Hallå där

Läser mer eller mindre varje dag, har dock missat pumifrågan

Pumi ja, det är en riktigt rolig hund! Man ska inte missta sig på att den är ullig, gullig och krullig, den är en arbetande hund.
Vi har två tikar, båda tävlar agility i klass tre med maken (jag är på tok för långsam) och jag har tävlat lite rallylydnad och lydnad. Särskilt den äldre är en riktig arbetsmyra, men den yngre har nog bara tagit lite längre tid på sig.
De är lättlärda, träningsvilliga och allsidiga. Kan vara lite reserverade, särskilt vår äldsta har ganska liten ”flock” som hon gillar. Den yngre är tillgängligare.
Skall - ja, i upphetsat läge kan de ha ett riktigt gällt skall, men iaf våra skäller inte i tid och otid. Inne, i vila, är de lugna och ligger mest i soffan. Vissa skäller mer, men jag upplever att det går att träna.
Pälsen - våra hålls relativt kortklippta, men ändå med den typiska pumilooken. En del klipper ner helt med maskin, men det tycker jag är lite synd. Klipper vi inte så ser de ut som utegångsfår

Man klipper med sax, ca var tredje, fjärde vecka. Kammar ut pälsen om de får tovor, det rekommenderas en gång i veckan, men här blir nog mest punktinsatser i soffan på kvällen.
Tikar upplever jag som lite mjukare än hanarna, som kan vara lite vassare. Men så är det väl i de flesta raser.
Största problemet med rasen är att när man väl har en vill man ha fler! Många vi känner har tre-fyra stycken

Nu blir det så långt, fråga mer
@Streckgubbe så ska jag försöka svara!
Förresten har jag också ändrat mig till viss del om pudel, ser många trevliga i agilityn!