Reda ut vissa saker...

Sv: Reda ut vissa saker...

Vi pratar nog inte om samma person, den jag menar var en som skulle ha sin katt i en uppvärmd sadelkammare i ett stall där det var folk större delen av dagen. Och som någon så klokt skrev i den tråden: katten ser ju inte skillnad på en sadelkammare och ett vardagsrum, det är vi människor som gör den skillnaden.

Tillgång till social miljö dygnet runt - då kan man alltså varken förvärvsarbeta eller studera om man har katt?
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Nja, nu blev det fel. Visst kan man förvärvsarbeta eller studera, men hur ofta är det människor i ett stall 14 h/dag? Jag jobbar heltid och försöker vara hemma så mycket som möjligt utöver det. Annars finns dte ingen anledning att ha katt. Och jag vill fortfarande ha mina så att dom kan sova inne om dom vill.
Mina sover alltid i sängen, även den som var utekatt gjorde det. Knappast för att jag tvingar dom utan för att dom vill ha den kontakten med mig.

Att dom inte ser skillnad på en sadelkammare och ett vardagsrum är helt rätt, däremot ser dom om det finns människor där eller ej.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

I "mitt" stall är det folk hela tiden, från 7 på morgonen till c:a 22 på kvällen, alla dagar i veckan. Så jag tycker inte att man ska vara jättesnabb med att dra slutsatsen stall = folktomt större delen av dagen. Natuligtvis är det skillnad om det är ett mindre stall där man kanske bara är en stund på morgonen och en stund på eftermiddagen/kvällen, men som det framgick av den tråd jag syftar på så skulle det ju vara folk där ganska mycket.

Vi har inga stallkatter i vårt stall, men om vi hade haft det hade de förmodligen träffat mer folk där än om de hade bott hemma hos någon av de som har häst där eftersom de flesta först jobbar/studerar 8 timmar och sedan är i stallet kanske 2-3 timmar på kvällen.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Det handlar inte om vad för slags katt man har, det handlar främst om vad man har för erfarenhet av utkatter/stallkatter/ladugårdskatter och många har inte särskilt bra sådana och ser kanske "varningstecken" när någon tänker skaffa stallkatt och menar på att katter är billiga och "lättsamma".

Man skall nog använda sin erfarenhet åt bägge håll, en stallkatt kan mycket väl ha en bättre livskvalitet än vad vissa raskatter har. Att det finns rötägg överallt borde ju inte på något sätt vara en nyhet, men att kategoriskt slå ner på de som har eller vill skaffa en stallkatt tycker jag är helt fel. Orsaken är just att man inte känner till mycket om förutsättningarna, och människan bakom frågan. Information är bra, det som inte når fram första gången kommer kanske dit nästa och nästa .....

Det finns ingaet sätt som är bättre än andra när det gäller vården av djur, om man tex uppfyllt vissa grundkrav för resp djurslag. Det finns bara ett förmänsklignade tänkande, frågan är bara om det gangnar djuret mer än människan. Vi människor har nämligen en märklig förmåga att försöka lindra våra egna skuldkänslor, detta kan bl a ses tydligt när det kommer till avlivning av ett djur. Då slutar vi fundera på hur det skulle se ut i verkligheten om djuret levat i vilt tillstånd, det är ett jobbigt beslut som ingen vill ta och därför skjuter man den under stolen.

Exempel på det är tex hästägare som kanske T-märker en valack för att sen sälja den vidare som promenadhäst, har man då tänkt på djurets bästa? Nej, därför att man vet inte hur livet framöver kommer att te sig för denna häst men man har gjort sig kvitt med skuldkänslan att beröva hästen livet.

PL skrev tidigare i en kattråd, där menade han att det var bättre med avlivning än omplacering av omhändertagna katter. Finns ju en välgrundad bakgrund till det uttalandet också, det är redan idag svårt att finna hem för omhändertagna katter. Dessa katter är kanske upphittade efter att ha strövat fritt under en tid, katter som vanvårdats under en lång tid får skador och med för resten av sitt liv. Här sätts ännu större krav på en ev ny ägare, om inte riskerar dessa katter ytterligare vanvård eller brist på förståelse för sitt sätt och agerande. Då ställer man sig frågan, är det bättre att chansa eller skänka djuret frid?

Just denna sommar har jag varit med om att placera om 3 st raskatter, det är katter som ägarna släppt ut för att åka på semester då katten enbart har tagit onödig tid och pengar av dessa ägare. Att stall katten skulle ha det värre är ju mycket möjligt, men just denna situation kommer vi att få se mer och mer av i framtiden. Lösspringande raskatter som skickats ut pga människans egoism.

Till slut skulle jag vilja säga till trådskaparen, fortsätt du med att informera men varken ditt eller mitt sätt att sköta djur är bättre än någon annans om grundkraven uppfylls.
 
Senast ändrad:
Sv: Reda ut vissa saker...

Jag har aldrig sett ett stall där det är folk jämt, inte ens dom ridskolor har haft folk så långa dagar. Sen handlar det inte i mina ögon om kvantiteten av folk, utan kvaliteten. Har dessa folk möjlighet att sitta nån timme då och då och gosa med katten? Pratar och klappar på den mest hela tiden osv.
Jag har inget emot stallkatter så, men att dom ska bo där och aldrig få komma in. DET tycker jag inte om. Det kommer jag aldrig att tycka om. Nog för att man kan ha katten som ett nyttodjur, men det betyder inte att den inte kan få komma in.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Vad är det för ras? Vi har nämligen konstaterat att det är vanligare bland vissa raser. Men ingen har nånsin påstått att raskattmänniskor alltid är bättre. Rötägg finns överallt, men dom är tyvärr alldeles för många bland huskattägarna. Det kan du inte säga nått om, för det är klara fakta.
Sen har jag sett och hört om massor och åter massor av vanvårdade och intagna hemlösa katter som blivit som vilken annan katt som helst. Men visst, nånstans måste man sätta en gräns eftersom dte inte finns möjlighet att ta in alla hemlösa katter som finns ute.
PL's syn på katter skiljer sig kraftigt mot vår, jag hoppas han inte yttrar dom åsikterna till sina patienter. Eller snarare deras ägare. Bara för att man är veterinär så betyder inte det att man är expert på katten som djur. Sjukdomsmässigt ja, men inte mer. Min syster fick av sin veterinär berättat för sig att man ska ge katten enbart rått kött. Muskelkött. Inget mer. Skulle hon följa det så dör katten förr eller senare av brist på alla möjliga olika grejer. Taurin t.ex som orsakar hjärtfel. Är det nått jag lärt mig under åren så är det att inte lita blint på vad veterinärer säger, genetiskt och näringsläramässigt är många uppfödare klart mer kunniga än veterinärer.
Hade förresten in en upphittad katt, extremt mager. Veterinären bedömde den till drygt 5 år och sen togs den till katthemmet. Ägaren dök upp efter ett tag, katten var 12 år (!?)

Att förmänskliga är vi bra på, och det måste vi göra till en viss gräns eftersom ingen vet exakt hur djur fungerar. Men visst får vi passa oss. Att vi förmänskligar vid avlivningstillfället är väl inte så konstigt, även om det inte alls är bra. Men som jag skrev tidigare, många här skriver och tycker att om katten blir överkörd så har dne iaf haft ett bra liv. Det är väl att förmänskliga om nått?
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Det ena stallet är inte det andra likt, jag kan bara svara för hur det är i "mitt" stall där jag vet att det förhåller sig på det viset.

Sen håller jag med om att det ska handla om kvalitet snarare än kvantitet, men alla katter är heller inte keliga knäkatter som uppskattar gos och mys (oavsett om de är innekatter eller stallkatter). Därmed inte sagt att detta ska rättfärdiga att man inte ägnar tid åt sina katter.

Det jag tycker blir lite löjligt är att på ett forum (eller i ett stall eller var som helst som är samlingsplats för folk med samma intresse) så är de allra flesta ense om att man ska ta hand om sin katt (eller häst, hund eller vad det nu rör sig om) på bästa sätt, men ändå ägnar många avsevärd tid åt att argumentera med folk för att de inte gör det på det sätt som de anser vara "rätt". Okej, visst tycker jag att man ska säga ifrån om det rör sig om uppenbarlig felhantering, men i de flesta fall handlar det bara om att "så gör inte jag" (och underförstått: och därför är jag en mycket bättre katt/häst/hundägare än du).
Världen är oftast inte antingen svart eller vit.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reda ut vissa saker...

MissFideli skrev:
Det du kallar religion är våran fasta åsikt. Som jag har skrivit tidigare så har vi "raskattfolk" (varav 70-80% av dom inte har raskatt utan huskatt) koll på hur situationen ser ut.

Jag skrev 'ras' inom parentes om du inte såg det. ;) Är mycket medveten om att många har huskatt.
Det är jättebra att ni har "koll". Men jag tycker fortfarande att eran (jag generaliserar nu, skriver "ni") "tro" är trångsynt. Ni verkar se allt i svart eller vitt, och det är det som retar mig.

Massor av människor låter sina huskatter gå runt okastrerade och gör inget med dom. Dom får kull efter kull och när kullen föds, tar man dom och skjuter/slår ihjäl/dränker/lägger dom under grunden och låter dom svälta till döds.

Det ÄR fel att låta okastrerade katter gå runt och yngla av sig.

Däremot vågar jag påstå att det hör till ovanligheten att man slår ihjäl eller dränker sin katt... Tala om att överdriva!

De allra flesta kattägare tror jag älskar sin katt som ett husdjur, och trots att den går ute och kanske blir överkörd en dag gråter och sörjer man över djuret. Alla (inte ens "de flesta") är kallblodiga katthatare såsom du påstår.

Katter kan inte regler. Den sitter inte och väntar i kanten till alla bilar åkt förbi och knatar över då.

Ja faktiskt, i de flesta fall passar sig katten för bilar. Vet du inte det???
En vacker dag kan det dock misslyckas, något gör att den inte ser sig för och springer rakt i en bil. Men tittar sig för gör den ju oftast.

"Ja, men om den blir påkörd har den ju iaf haft ett bra liv".

Ja eller hur?
Precis som när man släpper sin jakthund i skogen. Det finns en viss risk att den ska bli överkörd, men den risken tar man.

(OSB nu pratar jag BARA trafik, det finns massor av andra faror som gör att jag INTE tycker det är okej att låta katter springa ute)

Att det är en liten klyfta mellan raskattfolk och huskattfolk visar ju att statusen bland raskatter är högre och att allt jobb från uppfödarna under mycket lång tid äntligen börjar ge resultat. Drömmen är att ALLA kattmänniskor ska se det så. När man skaffar ett levande djur så skaffar man sig också ett ansvar för detta djur. Att låta den dö en plågsam död på vägen och rena sitt samvete med att "men den var ju lycklig" är inte ansvarigt.

Ja, en raskatt är värd mer pengar än en bondkatt. Och fler raskattägare har katter som sina bebisar, soffvärmare, högt älskade familjemedlemmar osv.
Det är jättebra, men det finns också en del av mig som märker av ett visst förmänskligande, som går till överdrift. Det tycker jag är skrämmande. :(

Tänk på att jag egentligen har samma åsikter som många andra "kattmänniskor":

*ang vacc, ID-märkning, kastrering, försäkring
*bra foder
*tak över huvudet
*skydda den mot faror

Skillnaden är att jag anser mig vara något mer öppen för andras åsikter, och jag ser inte allt i svart eller vitt som sagt.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Boj skrev:
Till slut skulle jag vilja säga till trådskaparen, fortsätt du med att informera men varken ditt eller mitt sätt att sköta djur är bättre än någon annans om grundkraven uppfylls.

Nej och det är kanske olika vad man har för grundkrav. Personligen så anser inte jag att grundkraven är uppfyllda om en stallkatt inte har möjligheten att få komma in i bostadshuset. Jag tycker inte det är god djurhållning, oavsett om katten i övrigt är kastrerad, vaccinerad etc och har tillgång till uppvärmt utrymme. För mig ter det sig självklart att katten ska kunna vistas med sina människor i huset oom den så vill. Eftersom det är så jag anser att det ska vara som grund i att ha katt så reagerar jag då också på någon som inte uppfyller de kraven. Det är ju dock inte det enda inlägget som upprört. Någon har katten enbart i stallet med ingen möjlighet till uppvärmt utrymme utan endast en frigolitlåda, det är vad jag kallar misskötsel. Det finns fler exempel som du säkert sett om du läst trådarna.

Att då av flera bli mer eller mindre kallad besserwisser är bara dumheter. Har man ett intresse för sitt djur (som man bör ha) så är väl det minsta man kan begä'ra att man läser på om sitt djur och tar reda på ALLA behov som djuret har. Det är ju ett faktum att en del djurägare inte kan särskilt mycket om sitt djur utan bara gör så som det gjorts i generationer tidigare. Bara för att det alltid varit på ett sätt behöver det inte betyda att det är det bästa för i det här fallet katten.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

beda skrev:
Däremot vågar jag påstå att det hör till ovanligheten att man slår ihjäl eller dränker sin katt... Tala om att överdriva!

Menar du att alla de nötter som jag vet som årligen slår ihjäl mer än 5 katter är ytterligheter? Vad kommer det sig då att jag har flera sådana människor i min omgivning (och dessutom från skilda håll, dvs det är inte en familj som anser att det är ok att slå ihjäl alla katter som tar sig in på deras tomt. Ibland gör de undantag för katter med halsband, men inte alltid...)
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Tänk dig in i den frustration dessa människor hamnar i, därmed ger det inte ett legetimt skäl att ta livet av katten eftersom detta är ett ägarproblem och inte ett kattproblem. Men jag kan själv säga att jag har suttit i samma sits själv, på en och samma sommar grävdes en av våra rabatter upp 3 ggr ordentligt. Växterna totalförstördes och jorden blev sedemera otjänlig att plantera i, det kostade rejäla pengar pga en uppkommen situation som egentligen inte är kattens fel.

Trots att jag vet det kan jag lova att det var många katter den sommaren jag önskade livet ur, fast det borde ha varit tvärtom. Men någon katt fick inte sätta livet till hos oss mer än i tanken, för det handlar om spärrar och sådana har inte alla människor.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Jag förstår absolut att man blir förbannad när lösgående katter förstör saker, det var ett stort problem när vi bodde i villa också. Man ska inte behöva bli lidande för att andra vill ha husdjur...

Jag ville bara visa för Beda att det där med att katter has ihjäl av "folk" (både irriterad omgivning och knepiga ägare) inte direkt är en ovanlighet. Varje år dumpas dessutom många kattungar på motorvägar i full trafik, det är ju knappast för att de ska hittas av nya, bra hem :cry: Det mänskliga psykets avtrubbning upphör aldrig att förvåna. (Och hur f-n är man funtad när man helt kallt kan slå ihjäl andras katter, plocka bort halsbandet och dumpa dem i gödselbrunnen? Halsbandet av för att ägaren inte ska kunna anklaga dem för något om de hittar katten...)
 
Sv: Reda ut vissa saker...

MissFideli skrev:
Jag har aldrig sett ett stall där det är folk jämt, inte ens dom ridskolor har haft folk så långa dagar. Sen handlar det inte i mina ögon om kvantiteten av folk, utan kvaliteten. Har dessa folk möjlighet att sitta nån timme då och då och gosa med katten? Pratar och klappar på den mest hela tiden osv.
Jag har inget emot stallkatter så, men att dom ska bo där och aldrig få komma in. DET tycker jag inte om. Det kommer jag aldrig att tycka om. Nog för att man kan ha katten som ett nyttodjur, men det betyder inte att den inte kan få komma in.

På min ridskola exempelvis finns personal på plats 8-22:30 månd-fre, och 7-17 lördag och söndag. Det är inte särskilt ovanligt att ha det så heller. På just min ridskola finns inga stallkatter, men på sambons ridskola (gå in på "stallkatter" så finns det två stycken. Kasterade, avmaskade, välmående. Och jag kan lova dig att de katterna får mer gos och kel än genomsnittskatten. Nu är just de katterna riktiga socialmissar, men alla katter uppskattar ju inte att bli klappade och gosade med. En sån katt tror jag inte lider av att folk inte gullar med den flera timmar om dagen. Och vill man kela som stallkatt i ett stort stall så finns det alltid folk som ställer upp. Vem kan motstå en kelsjuk misse? ;)
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Sassy skrev:
Menar du att alla de nötter som jag vet som årligen slår ihjäl mer än 5 katter är ytterligheter? Vad kommer det sig då att jag har flera sådana människor i min omgivning (och dessutom från skilda håll, dvs det är inte en familj som anser att det är ok att slå ihjäl alla katter som tar sig in på deras tomt. Ibland gör de undantag för katter med halsband, men inte alltid...)

Jag vet inte vad du omger dig med för folk, men de runt omkring mig slår inte ihjäl katter!
(OBS använda hagelgevär o dyl är en helt annan grej - nu pratar vi alltså "SLÅ IHJÄL")

Att slå ihjäl vuxna katter är enligt mig onormalt (bortsett från tex trafikskadade djur, när man måste förkorta lidandet), väldigt sjukt och dessutom väldigt olagligt.

Jag hävdar fortfarande att de allra, allra flesta använder vapen om de vill ta bort tex vildkatter.

Idioter finns det och kommer alltid att finnas, men de finns i alla fall i MINDRE MÄNGD än vettiga människor.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: cili
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 771
Senast: Migo
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp