Reaktion på höbyte

fraggelzebra

Trådstartare
Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade flera hästar, däribland min och två andra i vår flock, med kolik, diarré och hosta, varpå vi (vår flock, jag och en hästägare till) organiserade eget hö "utifrån". Det blev genast bättre. Det nya höet var från året innan.
Tills nyligen har vi fodrat med vårt eget hö, tills stallägaren plötsligt ställde sig på tvären och gav oss en frist till sista juni att ställa om hästarna till att äta hans hö.

Vi dealade till oss att få hans två år gamla restbalar, och inte från den nya skörden, och är nu mitt i omställningen. Det finns inga analyser att tillgå, och det är svårt att göra egna. Höet "utifrån" levereras en gång i veckan så vi kan inte ta prover från flera balar. Bara stallägaren vet exakt var hans gamla balar står och de kommer vi inte åt, han ställer dit en ny bal när den gamla är slut.

Nu till saken. Våra hästar har blivit "tröttare". De skiter mycket mer. Min kompis tinker (som är i mycket god form, körhäst) svettas utan att ha gjort något. Ingen har feber, men de verkar slappa, liksom. Inget har ändrats förutom höet.

Vad kan detta bero på? För högt protein? Eller MJ? Vi funderade lite på att låta veterinär ta blodprov, men ärligt talat vet jag inte om det "makes sense".. Spara hö från några balar och analysera efter hand?

Befinner mig i Tyskland och här har höanalyser inte riktigt slagit igenom. "Det är jättebra hö!" säger alla producenter men kan inte ens säga ts-halten.

Lite virrigt inlägg. Någon som har en bra idé?
 
Det enda jag kan tänka mig är att höet isf har dålig hygienisk kvalitet. Har svårt att tänka mig att hästar skulle bli dåliga på det sättet av för mycket protein eller MJ...
Man kan ju skicka in och få en hygiensik analys gjord.
 
Det enda jag kan tänka mig är att höet isf har dålig hygienisk kvalitet. Har svårt att tänka mig att hästar skulle bli dåliga på det sättet av för mycket protein eller MJ...
Man kan ju skicka in och få en hygiensik analys gjord.

Det ligger något i det. Finner emellanåt jordklumpar i stallägarens hö, han slår det väldigt nära marken tror jag. Förrförra året gjordes efter påtryckningar en analys, där fanns hygien med, men som ja/nej-fråga. Typ "är höet ok att fodra med? Ja / Nej".
 
Lite virrigt inlägg. Någon som har en bra idé?
Det enda jag tänker är att vänj dom successivt, fick jag göra när min häst skulle gå tillbaka och äta hösilage efter sitt kolikanfall. Dvs börja med en näve av hans hö och resten erat sen sakta men säkert öka mängden och hålla koll på så att hästarna inte blir dåliga.
I värsta fall får du väl byta stall om höet inte duger och ni inte får köpa in eget osv. :/
 
Det enda jag tänker är att vänj dom successivt, fick jag göra när min häst skulle gå tillbaka och äta hösilage efter sitt kolikanfall. Dvs börja med en näve av hans hö och resten erat sen sakta men säkert öka mängden och hålla koll på så att hästarna inte blir dåliga.
I värsta fall får du väl byta stall om höet inte duger och ni inte får köpa in eget osv. :/

Jo, så har vi gjort, visa av förra årets kolikanfall. Byta stall jobbar jag på sedan länge, de flesta stall här har löjligt dålig hästhållning. Men står på kö för en box i ett bra stall, hoppas det händer nåt snart.
 
Jo, så har vi gjort, visa av förra årets kolikanfall. Byta stall jobbar jag på sedan länge, de flesta stall här har löjligt dålig hästhållning. Men står på kö för en box i ett bra stall, hoppas det händer nåt snart.
Jag vet att min häst fick sitt första kolikanfall pga att det var en tjej som glömde ge dom vatten när de var ute... tänker att kolik kan bero på så mycket mer än bara höet. Inte för att det kanske är så i detta fall, men kanske värt att ha med i tanken. :/
 
Att de är "slappa" kan väl bero på att det antingen är lägre TS alltså mer vatten i höet eller att energin är väldigt låg. Ridskolan gjorde en dundermiss för några år sedan då de gick från förstaskörden med TS på 74% till andraskörden på 55% men de ökade inte mängden :crazy: Bytet skedde under juluppehållet och man trodde knappt det vara samma hästar när man kom tillbaka efter tre veckor, hästarna var magra och gick knappt framåt

Men om hästarna blev så dåliga i höstas och det är jordklumpar i höet så låter det verkligen inte bra alls. Det skulle väl gå att skicka för analys hit till Sverige för att få veta huruvida det verkligen är tjänligt som hästfoder men jag vet inte hur mycket det skulle kosta.

de flesta stall här har löjligt dålig hästhållning
Sorgligt att höra :(
 
Svarar alla i ett inlägg. Igår fick kompisens körhäst kolik, vi är säkra på att det beror på stallägarens hö. Ändras ts-halten över tid? Höet är ju två år gammalt, dunstar vattnet bort?
Mängdmässigt får de nog, nästan fri tillgång, utom min som får uppvägda portioner och halm. Min är inte så förändrad i prestationen, men jag började vänja in senare också.
Vi skall prata med stallägaren imorgon om han är där (mycket kristen och är ofta inte nåbar på söndagar..)
Hoppas vi finner en lösning, blir tokig snart..
 
Svarar alla i ett inlägg. Igår fick kompisens körhäst kolik, vi är säkra på att det beror på stallägarens hö. Ändras ts-halten över tid? Höet är ju två år gammalt, dunstar vattnet bort?
Mängdmässigt får de nog, nästan fri tillgång, utom min som får uppvägda portioner och halm. Min är inte så förändrad i prestationen, men jag började vänja in senare också.
Vi skall prata med stallägaren imorgon om han är där (mycket kristen och är ofta inte nåbar på söndagar..)
Hoppas vi finner en lösning, blir tokig snart..

Ja ts-halten i hö kan ändras över tid. Särskilt om det inte förvaras mycket väl skyddat från fukt och med halm eller annat runt som suger upp fukten och hindrar den från att nå hö´t. Ts-halten sjunker med följd att risken att hö´t möglar ökar och är det mögligt är det såklart oanvändbart. Det är alltså tvärtom. Vattnet dunstar inte utan hö´t suger åt sig fukt utifrån vilket gör det dåligt. Jag hade inte fodrat med så gammalt hö. Chansen att det ska vara tillräckligt bra är så låg att jag inte hade tagit risken. Koliken kan mycket väl bero på mögligt foder.
 
Ja ts-halten i hö kan ändras över tid. Särskilt om det inte förvaras mycket väl skyddat från fukt och med halm eller annat runt som suger upp fukten och hindrar den från att nå hö´t. Ts-halten sjunker med följd att risken att hö´t möglar ökar och är det mögligt är det såklart oanvändbart. Det är alltså tvärtom. Vattnet dunstar inte utan hö´t suger åt sig fukt utifrån vilket gör det dåligt. Jag hade inte fodrat med så gammalt hö. Chansen att det ska vara tillräckligt bra är så låg att jag inte hade tagit risken. Koliken kan mycket väl bero på mögligt foder.

Tack för svar, låter rimligt. Så vitt jag vet har balarna förvarats i en typ av hangar där båda kortsidorna är öppna. Inte särskilt väderskyddat mao.
 
Det går utmärkt om producenten vet vad hen pysslar med. Jag har köpt rundbalshö i 10 år och aldrig haft några problem med det men då är det också en noggrann producent som vet vad hen gör.
Och jag har köpt hö på storbal i över 20 år. Aldrig fått så där riktigt, riktigt bra hö. Och då har det varit duktiga bönder där jag köpt grovfoder i annan form. Men jag är extremt petig med mitt grovfoder.

Halm på storbal är lättare, men hö nej.
 
Och jag har köpt hö på storbal i över 20 år. Aldrig fått så där riktigt, riktigt bra hö. Och då har det varit duktiga bönder där jag köpt grovfoder i annan form. Men jag är extremt petig med mitt grovfoder.

Halm på storbal är lättare, men hö nej.

Du behöver inte insinuera att jag inte är noga för det är jag. Inget hö som inte har perfekt hygienresultat ges till mina hästar. Om ditt hö inte var sådär riktigt bra så var ju inte producenten duktig nog. Det är svårt att få bra hö med de värden som önskas när man inte kan styra väder och vind men min producent chansar inte, går det inte att få det tillräckligt torrt så blir det helt enkelt inget hö det året.
 
Du behöver inte insinuera att jag inte är noga för det är jag. Inget hö som inte har perfekt hygienresultat ges till mina hästar. Om ditt hö inte var sådär riktigt bra så var ju inte producenten duktig nog. Det är svårt att få bra hö med de värden som önskas när man inte kan styra väder och vind men min producent chansar inte, går det inte att få det tillräckligt torrt så blir det helt enkelt inget hö det året.
Jag insinuerar ingenting. Rent erfarenhetsmässigt så vet jag att det som många tycker är toppengrovfoder tycker jag inte är tillräckligt bra.

Jag tycker det är vanskligt att påstå att hö i storbal blir bra bara producenten vet vad dom gör. Många gånger räcker inte det pga höts egenskaper. Hö i storbal är svårt att få riktigt, riktigt bra. Jag har provat flertalet gånger genom åren pga olika anledningar och aldrig har det varit tillräckligt bra för att komma upp i mina höga krav.

Nu vet jag inte var du bor men här på västkusten spelar vädret stor roll och påverkar höt mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 900
Senast: exotic
·
Hästmänniskan I ett hyreskontrakt för stallplats där även foder ingår, kan det betraktas som kontraktsbrott att endast tillhandahålla otjänligt hö...
2
Svar
25
· Visningar
2 699
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp