Red på riksväg 50 i Motala – lämnade hästen utanför bageri

Bukefalos 30 år!

Uppfattade du att han red runt Vättern? Den lilla pölen som är vår näst största sjö. Med tre hundar. På stora trafikerade asfaltvägar.
Jag syftade inte på mannen jag syftade på

Lutten skrev:
Att rida i 30 graders värme i sig är ju inget konstigt, tävlingar ställs inte in för att det är 30 grader, har själv tävlat många gånger i distans i sådan värme. MEN då får man se till att kyla och vattna hästen ordentligt och ofta! Tävlar man när det är så varmt är det ju bra att träna i samma värme vilket jag också gör men även då krävs en massa vatten. Att binda hästarna utanför en affär eller liknande en kort stund på ett säkert sätt och under uppsikt tycker jag inte heller är konstigt.
Att däremot lämna dom sadlade i 6 timmar är inget annat än fruktansvärt dåligt omdöme! Hundtassar många timmar på het asfalt är väl inte heller särskilt intelligent? Jag är inte hundmänniska, men det bränner väl tassarna?

Med svar

Krålus skrev
Men en tävling tar inte lång stund att rida. En ritt tar några minuter. Det här är ju långa sträckor.

Det var allt jag svarade på. Har personligen ingen insyn i långritt eller det specifika fallet men det lilla jag läst är ju knappast positivt..

Asfalt förekommer och är inte alls så farligt att rida på som många tror om man vänjer hästen vid hårt underlag. Ingen rider 30 mil på en dag, 16 mil är längsta klassen.
Jag har fullt förtroende för de som tränar och tävlar distansritt. Dessutom så är det ju regelbundna kontroller på tävlingarna där hästarna kontrolleras. Det är liksom inte jämförbart med personen i artikeln som verkar sakna både kunskap och empati för sina djur.

Jag har fullt förtroende för de som tränar och tävlar distansritt. Dessutom så är det ju regelbundna kontroller på tävlingarna där hästarna kontrolleras. Det är liksom inte jämförbart med personen i artikeln som verkar sakna både kunskap och empati för sina djur.
Nä, det är såklart stor skillnad. Men folk verkar tro att trav och galopp på asfalt och varmt sommarväder = djurplågeri.

Mannen fick godkänt att fortsätta sin resa men vart tvungen att lämna in planering och tydliga stopp, rastplaster för vila för djuren.
Hästen som omhändertogs lämnades tillbaks
Vet ej om han fortsatte med turen sen dock.

@Nota tror att allt är borta från Lyrestads fb sida för att det gränsade till förtal. (personligen tyckte jag dock det kunde stå kvar)

Mannen fick godkänt att fortsätta sin resa men vart tvungen att lämna in planering och tydliga stopp, rastplaster för vila för djuren.

@Nota tror att allt är borta från Lyrestads fb sida för att det gränsade till förtal. (personligen tyckte jag dock det kunde stå kvar)
Lyrestaddamen gränsar alltid till förtal. Det är ju bra att någon står upp för djuren. Skickar en slant till henne några gånger om året.

Okej det förklarar saken. Jag tyckte dock mest hon delade artiklarna men kommentarerna till kanske var på den nivån 🤔

Nån som vet nåt om läget med hästen Galant? Bor nära denne otrevlige typ och tycker inte det känns trevligt alls. Åkte förbi stället han är skriven på men såg bara tre varmblod av något slag i en hage

Nån som vet nåt om läget med hästen Galant? Bor nära denne otrevlige typ och tycker inte det känns trevligt alls. Åkte förbi stället han är skriven på men såg bara tre varmblod av något slag i en hage
Han fick ju behålla den vad jag läst :( läste hela domen förut :(

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12