• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Weeei
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 740
W

Weeei

Jag undrar om det finns nått medel som reder ut svansen (kan glänsa också:smirk: ). T.ex nått pälsglans, schampo eller balsam (till häst). Helst miljövänligt:) . jag har provat Foxfire och Equistar.

Sen tittade jag i ridsport och jag såg en reklam med schampo speciellt till bruna och svarta hästar. Jag undrar vart man kan hitta det och om det är någon som har provat det?

Sv: reda ut!

Carr & Day & Martin's Mane and tail conditioner är helt underbar :love: använder inget annat

Använd spray balsam för barn! Funkar bättre än pälsglans, är skonsamt mot huden, är billigare, luktar dessutom väldigt gott!

Använder själv Hööks pälsglans från Showmaster. Funkar väldigt bra, luktar lite päron :D

Har hört att spraybalsam för barn ska funka, har dock inte vågat testa...

Dollar

det bästa jag tycker fungera på en kraftig man och svans är vanlig matolja. Jag häller den i hårbotten först och sen smetar jag in händerna med den och kör genom hela manen/svansen med händerna. Det blir jätteblankt, lätt att reda ut och håller sig så i flera dagar. När det är en väldigt tunnman så får man använda mycket mindre matolja för annars ser det fett ut.
Matoljan fungerar dessutom utmärkt till att mjuka upp hårbotten om den är torr/fnasig/ mjällig.

Kan tänka mig att matoljan är bra för att mjuka upp bottnen men blir det inte svampigt att hålla på och smeta in detta kanske 2 ggr/vecka? Själv använder jag bara pälsglans i taglet, inte ända in i svansroten då jag anser att det är onödigt...

jag använder Foxfire, tycker det funkar okej men man behöver rätt mkt för att det ska va lätt att reda ut tovor..

Jag brukar tvätta med såpa eller schampo, och sen ha i balsam. Därefter sprejar jag på pälsglans och borstar ut svansen ordentligt (när den torkat lite så den vare sig är dyngsur eller torr).

Foxfire är bra, men det går säkert att leta reda på bättre ändå om man orkar :smirk:

Brukar använda 50% barnolja+50% vatten i en sprayflaska som "vardagssmet".. Fungerar bra..

Annars tipsar jag å det varmaste Leovets Magic Rider.. Den är underbar!
Car & Day & Martins (tror den heter så) är också riktigt bra..

ok. För jag tycker att foxfire är ganska bra men min häst har väldigt tjock svans och när jag ska borsta ut den så får jag hela svansen i borsten trots att jag har pälsglans i, men finns det balsam för häst? Eller kan man ta vanligt balsam? Jag tänkte på miljön :p

Jag köpte en vit flaska på hästen i stav hmmmm och den hette... nåt med SP. Luktade helt ok och funkade suveränt på toviga svansar.

Foxfire är absolut bäst tycker jag i toviga tjocka svansar, fungerar även i tovigt risigt hår...

Vimzis skrev:
Kan tänka mig att matoljan är bra för att mjuka upp bottnen men blir det inte svampigt att hålla på och smeta in detta kanske 2 ggr/vecka? Själv använder jag bara pälsglans i taglet, inte ända in i svansroten då jag anser att det är onödigt...

man behöver ju inte hälla oljan i hårbotten hela tiden. Men eftersom oljan då sugs ner även i hårrötterna så blir det väldigt glansigt i manen en bit ner. Men vill man inte ha i hårbotten så kan man ju bara ta i manen/svansen. Men oftast så håller sig manen blank och fin i en hel vecka så man behjöver i stort sett bara smrja den en gång i veckan. Iallafall när det gäller mig, men det kanske är olika beroende på häst och hårtyp.:p

Pälsglans från Emin fungerar utmärkt..Tycker effekten verkar längre än foxfire.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 503
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var lite sådär på att rida igår, brukar alltid vara inne och tjuvkika i systemet vem jag är uppsatt på och såg att jag inte ens VAR...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: cewe
·
Hästvård Min häst är en svettfux och hennes man och svans har alla möjliga färger i sig som svart, vit, brun och lite orange men ser ganska mörk...
Svar
11
· Visningar
2 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka