Reaktion vid massage - ni massörer se hit!

Sv: Reaktion vid massage - ni massörer se hit!

Ska se ifall jag kan göra ett försök innom dom närmaste dagarna.

Det jag försöker förklara handlar om Qi, -livsenergi som är nödvändig för att kroppen ska fungera och obalanser som visar sig i for av över eller under produktion.
Man bör skilja på tre faktorer; medfödd individuell svag länk eller process, stressbelastat område, akuta och varierande yttre påverkningar.

Om vi ser på relationen mellan svag njurfunktion och påverkan i en specifik led (nedsatt funktion på grund av en yttre stresspåverkan) så kan kroppen, vid försvagad funktion 'rensa' sig på andra ställen än just njurarna, och då är det speciellt den svaga punkten, tex en lederna, eller mer specifikt en hasled, som blir belastade för detta, vilket kan medföra ledgikt när funktionen inte är stark nog i sig själv.
Om blodcirkulationen blir nedsatt så kompencerar organismen detta genom att svekka cirkulationen på ställen där det absolut är nödvändigt med god cirkulation. (samma som när vi äter mycket mat och direkt efter ska simma)
För att förstå hur dom yttre faktorna påverkar oss och hästarna så tillkommer årstiderna som är kopplade till processerna.
Vädret har stor betydelse för symptomerna, dämpar eller stimulerar, -eftersom symptomerna framkallads av överskott eller underskott.
Extremt väder kan tom vara orsaken till sjukdom, d v s vara yttre faktor, skada den inre processen samt skapa den svaga punkten.
Extrem kyla kan i sig ge njurproblem, medan moderat kyla ofta bättrar symptomerna (vid överskott) och försämrar (vid underskott).
Liknande förhållanden har vi mellan
Fuktighet (jord) och Mage,Mjälte.

Vind (trä) och Lever,
Gallblåsans process (hästen har detta trots att den saknar själva gallblåsan).

Torka (metall) och Lungorna,Tjocktarmen.

Värme (eld) och Hjärta, Pc, Tunntarm och Trippelvärmare.

Årstidernas påverkan:
Sommar - Trippelvärmare, Tunntarm, Hjärta, PC
Sensommar - Mjälte, Mage
Höst - Lunga, Tjocktarm
Vinter - Njre, Blåsa
Vår - Lever, Gallblåsa

Sedan finns det olika metoder för att stärka det som är svagt eller mildra det som är för starkt genom att betrakta olika lagar. T ex.

*Yin och Yang
*Lagen om man och kvinna
*Lagen om dom fem elementen

Eld-
värmer, full av känslor, tillför förmåga att känna inlevelse, beöring och medkänsla. För mycket Eld är destruktivt och 'bränner' upp allt i sin väg. Dessa krafter kan sammanliknas med kärlekens starka begär och känslor.

Jord-
Kontrollerar transformationer. Den är mer renodlat destruktiv. Den hjälper att förändra varje fas till en annan, tex död och återuppståelse. Gravitation dominerar Jord och medför att förmål lämnar kroppen (ink, vårta etc.)

Metall-
Komtrollerar alla kroppens gaser. Ett underskott medför förlorad kontroll. Metall dominerar och kontrollerar smärta.

Trä-
Kontrolerar att växt processer. Ansvarar för alla vävnader inklusive knölar, knutor, cancer (detta före det entrar Jord processen och lämnar kroppen)

Dessa element påverkar varandra på flera olika sätt, stimulerar eller kontrollerar.

Två olika cyklus för dom 5 element, Shen och Ko.

Shen -understödjer och strärker det påföljande element.
Ko -kontrollerar eller försvagar det följade elementet.

Shen
Eld -> Jord-> Luft/Metall-> Vatten-> Trä -> Eld -> osv.
-> = stärker

Ko
Eld X Luft/Metall X Trä X Jord X Vatten X Eld X osv.
x= försvagar, kontrollerar.

I V's fall säger du att han har muskel problem ocj led probelm. Muskler är kopplat till Leverprocessen och leder till Njures dito.

Rikkan skrev:
I V's fall säger du att han har muskel problem ocj led probelm. Muskler är kopplat till Leverprocessen och leder till Njures dito.

Fast jag får ändå inte riktigt ihop det? *känner sig dum* Han har en hasledsdefekt, dvs det saknas ben. I vissa, specifika lägen så retar defekten rent mekaniskt leden, som om retningen blir för hög/långvarig/för frekvent återkommande svarar på retningen med en ledinflammation. Om man håller retningen under en viss nivå reagerar inte leden. Däremot finns defekten alltid där.

I de lägen där leden retar extra mycket, t ex i galopp, så 'skyddar' sig Vision mot det genom att ändra sitt rörelsemönster, för att uppnå (och uppnår då) att retningen minskas men han ändå kan genomföra rörelsen. I just fallet galopp så sätter han ut VB utanför kroppen och låter HB ta mer vikt och kan på så sätt minska vinklingen av VB och minska retningen från defekten.

Sålänge detta kompenserande/skyddande hålls under en viss nivå är musklerna bra. Om han kompenserar/skyddar för mycket leder det till att musklerna tar stryk och man då får gå in och ta lite hand om musklerna (för att inte hamna i tidernas onda cirkel av problem som skapar följdproblem och så skapar földproblemen ytterligare följdproblem osv).

Men hur man får detta att hänga samman med njure och lever får jag inte ihop? Inte heller hur detta skulle vara tecken på en obalans vad gäller lever och njure t ex? Om hältan var av okänd art skulle jag lätt kunna köpa det, men inte när det finns en defekt som skapar problemet?

Sen, en fråga till - borde man inte se MER tecken på denna ev obalans? Och vad skulle de då kunna vara? *nyfiken*

Det finns många kännetecken.
Ett exempet kan väl vara underaktivitet i Njurens meridian, där hästen påtagligen blir sämre vid kyla. Skakningar vid lättare nedkylning. Sämre cirkulation.
'Fegis' tendenser kan även kopplas till detta.

Leverns process- försämrad cirkulation och ömhet i muskulaturen främst i bakkärran men även runt och framför manken brukar vara tecken på att leverns meridian är svag. Om du kollar på en Aku- karta så ser du ju var dessa meridianer går och då kan du lätt avgöra om det faktiskt har ett samband med din hästs problem. Och först då kan du börja fundera på ifall du vill stärka din hästs obalanser vilket gör honom till en mer balanserad häst, rent energimässigt. Sen så kan man undra hur det står till med din hästs immunförsvar, som även det styrs av leverns process, eftersom din häst uppenbarligen har en låg tolerans. Immunförsvaret är otroligt viktigt för alla levande, även hästar.

Rikkan skrev:
Det finns många kännetecken.
Ett exempet kan väl vara underaktivitet i Njurens meridian, där hästen påtagligen blir sämre vid kyla. Skakningar vid lättare nedkylning. Sämre cirkulation.
'Fegis' tendenser kan även kopplas till detta.

Leverns process- försämrad cirkulation och ömhet i muskulaturen främst i bakkärran men även runt och framför manken brukar vara tecken på att leverns meridian är svag. Om du kollar på en Aku- karta så ser du ju var dessa meridianer går och då kan du lätt avgöra om det faktiskt har ett samband med din hästs problem. Och först då kan du börja fundera på ifall du vill stärka din hästs obalanser vilket gör honom till en mer balanserad häst, rent energimässigt. Sen så kan man undra hur det står till med din hästs immunförsvar, som även det styrs av leverns process, eftersom din häst uppenbarligen har en låg tolerans. Immunförsvaret är otroligt viktigt för alla levande, även hästar.

1. Var hittar man sådana där kartor då?

2. Var får du det till att hans immunförsvar är dålig? han har varit SJUK en gång - i erlichios. I övrigt är det skador vi haft (+ en flugorsakad ögoninflammation och en skapinfektion sommartid, troligen orsakad av insekter den med) . Han har aldrig varit ens snorig i sina dagar och har otroligt läkkött?

Nu skrev jag en ändring som inte hann bli ändrad, massa förklarande text är borta. *orkar inte sitta och skriva om allt*

Immunförsvaret gör ju att kroppen allmänt blir svagare mer mottaglig, inte nödvändigtvis sjuk, utan lättare påverkbar, lättare stressad. Din häst är ju kroniskt skadad och utdömd. Hur kan du mena att han inte är sjuk? I mina ögon så har han många krämpor och problem trots att han verkar vara ganska pigg och glad imellanåt.

Som jag ser det:
Hasen, kronisk(?) ledinflamation som är behadlad upprepade gånger. Inflamation (eld) Längs insidan av hasen löper Njurens meridian (vatten) . Insidan bakbenet finner du även leverns meridian (trä) som styr bl. a muskler och dess skick främst i bakkärran men även kring manken. Där finner du även Mjältens mer.(jord)
Vid överansträngning stressas svag punkt, muskler på motsvarande bakben, för att komspensea svagheterna i leden. Detta orsakar hetta, inflamation (eld). Vatten släcker eld, men har man inget vatten så går det inte att släcka...

Rikkan skrev:
Din häst är ju kroniskt skadad och utdömd. Hur kan du mena att han inte är sjuk? I mina ögon så har han många krämpor och problem trots att han verkar vara ganska pigg och glad imellanåt.

Min häst har en kronisk defekt i hasleden ja, som i dagsläget inte påverkar honom mer än via en rörelsemönstersförändring i galopp. Jag anser honom inte sjuk nej. Jag anser honom inte som fullt frisk längre, utan som en häst med begränsad användbarhet. Men han är i dagsläget inte ett dugg påverkad såtillvida att han har ont, inflammationer eller någonting pga defekten, så jag anser honom inte som sjuk nej?

en rörelsemönstersförändring i galopp
Och detta medför muskelprobelm??
Och att han visar överkänslighet mot vissa typer av väder ?

Jag anser honom inte som fullt frisk längre, utan som en häst med begränsad användbarhet.
Med begränsad hälsa, kroniska problem som påverkar användbarheten? *skulle jag se det som*

Rikkan skrev:
Och detta medför muskelprobelm??
Och att han visar överkänslighet mot vissa typer av väder ?

Med begränsad hälsa, kroniska problem som påverkar användbarheten? *skulle jag se det som*

Muskelproblem OM han ansträngs för mycket. Om man håller det på 'lagom' nivå har han inga muskelproblem, men om man INTE håller det på lagom nivå kommer de. Så det är lite svårt att rakt av svara 'ja' eller 'nej' på frågan, beror liksom på hur och när sas.

Överkänslighet mot vissa typer av väder.. tja det beror nog på vad man menar med överkänslighet? Det han har är att han lätt fryser viv äta (dvs om HAN blir våt).

Och sen vid väderomslag. Han kan gå utan täcke i minus 5 och minus 10 utan problem, men sen blir det väderomslag och kring nollan och då fryser han. Sen om det ligger kvar kring noll i några veckor, så efter ett par dagar så slutar han frysa. Men sen slår vädret om igen och hamnar på minus fem, och han fryser fast han tidigare klarat minus fem. Men just i samband med omslaget så fryser han. Så är det ideliga väderomslag blir det lite tufft för honom OM han inte får täcke. Får han täcken anpassade för väder och vind fryser han inte alls.

Så begränsad hälsa skriver jag inte under på, men slutet av meningen =)

Om du inte anser att hästens hälsa är inskränkt så förstår jag inte varför du överhuvudtaget bryr dig om hans problem?

Handlade inte tråden om varför hästen rycker i musklerna vid massage, inte huruvuda vind och vatten är orsak till en defekt i hasens skelett?
För hårddraget är det väl det du säger?!

En bra grej för att stimulera dessa punkter borde väl isåfall vara att matte masserar och bryr sig om sin häst, och håller koll på vad som händer i kroppen på den.
Vad menar du är poängen med dessa utlägg om meridianerna??

Rikkan skrev:
Om du inte anser att hästens hälsa är inskränkt så förstår jag inte varför du överhuvudtaget bryr dig om hans problem?

Jag BRYR mig om hans hälsa och att se till att han INTE får problem. Det är därför han gick igenom böjprov UA söndagen innan jul, hittade tillbaka till höger galopp och mår som en prins just nu. Dvs jag ser till att hans defekt INTE tillåts leda till hälsoproblem genom att se till att ta itu med dem så de inte tillåts UPPSTÅ istället för att ta hand omd em när d euppstått.

Och det är därför jag anser att han idag mår alldeles utmärkt.

Men det jag undrade var vad de där ryckningarna betyder, av nyfikenhet. Sen kom det via dme in att de var tecken på att han inte mådde bra och jag ifrågasatte hur.

Det är lite av vad meridianerna gör och hur elementen på verkar dessa som jag försökt förklara, men tydligen inte begripligt nog.
Njurens meridian går ju under magen och igenom hasen. Inte så konstigt då ifall din häst har reationer/underproduktion i just den meridianen eftersom han även har en kronisk åkomma kring hasen, där meridianen också löper...Allt händer samman.
Att han sedan visar tydliga reationer på väder/vind kan även det ses som ett tecken på att hästen är i obalans i sin energi. Så hade du varit förutseende och tänkt på att åtgärda före stora skador uppstår så är TCM en förträffligt tankesätt som just bygger på att balansera och stärka hälsan.

Rikkan skrev:
Det är lite av vad meridianerna gör och hur elementen på verkar dessa som jag försökt förklara, men tydligen inte begripligt nog.
Njurens meridian går ju under magen och igenom hasen. Inte så konstigt då ifall din häst har reationer/underproduktion i just den meridianen eftersom han även har en kronisk åkomma kring hasen, där meridianen också löper...Allt händer samman.
Att han sedan visar tydliga reationer på väder/vind kan även det ses som ett tecken på att hästen är i obalans i sin energi. Så hade du varit förutseende och tänkt på att åtgärda före stora skador uppstår så är TCM en förträffligt tankesätt som just bygger på att balansera och stärka hälsan.

Först säger du nu att hasen kan vara roten och att eftersom meridianen går där så kan hasen påverkat njurarna?

Sen drar du till med att om jag 'varit förutseende och tänkt på att åtgärda innan stora skador', och där blir jag faktiskt irriterad. Hästen har haft sin hasledsdefekt sedan han var i ETTÅRSÅLDERN. Tre år innan jag ens visste vem han var. Den har förblivit oupptäckt och INTE gett symptom tills att han var åtta år.

Men du menar på fullaste allvar att jag genom att inte vara förutseende orsakat stora skador?

Jag tror faktiskt vi diskuterat klart nu, någon måtta får det liksom vara.

Iofs har ju vision en sk "medfödd" defekt?

Men likförbaskat är det väl intressant (vänder mej till Alexandra nu) att se att det finns vissa sammanhang, som du kanske tom kan hänga in "skakningarna" inunder?
Njurmeridianen går precis där du beskriver att "ryckningarna" dyker upp och enligt dina beskrivningar så reagerar han vad jag förstår faktiskt hela vägen bakåt just efter njurmeridianen. Njurmeridianen har en punkt både i bakknän och haser (där han väl haft problem i båda två? enligt ditt sätt att se det är bakknäna pga haserna, men det jag tror Rikkan menar på är att man kanske måste se det hela i ett större perspektiv?).

Du beskriver att han har problem långt bak i vänstersidan av ryggen, kan mycket väl tänka mej att du hittar ömhet/problem vid tex Bl23 (associationspunkt för njur) och kanske också GB25 (varningspunkt för njurar) som båda sitter baktill i ryggen. Du nämner utsida och insida lår som problemområde - Bl23 tillsammans med Bl 39 (som sitter i en fördjupning i slutet av fåran mellan biceps [tvåhövdade lårmuskeln] och semitendinosus) är som jag citerade tidigare "säkra diagnospunkter för smärta i området kring eller i hasen".

Det behöver väl såklart inte betyda att han är SJUK - som C_L sa i början på tråden så handlar det snarare om en ev OBALANS?
Kanske påverkat av den "defekt" han har? Who knows? Sen beror det på vad man lägger in i ordet "sjuk" också.

Det finns ju mycket man kan göra för att balansera till meridianen, det är ju det som är det intressanta.
Akupunktur-punkter osv kan säkert låta flummigt, men nog kan du hitta många "vetenskapliga" förklaringar på det som kineserna (och andra med dom) vetat länge.

Ang kartor så finns det rätt mycket böcker i ämnet. På bibblan här har vi en hel del intressanta, du är väl i Uppsala ibland? Där lär det finnas bibliotek som har bra litteratur.
OM du nu tycker det är intressant dvs, annars spelar det ju ingen roll.
Den bok jag nämnde (Hästmassage och andra kompletterande behandlingsmetoder, sammanställd av Marina Axelsson-Callum) är väldigt enkel för att kika lite lätt. Akupunktur-delen i den boken är skriven av veterinär Meredith L. Snader.
Vill man ha bättre beskrivningar på exakt var punkterna är (osv) så finns det många böcker för det - en jag gillar är Veterinary Acupuncture (tror jag den heter).

Bara för några tips då.
Det jag skulle tycka vore intressant att veta är var Bea har satt nålar när hon gjort det.... Har hon lämnat några beskrivningar på det? Vilka örter var det hon tyckte du skulle ge Vision? Vad var HENNES förklaring till det?

Iofs har ju vision en sk "medfödd" defekt?

Ja, inte medfödd så att han föddes med den, men den är daterad till kring ettårsåldern. (Dvs när oestochondros brukar visa sitt fula tryna). Men om den kom när han var ett eller om han var född med den gör eg ingen större skillnad för mig så, men ska man vara petig så är medfödd fel ord.

Men likförbaskat är det väl intressant (vänder mej till Alexandra nu) att se att det finns vissa sammanhang, som du kanske tom kan hänga in "skakningarna" inunder?

Visst är det intressant, men det SLUTAR vara intressant när det inte lyssnas på vad jags äger. Dvs att hästen inta HAR problem om man håller det hela på en lagom nivå. Dvs han har inte muskelproblem när hasen mår bra och när han inte felbelastar/avbelastar en massa etc.
Muskelproblemen är alltså inget som alltid finns där. Vilket inte verkar gå in riktigt. Och jag kan liksom inte göra något åt något som inte finns där. Däremot kan jag ju göra massor NÄR de finns där, fast jag har ju valt att jobba på att förhindra ATT de ens kommer, vilket har fungerat.

Njurmeridianen går precis där du beskriver att "ryckningarna" dyker upp och enligt dina beskrivningar så reagerar han vad jag förstår faktiskt hela vägen bakåt just efter njurmeridianen. Njurmeridianen har en punkt både i bakknän och haser (där han väl haft problem i båda två? enligt ditt sätt att se det är bakknäna pga haserna, men det jag tror Rikkan menar på är att man kanske måste se det hela i ett större perspektiv?).
Vä has och så vä bakknä ja (muskulärt, men snart två år sen han hade det, men det har ändå varit)

Du beskriver att han har problem långt bak i vänstersidan av ryggen, kan mycket väl tänka mej att du hittar ömhet/problem vid tex Bl23 (associationspunkt för njur) och kanske också GB25 (varningspunkt för njurar) som båda sitter baktill i ryggen. Du nämner utsida och insida lår som problemområde - Bl23 tillsammans med Bl 39 (som sitter i en fördjupning i slutet av fåran mellan biceps [tvåhövdade lårmuskeln] och semitendinosus) är som jag citerade tidigare "säkra diagnospunkter för smärta i området kring eller i hasen".

Han har inte alltid problem med ryggen där, men när han FÅR problem så är det de klassiska problemområdena jag talade om, och det där är ett ja. Om jag får reaktion på de därpunktern kan jag inte svara på nu, jag måste ha tag i en karta så jag vet var jag ska trycka först =)

Det finns ju mycket man kan göra för att balansera till meridianen, det är ju det som är det intressanta.
Akupunktur-punkter osv kan säkert låta flummigt, men nog kan du hitta många "vetenskapliga" förklaringar på det som kineserna (och andra med dom) vetat länge.

Flummet är ingen fara (även om det är svårt att förstå ibland och det är då jag frågar igen) däremot när det börjar påstås att hästen allmänt har muskelproblem etc, när det handlar om att när han FÅR muskelproblem får han de på specifika områden. Men han får ju inte muskelproblemen om man ser till att hålla saker på lagom nivå. Och det verkar jag inte lyckas förmedla =)

Den bok jag nämnde (Hästmassage och andra kompletterande behandlingsmetoder, sammanställd av Marina Axelsson-Callum) är väldigt enkel för att kika lite lätt. Akupunktur-delen i den boken är skriven av veterinär Meredith L. Snader.
Vill man ha bättre beskrivningar på exakt var punkterna är (osv) så finns det många böcker för det - en jag gillar är Veterinary Acupuncture (tror jag den heter).

Ska kolla upp dem. Danke!

Bara för några tips då.
Det jag skulle tycka vore intressant att veta är var Bea har satt nålar när hon gjort det.... Har hon lämnat några beskrivningar på det? Vilka örter var det hon tyckte du skulle ge Vision? Vad var HENNES förklaring till det?

Oj, och det tror du jag minns *skrattar* Han har ju fått nålar flera ggr, under konvalescensen efter operationen när han hade stoooooora problem. Men exakt var, det måste jag se om jags krivit på mule eller något för såhär på rak arm minns jag inte alla, dessutom antar jag att 'tja, på länden' inte räcker som svar? *s* Hon har ju varje gång förklarat vad exakt varje nål ska göra, men det borde jag skrivit ner för att minnas. De jag kommer på på rak arm nu är de som sattes i kronranden på VB för att öka cirkulationen i vänster bakben, och den som sattes i ryggen på väsidan, men exakt VAR är värre att svara på.

Ska se om jag skrivit upp någonstans och återkomma =)

Ang örter så är Vision inte rek örter speciellt. Djävulsklo en gång men det var innan hashistorien, kamomill under boxvilan efter OP då hon ansåg att magen inte var i balans (ska leta upp lappen och läsa på) och sen har han inte rek några örter alls. Kanske tänker du på Keles örter? Hon är ju rek 3 v gullris direkt följt av 3 veckor rölleka direkt följt av 3 veckor maskros. För just njurobalans. Vi har dock bara hunnit till andra dagen med rölleka än så jag kan inte säga så mycket om det än =)

Jo, jag hänger medi att han är fräsch i perioder, så för mej är det lugnt.
Sådär är det ju med Stella också och det var väl tex därför equiterapeuten missade helheten i somras, för just DÅ reagerade hon ju inte på de typiska ställena (som hon gör under en dålig period).
Men är man proffs på det tror jag nog att man även under en bra period kan känna av "obalansen"...?

Aha okej, men hur är det med osteochondros, är det inte så att det utvecklas redan i fosterstadie?
Nu kopierar jag hejvilt här (utan att ens veta om man FÅR kopiera på det här viset ur böcker - isf får någon stoppa mej/ta bort inlägget såklart), jag har inte läst något direkt om osteochondros förutom en "clinical example" som finns i min ena Fysiologibok (du har ju koll på det här, men du får gärna kommentera det hela - sitter ju och tentapluggar just sånt här just nu och de "kliniska exemplen" i boken utelämnar ju en hel del intressant info);

"During fetal life most bones ar molded as cartilage, which is replaced by bone tissue through endochondral ossification. The cartilage at the ends of the long bones is transformed to articular cartilage, which covers the bone surfaces that form the joints. Mature articular cartilage does not contain blood vessels, and the cells obtain nutrients and get rid of waste material by diffusion through the surrounding extracellular matrix. During development, however, articular cartilage has a rich supply of blood vessels. If the blood supply is severed, degenerative changes in the cartilage, osteochondrosis, may develop. Osteochondrosis leads to deformities in the cartilage. In severe cases, pieces of cartilage may form detached, free-floating fragments of cartilage within the articular cavity. Osteochondrosis is common in certain breeds of dogs, horses and pigs, and causes pain and lameness. Hereditary, physical and nutritional factors have been implicated in osteochondrosis, but the etiology remains obscure."

(sorry om det blev långt, har ju hängt med dåligt i Visions problem)
Fast nu när jag läste det igen insåg jag att det menas på "during development" - dvs även när djuret är fött? Innehåller ledbrosket blodkärl även medan hästen växer? Hm, ja som sagt, de kliniska exemplen i boken är inte så informativa egentligen, och jag pluggar ju på distans ( =FRUSTRATION när jag inte har någon att fråga när frågorna dyker upp ;) ).

Har du sett hur Bea "diagnosticerar" och hittar punktnerna hon sätter nålar, eller går hon på andra saker (helheten) och sätter nålar där hon tror att det kan hjälpa "det andra"?
Tycker du att det hjälpt honom?

Ah, blandade ihop om örterna.

Inte tid att svara på hela nu, men ang OCD så om vi helt bortser från de som orsakas av trauma, så uppstår de oftast under benets tillväxt, dvs på föl eller första levnadsåret. Det blir en störning helt enkelt så det blir knas.

MEN det har ju inte diskuterats klart om OCD är ärftligt eller ej (det finns indikationer på det dock). Så jag skulle nog tro att man BÅDE kan ha ett föl som kanske inte fötts med den lösa benbiten på plats, men med disponering för det, och de som är födda 'felfria' men där det går fel under uppväxten när det ska ske nybildning osv.

Du kan ju få skelettstörning av felaktiga mineralbalanser etc med, så att säga ETT svar OCD beror på är nog svårt.

Lite intressant i sammanhanget är att det finns forskning där man röntgat hästarna från späd ålder och upp tills de var om det var tre eller fyra år. En stor del av åringarna visade på OCD. När de röntgades om efter tvåårsåldern hade en stor del av de med benbitar inte ett spår kvar av dem längre. Dock var det bäst prognos om de satt i t ex kotled och inte alls så himla bra prognos om de satt i hasled t ex (dvs de som hade det i haslederna så hade de flesta kvar dem vid alla de uppföljande kontrollröntgningarna, medan de som hade de i kotlederna så var de flesta helt UA på uppföljningsrtg).

Det är för litet underlag för att slå fast något, men det VERKAR som att i många fall så 'ordnar kroppen det själv' och det blir felfritt till slut i alla fall. Jag ska leta fram artikeln någon dag, men jag fann det väldigt intressant att läsa =)

Om jag ska GISSA ang Vision (för man kan ju bara gissa) så är min gissning att det är en komb av gendisposition samt mineralobalans.. och så en portion 'otur' på det..

evis skrev:
Har du sett hur Bea "diagnosticerar" och hittar punktnerna hon sätter nålar, eller går hon på andra saker (helheten) och sätter nålar där hon tror att det kan hjälpa "det andra"?
Tycker du att det hjälpt honom?

Ah, blandade ihop om örterna.

Först känner hon ju igenom hästen och så (och masserar, lossar spänningar etc). Men ibland så brukar hon tycka när hon bara känner igenom (dvs inte masserat än) att..Hmm.. här behöver han nog en nål, och så sätter hon en nål där. Exakt HUR hon bestämmer exakt VAR de ska sitta är en bra fråga. Men den han fick i ryggen (som han lyckades vrida flera varv så den såg ut som en korkskruv btw :eek: )så var det så att hon kände över och konstaterade att det var otroligt spänt och låst. Och så hämtade hon nålarna, och så kände hon med fingrarna noga och 'valde'ä en punkt, och höll fingret på den för att inte 'tappa bort' den typ, och satte sedan nålen exakt på punkten hon letat fram. Om det var en akupunkturpunkt eller 'bara' en punkt hon tyckte var bra vet jag inte. Jag frågar för lite hör jag ;)

De han fick för att öka cirkulationen i VB var mer för 'det är bra med tanke på omständigheterna', det hade vi pratat om redan på telefon. Jag ringde ju och berättade vad de sagt på kliniken, att han opererats etc och frågade om hon kunde göra något för att underlätta boxvilan eller om det var bortkastade pengar, och hon tyckte att hon kunde ju massera och släppa de spänningar han hade/fick av att stå still, och så kunde man ju sätta nålar för att öka cirkulationen på VB för att påskynda/hjälpa läkning.

Den i ryggen fick han samma gång, men den bestämdehon sig när hon klämt och känt på honom att han skulle få.

Hoppas du fattade NÅT av det där, det blir verkligen en amatörs betraktelser när jag ska återge det sådär, jag har inte frågat så mycket mer än 'vad gör den nålen' och då svarar hon ju oftat att den är till för att lossa 'den spänningen' och visar. Men jag borde nog tagit rätt på exakt vilken muskel det var som pratades om, och vilken punkt nålen satt.

V har bara fått nålar då under den långa boxvilan efter OP, före och efter har han inte behövt nålar (även om han fick en gummiklubba i baken en gång efter *s*). Och på Vision förutom det på VB ör cirkulation så är alla nålar satta för att göra något specifikt för specifik muskel, aldrig för något allmänt i stil med 'det är bra för njurarna' eller 'det är bra för den allmänna cirkulationen' eller 'den är lugnande' eller så.

Blev du klokare? =)

Och så glömde jag ju om det hjälpt... han har ju fått nålar specifikt för vissa muskler som sagt, och där har ju tom jag sett en OTROLIGT stor skillnad bara 'före och efter'. Dvs jag har känt den krampaktigt spända muskeln innan, och sen kännt hur himla stor skillnad det är på den direkt efter nålen tagits ut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 273
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag undrar om konvalescentvalacken lyckats med något tok under nåt av sina hopp :crazy: Skulle massera idag, vilket jag gör enligt... 2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka