Reaktion på höbyte

Jag insinuerar ingenting. Rent erfarenhetsmässigt så vet jag att det som många tycker är toppengrovfoder tycker jag inte är tillräckligt bra.

Jag tycker det är vanskligt att påstå att hö i storbal blir bra bara producenten vet vad dom gör. Många gånger räcker inte det pga höts egenskaper. Hö i storbal är svårt att få riktigt, riktigt bra. Jag har provat flertalet gånger genom åren pga olika anledningar och aldrig har det varit tillräckligt bra för att komma upp i mina höga krav.

Nu vet jag inte var du bor men här på västkusten spelar vädret stor roll och påverkar höt mycket.

Ja och du tar då förgivet att mitt hö inte hade dugt i dina ögon.

Höts egenskaper? Vad menar du?

Självklart påverkar vädret. Jag skrev ju just det att de år då min producent inte är säker på att få det tillräckligt torrt så blir det inget hö.
 
Ja och du tar då förgivet att mitt hö inte hade dugt i dina ögon.

Höts egenskaper? Vad menar du?

Självklart påverkar vädret. Jag skrev ju just det att de år då min producent inte är säker på att få det tillräckligt torrt så blir det inget hö.
Det är ju din tolkning av det jag skrivit. Inte min.

Jag själv är överkänslig mot damm/mögel och känner av extremt låga nivåer direkt. När jag var yngre så förstod jag inte varför jag blev dålig med visst grovfoder. Vissa balar gick bra andra inte.

Vet du inte hur hö reagerar på bl.a. fukt och liknande. Eller vad som händer när det blir hårt pressat och det är minsta lilla fukt kvar?

Inte ens de gånger det har varit perfekt höväder här nere så har storbalarna med hö klarat av (enligt mig) att behålla den hygieniska standarden genom hela säsongen.
 
Det är ju din tolkning av det jag skrivit. Inte min.

Jag själv är överkänslig mot damm/mögel och känner av extremt låga nivåer direkt. När jag var yngre så förstod jag inte varför jag blev dålig med visst grovfoder. Vissa balar gick bra andra inte.

Vet du inte hur hö reagerar på bl.a. fukt och liknande. Eller vad som händer när det blir hårt pressat och det är minsta lilla fukt kvar?

Inte ens de gånger det har varit perfekt höväder här nere så har storbalarna med hö klarat av (enligt mig) att behålla den hygieniska standarden genom hela säsongen.

Ja jag läser det du skriver. Testa att göra det du med! Varför har du behov av att bete dig som att ingen annan vet, kan eller förstår något?

Jag är allergisk mot både mögel och damm vilket jag i det här fallet ser som alldeles förträffligt så slipper jag tveka på om det är bra under säsongen eftersom jag reagerar på minsta lilla, långt innan det varken luktar eller dammar.

När du skrev höts egenskaper undrade jag om du syftade på viss grässort/baljväxt. Självklart vet jag hur hö reagerar på fukt och självklart måste höt vara tillräckligt torrt vid pressning, det är ju det som är grejen att har inte producenten koll på det så blir det dåligt.

Nej det är ju tråkigt för dig men det gör mitt. Annars hade det inte varit något alternativ att fodra med det.
 
Och jag har köpt hö på storbal i över 20 år. Aldrig fått så där riktigt, riktigt bra hö. Och då har det varit duktiga bönder där jag köpt grovfoder i annan form. Men jag är extremt petig med mitt grovfoder.

Halm på storbal är lättare, men hö nej.

Jag måste också fråga, varför fortsätter du köpa hö som inte är bra? Jag bytte leverantör tills jag hittade en som alltid levererar högsta kvalité rakt igenom och har fortsatt köpa av henom i tio år. Något annat än högsta kvalité och så nära de värdena jag önskar har aldrig varit ett alternativ.
 
Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade flera hästar, däribland min och två andra i vår flock, med kolik, diarré och hosta, varpå vi (vår flock, jag och en hästägare till) organiserade eget hö "utifrån". Det blev genast bättre. Det nya höet var från året innan.
Tills nyligen har vi fodrat med vårt eget hö, tills stallägaren plötsligt ställde sig på tvären och gav oss en frist till sista juni att ställa om hästarna till att äta hans hö.

Vi dealade till oss att få hans två år gamla restbalar, och inte från den nya skörden, och är nu mitt i omställningen. Det finns inga analyser att tillgå, och det är svårt att göra egna. Höet "utifrån" levereras en gång i veckan så vi kan inte ta prover från flera balar. Bara stallägaren vet exakt var hans gamla balar står och de kommer vi inte åt, han ställer dit en ny bal när den gamla är slut.

Nu till saken. Våra hästar har blivit "tröttare". De skiter mycket mer. Min kompis tinker (som är i mycket god form, körhäst) svettas utan att ha gjort något. Ingen har feber, men de verkar slappa, liksom. Inget har ändrats förutom höet.

Vad kan detta bero på? För högt protein? Eller MJ? Vi funderade lite på att låta veterinär ta blodprov, men ärligt talat vet jag inte om det "makes sense".. Spara hö från några balar och analysera efter hand?

Befinner mig i Tyskland och här har höanalyser inte riktigt slagit igenom. "Det är jättebra hö!" säger alla producenter men kan inte ens säga ts-halten.

Lite virrigt inlägg. Någon som har en bra idé?

Spara hö från bal efter bal i frysen, skicka sen till Equi-Analyticals :). Billigt, snabbt svar (med tanke på att man postar till USA). Det blir ju inte ett superbra sample men bättre än inget.

Det låter dock som att det snarare är hygienen som är problemet.
 
Ja jag läser det du skriver. Testa att göra det du med! Varför har du behov av att bete dig som att ingen annan vet, kan eller förstår något?

Jag är allergisk mot både mögel och damm vilket jag i det här fallet ser som alldeles förträffligt så slipper jag tveka på om det är bra under säsongen eftersom jag reagerar på minsta lilla, långt innan det varken luktar eller dammar.

När du skrev höts egenskaper undrade jag om du syftade på viss grässort/baljväxt. Självklart vet jag hur hö reagerar på fukt och självklart måste höt vara tillräckligt torrt vid pressning, det är ju det som är grejen att har inte producenten koll på det så blir det dåligt.

Nej det är ju tråkigt för dig men det gör mitt. Annars hade det inte varit något alternativ att fodra med det.
Du lägger din egna värdering i det jag skriver. Jag har inte skrivit att ditt hö är dåligt. Det är du själv som dragit den slutsatsen.

Däremot spelar det ingen större roll för mig att du skriver att ditt hö från storbal är bra. Detta för att jag inte kunnat titta på det och bekräfta det själv. Detta av den enkla anledningen av att jag genom åren lärt mig att det som betyder bra för någon betyder ibland inte bra för mig.
 
Jag måste också fråga, varför fortsätter du köpa hö som inte är bra? Jag bytte leverantör tills jag hittade en som alltid levererar högsta kvalité rakt igenom och har fortsatt köpa av henom i tio år. Något annat än högsta kvalité och så nära de värdena jag önskar har aldrig varit ett alternativ.
Vart har jag skrivit att jag fortsatt köpa hö som är dåligt? Du läser in väldigt mycket mellan raderna som inte finns där.
 
Du lägger din egna värdering i det jag skriver. Jag har inte skrivit att ditt hö är dåligt. Det är du själv som dragit den slutsatsen.

Däremot spelar det ingen större roll för mig att du skriver att ditt hö från storbal är bra. Detta för att jag inte kunnat titta på det och bekräfta det själv. Detta av den enkla anledningen av att jag genom åren lärt mig att det som betyder bra för någon betyder ibland inte bra för mig.

Nej självklart kan du inte veta om jag sitter och ljuger och i verkligheten ger mina hästar mögligt hö. Du har ju inte sett hygienanalysen och inte hö´t heller. Däremot har du ingen anledning att misstro mig vilket du gör när du skriver att det andra tycker är bra tycker inte du är bra. Du kan inte utgå ifrån att alla andra ger dåligt hö bara för att du har sett vissa exempel på att andra gör det.
 
Och jag har köpt hö på storbal i över 20 år. Aldrig fått så där riktigt, riktigt bra hö. Och då har det varit duktiga bönder där jag köpt grovfoder i annan form. Men jag är extremt petig med mitt grovfoder.

Halm på storbal är lättare, men hö nej.

Jag håller med. Hö på storbal är visserligen praktiskt, men jag tycker att det aldrig blir lika bra som småbalar (inte för hårt pressade).
 
Det går utmärkt om producenten vet vad hen pysslar med. Jag har köpt rundbalshö i 10 år och aldrig haft några problem med det men då är det också en noggrann producent som vet vad hen gör.
Håller med dig.
Vi fick nyss en storbals leverans i stallet med hö, riktigt fin kvalité på dom balarna, så visst finns dom som lyckas också. :up:
 
Nej självklart kan du inte veta om jag sitter och ljuger och i verkligheten ger mina hästar mögligt hö. Du har ju inte sett hygienanalysen och inte hö´t heller. Däremot har du ingen anledning att misstro mig vilket du gör när du skriver att det andra tycker är bra tycker inte du är bra. Du kan inte utgå ifrån att alla andra ger dåligt hö bara för att du har sett vissa exempel på att andra gör det.
Så du bestämmer nu vad jag får och inte får tycka? Vet du vad, oavsett vad du tycker så klarar jag av att bestämma mitt tyckande själv. Och med tanke på vad du skriver här så blir jag bara stärkt i min övertygelse.
 
Nej du tolkar det jag skriver och läser in sådant som inte finns där.

Här skriver du att du har köpt storbalshö i 20 år som inte har varit riktigt bra.

Och jag har köpt hö på storbal i över 20 år. Aldrig fått så där riktigt, riktigt bra hö. Och då har det varit duktiga bönder där jag köpt grovfoder i annan form. Men jag är extremt petig med mitt grovfoder.

Halm på storbal är lättare, men hö nej.

Så du bestämmer nu vad jag får och inte får tycka? Vet du vad, oavsett vad du tycker så klarar jag av att bestämma mitt tyckande själv. Och med tanke på vad du skriver här så blir jag bara stärkt i min övertygelse.

Nej varför skulle jag göra det?
 
Här skriver du att du har köpt storbalshö i 20 år som inte har varit riktigt bra.





Nej varför skulle jag göra det?
Klart jag köpt en storbal då och då för att prova. Om man får bra storbalshö finns det en del fördelar med det. Det är ju lite svårt att veta hur svårt det är med storbalshö om man inte provat åtskilliga gånger.

Men ingenstans har jag skrivit att jag fortsatt köpa dåligt grovfoder.

Du skriver rätt så tydligt hur jag skall tänka och tycka.
 
Klart jag köpt en storbal då och då för att prova. Om man får bra storbalshö finns det en del fördelar med det. Det är ju lite svårt att veta hur svårt det är med storbalshö om man inte provat åtskilliga gånger.

Men ingenstans har jag skrivit att jag fortsatt köpa dåligt grovfoder.

Du skriver rätt så tydligt hur jag skall tänka och tycka.

Det framgick inte att du köpte då och då.

Nej jag skriver ingenstans hur du ska tycka och tänka. Kan du citera där jag skriver "du ska tycka och tänka såhär"?
 
Nej självklart kan du inte veta om jag sitter och ljuger och i verkligheten ger mina hästar mögligt hö. Du har ju inte sett hygienanalysen och inte hö´t heller. Däremot har du ingen anledning att misstro mig vilket du gör när du skriver att det andra tycker är bra tycker inte du är bra. Du kan inte utgå ifrån att alla andra ger dåligt hö bara för att du har sett vissa exempel på att andra gör det.
Här skriver du hur jag skall resonera och tycka och vad jag skall utgå från.
 
Jag håller med. Hö på storbal är visserligen praktiskt, men jag tycker att det aldrig blir lika bra som småbalar (inte för hårt pressade).
Jag tycker tvärt om. Rejäla storbalar i 400 kg-klassen, hårt pressade är klart bäst. Är gräset ordentligt torrt när det pressats så går INGEN fukt in i de balarna vid lagring. Möjligen att yttersta centimetrarna tar stryk av luftfuktigheten, men inte resten.
Däremot småbalar har lätt att bli dåliga, just eftersom det i vårt klimat är fuktig luft nästan hela året nuförtiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 639
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 901
Senast: exotic
·
Hästmänniskan I ett hyreskontrakt för stallplats där även foder ingår, kan det betraktas som kontraktsbrott att endast tillhandahålla otjänligt hö...
2
Svar
25
· Visningar
2 701
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp