Bukefalos 28 år!

Reagerar inte för ytterskänkel

Ellanamde

Trådstartare
Som rubriken säger så rider jag en häst som inte reagerar för ytterskänkeln. Det är precis som hon inte förstår vad som menas med det och inte varit med om det tidigare :o
Däremot går hon undan för innerskänkeln och är mycket lyhörd i övrigt.
Hur ska jag lära henne att bli uppmärksam på ytterskänkeln?
 
Sv: Reagerar inte för ytterskänkel

Sitter du verkligen helt i balans då? Om hästen är obalanserad och du inte sitter helt jämnt, så kanske den inte kan, eller att hon inte fattar hur du menar.
Hon förstår ju uppenbarligen att flytta sig för skänkeln.
Prova om det funkar bättre om du försöker fokusera på att sitta lite mer på ytter sittben. Viktigt också att du ger ytterhjälpen när ytter bak är på väg upp, annars har hon ju ingen chans.

En annan orsak till att hon inte "kan" skulle kunna vara att hon inte är jämnstark i bakbenen, och inte pallar att flytta in ytter.

Du har ingen bra tränare att ta hjälp av? Det är guld värt, även om man bara kan ta ett par pass.
 
Sv: Reagerar inte för ytterskänkel

Tack för ditt svar!
Jo, jag har en tränare och jag håller med dig, det är verkligen guld värt. Vi håller på att träna på det, men det
är väldigt intressant att höra vad andra säger om det hela.
Vet att hästen inte är jämnstark bak, så det skulle kunna vara det som påverkar det.
Tack för tipsen, ska tänka extra mycket på det när jag rider :)
 
Sv: Reagerar inte för ytterskänkel

är det likadant i båda varven? är det likadant om du rider utan ngn vägg för hästen att stödja sig mot? dvs om du rider ute och gör serpentiner, lyssnar hästen inte när du ramar in med ytter skänklen och glider utåt eller lyssnar den på då.


rider man i ridhus är det lätt hänt att hästen blir "lat och tar hjälp av väggen för att slippa, men det är och så väldigt vanligt att ryttaren blir "lat och släpper efter på tygeln och tappar ytter bogen. försök att rida ngt steg innanför spåret, bara i skritt till en början och känn efter ordentligt, "håller jag jämt i tyglarna, vad gör min ytter skänkel, tappar jag ngt i svängarna(hand, tempo,drivning)" osv.

jag har problem med min häst i hö varv med att hon inte lyssnar lika bra för skänkeln, men det beror på att både hästen och jag är svaga i vänster sida, jag tappar ofta kontroll över bogen som då genast far ut, så jag försöker att tänka extra mycket på att få med både bog och bak i svängar och rakspår. driva extra och samla in ytter tygel så jag får med hela hästen och har kontroll över mig själv.
 
Sv: Reagerar inte för ytterskänkel

Vi har inget ridhus utan använder oss av naturen, därför är det sällan att vi har någon vägg att "stödja" oss mot.
Däremot är hon nog svag i ena sidan, så det är nog en av orsakerna till att hon inte reagerar lika bra.
Men vi tränar på det, idag gick det bättre än vanligt när vi övade, så det kommer lösa sig med tiden :)
Tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 421
Senast: Fazeem
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 979
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Mabuse
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp