rätt beslut?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare tysse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 056
T

tysse

för att göra en lång historia kort: sålde min häst.. fick tillbaka henne p.g.a. ändrade ekonomiska skäl för ägaren. nu har hon varit hemma igen ett tag.. men bestämde mig för att ge den förra ägare hästen.. efterson jag redan har två hästar och hinner inte med tre.
hästen är ett nordsvenskt brukssto på 6 år, välstammad och ett bra temprament, mycket välriden och halft inkörd.
svårt att sätta ett pris på henne men ca 15000 är hon "värderad" till!
känns bra att hon får komma till en underbar tjej som hon fungerar med.. jag bryr mig inte om att jag förlorar pengar på att ge bort henne.. huvudsaken är att hon kommer till ett bra hem där jag vet att hon har det bra!

:banana:

Jag tycker att det känns som en osjälviskt och bra beslut. 15000 är ändå inte så jädrans mycket (om man inte står på svältgränsen förstås) så det skulle jag tycka att det var värt att "förlora" mot att man vet att hästen får det bra.

det e så jag tänker.. jag hinner inte ge henne all tid hon behöver.. det gör tjejen som ska få henne.. så det känns bra...

helt rätt beslut OM hästen kom till en människa som tar väl hand om henne i många långa år :)

Om tjejen verkligen är den rätta för henne å får ett ra livslångt hem så skulle jag ha gjort d! istället för att du säljer henne igen å får tillbaka henne :D
Önksar att d fanns fler som tänkte på hästens bästa i ställe för pengarna!

Självklart har du tagit rätt beslut, se bara till att ni skriver ett ordentligt papper där värdet står med annars kan det bli stul med försäkringen för att du gett bort henne = 0 kr värde!

jo.. det har hon.. å hon e kanonbra med hästar.. värkligen en toppentjej!!!

Ja, antingen det, eller sälj henne för en symbolisk summa, kanske 1000 kr eller så. Då är problemet gåva (försäkringsbolag mm) ur världen, och har tjejen inte ens råd att betala en tusenlapp för hästen så är ju frågan om 1. Hur gärna hon vill ha den, och framförallt 2.Har hon råd att föda den och ge den den skötsel den behöver?

I övrigt tycker jag det verkar som en bra idé.

spelar ingen roll om det är 0 eller 1000 kr för försäkringsbolaget om det inte skrivs ett kontrakt med hästens rätta värde. Annars kan dom gå på det värdet man betalt..... = hästen värde för dom!

det e juh bara stt skriva över min försäkring på henne... det e inga problem.
:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 745
Senast: akleja
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 559
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka