Dåligt hö - kontraktsbrott?

Smalle

Trådstartare
I ett hyreskontrakt för stallplats där även foder ingår, kan det betraktas som kontraktsbrott att endast tillhandahålla otjänligt hö? Och om så är fallet, kan "hyresvärden" åläggas att införskaffa bra hö som man vågar ge sin häst?

Mitt problem är detta: I november flyttade jag min häst till ett stall där ovan nämnda kontrakt gäller. Allt verkade bra och så även höet. Sedan ett tag tillbaka har vissa höbalar (stora rundbalar) varit dåliga (väldigt dammiga), dessa har dock kasserats och merparten av balarna har varit bra. Idag öppnade jag dock en uppenbart möglig höbal, och jag förmodar att möglet har spridit sig till allt övrigt hö i den ladan, då kvarvarande balar vid närmare kontroll även de har börjat se angripna och allmänt ofräscha ut.

Dock är stallägaren (som själv inte har några hästar i sitt stall) inte av samma uppfattning, utan anser att höet duger bra att fodra hästarna med. Nu letar jag desperat efter andra alternativ vare sig det blir att köpa eget hö eller flytta min häst någon annanstans (förmodligen det senare).

MEN, eftersom stallet jag står i är helt idealiskt för mig och min häst (med undantag av det nu uppkomna höproblemet) skulle jag helst av allt vilja stå kvar där. Därför undrar jag om det på något sätt går att åberopa kontraktsbrott angående det otjänliga höet eftersom foder som sagt ingår i hyran, och på så sätt få hyresvärden att skaffa nytt, bra hö?

Är det bara jag som ställer kravet "nytt bra hö eller också flytta därifrån", så gör det stallägaren förmodligen varken till eller från. Men om jag låter göra en hygienanalys på höet för att få svart på vitt och upplyser övriga drygt 20 inhyrda om det mögliga höet (vet inte hur bra koll de har på höet då de flesta inte fodrar sina hästar själva vilket jag gör) borde det ju även ligga i hyresvärdens intresse att ha kvar sina hyresgäster.

Hoppas att någon förstår och orkar läsa igenom mitt svamlande. Kan detta vara rätt sätt att gå till väga? Andra tips om hur jag kan försöka lösa problemet? All hjälp tages tacksamt emot, jag måste snarast möjligt styra upp detta! :crazy:
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

En hygienanalys vore ju lämpligt, precis som du säger. Om inte annat bara för att få ett papper med ren och skär fakta att visa för stallägaren... Kan du inte prata med övriga hyresgäster först, och upplysa dom om problemet? De borde ju också vara intresserade av att hästarna får bra foder!
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Enligt djurskyddslagen ska hästarna få tjänligt foder av lämplig kvalité (se citat från www.djurskyddsmyndigheten.se nedan). Ta en hygienanalys som visar att fodret är otjänligt. Lär vara svårt att tvinga stallägaren att köpa in nytt, mer än via djurskyddsinspektör, men kontakta kommunens inspektör när du har svart på vitt att grovfodret inte är tjänligt. Till dess skaffar du eget foder, och kräver avdrag på månadsavgiften.

Har själv varit i din situation, vi valde att flytta omgående när vi fick utrett att stallhållaren inte tänkte göra något åt saken.

------------------
"Hästar ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodret ska vara tjänligt och fodergivan ska garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel. Automatiska system, såsom utfodrings- och vattningssystem, ska kontrolleras dagligen. Hästar ska få vatten minst två gånger per dygn. Vattnet ska vara tjänligt för djuren. "
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Jag håller med ovanstående.Jag skulle också ha tagit en höanalys och skaffat mitt eget foder tills det blir uträtt.Även pratat med de andra i stallet.Vad hemskt att pengar går före hästarnas hälsa:mad: .
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Jag svarar inte på just dina frågor men min erfarenhet är att det är hopplöst svårt att skörda hö i storbalar. Det blir ofta mögelproblem.

Dessutom har det varit en svår vinter lagringsmässigt.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Ja, jag håller för fullt på att försöka få tag på annat hö (inte det lättaste denna årstid och helt utan sådana kontakter som jag är :( ). Förmodligen lär jag få byta stall inom kort, för jag tänker inte låta min häst äta dåligt hö en dag längre än nödvändigt. Vill inte ha honom kvar den tiden det kommer ta att få svar på hygienanalys och eventuella åtgärder från övriga inhyrda + stallägaren.

Även om allt mot förmodan skulle gå min väg (dvs jag + övriga inhyrda agerar och stallägaren går med på att skaffa nytt hö) skulle hela den processen säkert ta minst en månad. Så tråkigt, när jag hittar ett i övrigt helt perfekt ställe så är det alltid något som fallerar. Usch vilken ångest det är innan jag fått ordning på allt, och vad jag tycker synd om min häst. Dels att han ska behöva äta otjänligt hö tills jag hittat annat alternativ, och dessutom att han förmodligen behöver flytta igen nu när han slagit sig till ro och trivs så bra där han bor nu. Jag blir så arg på giriga nötter som förstör! :mad:
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Jag svarar inte på just dina frågor men min erfarenhet är att det är hopplöst svårt att skörda hö i storbalar. Det blir ofta mögelproblem.

Dessutom har det varit en svår vinter lagringsmässigt.

Så bara för att det varit svårt lagringsmässigt pga mild o blöt höst/vinter,så är det ok att ge mögel till hästarna??
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Det verkar ju vara synd att flytta om du och din häst trivs! Om det vore min häst hade jag stått kvar, köpt eget hö och försökt få stallägaren att sänka stallhyran så mycket som höet kostar. Visa honom möglet och dammet så kanske han fattar.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

* kl *
Jag är inte jurist men det låter som om du kan ha en poäng i kontraktsbrott.

Om jag var du skulle jag inte flytta men skicka in en analys och ge kraffts hackad strå lucern under tiden tills svaret kommer.

Det är dyrt men du kan ge mindre av det eftersom värdena är så pass bra och ge halm för att hästen skall få tillräckligt grovfoder.

Om svaret säger att det är otjänligt får du väll ta upp med resterande h.gäster och kräva ett byte och avdrag från din hyra i efterskott då du gett eget.

Funkar inte detta så finns det inget mer än att flytta.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Så bara för att det varit svårt lagringsmässigt pga mild o blöt höst/vinter,så är det ok att ge mögel till hästarna??
Nej så menar jag inte alls. Mitt inlägg var som sagt inte svar på frågan utan mer ett sidospår.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Jag svarar inte på just dina frågor men min erfarenhet är att det är hopplöst svårt att skörda hö i storbalar. Det blir ofta mögelproblem.

Dessutom har det varit en svår vinter lagringsmässigt.

Det var tråkigt att höra att det nästan aldrig fungerar med storbalar. Detta eftersom jag vet att stallägaren har gjort så i flera år förut, och jag förmodar att samtliga år då inte kan ha varit mögelfria. Lagringsförhållandena (tämligen otät lada) är nog inte heller de bästa då det är fritt fram för fukt och sånt att ta sig in. Och ändå fortsätter de att göra på samma sätt. Pengar är visst alltid viktigast... :mad:

Tack för den bra upplysningen!
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Det var tråkigt att höra att det nästan aldrig fungerar med storbalar. Detta eftersom jag vet att stallägaren har gjort så i flera år förut, och jag förmodar att samtliga år då inte kan ha varit mögelfria. Lagringsförhållandena (tämligen otät lada) är nog inte heller de bästa då det är fritt fram för fukt och sånt att ta sig in. Och ändå fortsätter de att göra på samma sätt. Pengar är visst alltid viktigast... :mad:

Tack för den bra upplysningen!
Ett tips som gäller all lagring av hö är att klä in det med ett lager halm längst ut. Det hindrar ganska bra fukten att komma in. I varje fall lagringsproblem minskas då.

Fuktiga sydsvenska vintrar är döden för hö.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

När ni pratar hö på storbal, är den plastad då eller inte?

Vi köper hö på storbal som är inplastat. Det är superfräscht och doftar underbart :love: Inte en enda av våra balar har varit dålig och jag håller stenkoll då vi fick stora mögelproblem med annan leverantör förra året...
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Om du kan få till så att du köper eget hö mot avdrag på hyran så var noga med att inte lagra ditt hö i närheten av de angripna balarna eftersom mögelsporer har en förmåga att sprida sig.

Sen vet jag inte men är det inte olämpligt för hästarnas hälsa, om det angripna höet är i direkt anslutning till där de vistas, att andas in luft som virvlar runt mögelsporer?

Hoppas att ni som hyr kan enas om att prata med stallägaren om att få kasta ut det gamla höet och få ordentliga avdrag på hyran, hö är ju DYRT!
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Jag skulle nog anse det som kontraktsbrott. Hästar ska inte äta mögligt hö :mad:

Men jag har märkt att många inte VET vad som är mögel. Om det är såna där kletiga mögeltrådar så känner alla igen det. Men det där möglet som gör att det ryker om balarna - det är många som bara tror att det är lite dammigt?!

Vi har kasserat en hel del "rykande" hö i år. Och jag, som stallägare, har haft motsatt problem!! Jag hade en inackordering som HELLRE ville ta av det kasserade höet (som visserligen hade gröna och fina strån, men det var mycket mögligt!!), än av det nya fräscha. TROTS att jag berättat att det höet var mögligt och att det absolut inte fick användas :eek:

Kanske är det så att din stallägare inte förstår att det är mögligt, och därför inte ser någon anledning att kassera det...? En analys kan kanske hjälpa i så fall. Om det inte går att få nytt hö så skulle jag defínitivt flytta. Om det inte går att köpa in eget hö förstås - men då gäller det att ni gör iordning egna höpåsar eller motsvarande, annars är det väl inte säkert att just din häst får av ditt hö... Och ev mögeldamm i stallet kommer man ju inte ifrån då.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Nej, skulle aldrig komma på fråga att jag skulle förvara ev. hö på anläggningen överhuvudtaget faktiskt. Vem vet var det tidigare kan ha förvarats mögligt foder, några mögelsporer kanske har överlevt och så är allt förstört igen..

Turligt nog så är inte det angripna höet i direkt kontakt med hästarna, förutom den givan som läggs in i boxarna då. Men det är bra ventilation och luft i stallet, så förhoppningsvis är det, om än ett problem, så inte det största.

Dock känns mina möjligheter att hitta eget hö ganska små. Har bara haft häst sedan november (då jag flyttade till detta stall delvis pga att jag skulle slippa jaga hö vid fel säsong, så bra gick det med den saken :mad: ), så jag har inte hunnit etablera några "hö-kontakter" överhuvudtaget. Och med denna höst och vinter när mycket hö dessutom förstörts och det är sån brist på bra hö, så känns det tämligen kört. Kan inte köpa hösilage heller, då blir hästen tjock och dålig i magen. Det blir förmodligen till att leta ny stallplats, och bra sådana kryllar det inte av här i trakten heller. Surt! :mad:
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Men jag har märkt att många inte VET vad som är mögel. Om det är såna där kletiga mögeltrådar så känner alla igen det. Men det där möglet som gör att det ryker om balarna - det är många som bara tror att det är lite dammigt?!

Jo, instämmer. De jag pratat med ang. höet verkar ta så lugnt på att höet bara är "lite dammigt". Att man sedan en tid tillbaka får en smärre hostattack av att öppna en av de dåliga balarna samt att näsa och ögon rinner och kliar efter att ha varit i höladan (åtminstone på mig som är lite småallergisk, men inte alls i denna utsträckning i vanliga fall) är det visst ingen som har märkt, eller orkat märka.

Kanske är det så att din stallägare inte förstår att det är mögligt, och därför inte ser någon anledning att kassera det...? En analys kan kanske hjälpa i så fall. Om det inte går att få nytt hö så skulle jag defínitivt flytta. Om det inte går att köpa in eget hö förstås - men då gäller det att ni gör iordning egna höpåsar eller motsvarande, annars är det väl inte säkert att just din häst får av ditt hö... Och ev mögeldamm i stallet kommer man ju inte ifrån då.

Förmodligen vet stallägaren om problemet. Det är nämligen stallägaren som dagligen gör småbalar av de stora balarna (vilket genererar ännu mer damm, nu från hackningen av höet), och torde knappast kunna undgå att se de dåliga balarna. Vet inte ens huruvida stallägaren kasserar dåliga balar eller bara pressar upp dem. Dock fodrar jag direkt från rundbalarna och kan se hur det ser ut innan. Men däremot finns det ett flertal hyresgäster som personalen fodrar åt, som kanske inte har en aning om hur dåligt ställt det är med höet. I min lilla avdelning av stallet fodrar vi dock själva och fixar egna höpåsar.

Nej, hur som helst ska det bli en hygienanalys gjord, övriga inhyrda ska informeras, och förhoppningsvis kan vi göra lite revolt. Får jag inte med mig övriga och inget görs finns det inget annat val än att flytta (gör jag förmodligen hur som helst), men då kommer jag att kontakta djurskyddsinspektör angående höet. Känner jag mig riktigt på hugget kanske jag för principens skull ska försöka gå vidare med kontraktsbrottsgrejen också, det är ändå säkert en månad höet inte har varit helt fräscht även om det först nu har urartat.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Hej
Ytterst är det ju du som hästägare som har ansvaret för din häst. Därefter kommer frågan ifall du skall få avdrag på hyra eller någon annan kompensation. Flytta är det ju fritt att göra.

Det är svårt att avgöra när ett foder är otjänligt eller ej. Vissa raser och individer reagerar på minsta lilla. I år har ju varit ett toppenår för hö, i varje fall i södara Sverige där det var extremt torrt under sommaren. Däremot är det värre med halmen pga regnandet från augusti och framåt.

Hur som helst, känner du dig orolig för din häst så skall du byta grovfoder. Din mentala hälsa är också viktig. Annars är den bästa indikatorn om hästarna mår bra eller dåligt.

Lejonberg
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Annars är den bästa indikatorn om hästarna mår bra eller dåligt.
Men de problem som man får av mögligt foder kommer ju inte akut! Hästarna kan säkert se mycket nöjda och välmående ut, medan mögelsporerna kryper ner i lungorna och i långsamt tempo börjar ställa till elände...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 791
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·
Anläggning Tjipp! I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 198
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp