Recept från annan läkare?

iNHALE

Trådstartare
Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen till KOL, han ska ha kortisoninhalator men de har ingen läkare på plats förrän på onsdag som kan skriva ut receptet... han har väldigt svårt med sin hosta och skulle verkligen behöva sin medicin. Tänker typ KRY eller någon annan liknande tjänst. Det bör ju rimligen stå i hans journal vad han ska ha för medicin tänker jag. Någon som vet?
 
Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen till KOL, han ska ha kortisoninhalator men de har ingen läkare på plats förrän på onsdag som kan skriva ut receptet... han har väldigt svårt med sin hosta och skulle verkligen behöva sin medicin. Tänker typ KRY eller någon annan liknande tjänst. Det bör ju rimligen stå i hans journal vad han ska ha för medicin tänker jag. Någon som vet?
Jag har aldrig varit hos läkare på min nuvarande vårdcentral, de skriver utan problem ut nytt recept när jag behöver. Det är tre fyra år sedan jag bytte och det är olika läkare varje gång som skriver ut receptet.
 
Förnya recept är sällan problem, men om förstagångsrecept (som det verkar vara här) skrivs ut utan föregående läkarkontakt känns tveksamt.

Troligaste vägen att få recept nu, är nog att åka in på primärjour/lättakut så att en läkare lyssnar på lungor och ser resultatet av gjorda undersökningar.

Dock märkligt att en läkare (?) ställt diagnosen astma/kol utan att kunna skriva ut recept.
 
Dock märkligt att en läkare (?) ställt diagnosen astma/kol utan att kunna skriva ut recept.
Det var en sköterska som utförde testerna och satte "diagnos" som jag förstod det men meddelade att ingen kunde skriva ut recept förrän onsdag när läkaren var på plats. Jag vet inte om det kanske är så att han bara fick en inofficiell diagnos sas och att den officiella diagnosen skrivs in på onsdag av läkaren.
 
Förnyelse gör jag enkelt på 1177 men förstagångsrecept vet jag unget om.
Finns det nåt annar lindrabde som han kan ta under tiden?

Annars är akuten mitt bästa tips
 
Förnyelse gör jag enkelt på 1177 men förstagångsrecept vet jag unget om.
Finns det nåt annar lindrabde som han kan ta under tiden?

Annars är akuten mitt bästa tips
Det han fått på recept tidigare innan utredningen har ingen effekt och inget av det som är receptfritt hjälper heller. Så länge han håller sig inomhus (varm luft) och inte anstränger sig funkar det okej men måndag, tisdag och onsdag kommer bli tufft eftersom han är maskinist och jobbar ute mycket.
 
Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen till KOL, han ska ha kortisoninhalator men de har ingen läkare på plats förrän på onsdag som kan skriva ut receptet... han har väldigt svårt med sin hosta och skulle verkligen behöva sin medicin. Tänker typ KRY eller någon annan liknande tjänst. Det bör ju rimligen stå i hans journal vad han ska ha för medicin tänker jag. Någon som vet?

Annan läkare kan också skriva ut ett förstagångsrecept, om möjligt, åk till lättakut/akut.
Andning är viktigt! Märkligt ändå att sjuksköterskan tyckte att det kunde vänta i 5 dagar?

Vad är det för medicin han har fått på recept? När jag hade jobbigt med andning fick jag Bricanyl, innan dignos för att det är sån kö till diagnosticering.

Sen om mannen inte är arbetsför så ska han inte heller gå till jobbet.

Tillägg:

Kortisolinhalatorn kommer inte att hjälpa direkt på stört, kroppen ska få läka ut inflammationen också. Det kan ta några veckor, även om man märker förbättring rätt fort.
 
Annan läkare kan också skriva ut ett förstagångsrecept, om möjligt, åk till lättakut/akut.
Andning är viktigt! Märkligt ändå att sjuksköterskan tyckte att det kunde vänta i 5 dagar?

Vad är det för medicin han har fått på recept? När jag hade jobbigt med andning fick jag Bricanyl, innan dignos för att det är sån kö till diagnosticering.

Sen om mannen inte är arbetsför så ska han inte heller gå till jobbet.
Jag tycker också det är märkligt...

Lite osäker på vad han hade på recept, han hade en flytande medicin och en inhalator, vet att han haft Bricanyl vid iaf ett tillfälle tidigare men upplevde inte någon lindring på det.
 
Jag tycker också det är märkligt...

Lite osäker på vad han hade på recept, han hade en flytande medicin och en inhalator, vet att han haft Bricanyl vid iaf ett tillfälle tidigare men upplevde inte någon lindring på det.

Låter som en vanlig hostmedicin, den flytande. Fick han prova nåt annat än Bricanyl, ex.vis Ventolin? (aeromir etc).
För mig funkar Bricanyl, dock mycket biverkningar medans Ventolin gör varken till eller från. Så det kan finnas en vits att prova olika.

Framför allt så ska han inte behöva gå till jobbet när han inte är i arbetsfört skick.
Svårt egentligen säga hur det blir om ni åker till en akut, det är inte helt ovanligt att förstagångs-patienter som inte har fått behandling mot astma hamnar där så de borde vara vana. Å andra sidan så är det så olika vilket mottagande man får på en akut, tyvärr.

Kry lär inte skada iaf. Sen byt vårdcentral....
 
Låter som en vanlig hostmedicin, den flytande. Fick han prova nåt annat än Bricanyl, ex.vis Ventolin? (aeromir etc).
För mig funkar Bricanyl, dock mycket biverkningar medans Ventolin gör varken till eller från. Så det kan finnas en vits att prova olika.

Framför allt så ska han inte behöva gå till jobbet när han inte är i arbetsfört skick.
Svårt egentligen säga hur det blir om ni åker till en akut, det är inte helt ovanligt att förstagångs-patienter som inte har fått behandling mot astma hamnar där så de borde vara vana. Å andra sidan så är det så olika vilket mottagande man får på en akut, tyvärr.

Kry lär inte skada iaf. Sen byt vårdcentral....
Formatris Novolizer och Cocillana Etyfin har han haft nu senast.
 
Som astmatiker har jag bufomix 2 ggr/dag som underhållsinhalator (minskar risken för astman blir överjävlig) och buventol vid behov som snabbverkande luftrörsvidgande.

När jag bli förkyld och astman gör sitt bästa för att snöra av luftrören 🙄 ska jag dubbla dosen bufomix direkt vid minsta tecken på förkylning och får oftast cocillana utskrivet att ta till natten eftersom det är luftrörsvidgande och ger viss avslappning för luftrören.

Ni kan ju alltid ringa 1177, förklara läget och se vad de tycker ni ska göra, men jag hade nog lobbat för att åka in och få recept på både inhalatorer och cocillana nu direkt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 954
Senast: Hazel
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 488
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 007
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp