Ravell 959

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smuldaisy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 827
Sv: Ravell 959

Hintar om Lambourgihini nu igen till dig pinglan ;)

(lite med tanke på att du inte vill ha en jätte häst och att han lämnar ett trevligt temprament även om avkommorna är pigga och vakna)

9 på trav och 9 på galopp och 9-9 uppsutten hoppning och hans pappa har 10-10 i hoppningen.

Och han är höjd till A på väldigt lite avkommor så nått rätt måste han ju ha ;)

Och förra året hade hon nog 0:- i språng, bara levande föl :)

(och så tror jag att bebis kommer att bli förbannat snygg med Daysis extriör plus Lambo, och med mycket vita tecken ;))

Vad kommer alla niorna på gångarterna ifrån? Enligt Blup har Lambo 7 på skritt och 7/8 på trav och 8 på galopp.

Bellini däremot har jag för mig hade 9 på både trav och galopp.

Jag har fött upp två helsyskon e Lambo, båda har fått väldigt luftig trav. De är även spänstiga och har väl undersatta bakben men det har stoet också. Båda blev moderna i typen medan stoet är långlinjerat.

Vad kommer alla niorna på gångarterna ifrån? Enligt Blup har Lambo 7 på skritt och 7/8 på trav och 8 på galopp.

Bellini däremot har jag för mig hade 9 på både trav och galopp.

Yes, I'm sorry!
Jag ögnade igenom texten för fort och läste inte hela ;)
Det är Bellinis gångarts poäng!

Men det gör inte Lambo mindre fin :D

Det är en ettåring som jag har kvar och en fyraåring som jag sålt. Mamman är efter Ceylon.

Jag har kollat igenom mina filmer på åringen för att se om jag lyckats fånga hennes fina trav men tyvärr så bara hoppar hon eller galopperar. Det är en vild unge;)
Men här är en bild då hon var tre dagar gammal, det går att se att hon är en annan typ än sin mamma

DSC00708-1.jpg

Tyvärr är jag en rätt usel fotograf men så här såg storebror ut som åring, förhoppningsvis går det att se att de är lika i typen

Tv132.jpg

Slänger ut en fråga här eftersom jag gillar Lamborghini - är inte hans dräktighetsprocent ganska låg? Eller är de siffrorna normala?

Jagvet inte vad du fått det ifrån, kollar du på blup ser du antalet registrerade avkommor, inte antal dräktiga ston.

Men har en hingst ett avkommeindex på dåliga 74 på extremiteterna är något man bör tänka på när man väljer hingst.
och fortfarande är Blup ett väldigt trubbigt instrument. En siffra är bara en siffra, man måste ta reda på VAD det är som gjort att det blivit så lågt index, vilken avvilekse hästarna har på sina ben. Inte bara se till ett index baserat på ett antal visade avkommor.

Sen ska man nog också komma ihåg att domare bara är människor och om de vet att Ravell "brukar lämna dåliga ben" så kan man ge sig sjutton på att de också hittar och kommenterar fler avvikelser än om det varit någon annan fader till avkomman.

Kl

En kompis föredetta pålle.
Efter Ravell-Sack

DSCF0100.jpg

Mycket trevlig i temperamentet, cool kille!
Häst av det mindre formatet, väl sammansatt, ganska djup bål (och bra ben, vad jag minns). Plus för skritten och galoppen, traven ordinär. Duktig på att hoppa med. Blev klass 1 på både gång och hopp på treårs.

35538_414755581600_521916600_4810531_192639_n.jpg

Men vad räknas som "dåliga ben" då? Ravells ben är ju ganska vinklade bak - är det sååå negativt? Han har ju detta till trots väldigt bra betyg på sina gångarter.... talar det inte lite motvarandra?? Det står också att han är trång och biljarderar... det är ju såklart mer negativt isf....

Precis som du säger .... det är någon som bedömmer... vi som tävlar dressyr vet ju hur det fungerar. Ena dagen tycker man att man gjort en kanonrunda men domaren tycker inte om min häst el nått o man får 63% andra dagen har man flera missar och går ut med 68%. Logik i det??

Jag tycker detta är en djungel och en helt egen vetenskap så det är mycket intressant att höra era resonemang som är mer insatta och kunniga.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Nikan
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 786
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31