Rea på bensin, diesel och månadskort

Bukefalos 30 år!

Det man måste tänka på, tex här i Stockholm (och andra kommuner och regioner), så finansieras infrastrukturutbyggnad och underhåll dels med regional skatten och dels biljettintäkter. SL som har huvudansvaret för lokaltrafiken dras redan med ett stort underskott som nu kommer att bli ännu större eftersom nästan alla projekt redan pågår (projekt pågår i fem, tio år). Entreprenörer måste fortfarande få betalt. Det innebär besparingar i form av indragna linjer och förglesningar på existerande trafik.

https://www.transportforetagen.se/g...afikens-ekonomi-och-ekonomiska-utmaningar.pdf

Men de ska ju kompenseras för detta av staten?

Att fixa bilen efter att den kört ner i ett pothole pga dåligt eftersatta vägar kostar nog mer än sänkt bensinskatt med några hundralappar.
Det är något att tänka på då 16% idag är el eller hybrid som inte hjälper till att betala (eller betalar lite) skatt vid pumpen och låg skatt på skatten.

Så med skatten behöver det tänkas om, mer skatt på all el som det skrivits om tycker jag är fel väg.

Det är något att tänka på då 16% idag är el eller hybrid som inte hjälper till att betala (eller betalar lite) skatt vid pumpen och låg skatt på skatten.

Så med skatten behöver det tänkas om, mer skatt på all el som det skrivits om tycker jag är fel väg.
Jag har hört att det talas om att återinföra km-skatt, som dieselbilar hade förr. Kör man mycket = sliter på vägen = betala högre skatt. Undrar vilket part som vågar införa något sådant? Blir tuffare för de som tvingas pendla långa sträckor med bil.

Jag har hört att det talas om att återinföra km-skatt, som dieselbilar hade förr. Kör man mycket = sliter på vägen = betala högre skatt. Undrar vilket part som vågar införa något sådant? Blir tuffare för de som tvingas pendla långa sträckor med bil.

Borde verkligen införas på elbil med i så fall, de sliter också på vägarna.

Samtidigt som samma behov också ger rätt till ganska stora avdrag. Frågan är också i vilken utsträckning vi ska ha direkta skatter och avgifter från användare till specifika transportsystem.

Har hört andra länder prata om att införa km-skatt (blandannat Storbritannien) men inte Sverige. Kanse för att ingen vågar ta km-skatt så därför vill dom ta skatten från el istället.

Ja, om slita på vägarna är argumentet så borde det ju gälla samma för elbil!

Anledningen är bland annat att vägarna uppnått sin livslängd, att trafikmängden ökar och att bilarna blir allt tyngre. Det beror både på suv-trenden och att försäljningen av elbilar, som är tyngre än motsvarande förbränningsbil, ökar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-blir-allt-tyngre-sliter-pa-vagarna

Själv funderar jag på hur mycket det går upp i oktober.
Sist drivmedel låg högt så hade jag högre lön pga annat skift på jobbet.

Så för mig personligen kan det bli att hitta annat jobb/starta eget igen eller börja plugga till något som går att jobba hemma med.

Det skulle gälla alla. Kruxet är ju också som @bettysmatte skriver att fordonen blir allt tynger och orsakar mer slitage, men det problemet gäller också trafiksäkerheten. Dagens trafikräcken är inte dimensionerade för dagens allt tyngre ekipage i trafiken. Visst, det är alltid säkrare att sitta i en stor och tung bil när man krockar, i synnerhet om du smäller med en liten bil. Skadorna på de i den mindre bilen blir dock så mycket värre och då spelar det ingen större roll om den är en säkrare av modellerna i sin klass.

Nu har bilar med förbränningsmotorer redan mycket dyrare skatter än elbilar, men en km-skatt blir rättvisare än om man lägger mer skatter på elen. En elskatt drabbar alla, oavsett om de har bil eller inte. Högre fordonsskatt eller km-skatt drabbar bilägarna.

Senast ändrad:
Absolut inte!

Jag är också väldigt besviken att skatterabatten inte återtagits när priset gick ner.

Är jag på det personliga planet glad att det är billigare? Ja. Men jag är också medveten om vad detta kommer göra för miljön så tycker att det är skit, rent ut sagt.

Fast Kriget i mellanöstern är ju inte slut än. Så även om det är "lugnt" nu, kan priserna skena igen. Att det är så billigt som det är nu tror jag inte ens regeringen trodde det skulle bli. Men att då "ta tillbaka" sänkningen hade ju vart värre.

För oavsett vad de rödgröna tycker så gör ju regeringen fel oavsett vad de gör. Det var fel att sänka skatten, hade regeringen backat om att sänka den så hade det hetat "kolla de står inte för vad de lovar" osv.

Själv. Som har 3 mil ut i skogen till jobbet så finns ingen bussanslutning. I mitt område så finns bara buss mellan de "stora samhällena" inget som går på småvägarna alls. Så här är busstrafiken inget att hänga i gran. Inte ens inne i "samhällena" går det bussar utan man måste ta sej till busstationen för att kunna åka buss för att då ta sej till nästa samhälle. Och med 80 väg med väldigt tung trafik mellan dessa samhällen UTAN vägren och cykelbana är det bil eller buss som gäller.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka