Har inte läst hela tråden men kan ju inte annat än att rekomendera lurchers, större vinthund. De jag har träffat har varit super trevliga, min egen också ;)

Min följer mer än gärna ut på heldag i skogen med ridning och grilla, men kan också ligga på soffan en dag. Min kan själv motionera sig släpper ut på tomten och han springer något varv runt huset och busar sen vill han in, men han vill ha lite mental träning för att må bäst (som alla).
Han kvalar in på följsam, vill inte gärna gå lång bort från flocken tex i skogen stannar inom synhåll.
Han äslakr människor och hälsar gärna på alla, men när det är avklarat går han och lägger sig.
Nu är min en räddninghund från irland så han är lite osäker pga det. Har hoppat runt på många fosterhem innan han landade hos mig.
Han går i all teräng, sjö, skog, sten och stockar flyger han över :love:
Har höns, inga problem. Katter går ok
Är inte lurcher en vinthundskorsning? Oavsett har väl vinthundar ofta en hel del jakt i sig.

Är inte lurcher en vinthundskorsning? Oavsett har väl vinthundar ofta en hel del jakt i sig.

Jo det är korsning här i sverige.
På de jag träffat genom klubb och bekanta har jag inte märkt mycket jakt, självklart finns den där men den är inte overpowering.

Många tycker att de är för lugna. Kan vara med ute och röra sig en hel dag likväl som den kan ligga i soffan en hel dag. Kräver inte lika mycket aktivering som en vallhund t.ex. Kelpie men måste få jobba för att inte bli försoffad och slö
Möjligtvis de utställningsavlade (och helt ärligt så blir till och med min som är väldigt utställningsavlad rastlös om han har mer än två dagar på rad där han typ bara ligger på soffan), men en jaktavlad golden är definitivt en hund som ska få jobba mycket. Så att säga att en Golden inte kräver aktivering är lite missvisande alltså :)

Men @Fillifjonkan om du kikar lite på terriers, har du kikat på staffar? Det dom kanske faller på är att dom är rätt så "på" men annars är det himla roliga hundar som är med på allt :love: det gäller, som med så många andra raser, att vara noggrann med uppfödare. Men är en det så är det en så rolig hund!

Jo det är korsning här i sverige.
På de jag träffat genom klubb och bekanta har jag inte märkt mycket jakt, självklart finns den där men den är inte overpowering.

Det är en korsning även i UK. Kan var allt från Whippet/Staffe Greyhound/BC eller Hjorthund/whipp/labbe...till.. ja, vad som helst egentligen. För att nämna ett par jag umgås med här i byn. Lurcher verkar de bli så länge vinthundsutseendet slår igenom.
Korsningar mellan olika vinthundar kallas också lurcher lite sådär slarvigt men är egentligen 'longdogs' eh.. om jag förstått det hela rätt.

Det är en korsning även i UK. Kan var allt från Whippet/Staffe Greyhound/BC eller Hjorthund/whipp/labbe...till.. ja, vad som helst egentligen. För att nämna ett par jag umgås med här i byn. Lurcher verkar de bli så länge vinthundsutseendet slår igenom.
Korsningar mellan olika vinthundar kallas också lurcher lite sådär slarvigt men är egentligen 'longdogs' eh.. om jag förstått det hela rätt.

Lurcher cross är dock en ras på Irland:up:

Lurcher cross är dock en ras på Irland:up:

Ska inte skriva något i sten här, men det tror jag inte. Vore märkligt att döpa den till cross då i alla fall. Snarare är den väl som Jack Russeln var tills för bara något år sedan en "typ av hund".
Men never mind! Jag håller med dem som säger att det nog är svårt att sätta generella egenskaper på en blandras och tycka den har svag jaktinstinkt, särskilt en med vinthund i.
De flesta vi umgås med används till kaninjakt.

Och sedan är den kanske lite för flamsig för er smak, TS, men jag slänger in Flatten som en smygare i förslagslistan! =)

Ska inte skriva något i sten här, men det tror jag inte. Vore märkligt att döpa den till cross då i alla fall. Snarare är den väl som Jack Russeln var tills för bara något år sedan en "typ av hund".
Men never mind! Jag håller med dem som säger att det nog är svårt att sätta generella egenskaper på en blandras och tycka den har svag jaktinstinkt, särskilt en med vinthund i.
De flesta vi umgås med används till kaninjakt.

Det är vad jag fick höra från fosterhemmet i Irland. Lurchercross, kapplöp eller kaninjakt. Har som sagt aldrig känt att jakten varit övermäktig, bara varit att säga Nej inget jaga idag så har det varit bra ingen har någonsin bara stuckit efter något i skogen, av de lurchrar jag känt. Jag sa inte att den har svag jakt, endast icke övermäktig.
Jag ser Lurchern som rolig familjehund, dock inte om man bor i stan om man inte vill promenera flera timmar om dagen.
Totalt urskön hund:love:

Jag är förvisso uppväxt med labbe men det var 35 år sen. Men sk Dp-linjer borde passa.
Låter någon mer insatt i den moderna labben ta den bollen :)
En labbe av utställningslinje hålls i fint hull skulle absolut orka. En labbe av jaktlinjer kan nog kräva mer än Ts vill ge.
Man ska bara vara noga att kolla rasdata, avelsdata och hunddata för att hitta linjer så fria som möjligt från hd/ed och med ögon ua.

Jag tänker som flera andra nämnt på bearded collie, pudel, schapendoes, schnauser och faktiskt även min egna ras :angel: löwchen.

Tyvärr har jag dålig erfarenhet av labbar och goldens av utställningslinjer som ganska tröga, väldigt på, förstår inte sociala signaler ALLS och lättstressade som juckar på andra hundar... Samt sjukdomar som öronproblem, furunkulos osv. Men det finns säkert jättetrevliga också :p

Vi har haft hund tidigare men det var många, många år sedan. Nu har vi smått funderat på ny hund under ett par år. Vi har 2 tonårsbarn, bor på en stor gård med diverse djur.

Vi söker en hund som är:
- följsam
- social men gärna lite "sval" och cool
- mentalt stabil
- ganska aktiv men inte "hysteriskt" pigg. Bra med av och på "knapp"
- antar att en atletisk hund passar då den ska kunna följa med på lååånga ridturer i varierad terräng?
- lättlärd
- kunna umgås med gårdens höns, ankor och katter

Hunden får absolut inte vara jaktig.

Har du några förslag som du tror passar oss?
Någon retriever? Flat/Curly/Golden.. Inte värsta jaktmaskinen i linjerna då.

Har inte läst hela tråden men kan ju inte annat än att rekomendera lurchers, större vinthund. De jag har träffat har varit super trevliga, min egen också ;)

Min följer mer än gärna ut på heldag i skogen med ridning och grilla, men kan också ligga på soffan en dag. Min kan själv motionera sig släpper ut på tomten och han springer något varv runt huset och busar sen vill han in, men han vill ha lite mental träning för att må bäst (som alla).
Han kvalar in på följsam, vill inte gärna gå lång bort från flocken tex i skogen stannar inom synhåll.
Han äslakr människor och hälsar gärna på alla, men när det är avklarat går han och lägger sig.
Nu är min en räddninghund från irland så han är lite osäker pga det. Har hoppat runt på många fosterhem innan han landade hos mig.
Han går i all teräng, sjö, skog, sten och stockar flyger han över :love:
Har höns, inga problem. Katter går ok

Tack för ditt svar!!! Tyvärr känns det lite osäkert med en korsning då man inte vet grad av jaktinstinkt och just jakt vill jag inte ha hos vår hund.

Men @Fillifjonkan om du kikar lite på terriers, har du kikat på staffar? Det dom kanske faller på är att dom är rätt så "på" men annars är det himla roliga hundar som är med på allt :love: det gäller, som med så många andra raser, att vara noggrann med uppfödare. Men är en det så är det en så rolig hund!

Åååå jag älskar staffar!!! Även amstaff. Hur är det med dessa hundars jaktinstinkt? Är de följsamma och lättlärda?

Möjligtvis de utställningsavlade (och helt ärligt så blir till och med min som är väldigt utställningsavlad rastlös om han har mer än två dagar på rad där han typ bara ligger på soffan), men en jaktavlad golden är definitivt en hund som ska få jobba mycket. Så att säga att en Golden inte kräver aktivering är lite missvisande alltså :)

Det sa jag ju inte heller. Jag sa att de inte kräver lika mycket som en kelpie.

Borderterrier hade jag absolut strykigt. Det ÄR en jakthund. Tyvärr sällskapsavlas en hel del vilket jag tycker är oseriöst med en arbetande ras. De sällskapasavlade har ofta en nervös sida och de om något är skälliga!!
De jaktavalde är skitroliga hundar!
Massor av raser finns i två olika typer; utställnings/sällskaps och jakt/bruks; golden, labrador, springer spaniel och cockerspaniel har två olika och det skiljer på utseendet en del.

Dessutom finns renvallande finsk och svensk lapphund samt utställningslapphundar.
Samojeden kan vara draghund eller sällskapshund. Schäfern och rottweiler finns i två olika och t o m settrar finns som sällskapstyp.

De hundar som används till t ex älgjakt som gråhund och jämthund jagar kanske under två av årets veckor. Övriga 50 veckor är de sällskapshundar.
Jaktintresse/föremålsintresse/arbetslust kan få utlopp i annat än jakt; lydnad, spår, agility mm

Grytjakt som borderterriern ursprungligen användes till, är en mycket stressande jakt för bytesdjuret och djurrättsorganisationer vill inte ha det kvar. Hur försvarbart är det att stressa räv eller mård bara för jaktens skull? Man använder ju inte bytet till något idag. Vem vill ha rävpäls?

Så här beskrivs borderterriern:
"Borderterriern är till sitt ursprung en allsidig jakthund. Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta - det må gälla jakt, lydnad, spår, agility eller lek och ras med familjemedlemmarna. Dess förmåga att koppla av mellan passen gör den till en behaglig familjehund - att ligga i knät och gosa och hålla ett öga på kökets aktiviteter hör till favoriterna inomhus.
Borderterrier är en av de friskaste hundraserna idag. En borderterrier på 14 år - pigg och alert - är ingenting ovanligt."
http://www.borderterriersallskapet.com/

Massor av raser finns i två olika typer; utställnings/sällskaps och jakt/bruks; golden, labrador, springer spaniel och cockerspaniel har två olika och det skiljer på utseendet en del.

Dessutom finns renvallande finsk och svensk lapphund samt utställningslapphundar.
Samojeden kan vara draghund eller sällskapshund. Schäfern och rottweiler finns i två olika och t o m settrar finns som sällskapstyp.

De hundar som används till t ex älgjakt som gråhund och jämthund jagar kanske under två av årets veckor. Övriga 50 veckor är de sällskapshundar.
Jaktintresse/föremålsintresse/arbetslust kan få utlopp i annat än jakt; lydnad, spår, agility mm

Grytjakt som borderterriern ursprungligen användes till, är en mycket stressande jakt för bytesdjuret och djurrättsorganisationer vill inte ha det kvar. Hur försvarbart är det att stressa räv eller mård bara för jaktens skull? Man använder ju inte bytet till något idag. Vem vill ha rävpäls?

Så här beskrivs borderterriern:
"Borderterriern är till sitt ursprung en allsidig jakthund. Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta - det må gälla jakt, lydnad, spår, agility eller lek och ras med familjemedlemmarna. Dess förmåga att koppla av mellan passen gör den till en behaglig familjehund - att ligga i knät och gosa och hålla ett öga på kökets aktiviteter hör till favoriterna inomhus.
Borderterrier är en av de friskaste hundraserna idag. En borderterrier på 14 år - pigg och alert - är ingenting ovanligt."
http://www.borderterriersallskapet.com/
Ts skriver "hunden får absolut inte vara jaktig". Den ska hänga med när hon rider.

SKK:
Om du funderar på att skaffa en borderterrier, tänk på att...
  • Rasen är en jakthund som inte kan släppas lös var som helst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 773
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 539
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 994
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka