Recept med baljväxter - när man inte tycker om dem

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Tystnatt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 874

Bukefalos 30 år!

Tystnatt

Trådstartare
Apropå billiga maträtter i en annan tråd - vad finns det för recept med baljväxter som är en bra ingång för någon som inte tycker om dem? 😅

Pris samt innehållet av fibrer, protein och mineraler gör att jag gärna hade velat äta ex. kikärtor, bönor och linser men jag har oerhört svårt för mjölig konsistens.

Vad finns det för rätter som maskerar konsistensen lite grann?

Mitt standardknep är att mixa ner linser i grytor, soppor och pastasåser. Går att hälla i rejält (jag har nog i uppåt en deciliter torra linser per liter soppa/gryta) utan att det märks annat än att det gör såsen något tjockare.

Senast ändrad:
Jag lutar mig mot färdigköpta kikärtor. För mig är de inte lika "böniga" som vanliga njurformade saker och säkrare i konsistensen än om jag kokar själv. Annars sönderkokta röda linser i soppor och som utfyllnad i grytbas/köttfärssås etc. Gärna med mycket kryddor, typ indiskt.

Man kan äta groddat, mungbönor eller linser blir lite krispiga och behöver inte kokas. De behöver inte få någon lång grodd, bara en liten påbörjad spets som sticker ut, kan gå på en-två dagar. Råkost (med olivolja, chili, salt, citronsaft) eller lägga till på slutet i varm mat.

Sen har jag lärt mig att bönor kräver mycket salt och syra. Efter jag börjat pytsa i fler vändor av vinäger och salt och smaka av på slutet tycker jag det är lättare att komma ifrån den där mjöl-fadd-torra känslan som gör det svårätet.

Jag älskar bönor, kikärter och linser så är förmodligen inte rätt person att ge tips. 😅 Har också svårt att förstå vad som menas med "mjölig" konsistens i den här kontexten, jag tycker bönor och kikärter är lena/smöriga eller nötiga oftast?

Anyway, jag har många människor i min omgivning som aldrig skulle ta en kikärta, röda linser eller mungböna i sin mun men som pratar kärleksfullt om vita bönor i tomatsås, som Heinz, och bruna bönor som i maträtten. Dessa är typ det enda med bönor jag själv inte gillar så logiskt sett kanske det passar folk som inte tycker om baljväxter? 😁 Även t.ex. gröna ärtor, edamamebönor och jordnötter brukar gå hem hos dem?

Nu frågade du ju dock om att maskera konsistensen... Vad tycker du om t.ex. hummus? Man kan göra samma med i stort sett alla baljväxter och går ju använda till allt från mackor och sallader till tacos och burgare.

Jag kan inte äta bönor och linser, tex utblandade i soppor eller grytor. Förstår precis ts med den här (äckliga) mjöliga konsistensen. :yuck:

Men hummus tycker jag är supergott, så kanske ska jag prova att mixa linser i soppa och se om det hjälper lite? :up:

Man mixar dem till oigenkännlighet!
T.ex i soppor och grytor så brukar jag hälla i baljväxterna direkt efter fräst lök och kryddor, koka upp, sedan mixa allt slätt. Därefter hälla i övriga ingredienser, då är baljväxterna gömda och glömda för både barn och sambo :angel::cool::D

Man mixar dem till oigenkännlighet!
T.ex i soppor och grytor så brukar jag hälla i baljväxterna direkt efter fräst lök och kryddor, koka upp, sedan mixa allt slätt. Därefter hälla i övriga ingredienser, då är baljväxterna gömda och glömda för både barn och sambo :angel::cool::D
Exakt så!!

Tack för alla tips! Färssås/gryta/soppa/hummus it is

När jag ätit hummus ute har den varit ganska chunky men det borde gå att få hyfsat slät om jag kör den länge i mixern väl?
Är det någon som vet hur konsistensen blir på rostade kikärtor? 🤔

Gröna ärtor gillar jag faktiskt och äter en del, de är mer blöta än torra och mjöliga så det går bra 😁 Edamamebönor kan jag också äta lite grann av med massor av sesamolja och soja

När jag ätit hummus ute har den varit ganska chunky men det borde gå att få hyfsat slät om jag kör den länge i mixern väl?

Gröna ärtor gillar jag faktiskt och äter en del, de är mer blöta än torra och mjöliga så det går bra 😁 Edamamebönor kan jag också äta lite grann av med massor av sesamolja och soja
Rostade kikärter har mycket tuggmotstånd och inte alls lika krämiga som vanliga. Goda om man kryddar dom bra. 😊

Apropå billiga maträtter i en annan tråd - vad finns det för recept med baljväxter som är en bra ingång för någon som inte tycker om dem? 😅

Pris samt innehållet av fibrer, protein och mineraler gör att jag gärna hade velat äta ex. kikärtor, bönor och linser men jag har oerhört svårt för mjölig konsistens.

Daal maskerar röda linser bra. Jag gillar Daal trots att jag alltid tyckt att linser smakar pappersklipp.

Hummus är ju gott och typ vita bönor och liknande går att göra sammalunda med.

Grön ärtsoppa är jättegott och jättelätt att göra. Koka gröna frysta ärtor lätt i buljong och vrrr.

Det måste vara med flit den är chunky? Tycker att typ tio sekunder i mixern gör dem helt släta och speciellt om man sedan har extra vätska.

Som övriga skriver så tycker jag att vanliga gröna ärtor, edamamebönor och belugalinser har en trevligare konsistens "naturligt". Och med kikärtor funkar hummus (ja man kan lätt mixa den helt slät) och även falafel tycker jag. Jag har hittat färdig fryst falafel som verkligen är supergod (Garants tror jag). Gillar du hummus så går det att göra liknande bönröror på t.ex. vita eller svarta bönor. Mixerstaven är din vän! :)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka