Reagerar kraftigt på influensavaccination

Bukefalos 30 år!

super

Trådstartare
Har en valack på 15 år som reagerar kraftigt på influensavaccination. Det känns som det blir värre för varje år och veterinären rekommenderade att skicka in för dispens eftersom hästen får så kraftiga reaktioner.
Tyvärr har min vet inte fyllt i journalerna så bra utan vi har haft telefonkontakt och sista gången skrev hon ut kortison för att hjälpa hästen. Han tål inte Metacam så kan inte ge det för att hjälpa heller, senast fick vi som sagt ge kortison för han kunde inte äta men det tar ju bort effekten av vaccinet så blir ju inte bra det heller..

Vi har nu fått avslag på dispensansökan pga ofullständig journal och att dom anser att det inte går att avgöra vilket vaccin hästen reagerat på då han har vaccinerats mot Botulism samtidigt. Det är dock inte sant vilket jag även skrivit tillbaka om eftersom vi alltid sprutat på olika ställen. Vi har även provat att spruta i bröstmuskeln men det resulterade bara i att hästen hade jätte svårt att gå och fick en svullnad som hängde ner ca 20 cm.

Enligt min vet så är risken att hästen skulle bli sjuk i hästinfluensa nästan obefintlig eftersom han är 15 år och vaccinerats så många år innan. Jag har skrivit till Svenska ridsportförbundet att jag bestrider avslaget men inte fått någon respons. Det står att det ska gå att överklaga men det står inte hur. Har någon varit med om liknande och kan ge råd.
Liten film på hur hästen reagerade senast, han är helt svullen och korvig i nedre delen av halsen samt så ryggar han tillbaka kraftigt när jag försöker röra honom. Känns inte rimligt att utsätta honom för detta fler gånger faktiskt! Tar drygt en vecka innan symptomen börjar lägga sig och ca två veckor innan det ens är någon idé att tänka på motion.

Måste man vaccinera om man inte tävlar?

Nu är jag inte alls insatt i reglerna, men av vad jag förstått är det inte krav på vaccinering om hästen ”bara” är hemma.

Tävling och träning är en helt annan sak + stallägare som kan kräva att installade hästar är vaccinerade.

Måste man vaccinera om man inte tävlar?

Nu är jag inte alls insatt i reglerna, men av vad jag förstått är det inte krav på vaccinering om hästen ”bara” är hemma.

Tävling och träning är en helt annan sak + stallägare som kan kräva att installade hästar är vaccinerade.
Planen är ju att tävla och träna gör vi regelbundet.

Ni har säkert redan, men provat olika "sorter" av vaccin? Hade en häst som inte tålde det vanliga, oavsett om det var bara influensa eller tetanus + influensa, han fick feber och stapplade runt ca en vecka varje gång. Efter 3e gången fick jag nog och med veterinärdiskussion bytte vi till annat fabrikat och noll problem sedan dess
Tyvärr många år sen jag sålde honom, så kan inte berätta vilka vi bytte mellan, kommer bara ihåg att jag fick boka tid extra tidigt och påminna vet om att beställa det andra märket

Ni har säkert redan, men provat olika "sorter" av vaccin? Hade en häst som inte tålde det vanliga, oavsett om det var bara influensa eller tetanus + influensa, han fick feber och stapplade runt ca en vecka varje gång. Efter 3e gången fick jag nog och med veterinärdiskussion bytte vi till annat fabrikat och noll problem sedan dess
Tyvärr många år sen jag sålde honom, så kan inte berätta vilka vi bytte mellan, kommer bara ihåg att jag fick boka tid extra tidigt och påminna vet om att beställa det andra märket
Jo vi har provat olika sorter men tyvärr samma resultat.

Har ni provat att bara ge influensa och inte kombinera med botulism eller stelkramp, alltsp inte sticka på olika ställen utan pp helt olika dagar?

Vissa hästar reagerar tyvärr på allt.
Brukar hjälpa, eller iaf dämpa reaktionen, att ge dem metacam/flunixin samtidigt som vaccinet men är såklart inte en möjlighet om den inte tål metacam.

Kan du inte be om ett intyg från veterinären som du kan skicka till förbundet?

Har ni provat att bara ge influensa och inte kombinera med botulism eller stelkramp, alltsp inte sticka på olika ställen utan pp helt olika dagar?

Vissa hästar reagerar tyvärr på allt.
Brukar hjälpa, eller iaf dämpa reaktionen, att ge dem metacam/flunixin samtidigt som vaccinet men är såklart inte en möjlighet om den inte tål metacam.

Kan du inte be om ett intyg från veterinären som du kan skicka till förbundet?
För länge sedan innan reaktionen började eskalera så vaccinerade jag mot hästinfluensa 2 gånger/år och det var ingen skillnad dom gångerna han fick bara hästinfluensa, han reagerade lika starkt ändå. Slutade sedan vaccinera 2 gånger/år eftersom det inte kändes rättvist mot hästen när han fick sådana kraftiga reaktioner men det blir ju bara värre tyvärr. Och som sagt det går ju inte att ge något NSAID eftersom han reagerat så kraftigt förut.

Har en valack på 15 år som reagerar kraftigt på influensavaccination. Det känns som det blir värre för varje år och veterinären rekommenderade att skicka in för dispens eftersom hästen får så kraftiga reaktioner.
Tyvärr har min vet inte fyllt i journalerna så bra utan vi har haft telefonkontakt och sista gången skrev hon ut kortison för att hjälpa hästen. Han tål inte Metacam så kan inte ge det för att hjälpa heller, senast fick vi som sagt ge kortison för han kunde inte äta men det tar ju bort effekten av vaccinet så blir ju inte bra det heller..

Vi har nu fått avslag på dispensansökan pga ofullständig journal och att dom anser att det inte går att avgöra vilket vaccin hästen reagerat på då han har vaccinerats mot Botulism samtidigt. Det är dock inte sant vilket jag även skrivit tillbaka om eftersom vi alltid sprutat på olika ställen. Vi har även provat att spruta i bröstmuskeln men det resulterade bara i att hästen hade jätte svårt att gå och fick en svullnad som hängde ner ca 20 cm.

Enligt min vet så är risken att hästen skulle bli sjuk i hästinfluensa nästan obefintlig eftersom han är 15 år och vaccinerats så många år innan. Jag har skrivit till Svenska ridsportförbundet att jag bestrider avslaget men inte fått någon respons. Det står att det ska gå att överklaga men det står inte hur. Har någon varit med om liknande och kan ge råd.
Liten film på hur hästen reagerade senast, han är helt svullen och korvig i nedre delen av halsen samt så ryggar han tillbaka kraftigt när jag försöker röra honom. Känns inte rimligt att utsätta honom för detta fler gånger faktiskt! Tar drygt en vecka innan symptomen börjar lägga sig och ca två veckor innan det ens är någon idé att tänka på motion.
Det enklaste är att be veterinären skriva ett ordentligt intyg och skicka in på nytt.

Nu är vi tillbaka på samma tråd.. Det räckte inte med ordentligt veterinärintyg och ej heller filmer som visar att hästen reagerar kraftigt på vaccinet. Får knappt röra honom på en vecka för han blir så beröringsöm. Först fick vi avslag på att vi inte kunde veta vilket vaccin hästen reagerade på eftersom vi vaccinerade med både botulism och influensavaccin, vi bestred med hänvisningatt vi alltid vaccinerat på olika ställen men det hjälpte inte. Överklagade och vaccinerade hästen med tre veckors skillnad och det blev ju mycket riktigt kraftig reaktion på influensavaccinet men inget på botulism. Men trots att vi hade film på att hästen reagerade kraftigt både 2024 och 2025 så fick vi avslag för att min veterinär hade skrivit i journalen att reaktionen inte var så kraftig att vi behövde sätta in kortison igen. Vi ville ju även dokumentera dom kraftiga reaktionerna för att vi förhoppningsvis skulle slippa vaccinera igen. Men då hakade förbundsveterinären upp sig på att vi inte behandlade med kortison igen.. Jag blir fan matt. Dom glömde även skicka sista beslutet och jag ska ärligt säga att jag glömde men kom på när det nu närmar sig höst, men som sagt avslag igen.

Jag tycker inte det är rimligt att dels behöva ställa av hästen två veckor men utöver det den plåga som vi faktiskt medvetet utsätter hästen för är faktiskt inte rimlig anser jag, han kan knappt äta och blir jätte hängig, får feber första dygnet. Jag känner mig så fruktansvärt grym faktiskt som utsätter honom och jag fattar inte att det ska vara så extremt stelbent hos förbundet!!
Nu håller jag på att sammanfatta en ny överklagan och om det är någon som är juridiskt kunnig som skulle vara villig att hjälpa så skulle jag vara så oerhört tacksam! Jag förstår ju dock om det inte finns tid.
Bild på svullnaden två dagar efter vaccination.😭
20251028_172150.webp

Min häst blir jättedålig av vaccin, han kan dock få metacam men något som verkligen hjälpt honom är att få vaccinet i rumpan istället för halsen.

Min häst blir jättedålig av vaccin, han kan dock få metacam men något som verkligen hjälpt honom är att få vaccinet i rumpan istället för halsen.
Vi vågar inte ge i rumpan för en gång provade vi bröstmuskeln men det resulterade i att hästen inte kunde gå. Var i rumpan sätter ni nålen sas? Min får ju även feber och kan tyvärr inte ge NSAID pga att han får kraftig diarrée.

Vi vågar inte ge i rumpan för en gång provade vi bröstmuskeln men det resulterade i att hästen inte kunde gå. Var i rumpan sätter ni nålen sas? Min får ju även feber och kan tyvärr inte ge NSAID pga att han får kraftig diarrée.
Får han diarre även vid nsaid injektioner? Annars kan det kanske vara ett alternativ? Jag kan förstå att dom avslog eftersom det plötsligt inte behövdes kortison gången efter vid vaccinationen tyvärr. Det tyder ju på att reaktionen inte varit lika kraftig som den gången innan som krävde kortison, dvs hästens reaktion på pappret var bättre. Det betyder ju inte att den var det i verkligheten dock.
Om du ändå söker dispens så varför inte vaccinera och ge kortison om det fungerar? Jag förstår att det inte är kul men om fungerar det hyfsat?
Pröva att ge den i rumpan, där är mer fett och större muskler som tar upp och kanske blir det lättare för hans kropp att hantera den. Jag vet en som vi delade upp vaccinationen på som fick den utdelat på fler ställen på kroppen för att koncentrationen inte skulle bli för stor på ett och samma stället.

Lite snett uppe i största muskeln, blev otroligt stor skillnad!

Får han diarre även vid nsaid injektioner? Annars kan det kanske vara ett alternativ? Jag kan förstå att dom avslog eftersom det plötsligt inte behövdes kortison gången efter vid vaccinationen tyvärr. Det tyder ju på att reaktionen inte varit lika kraftig som den gången innan som krävde kortison, dvs hästens reaktion på pappret var bättre. Det betyder ju inte att den var det i verkligheten dock.
Om du ändå söker dispens så varför inte vaccinera och ge kortison om det fungerar? Jag förstår att det inte är kul men om fungerar det hyfsat?
Pröva att ge den i rumpan, där är mer fett och större muskler som tar upp och kanske blir det lättare för hans kropp att hantera den. Jag vet en som vi delade upp vaccinationen på som fick den utdelat på fler ställen på kroppen för att koncentrationen inte skulle bli för stor på ett och samma stället.
Jag vet inte om han får diarrée av NSAID injektioner, ingen vet har velat prova. Men då krävs det ju att vet kommer dagligen i typ en vecka för antar att det går ut kroppen på 24 timmar?

Min vet skrev lite klantigt i journalen och hen har även slarvat att journalföra dom tidigare biverkningarna så det ligger oxå oss i fatet. Och nej reaktionen var inte riktigt lika kraftig den senaste gången som gången innan. Grejen är att vi vet ju aldrig hur kraftig reaktionen blir och både jag och vet upplever att reaktionen blir större för varje år, med undantag för förra året när den var ngt mildare än året innan men det betyder inte att den inte var kraftig bara att vet bedömde att det var viktigare att dokumentera då det inte fanns fara för hans liv men hästen hade ju fortfarande extremt ont och jag anser inte att det är rimligt att han ska behöva få så ont. Hästen är ändå 16 år och risken att han skulle bli smittad är ganska låg. Det känns ju väldigt dumt att vaccinera och sedan ta bort skyddet med kortison bara för att förbundet är stelbenta! Jag ska iaf försöka skicka in en överklagan igen och se om vi kan få respons den här gången..

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Låsning bakkota
  • Fredrik Reuterskiöld hoppas på karriärens finaste seger
  • Gasig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat