R
Rikkan
Sv: Reaktion vid massage - ni massörer se hit!
Ska se ifall jag kan göra ett försök innom dom närmaste dagarna.
Ska se ifall jag kan göra ett försök innom dom närmaste dagarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rikkan skrev:I V's fall säger du att han har muskel problem ocj led probelm. Muskler är kopplat till Leverprocessen och leder till Njures dito.
Rikkan skrev:Det finns många kännetecken.
Ett exempet kan väl vara underaktivitet i Njurens meridian, där hästen påtagligen blir sämre vid kyla. Skakningar vid lättare nedkylning. Sämre cirkulation.
'Fegis' tendenser kan även kopplas till detta.
Leverns process- försämrad cirkulation och ömhet i muskulaturen främst i bakkärran men även runt och framför manken brukar vara tecken på att leverns meridian är svag. Om du kollar på en Aku- karta så ser du ju var dessa meridianer går och då kan du lätt avgöra om det faktiskt har ett samband med din hästs problem. Och först då kan du börja fundera på ifall du vill stärka din hästs obalanser vilket gör honom till en mer balanserad häst, rent energimässigt. Sen så kan man undra hur det står till med din hästs immunförsvar, som även det styrs av leverns process, eftersom din häst uppenbarligen har en låg tolerans. Immunförsvaret är otroligt viktigt för alla levande, även hästar.
Rikkan skrev:Din häst är ju kroniskt skadad och utdömd. Hur kan du mena att han inte är sjuk? I mina ögon så har han många krämpor och problem trots att han verkar vara ganska pigg och glad imellanåt.
Och detta medför muskelprobelm??en rörelsemönstersförändring i galopp
Med begränsad hälsa, kroniska problem som påverkar användbarheten? *skulle jag se det som*Jag anser honom inte som fullt frisk längre, utan som en häst med begränsad användbarhet.
Rikkan skrev:Och detta medför muskelprobelm??
Och att han visar överkänslighet mot vissa typer av väder ?
Med begränsad hälsa, kroniska problem som påverkar användbarheten? *skulle jag se det som*
Rikkan skrev:Om du inte anser att hästens hälsa är inskränkt så förstår jag inte varför du överhuvudtaget bryr dig om hans problem?
Rikkan skrev:Det är lite av vad meridianerna gör och hur elementen på verkar dessa som jag försökt förklara, men tydligen inte begripligt nog.
Njurens meridian går ju under magen och igenom hasen. Inte så konstigt då ifall din häst har reationer/underproduktion i just den meridianen eftersom han även har en kronisk åkomma kring hasen, där meridianen också löper...Allt händer samman.
Att han sedan visar tydliga reationer på väder/vind kan även det ses som ett tecken på att hästen är i obalans i sin energi. Så hade du varit förutseende och tänkt på att åtgärda före stora skador uppstår så är TCM en förträffligt tankesätt som just bygger på att balansera och stärka hälsan.
Iofs har ju vision en sk "medfödd" defekt?
Men likförbaskat är det väl intressant (vänder mej till Alexandra nu) att se att det finns vissa sammanhang, som du kanske tom kan hänga in "skakningarna" inunder?
Vä has och så vä bakknä ja (muskulärt, men snart två år sen han hade det, men det har ändå varit)Njurmeridianen går precis där du beskriver att "ryckningarna" dyker upp och enligt dina beskrivningar så reagerar han vad jag förstår faktiskt hela vägen bakåt just efter njurmeridianen. Njurmeridianen har en punkt både i bakknän och haser (där han väl haft problem i båda två? enligt ditt sätt att se det är bakknäna pga haserna, men det jag tror Rikkan menar på är att man kanske måste se det hela i ett större perspektiv?).
Du beskriver att han har problem långt bak i vänstersidan av ryggen, kan mycket väl tänka mej att du hittar ömhet/problem vid tex Bl23 (associationspunkt för njur) och kanske också GB25 (varningspunkt för njurar) som båda sitter baktill i ryggen. Du nämner utsida och insida lår som problemområde - Bl23 tillsammans med Bl 39 (som sitter i en fördjupning i slutet av fåran mellan biceps [tvåhövdade lårmuskeln] och semitendinosus) är som jag citerade tidigare "säkra diagnospunkter för smärta i området kring eller i hasen".
Det finns ju mycket man kan göra för att balansera till meridianen, det är ju det som är det intressanta.
Akupunktur-punkter osv kan säkert låta flummigt, men nog kan du hitta många "vetenskapliga" förklaringar på det som kineserna (och andra med dom) vetat länge.
Den bok jag nämnde (Hästmassage och andra kompletterande behandlingsmetoder, sammanställd av Marina Axelsson-Callum) är väldigt enkel för att kika lite lätt. Akupunktur-delen i den boken är skriven av veterinär Meredith L. Snader.
Vill man ha bättre beskrivningar på exakt var punkterna är (osv) så finns det många böcker för det - en jag gillar är Veterinary Acupuncture (tror jag den heter).
Bara för några tips då.
Det jag skulle tycka vore intressant att veta är var Bea har satt nålar när hon gjort det.... Har hon lämnat några beskrivningar på det? Vilka örter var det hon tyckte du skulle ge Vision? Vad var HENNES förklaring till det?
evis skrev:Har du sett hur Bea "diagnosticerar" och hittar punktnerna hon sätter nålar, eller går hon på andra saker (helheten) och sätter nålar där hon tror att det kan hjälpa "det andra"?
Tycker du att det hjälpt honom?
Ah, blandade ihop om örterna.