Reda ut vissa saker...

Sv: Reda ut vissa saker...

Och ni gör dessutom allt för att bli upprörda bl a rena förvanskningar av det som sägs här.

Ett exempel: "För att fortsätta prata lite skit så har de även en veterinär bland skribenterna som också har rätt underliga åsikter om katter. Bl.a om att man inte ska bry sig om vad katthemmen säger om katterna, man kan släppa ut katten ändå även om man har skrivit på kontrakt om att katten ska vara innekatt."

...vilket inte stämmer utan vad h*n sa var att om man skrivit kontrakt att katten ska vara inne och det visar sig att den vantrivs så låt katten välja - dvs låt kattens välmående gå före kontraktet.

Så läsproblem verkar inte vara unikt för Buke.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

SiameseAngel skrev:
Varsågod! Det är tillåtet så bara att regga sig och skriva på :)

Och varför skulle jag regga mej någonstans bara för att provocera, men det är ju inte så konstigt att just du föreslog det!

SiameseAngel skrev:
Den här tråden handlar enbart om att klanka ner på någon annnan

Nej det gör den inte, den handlar om att vissa specifika användare från ett visst annat forum startade en viss tråd om ett visst buke och det råkar folket på buke tycka är j*kligt fult gjort.
Men det förstår inte de besökande användarna ifråga utan de påstår att jag och några fler är förbannade för att ni på något vis behandlar katter bättre än oss, vilket jag tycker är BS för att mina katter mår bra.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Och istället för att "glömma och förlåta" väljer ni att gnugga trådskaparens ansikte i leran istället. Allting kommer fortsätta i en ond cirkel.

Är det så att båda sidor är lika "illfula"?
 
Sv: Reda ut vissa saker...

:confused:
Har jag fått någon motivering till varför tråden på nämnda forum ens existerar, nej!
Det jag läst där är bla detta

Jag tycker att det överlag är dålig kattsyn på Buke. Var också medlem där innan jag kom hit men med den synen ville jag inte vara kvar. Jag orkar inte sitta och stånga huvudet i väggen gång på gång för att folk inte vill lyssna.

Jag känner mej påhoppad av den tråden -även fast jag minst fyra ggr tänkt att inte svara i den här tråden för att jag har hög feber och är jäkligt trött, så gör jag det endå av ren dumhet.

Men nu har jag minst sjuhundra gånger förklarat vad jag är arg för, och om folk vill få det till att jag känner mej knäppt på näsan för att mina katter vanskötts så är det slöseri på erat liv.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Tråden existerar FRÄMST för att att diskutera fenomenet katthållning (mer specifikt, hruvida det är OK att skaffa katt och inte låta den vistas i bostaden), inte personer. Att diskutera hur det är lämpligt att hålla katter måste väl ändå anses vara vettigt på ett kattforum, eller? Att sedan någon tycker att det överlag råder en dålig inställning gentemot katter på detta forum, so what? Jag får gång på gång påpekar hur jag plågar mina katter bl a på DETTA forum för att de inte får springa lösa, men inte sitter jag och mår dåligt, ens bryr mig om det. Vet man med sig att ens egna katter mår bra spelar det väl ingen roll vad andra säger.

Vissa människor anser det vara olämpligt att ha katt om man inte vill ha dem inne i bostaden, det är (som jag har tolkat det) den främsta orsaken till att tråden öht skapades på SKS forum.

Istället för att tjata om detta intill leda kan du ju antingen PM:a trådstarten HÄR eller så registrerar du dig på det andra forumet och PM:ar DÄR.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

vacasso skrev:
Och varför skulle jag regga mej någonstans bara för att provocera, men det är ju inte så konstigt att just du föreslog det!



Nej det gör den inte, den handlar om att vissa specifika användare från ett visst annat forum startade en viss tråd om ett visst buke och det råkar folket på buke tycka är j*kligt fult gjort.
Men det förstår inte de besökande användarna ifråga utan de påstår att jag och några fler är förbannade för att ni på något vis behandlar katter bättre än oss, vilket jag tycker är BS för att mina katter mår bra.
Du verkar älska att bråka med folk så varför inte??
Tråden handlr om katthållning och det gjorde den från första början däremot denna tråden på detta sk kattforum är ju rena snacka skit tråden. Dessutom utav alla era inlägg att läsa verkar ni inte bry er om katter speciellt mycket, inte vissa av er iaf. Att försvara en dålig katthållning visar ju enbart på att du håller med. Det som är j*vligt fult är dels att klanka på andra som ni gör i denna tråd och dels eran kassa kattkunskap som ni dessutom inte vill göra något åt.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Fast nu håller jag inte med. Dels försöker hon be om ursäkt. Hon är inte den enda som skrivit i den tråden, och det är inte hennes jobb att be om ursäkt för vad andra tycker.
Det förekommer personangrepp på Buke, skillnaden är att här tas dom bort innan alla hinner se. Jag har själv blivit kallad djurplågare massor av gånger på Buke för att jag har mina katter inne. Och med dina svar här så måste jag säga att du just nu förekommer på exakt samma nivå som dom andra gör.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Strongt gjort att iallafall komma med någon slags ursäkt! :bow:
Jag håller inte med dig på alla punkter, men what the hell, du vågar sticka in näsan på Buke och försöka reda upp saker och det kan jag respektera.

Tyvärr har jag läst hetstråden på katter.nu, och därför behövde jag några timmar på mig att lugna mig lite. Ingen kan väl påstå att den handlar om katthållning direkt, men några vettiga röster fanns där iallafall. (G*** någonting och moderatorn som låste tråden bl a).
Blä, jag blir så trött på folk rent allmänt. Speciellt vuxna människor som beter sig som en tonårspöbel. Lite bättre netikett vore trevligt, och :bow: för Bukes moderatorer som är duktiga på att rensa.

Sen kan jag väl säga att ni åtminstone har skrämt bort mig som nybliven kattägare från katter.nu. Det är synd, för jag har en massa kattfunderingar och vill lära mig mer. Men jag tror jag håller mig här och frågar våra erfarna Bukekattägare om hjälp (Hej Miss F med flera!). Jag vet att det finns andra personer här vars syn på katthållning inte stämmer med min, men herregud människor, ni måste väl förstå att alla här inte är likadana?
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Jasså, dom har låst tråden nu? Bättre sent än aldrig enligt min mening. Jag håller förvisso till även på det forumet (under namnet Yolibie), och många är bra. Men tydligen finns det folk som är mer fanatiska än mig, vilket ju iofs var skönt att veta :angel:

Och hej tillbaka :)
 
Sv: Reda ut vissa saker...

*knapplån*

Det finns en Snuffsan på det kattforumet. Det är INTE jag. Bara så ni vet det.

/Snuffsan - med lyckliga stallkatter :devil:
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Jag vill börja med att säga att du verkar ha en väldigt bra syn på detta med katthållning, jag håller med dig om att alla katten bör ID-märkas, vaccineras, försäkras mm och överhuvudtaget statushöjas.

Och det är bra med information!

Men jag upplever det såhär - bland (ras)kattfolket finns en sådan oerhört principfast åsikt om detta med utekatter/stallkatter att det nästintill liknar en RELIGION. :(
Man får tydligen inte tycka en uns annorlunda, eller (ve och fasa :eek: ) vara okunnig på området för då är det som om hela kattsverige gaddar ihop sig. Tala om påhopp!

Som sagt, det är bra att informera, men det har gått för långt när det nästan liknar en sektrörelse... :crazy:

Man verkar glömma bort kattens hälsa på andra plan. För inte är det väl huvudsaken att katten är INOMHUS och ID-märkt, vacc, försäkrad och äter Royal Canin?
(Inte sällan har människan som gapar högst sju innekatter i en tvårummare... :crazy: )
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Sol skrev:
Och istället för att "glömma och förlåta" väljer ni att gnugga trådskaparens ansikte i leran istället. Allting kommer fortsätta i en ond cirkel.

Är det så att båda sidor är lika "illfula"?

Den här trådenstartaren vill jag inte gnugga i leran för jag tyckte det var jättebra gjort av henne!!! Jag ber om ursäkt för att det inte framkommit tidigare i mina inlägg!
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Förvånansvärt många av de jag antar du kallar (ras)kattfolket har inte raskatt eller har både raskatt och huskatt.

Det handlar inte om vad för slags katt man har, det handlar främst om vad man har för erfarenhet av utkatter/stallkatter/ladugårdskatter och många har inte särskilt bra sådana och ser kanske "varningstecken" när någon tänker skaffa stallkatt och menar på att katter är billiga och "lättsamma". Många av de myter om katten som bl a katthemsmänniskor och uppfödare försöker slå hål på underblåses här, inte dagligen, men varje vecka iaf.

Sedan skapas nog en stor frustration när människor som försöker sprida information inte tillåts göra det, det kan vara svårt att sammanfatta allting i ett inlägg.

Nej, det viktigaste är inte att katterna hålls inomhus, vaccineras, försäkras och ges Royal Canin, men det är jätteviktigt att när man skaffar ett djur, oavsett art, förstår vidden av t ex vaccinationers och bra mats inverkan på djurets hälsa. Att älska sitt djur är givetvis det viktigaste, men det räcker inte inte hela vägen. Kärlek och god vilja skyddar inte mot kattpest.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Det du kallar religion är våran fasta åsikt. Som jag har skrivit tidigare så har vi "raskattfolk" (varav 70-80% av dom inte har raskatt utan huskatt) koll på hur situationen ser ut. Det är jättebra att vissa här har bra koll, men alltför många har det inte. Massor av människor låter sina huskatter gå runt okastrerade och gör inget med dom. Dom får kull efter kull och när kullen föds, tar man dom och skjuter/slår ihjäl/dränker/lägger dom under grunden och låter dom svälta till döds. Var ligger bra katthållning i det? Och var ligger bra katthållning i att släppa ut en katt i närheten av en stor väg med hög hastighet/mycket bilar och låta den springa lös där? Katter kan inte regler. Den sitter inte och väntar i kanten till alla bilar åkt förbi och knatar över då. Har den span på en mus eller annat byte så kan den sitta precis mitt i vägen och ser absolut ingenting. "Ja, men om den blir påkörd har den ju iaf haft ett bra liv". Den inställningen är vanlig bland kattägare och är skrämmande.
Att det är en liten klyfta mellan raskattfolk och huskattfolk visar ju att statusen bland raskatter är högre och att allt jobb från uppfödarna under mycket lång tid äntligen börjar ge resultat. Drömmen är att ALLA kattmänniskor ska se det så. När man skaffar ett levande djur så skaffar man sig också ett ansvar för detta djur. Att låta den dö en plågsam död på vägen och rena sitt samvete med att "men den var ju lycklig" är inte ansvarigt.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

vacasso skrev:
Du och jag drar gränsen för personangrepp väldigt olika ser jag, jag har inte kallat henne något fult, jag menar att genom att starta en sådan tråd är man lite av en * och genom att inte se till att det slutas snackas skit är man likadan själv.
Precis som om jag skulle se någon få stryk på gatan och inte ens ringa polisen om jag nu inte vill ingripa fysiskt.
Hon menar att hon inte gjort något fel.
Där ligger våra meningskiljaktligheter.

Kanske är jag trög eller nåt, men vad kallade du mig precis för????
 
Sv: Reda ut vissa saker...

*knapplån*

Jag har väldigt svårt att föreställa mig att människor som låter sina omärkta katter springa okastrerade vind för våg och låta dem skaffa mat bäst de kan skulle bli medlemmar i ett kattforum och lära sig bot och bättring där. Om ni är måna om att få de som inte delar era fasta åsikter om vad som är rätt och fel att tycka som ni så är det nog inte rätt metod att i princip idiotförklara alla med avvikande åsikter.

Spontant kan jag tycka att när det gäller forum så verkar det som om vissa människor inte har något bättre för sig än att sitta där dygnet runt och skriva ilskna inlägg. (Borde ni inte ta hand om era djur istället för att ägna timmar åt att dra förhastade slutsatser om hur andra människor sköter sina djur samt försvara dessa inlägg? :devil: )

Som exempel, stallkattstråden. Trådskaparen skrev flera gånger att katten/katterna skulle kastreras, vaccineras, avmaskas och ID-märkas och i största allmänhet tas omhand; trots det kom inlägg efter inlägg med andemeningen "är du inte klok som tänker låta katten bo i ett stall, så kan man väl inte göra".

Inte konstigt att det ser ut som det gör i världen när inte vuxna (?) människor kan diskutera sakfrågor på ett civiliserat sätt och acceptera att det finns mer än ett sätt som är rätt.
 
Sv: Reda ut vissa saker...

Fast jag tycker ändå inte att det är nån speciellt trevlig lösning för en katt att bo i en låda av frigolit (eller vad det nu var) och aldrig få komma in i riktig värme. Har katten själv valt det, fine, men nu FÅR katten inte komma in i värmen.
Det tror jag ytterst få kattvänner kommer acceptera som en bra katthållning. Att ta hand om är för mig mycket mer än vaccination, kastrering och annat (även om det är en mycket viktig bit). För mig är att ta hand om en katt också att låta den ha tillgång till en social miljö dygnet runt, dvs när den vill.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: Sel
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: cili
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 770
Senast: Migo
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp