Rasvalstråd

Tonto

Trådstartare
Har under det senaste året varit sugen på en till hund, har nu en BC-hane som blir fem år i vår. Han har en autoimmun sjukdom som satt stopp för en hel del saker vi velat göra, så till största del är han nu en aktiv sällskapshund.

Men jag är sugen på att tävla i bruks och drag och hålla på med patrullering, så har börjat kika lite efter en till hund. Jag vill inte har en allt för stor hund så tyngre/stora raser går bort.

Har kikat på de belgiska vallhundarna och holländare (även om jag främst känt mig sugen på Malle.) och funderar lite på vart man har lättast för att hitta en vettig och stabil hund? Andra raser kan såklart vara av intresse, men har blivit bortskämd med att ha BC så tycker typ att nästan alla hundar är sega och ganska tråkiga i jämförelse. :)
 
Har du tittat på jaktgolden? Jag tycker de är rätt lika BC i träningen på lydnadsplan och det finns hyfsat många som förutom jaktmeriter (som jag tycker är ett krav för avel, även av ”sporthundar”) även har med meriter från t ex bruks, lydnad och patrull i linjerna.

Du får vara beredd på att lägga till apporteringsträning, men dels är det kul (inte ettdugg subjektivt...) och dels ger det mycket i samarbete och stadga.
 
Har du tittat på jaktgolden? Jag tycker de är rätt lika BC i träningen på lydnadsplan och det finns hyfsat många som förutom jaktmeriter (som jag tycker är ett krav för avel, även av ”sporthundar”) även har med meriter från t ex bruks, lydnad och patrull i linjerna.

Du får vara beredd på att lägga till apporteringsträning, men dels är det kul (inte ettdugg subjektivt...) och dels ger det mycket i samarbete och stadga.

Tyvärr så tycker jag att apportering är tråkigt så skulle det bli väldigt svårt att hålla på med det, så apporterande raser passar inte.
 
Har under det senaste året varit sugen på en till hund, har nu en BC-hane som blir fem år i vår. Han har en autoimmun sjukdom som satt stopp för en hel del saker vi velat göra, så till största del är han nu en aktiv sällskapshund.

Men jag är sugen på att tävla i bruks och drag och hålla på med patrullering, så har börjat kika lite efter en till hund. Jag vill inte har en allt för stor hund så tyngre/stora raser går bort.

Har kikat på de belgiska vallhundarna och holländare (även om jag främst känt mig sugen på Malle.) och funderar lite på vart man har lättast för att hitta en vettig och stabil hund? Andra raser kan såklart vara av intresse, men har blivit bortskämd med att ha BC så tycker typ att nästan alla hundar är sega och ganska tråkiga i jämförelse. :)
Är det sporten patrull eller hemvärnshund sas?
Ska du ha tjänstehund är det ju pälskrav tänker jag.
 
Fortsätter att fnula på hundraser som skulle kunna passa.

Är lite orolig över att en Malle-hane kommer att kännas för stor nu när jag är van vid mindre hundar, 19 kg på BCn och typ 25 kg på Aussien.

Lutar mest åt en till BC, men känner mig ibland osäker på om BC är rätt för mig när jag inte har egna får utan måste ha tillgång till andras får för att valla, kan oroa mig för att misslyckas med den delen. Tycker dock BC är underbara hundar, trots att min egen har en del problem med rädslor och sjukdom. En annan osäkerhet är att jag är orolig för att få en till med ljudrädsla när jag är intresserad av bruks med, även om lydnad helt klart skulle vara tillräckligt om det nu går åt skogen.
 
Kelpie?
Ligger högt på min lista över intressanta raser som jag skulle kunna tänka mig att ha. De jag träffat har det varit rejält med tryck i också och jag tror att från rätt linjer kan man få en ganska fräsig hund. Känns lagom stora också.
 
Kelpie?
Ligger högt på min lista över intressanta raser som jag skulle kunna tänka mig att ha. De jag träffat har det varit rejält med tryck i också och jag tror att från rätt linjer kan man få en ganska fräsig hund. Känns lagom stora också.

Är faktiskt en ras jag funderat mycket på. Verkar vara roliga hundar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Funderar lite löst på om jag är sugen på malle eller holländare, vill ha en vettig hund för bruks/patrullering, men känner att jag varit...
Svar
13
· Visningar
1 937
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 499
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp