Red skadad häst – åtalas för djurplågeri

Bukefalos 30 år!

Trots att hästen fått ett 10 centimeter långt sår på ena benet tillkallades ingen veterinär. Istället både reds och tränades hästen. Nu åtalas två kvinnor vid Varbergs tingsrätt för djurplågeri.

Hur djupt var såret? Var hästen halt? Hur reds och tränades den? Rätt stor skillnad på ett ett skrapsår och rejält sår som hade behövts syd liksom? Låter liksom rätt konstigt att ingen skulle förstå att hästen behövde veterinär förrän 1,5 vecka efter om det var ett rejält sår?

Hur djupt var såret? Var hästen halt? Hur reds och tränades den? Rätt stor skillnad på ett ett skrapsår och rejält sår som hade behövts syd liksom? Låter liksom rätt konstigt att ingen skulle förstå att hästen behövde veterinär förrän 1,5 vecka efter om det var ett rejält sår?
Finns gott om hästägare utan basic kunskap om häst, på min tid var det mycket yngre tjejer som fått låna eller köpt en billig travare. Varken kunskap eller pengar fanns. Vet inte om det är bättre överlag nu?

Finns gott om hästägare utan basic kunskap om häst, på min tid var det mycket yngre tjejer som fått låna eller köpt en billig travare. Varken kunskap eller pengar fanns. Vet inte om det är bättre överlag nu?
Jo det finns det absolut men kan det verkligen finnas folk som tex rider låt säga en häst som har ett 10 cm gapande sår och är halt menar du?

Har hästen lymfangit ska man ju röra på den för att öka blodgenomförseln genom benen och minska risken för blodförgiftning men jag antar att djupet på såret kommer att redas ut nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka