använder ju inte bytet till något idag. Vem vill ha rävpäls?

Så här beskrivs borderterriern:
"Borderterriern är till sitt ursprung en allsidig jakthund. Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta - det må gälla jakt, lydnad, spår, agility eller lek och ras med familjemedlemmarna. Dess förmåga att koppla av mellan passen gör den till en behaglig familjehund - att ligga i knät och gosa och hålla ett öga på kökets aktiviteter hör till favoriterna inomhus.
Borderterrier är en av de friskaste hundraserna idag. En borderterrier på 14 år - pigg och alert - är ingenting ovanligt."
http://www.borderterriersallskapet.com/

Jag har ganska bra koll på rasen. Känner en del och vår uppfödare föder även upp rasen så jag har hört avelsresonemanget från riktigt skickliga uppfödare. Det finns absolut stora skillnader i rasen även om alla inte vill erkänna det. Det finns nötter...tom uppfödare, som förnekar skillnader inom raser som Schäfer. Går man in på Schäferhundklubbens hemsida så står det inte ett ord om det där heller, men de flesta som är insatta i aveln vet om det. Det är samma med Border.
En Borderterrier utan jaktlust är inte rasrypisk. Precis som alla andra sällskapsavlade arbetshundar. I princip alla sällskaps/showavlade atbetshundar har en svajigare mentalitet. Det är ofta priset man får betala när man tvättar bort mentala egenskaper som var tänkta att finnas där eller prioriterar exteriör.

@Filifjonkan_ ville väl inte ha en hund med "relativt stor arbetslust"? En hund med arbetslust kräver sin aktivering och enligt trådstarten ska hunden hänga med på ridturer samt vara gårdshund, så en hund med stor arbetslust verkar inte passa TS.

@Filifjonkan_ Jag skulle nog rekommendera att du funderar lite mer kring vad du är intresserad av som hundägare för att kunna hitta en passande ras. Hur mycket tid/engagemang vill du lägga på just hunden? Vill du överhuvudtaget spåra, träna lydnad eller agility o.s.v. eller ska hunden enbart fungera som sällskap när du rider? Du kanske har skrivit det redan. Jag har inte sträckläst tråden bara läst lite då och då så jag kan mycket väl ha missat något.

Vad säger att den hunden var en bra rasrepresentant bara för att den passade bra in i den familjen?
Den låter som en väldigt icketypisk Borderterrier.

Då skulle jag lika gärna kunna rekomendera Bruksschäfer för våran gamla tik passar in på TS beskrivning.

(Jag rekommenderar INTE Schäfer övt. )

Vad säger att den hunden var en bra rasrepresentant bara för att den passade bra in i den familjen?
Den låter som en väldigt icketypisk Borderterrier.

Då skulle jag lika gärna kunna rekomendera Bruksschäfer för våran gamla tik passar in på TS beskrivning.

(Jag rekommenderar INTE Schäfer övt. )
Jag tycker att det ofta i rasvalstrådar kommer tips från folk som träffat väldigt få individer ur en ras, ibland bara en enda. Då fattar jag inte hur de vågar uttala sig om rasen överhuvudtaget.

Åååå jag älskar staffar!!! Även amstaff. Hur är det med dessa hundars jaktinstinkt? Är de följsamma och lättlärda?
De jag umgås (staffar) mest med är otroligt lättlärda och för det mesta väldigt följsamma, men det är ju en terrier så viss envishet finns ju :D alla jag känner går lösa med mer eller mindre träning :)

Borderterrier är ju en jakthund, kanske inte helt rätt om man letar efter en hund som är ointresserad av vilt? :) Jag tänker på min egen terrier som är jaktidiot, men han är å andra sidan ingen border så hur de funkar med vilt får jag överlämna till experterna :D

@Jeps har borderterrier tror jag?
Man ska nog räkna med att en bt jagar även om det varierar mycket med linjer. Mina kommer från jaktlinjer så jag släpper dem inte om det finns vilt, eller katter för den delen. :D

Många jägare jagar mer än älg. Och de jagar på helger.
Älgjägare brukar sträva efter att deras älghund bara ska jaga älg. De är alltså bra att den är sk "rådjursfri". Kan gälla andra raser också.

Jo, de kan jaga på helgen också, men ofta är det fullskjutet väldigt snabbt, så det handlar om i bästa fall någon enstaka helg eller ingen alls.

De jaktraser som kan jaga fler sorters vilt finns, men all jakttid är begränsad och också begränsad av hundägarens tid och möjlighet att jaga, så den största delen av året är hunden sällskapshund. Dessutom har det blivit så att många inte vågar släppa sin hund pga risken att den ska tas av varg.

Det där påståendet att "en hund som är avlad för jakt måste få jaga" är knepigt, eftersom de jagar så få veckor under året eller inte alls pga vargen.

Tyvärr sitter många jakthundar i hundgårdar och skäller dagarna i ända. Jag har sett alltför många jägare som aktiverar sin jakthund alldeles för lite. Min åsikt är att de med sällskapshundar ofta är mer engagerade i sin hunds välmående.

Jag tycker att det ofta i rasvalstrådar kommer tips från folk som träffat väldigt få individer ur en ras, ibland bara en enda. Då fattar jag inte hur de vågar uttala sig om rasen överhuvudtaget.
Du får väl be moderator stänga alla rasvalstrådar. Om svar bara ska få komma från uppfödare som haft rasen i 20 år, så blir det nog väldigt få svar.
Rasvalstrådar är som jag ser det, en typ av "brainstorming" - ett sätt att kläcka ideér, diskutera fritt omkring något, lösa problem etc Det finns ingen seriös människa som bara går och köper en ras efter ett tips på ett forum.

Älgjägare brukar sträva efter att deras älghund bara ska jaga älg. De är alltså bra att den är sk "rådjursfri". Kan gälla andra raser också.

Jo, de kan jaga på helgen också, men ofta är det fullskjutet väldigt snabbt, så det handlar om i bästa fall någon enstaka helg eller ingen alls.

De jaktraser som kan jaga fler sorters vilt finns, men all jakttid är begränsad och också begränsad av hundägarens tid och möjlighet att jaga, så den största delen av året är hunden sällskapshund. Dessutom har det blivit så att många inte vågar släppa sin hund pga risken att den ska tas av varg.

Det där påståendet att "en hund som är avlad för jakt måste få jaga" är knepigt, eftersom de jagar så få veckor under året eller inte alls pga vargen.

Tyvärr sitter många jakthundar i hundgårdar och skäller dagarna i ända. Jag har sett alltför många jägare som aktiverar sin jakthund alldeles för lite. Min åsikt är att de med sällskapshundar ofta är mer engagerade i sin hunds välmående.

Jag tycker det är komiskt när man sitter och delar ut råd till någon utan en susning om personens kunskap inom området. I vissa fall blir det bara patetiskt.

Men tror du på allvar att jaktlusten blir mindre bara för att en viss individ inte får jaga?

Hundar blir inte vad vi gör dem till.

Googla halmdocka.
OK, förklara hur du vill ha det. Vilka tycker du ska ha mandat att svara i rasvalstrådar i ett forum?
Tycker du att Buke bör ställa samma krav på medlemmarna i rasvalstrådar, som kraven är på den person som är ansvarig för en ras i en rasklubb? (typ valphänvisare/omplaceringsanvarig)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 773
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 539
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 994
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka