Recept på orm?

Säljer ICA djurplågeri-orm? Jisses!
Delvis knapplån, då flera verkar uttrycka förvåning över att djurplågeri stöds av de stora kedjorna.
Alltså Ica (och de andra kedjorna) säljer ju djurplågerikött av alla ”de vanliga” djurslagen också, och konsumenterna köper och glufsar glatt i sig..
Snabbgoogla tex ”dansk grisproduktion”.. 😔

På funderingen om udda köttsorter så såldes det, på citygross i Uppsala, allt möjligt galet för några år sedan. Känguru, pyton, zebra och krokodil är de jag minns på rak arm. (Jag vet att känguru är vanligt att äta i Australien, men här i Sverige kändes det väldigt udda att se i kyldisken.) 😆
 
Jag anser heller inte att man bör bära päls även om man fått den då det ger reklam åt pälsindustrin. Det räcker inte med att man går runt och säger att pälsindustrin är vidrig om man samtidigt bär päls.

Men jag antar att man inte reagerar så mycket om man själv glatt äter djur.
Jag har inte ätit kött på 22år.
Men tycker ts resonerar väldigt klokt, hon skriver ju t.o.m. i startinlägget att hon inte skulle köpt det själv, eftersom det etiskt inte håller. Men nu har hon fått och vill prova :)

jag har förövrigt en skinnkappa som jag gärna använder! Jag fick den av en i stallet, den passade inte hennes dotter längre. Men den passar perfekt på mig! Själv hade jag däremot inte köpt den då jag ytterst sällan handlar läder/skinn
 
Delvis knapplån, då flera verkar uttrycka förvåning över att djurplågeri stöds av de stora kedjorna.
Alltså Ica (och de andra kedjorna) säljer ju djurplågerikött av alla ”de vanliga” djurslagen också, och konsumenterna köper och glufsar glatt i sig..
Snabbgoogla tex ”dansk grisproduktion”.. 😔

På funderingen om udda köttsorter så såldes det, på citygross i Uppsala, allt möjligt galet för några år sedan. Känguru, pyton, zebra och krokodil är de jag minns på rak arm. (Jag vet att känguru är vanligt att äta i Australien, men här i Sverige kändes det väldigt udda att se i kyldisken.) 😆
Jag vet flera butiker som överlag inte säljer danskt kött. Själv köper jag bara svenskt. Många butiker har märkt att försäljningen av danskt/utländskt kött har minskat och efterfrågan på svenskt har ökat och tar in mer svenskt. Skyltar bättre dessutom.

Jag behöver inte snabbgoogla dansk grisproduktion, jag vet vad det innebär. Min reaktion kom sig av att köttproduktion av de vanliga slagen är så vanligt att sälja på en icabutik medan det är rätt ovanligt med orm, och att då medvetet på ett helt annat sätt (när dessutom så många andra butiker inte köper in danskt kött längre) sälja djurplågeri-orm kändes mycket märkligt.
 
Men nu handlade tråden om ormar som inte föds upp väl.
Nej, den handlar om recept på tillagning av pytonorm.
Personligen hade jag kastat den, varför äta något som troligtvis är uppfött på dåliga villkor. Äter heller inte tex dansk gris eller kyckling. Inte heller åt jag flådd marsvin i Sydamerika eller katt i Vietnam. Det har ju varit uppe i media om just detta, att pytomormskött betraktas som delikatess (bredvid kamelfile och krokodilfile), trots behandlingen av ormen. Men smaken är som baken.
TS har fått ormkött i tredje hand. Det är en annan sak än att gå och köpa i affären. Att kasta det nu blir bara ett bidrag till ett av våra största miljöproblem - matsvinnet.
 
Sanslöst att veganerna drar upp sin propaganda i varenda tråd som handlar om recept på kött. Är ju inte första gången det händer och är rätt tröttsamt att läsa, det gör bara mig mer antiveggo ärligt talat.

kl. Har provat det mesta på mina resor, men faktiskt inte orm. Ser fram emot en uppdatering. (Och nej, jag skulle heller inte köpa orm i frysdisken. Tveksamt om jag skulle ta emot fryst orm också, men det beror nog mest på att vi i Sverige normalt sett inte äter det. )
 
Personligen hade jag kastat den, varför äta något som troligtvis är uppfött på dåliga villkor. Äter heller inte tex dansk gris eller kyckling. Inte heller åt jag flådd marsvin i Sydamerika eller katt i Vietnam. Det har ju varit uppe i media om just detta, att pytomormskött betraktas som delikatess (bredvid kamelfile och krokodilfile), trots behandlingen av ormen. Men smaken är som baken.
Att kasta mat är slöseri.
Varför tycker du det är bra?
 
Sanslöst att veganerna drar upp sin propaganda i varenda tråd som handlar om recept på kött. Är ju inte första gången det händer och är rätt tröttsamt att läsa, det gör bara mig mer antiveggo ärligt talat.

kl. Har provat det mesta på mina resor, men faktiskt inte orm. Ser fram emot en uppdatering. (Och nej, jag skulle heller inte köpa orm i frysdisken. Tveksamt om jag skulle ta emot fryst orm också, men det beror nog mest på att vi i Sverige normalt sett inte äter det. )
Ja, i varje tråd ska det markeras hur skamligt det är att äta kött och vilken dålig människa man är som äter kött.
Jag tycker att det har blivit svårare att prata mat rent allmänt eftersom det är så tröttsamt att bli dömd sådär.
 
Delvis knapplån, då flera verkar uttrycka förvåning över att djurplågeri stöds av de stora kedjorna.
Alltså Ica (och de andra kedjorna) säljer ju djurplågerikött av alla ”de vanliga” djurslagen också, och konsumenterna köper och glufsar glatt i sig..
Snabbgoogla tex ”dansk grisproduktion”.. 😔

På funderingen om udda köttsorter så såldes det, på citygross i Uppsala, allt möjligt galet för några år sedan. Känguru, pyton, zebra och krokodil är de jag minns på rak arm. (Jag vet att känguru är vanligt att äta i Australien, men här i Sverige kändes det väldigt udda att se i kyldisken.) 😆
Jag hittade uppgifter för ett par år sen om att McDonalds är Sveriges största importör av kängurukött. Frågan är hur sanna de uppgifterna var och om så, vad används köttet till....

Struts är väl det mest udda som ofta finns att köpa här. Men då finns det en strutsfarm inte så långt bort. Det är rätt gott faktiskt.
 
Någon som vill äta upp sin sällskaps-pyton kanske?

Jag har ätit alligator-svans i Texas, det var mycket gott. Hoppas att ormen blir god den med.

Och till de Halv-Militanta Veganerna, jag äter inte Dansk Gris. Då äter jag hellre bönor på tetra som protein.
Jag föreslog den vägen för mamma när hennes boa Elsa dog. Det mottogs inte ... 🤮glädjande, så att säga, hon blev lite äcklad över tanken. Ormar äter man ju inte, sa hon. :angel:
 
Ja, i varje tråd ska det markeras hur skamligt det är att äta kött och vilken dålig människa man är som äter kött.
Jag tycker att det har blivit svårare att prata mat rent allmänt eftersom det är så tröttsamt att bli dömd sådär.
Jag blir snarare irriterad på derailandet, för att det försämrar samtalsklimatet och gör trådarna mindre läsvärda när det blir en utträngningseffekt på annat innehåll.
 
Jag föreslog den vägen för mamma när hennes boa Elsa dog. Det mottogs inte ... 🤮glädjande, så att säga, hon blev lite äcklad över tanken. Ormar äter man ju inte, sa hon. :angel:
Då är väl problemet snarare att man inte äter självdöda djur och många inklusive jag själv har svårt att äta vad vi anser är sällskapsdjur. Jag vet inte riktigt var man skulle ta sin orm för slakt heller 😅 visst går det väl alltid att göra själv men hur många i Sverige vet hur man tar ur och filear en orm? Finns väl youtubevideos antar jag.
 
Ja, i varje tråd ska det markeras hur skamligt det är att äta kött och vilken dålig människa man är som äter kött.
Jag tycker att det har blivit svårare att prata mat rent allmänt eftersom det är så tröttsamt att bli dömd sådär.
Ja men som tur är är det ju några få, och de gör ju bort sig själva när de gång på gång talar om hur äckliga köttätare är. Nu tänker jag inte gå mer offtopic men för mig blir det tvärtom, äter mer kött ju mer de skriver . Men håller med om att urspårningen om att man inte ska äta kött inte har att göra med frågan om recept på pytonorm.
 
Ja, i varje tråd ska det markeras hur skamligt det är att äta kött och vilken dålig människa man är som äter kött.
Jag tycker att det har blivit svårare att prata mat rent allmänt eftersom det är så tröttsamt att bli dömd sådär.
Det är ju verkligen inte sant.

Tycker det skrivs om folk som äter kött var och varannan dag utan någon kritik. Senast igår var det en tråd och köttfärslimpa, varit en fisktråd, är en ständigt pågående mattråd med en massa kött i o.s.v. ingen kritik.

Har aldrig sett någon skriva att det är skamligt eller att man är en dålig människa om man är köttätare. Det är nog du själv som gör den bedömningen.
 
Ja men som tur är är det ju några få, och de gör ju bort sig själva när de gång på gång talar om hur äckliga köttätare är. Nu tänker jag inte gå mer offtopic men för mig blir det tvärtom, äter mer kött ju mer de skriver . Men håller med om att urspårningen om att man inte ska äta kött inte har att göra med frågan om recept på pytonorm.
Jag har aldrig sett någon skriva att man är äcklig som äter kött. Kan du visa inlägg på det?
 
Då är väl problemet snarare att man inte äter självdöda djur och många inklusive jag själv har svårt att äta vad vi anser är sällskapsdjur. Jag vet inte riktigt var man skulle ta sin orm för slakt heller 😅 visst går det väl alltid att göra själv men hur många i Sverige vet hur man tar ur och filear en orm? Finns väl youtubevideos antar jag.
Vi pratade om just det och kom fram till att det nog inte skulle bli så bra om vi ens försökte, för vi vet inget om orm som mat egentligen. Och så fnissade vi lite åt hur det skulle se ut om hon serverade det på en familjemiddag! :angel: Hon berättade att hon själv åt någon middag på restaurang en gång och tyckte det var gott, smakade kyckling, sa det och fick veta att det var kanin, så funderingen var hur många av oss som skulle reagera på vad vi åt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 723
Senast: Enya
·
Mat Ännu en recepttråd, den med kladdkaka var ju en guldgruva och insåg att det finns en annan väldigt god liten en som jag skulle kunna bli...
Svar
9
· Visningar
805
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 088
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 017
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp