Dåligt hö - kontraktsbrott?

Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Jag svarar inte på just dina frågor men min erfarenhet är att det är hopplöst svårt att skörda hö i storbalar. Det blir ofta mögelproblem.

Dessutom har det varit en svår vinter lagringsmässigt.

Kan faktiskt inte hålla med dig, vi har använt storbal i flera år, förra året var det iofs några balar som var/blev dåliga då bonden hade lite för bråttom (vilket han också tog på sig, hade börjat köra innan daggen gått ut helt för att hinna med då drängen var sjuk) men övriga bara var kanon, likaså i år så var höet kanon från början, att de nu senare har blivit dåligt för denna fuktiga vinter har ju inte med att de är i storbalar att göra, det är ju "lika för alla".
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Givetvis är det jag som har det yttersta ansvaret, och jag ägnar varje ledig stund åt att leta bra stallplats eller bra hö. Dock är det ganska stor brist på bådadera där jag befinner mig. Mycket hö har jag fått veta blivit dåligt i och med den varma och fuktiga hösten och vintern. Förstår om det är svårt att utläsa huvudsyftet med min svamliga tråd, men det var snarast om man medelst åberopande av kontraktsbrott eller liknande kunde ålägga stallägaren att tillhandahålla tjänligt hö.

Än så länge mår hästen bra och jag har hittills kunnat hitta fräscht hö till honom. Men nu verkar möglet sprida sig i galopperande fart och jag vill absolut inte ge honom mer än nödvändigt av det. Ett ytterligare problem med detta är att det knappast blir tal om någon successiv tillvänjning av nytt grovfoder när jag nu får tag på det. Förmodar att det ändå är bättre att göra så än att han blir tvungen att äta dåligt hö (om än mindre och mindre mängd) i flera veckor för tillvänjningens skull.

Vet inte heller om jag ska våga köpa lusernhack eller liknande tills vidare då hästen dels har lätt för att bli dålig i magen av annat grovfoder än vanligt hö, och dels är väldigt lättfödd och jag därmed, för att magen ska få tillräcklig mängd grovfoder, ändå måste blanda ut hacket med hö eller halm vilket jag nu inte har tillgång till (utöver det dåliga då). Usch, detta är ångest. Letar med ljus och lykta och hoppas att allt ska ordna sig.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Vi fick kassera hela vårt hölager iår på grund av mögel. Detta trots att höt verkligen var prima vara när det lades in och kördes duktigt med vår hötork innan det blev fuktigt. Det måste varit en riktig mardrömsvinter för hö i år åtminstone upp till södra halvan av Götaland. :(

Vi har dock tur att ha snälla grannar som säljer finfint ganska torrt ensilage åt oss, och hästar som är väldigt förtjusta i det, så det fungerar bra, även om det blir tungt att utfodra med.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

*knapplån*

Jag hade resonerat så här:
enligt lag måste hästarna få tjänligt foder. Om fodret inte är tjänligt enligt analys, kan det inte fodras. Då är det ett kontraktsbrott eftersom det i kontraktet ska ingå foder.

Jag tycker däremot att det är sju resor värre att stallägaren inte ser sitt ansvar, att ha tagit sig an andras hästar och sedan gör dem sjuka är rätt hemskt i min värld. Personligen tycker jag det ska vara självklart att när jag hyr in mig hos någon som tar betalt för en tjänst, ska jag kunna förvänta mig att den tjänsten utförs med beröm godkänt.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Jag tycker däremot att det är sju resor värre att stallägaren inte ser sitt ansvar, att ha tagit sig an andras hästar och sedan gör dem sjuka är rätt hemskt i min värld. Personligen tycker jag det ska vara självklart att när jag hyr in mig hos någon som tar betalt för en tjänst, ska jag kunna förvänta mig att den tjänsten utförs med beröm godkänt.

Jag instämmer här, tycker det är vansinnigt att stallägaren inte inser/vill inse vilket ansvar det är. Dock är det väl en personlig inställning jag knappast kan ändra på. Stallägaren själv är inte speciellt insatt i hästar och hästeriet utan stallet sköts av en anställd (och det tycker jag är riktigt illa, att personalen, som ser och fodrar med det dåliga höet varje dag, inte reagerar).

Däremot vill jag försöka göra något åt den faktiska situationen och därmed mina funderingar kring kontraktsbrott och liknande. Eftersom allt fungerar så bra i stallet i övrigt och min häst trivs och har slagit sig till ro så bra, vill jag om det går undvika en flytt.

Tilläggas bör att min häst står i en separat del av stallet med ett par hästar till. Där fodrar vi och sköter allt annat själva, det enda vi har hjälp med av personalen är ut-/insläpp samt fodringar med foder vi själva ställt i ordning.
 
Sv: Dåligt hö - kontraktsbrott?

Att byta "mellan hö och hö" utan invänjning brukar inte vara så farligt. Jag skulle mycket hellre byta snabbt än att ge mögligt hö!

Men detta med hö är verkligen superjobbigt! Den jag hade bokat upp mig hos har haft fint hö hela hösten, men sist jag var dit och skulle hämta så var allt som var kvar mögligt! Och min "plan b" som har torkat löshö kommer aldrig igång att pressa!! Så jag har bara hittat småpartier att köpa och nu har jag snart slut igen...

Var tror ni att det funkar bäst att sätta in köpsannonser? Blocket..?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 786
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·
Anläggning Tjipp! I vårt stall (kollektiv) köper vi in hö gemensamt och vintern som var hanterade jag beräkningarna för hur mkt varje häst åt m.m...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 198
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp