Reder inte ut det..

Sv: Reder inte ut det..

Hejsan och usch vad jobbigt, kanner med dig!

Jag har en rolig fraga, rider du oftast med skankelbett och det.. lilla transet pa bilden?

Tack! Jag rider på det bettet på bilden, det har rak mundel med port, sen har jag ett tredelat (med små rullande ringar på) med lite hävstång och ett tredelat med fullcheek, har även ett tredelat äggbett som jag slänger på ibland. Försöker variera ofta då hon trivs väldigt bra med det och enligt tandläkaren så är det bäst för hästens mun och tänder..:)

Jag är väldigt noga med att aldrig "dra" ner hästen på betten med skänklar, då blir det en falsk form som inte ger ett skit. Anledningen till att jag rider på dessa är att hästen älskar dem, meningen är att hitta samma mundelar, men med vanliga ringar/äggringar istället..:) men eftersom tösen är kräsen så är det inte superlätt..:D

Jag använder det tränset på bilden och sen har två som har käkrem. Tömkör jag (händer ganska ofta) eller jobbar henne på linan (händer väldigt sällan) har jag ett träns med nosgrimma. Anledningen till de extremt nedstrippade tränsen är att min häst gillar inte tryck på huvudet, särskilt över nosen och iom att jag ändå inte behöver nosgrimman så har jag tagit bort den helt än att den ska sitta där som prydnad. Jag red dock med såna nedstrippade träns redan innan jag bytte gren, fast jag har då alltid haft käkrem. :) Den enda nosgrimma som min häst någorlunda har accepterat om den har varit spänd är pullar..

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Reder inte ut det..

Jag kan relatera till petiga hastar :)

Det jag funderade pa ar att vissa hastar blir svarare att rida ihop nar det ar "tunnt" strax bakom oronen. Kanns kanske lite langsokt, men jag har bade sett och upplevt skillnaden nar det byttes fran en smalare nackrem till en tjockare... blev en helt ny hast att arbeta med. Det smalare transet finns numera inte i var ago i form av ett trans utan blev isarplockat i massa smadelar som numera fungerar som snoren *host*. Personligen ville jag elda upp det, men maken ar en sandar "bra o ha" person sa vi kompromissade - gemensamt var att vi bada ansag att tunna textilremmar inte hor hemma pa en hast... Nu var reaktionen EXTREM och skillnaden annu mer extrem pa just den hasten som gav oss svart pa vitt... markte aven en enorm skillnad i en annan hast, dock utan protester med fara for livet, som blev betydligt mer samarbetsvillig och "latt" riden nar vi tog honom fran det transet till ett annat med tjockare nackstycke.

Menar inte att du rider sa hon "knacker av", utan att det lilla stodet som man ibland ger kan ge ett punkttryck som vissa hastar reagerar negativt pa genom att helt enkelt inte lata en "komma till". Och kanske i sammanhang med en langre sadel som stor henne (ser nastan ut som om hon kanske tar emot i sadeln nar du ber henne boja sig? lite svart att bedomma pa bilden, men det kan absolut paverka "ridbarheten" ..lite trott sa forlat om jag anvander orden konstigt)... bara en tanke...
 
Sv: Reder inte ut det..

Jag kan relatera till petiga hastar :)

Det jag funderade pa ar att vissa hastar blir svarare att rida ihop nar det ar "tunnt" strax bakom oronen. Kanns kanske lite langsokt, men jag har bade sett och upplevt skillnaden nar det byttes fran en smalare nackrem till en tjockare... blev en helt ny hast att arbeta med. Det smalare transet finns numera inte i var ago i form av ett trans utan blev isarplockat i massa smadelar som numera fungerar som snoren *host*. Personligen ville jag elda upp det, men maken ar en sandar "bra o ha" person sa vi kompromissade - gemensamt var att vi bada ansag att tunna textilremmar inte hor hemma pa en hast... Nu var reaktionen EXTREM och skillnaden annu mer extrem pa just den hasten som gav oss svart pa vitt... markte aven en enorm skillnad i en annan hast, dock utan protester med fara for livet, som blev betydligt mer samarbetsvillig och "latt" riden nar vi tog honom fran det transet till ett annat med tjockare nackstycke.

Menar inte att du rider sa hon "knacker av", utan att det lilla stodet som man ibland ger kan ge ett punkttryck som vissa hastar reagerar negativt pa genom att helt enkelt inte lata en "komma till". Och kanske i sammanhang med en langre sadel som stor henne (ser nastan ut som om hon kanske tar emot i sadeln nar du ber henne boja sig? lite svart att bedomma pa bilden, men det kan absolut paverka "ridbarheten" ..lite trott sa forlat om jag anvander orden konstigt)... bara en tanke...

Du har så rätt så.. Det tränset har numera ett enormt fårskinnsludd i nacken sedan ett par månader tillbaka och hästen är löjligt nöjd..:D De två andra är breda i nacken och svängda bakom öronen (anatomiska?)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

:bow: skont med folk som ser till hela bilden :)

Det kan vara svart det dar med utrustningen.. och tyvarr sa verkar inte sa manga tranare villiga att "lagga sig i" det. Men om sadeln tar emot sa ar det ju inte sa konstigt om du kanner att du inte kommer at henne och "far till det". Den sadeln du har ser anda ganska kort ut... :/ men... om du vill ha lite mer "Stod" (och imho bekvamare sadel) sa kanske en aussie hade varit nagot? Vet inte riktigt hur marknaden ser ut dar hemma med dom atm dock, men det kanske skulle vara ett alternativ?
 
Sv: Reder inte ut det..

:bow: skont med folk som ser till hela bilden :)

Det kan vara svart det dar med utrustningen.. och tyvarr sa verkar inte sa manga tranare villiga att "lagga sig i" det. Men om sadeln tar emot sa ar det ju inte sa konstigt om du kanner att du inte kommer at henne och "far till det". Den sadeln du har ser anda ganska kort ut... :/ men... om du vill ha lite mer "Stod" (och imho bekvamare sadel) sa kanske en aussie hade varit nagot? Vet inte riktigt hur marknaden ser ut dar hemma med dom atm dock, men det kanske skulle vara ett alternativ?

Ja, jag försöker att alltid hitta vad problemet är. Skyller aldrig på hästen. :)
Jag specialbeställde en svängd sadelgjord till min tös när hon tydligt talade om att en vanlig rak ville hon minsann inte ha och såg ut som en drake när jag sadlade :cautious:

En aussie? Menar du en stocksadel? :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Ah ja, just ja.. det heter dom! Haha... inget man kan tavla i pa "hogre" niva, men det kanske skulle funka for er att rida i pa hemmaplan? Jag anvande en san pa en kortryggad arab dar min egen sadel inte riktigt funkade (samma som for din hast - tog emot helt enkelt).. den var bekvam och trevlig att rida i, jag kom at bra och kunde lagga en vettig grund. Har sjalv en nackskada och en rygg som da och da krabbar, den funkade ok for mig i alla fall...
 
Sv: Reder inte ut det..

Ah ja, just ja.. det heter dom! Haha... inget man kan tavla i pa "hogre" niva, men det kanske skulle funka for er att rida i pa hemmaplan? Jag anvande en san pa en kortryggad arab dar min egen sadel inte riktigt funkade (samma som for din hast - tog emot helt enkelt).. den var bekvam och trevlig att rida i, jag kom at bra och kunde lagga en vettig grund. Har sjalv en nackskada och en rygg som da och da krabbar, den funkade ok for mig i alla fall...

Min ET nämnde sådan som alternativ till westernadeln så jag ska absolut kolla på det alternativet också. Har jag tur har hon till och med nån sån hemma som jag kanske kan låna och prova sen (hon har också grova hästar)..:) Jag har ridit i en sån några gånger tidigare och jag gillar dem, man kommer åt hästen väldigt bra i dem tycker jag.

Jag är inte direkt intresserad av att tävla, nån liten klubbtävling kanske. Men i övrigt så är jag nöjd med att bara träna och ha roligt med min häst. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Da tycker jag du ska ge den en chans.. :) Och vi haller tummarna har att den funkar for er :) klubbtavling tror jag du far tavla i en icke-western sadel pa lagsta nivan? ..tror... har inte riktigt hangt med i svangarna och regelboksandringar dar hemma dock. Lycka till och igen sa vill jag ge dig en eloge som ser till hela bilden!
 
Sv: Reder inte ut det..

Kotledsinflammationer uppkommer ofta pga felskoning. Kanske ligger problemet där? En duktig hovslagare är superviktigt.:)
 
Sv: Reder inte ut det..

Kotledsinflammationer uppkommer ofta pga felskoning. Kanske ligger problemet där? En duktig hovslagare är superviktigt.:)

Ja, veterinären pratade mycket om det och min hovslagare fick en hel del kritik. Så hästen ska skos på kliniken nästa gång. Sen ska jag byta hovslagare.

De var inne på att anledningen till att hon har fått problem med bakknäna är pga skoningen. Hon är lång och smal i tårna, framför allt bak. Fram är inte så illa som bak, men fortfarande inte bra.. Så hennes överrullning är ju inte den största om man säger så..

Problemet är bara att första gången hon fick kotledsinflammation så hade jag en annan hovslagare och då fick vi bara beröm för skoningen på kliniken för att hon var så fin i fötterna. Iofs hade vi då en annan sadel som från början passade perfekt, men som hon sedan breddade sej ur, den hämmade bogrörelserna och gjorde då att hon inte tog ut steget fram. Jag trodde det var en del i att hon fick inflammationen första gången + att jag inte red ordentligt.

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Da tycker jag du ska ge den en chans.. :) Och vi haller tummarna har att den funkar for er :) klubbtavling tror jag du far tavla i en icke-western sadel pa lagsta nivan? ..tror... har inte riktigt hangt med i svangarna och regelboksandringar dar hemma dock. Lycka till och igen sa vill jag ge dig en eloge som ser till hela bilden!

Jag ska absolut testa en, man gör det när hästen börjar komma igång. Så kommer rida igång henne i hoppsadeln jag har och sen när hon börjar komma i form ska jag leta, leta, leta efter det perfekta alternativet åt oss..:)

Jag kan inte reglerboken alls inom western, men tror nog att de är godkända på klubbnivå i klassisk ridning och på lägstanivån i western. Tror till och med jag sett någon som ridit i vanlig dressyrsadel på låg nivå..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Får man fråga om din vet finns i Skåne? Super med någon som rider ju!

Ang bakknän så blev mammas gamla sto som natt och dag till det bättre när hovslagaren skodde lite mer utåttåad. Hoppas ni får ordning på skoning oxå!
 
Sv: Reder inte ut det..

Får man fråga om din vet finns i Skåne? Super med någon som rider ju!

Ang bakknän så blev mammas gamla sto som natt och dag till det bättre när hovslagaren skodde lite mer utåttåad. Hoppas ni får ordning på skoning oxå!

Nej, tyvärr inte..:( Jag har varit på Husaby som ligger mellan Lidköping och Götene. Jag har fått stort förtroende för kliniken och fick även se beridaren i action under besöket, fast då på en annan häst..:)

Ja, jag hoppas hovslagaren och veterinären tillsammans ska komma på något riktigt bra för mitt sto. Klinikhovis tittade på henne sist och hade rätt mycket ideer och trodde att vi skulle kunna göra väldigt mycket för henne bara genom förbättrad skoning, så jag har höga förhoppningar! :) Exakt vad som ska göras vet jag inte, mer än att tån ska kortas, hon ska ha mer stöd i trakten (det verkar som om hela skon är framflyttad mot hur den ska vara) och hon ska få överrullningsskor. Hästen är naturligt lite utåttåad så där vet jag inte om det kan göras mycket mer..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Jag börjar med att säga att jag vill ge dig en eloge för att du faktiskt stannar upp, tänker till, reflekterar och ser hela bilden av situationen. För att du lyssnar på din häst. :bow:

I E-klasser i western, inom WRAS (övriga organisationer har jag ingen koll på) får man rida i vilken typ av sadel man vill. Så länge det är en gränslesadel - damsadlar är inte godkända (till min egen stora sorg).

Jag tycker att din westernsadel ser ut att ligga bra på hästen; ungefär som min ligger på min häst (måttbeställd bom). Inte alls för lång, det skulle kanske kanske t.o.m. kunna fungera med en sadel som är lite, lite längre. Men som du säger - det är inte säkert att hästen håller med. När jag skulle köpa ny dressyrsadel förra sommaren, lånade jag hem två som båda låg kanon på hästen; hästen gick bättre med den ena. Jag vet fortfarande inte varför, men något var det. Någon liten detalj. Jag hittade en väldigt bra fras på en sadelmakares hemsida häromveckan: hen jämförde en bladsadel med en vandrarkänga, och en engelsk sadel med en löparsko. Båda ska passa foten (hästen) så bra som det bara är möjligt, men de är också gjorda för olika ändamål.

Om jag spånar på westernsadel, kan jag tänka mig att du kanske inte hittat rätt modell för dig. Jag har alltid haft problem med att hitta westernsadlar, dels för att jag båda gångerna lyckats köpa hästar med lite småknepiga ryggar, dels för att jag själv är "liten". De flesta "'färdiga" westernsadlar är för stora för mig, och/eller så är det något annat som inte funkar för mig. Jag har alltid föredragit westernsadlar, min kropp mår mycket bättre av dem (om jag måste välja en enda sadel), men ändå har det alltid varit någon detalj som egentligen inte stämt hundra. Bakvalvet har i princip alltid varit i ungefär den höjd som ditt ser ut att vara. Jag har en Hector (bladsadel) som är 15" i sitsen, och fungerar bra för mig men egentligen är lite för stor. Min westernsadel nu, som är perfekt för mig, är 14½" med ett 5" högt bakvalv :love: Aldrig har jag upplevt ett sådant stöd i en bladsadel tidigare - ett något högre bakvalv har varit något jag alltid saknat.
Men, så är det ju som i citatet ovan - en westernsadel är inte byggd för dressyr. Även en sadel som ger mer/en annan typ av stöd, är byggd för en annan typ av ridning - eller ja, en annan typ av sits. En sadel byggd för pleasure ska ge en mer lodrät sits, men fortfarande inte precis samma som i en engelsk dressyrsadel. Och om det till syvene och sist är en engelsk sadel som passar er båda bäst - varför inte? Så länge du inte vill jobba/träna med kor eller liknande, eller tävla högre klasser än E, kan jag inte se vad det spelar för roll. Så länge det fungerar för er.

Jag kan tänka mig att en stocksadel (som redan nämnts) ger ett trevligt stöd och kanske liknar en engelsk dressyrsadel mer i sitsen. Jag har tyvärr inte fått tillfälle att rida i någon själv, men det verkar vara en trevlig typ av sadel. Jag kan också tänka mig att något i stil Montsegúr "Classic" (tror jag att den heter? Den med kåpor, som enligt tillverkaren ska vara trevlig som dressyrsadel också.) kan vara något att kika på.

Jag håller tummarna för att det reder sig för dig (er). Ett varmt lycka till, nu och till framtiden!

//Liten, som aldrig ridit renodlat western men alltid "lånat" det jag tyckt varit bra från de ridstilar jag stött på. Det är bara på tävling som man behöver göra som det står i TR :sneaky: ...
 
Sv: Reder inte ut det..

Ja, veterinären pratade mycket om det och min hovslagare fick en hel del kritik. Så hästen ska skos på kliniken nästa gång. Sen ska jag byta hovslagare.

De var inne på att anledningen till att hon har fått problem med bakknäna är pga skoningen. Hon är lång och smal i tårna, framför allt bak. Fram är inte så illa som bak, men fortfarande inte bra.. Så hennes överrullning är ju inte den största om man säger så..

Problemet är bara att första gången hon fick kotledsinflammation så hade jag en annan hovslagare och då fick vi bara beröm för skoningen på kliniken för att hon var så fin i fötterna. Iofs hade vi då en annan sadel som från början passade perfekt, men som hon sedan breddade sej ur, den hämmade bogrörelserna och gjorde då att hon inte tog ut steget fram. Jag trodde det var en del i att hon fick inflammationen första gången + att jag inte red ordentligt.

Mvh Domino_s

Du för lägga ner det har med sadeln åt siden, det är inte problem har jag sakt!

Hovvård!!
Veterinären har påpekat skoning.
Är verkning o skoning inte som det ska komma det att vara påfrestning, spänning och swelling på dom olika ledband och bojsen innan det bli trauma in i lederna.
Här du inte markt att hästen har varit lite tjock om benen?
Jag har svor att se hur skoning kan påverka dom bak knä utan att det markera längre ner först?
 
Sv: Reder inte ut det..

Jag börjar med att säga att jag vill ge dig en eloge för att du faktiskt stannar upp, tänker till, reflekterar och ser hela bilden av situationen. För att du lyssnar på din häst. :bow:

Tack!

I E-klasser i western, inom WRAS (övriga organisationer har jag ingen koll på) får man rida i vilken typ av sadel man vill. Så länge det är en gränslesadel - damsadlar är inte godkända (till min egen stora sorg).

Då har jag lärt mej rätt alltså..:)

Jag tycker att din westernsadel ser ut att ligga bra på hästen; ungefär som min ligger på min häst (måttbeställd bom). Inte alls för lång, det skulle kanske kanske t.o.m. kunna fungera med en sadel som är lite, lite längre. Men som du säger - det är inte säkert att hästen håller med. När jag skulle köpa ny dressyrsadel förra sommaren, lånade jag hem två som båda låg kanon på hästen; hästen gick bättre med den ena. Jag vet fortfarande inte varför, men något var det. Någon liten detalj. Jag hittade en väldigt bra fras på en sadelmakares hemsida häromveckan: hen jämförde en bladsadel med en vandrarkänga, och en engelsk sadel med en löparsko. Båda ska passa foten (hästen) så bra som det bara är möjligt, men de är också gjorda för olika ändamål.

Skönt med en till som förstår hur jag menar, jag är nog lite dålig på att förklara. Jag hade en valack (nämnda stos bror) tidigare och han är anledningen till att jag utbildade mej inom sadelutprovning då han fick många utprovare att slita sitt hår. Han hade en väldigt knepig rygg, men trots att man hittade en som låg prefekt så hivade han glatt av en i en grästuva, så man fick glatt provrida i allt som låg hyfsat och helt enkelt lyssna på hästen. Därav är jag så fundersam nu på den här hästen ang sadel då hon inte säger ifrån på det sättet, det är hon alldeles för snäll för..

Om jag spånar på westernsadel, kan jag tänka mig att du kanske inte hittat rätt modell för dig. Jag har alltid haft problem med att hitta westernsadlar, dels för att jag båda gångerna lyckats köpa hästar med lite småknepiga ryggar, dels för att jag själv är "liten". De flesta "'färdiga" westernsadlar är för stora för mig, och/eller så är det något annat som inte funkar för mig. Jag har alltid föredragit westernsadlar, min kropp mår mycket bättre av dem (om jag måste välja en enda sadel), men ändå har det alltid varit någon detalj som egentligen inte stämt hundra. Bakvalvet har i princip alltid varit i ungefär den höjd som ditt ser ut att vara. Jag har en Hector (bladsadel) som är 15" i sitsen, och fungerar bra för mig men egentligen är lite för stor. Min westernsadel nu, som är perfekt för mig, är 14½" med ett 5" högt bakvalv :love: Aldrig har jag upplevt ett sådant stöd i en bladsadel tidigare - ett något högre bakvalv har varit något jag alltid saknat.
Men, så är det ju som i citatet ovan - en westernsadel är inte byggd för dressyr. Även en sadel som ger mer/en annan typ av stöd, är byggd för en annan typ av ridning - eller ja, en annan typ av sits. En sadel byggd för pleasure ska ge en mer lodrät sits, men fortfarande inte precis samma som i en engelsk dressyrsadel. Och om det till syvene och sist är en engelsk sadel som passar er båda bäst - varför inte? Så länge du inte vill jobba/träna med kor eller liknande, eller tävla högre klasser än E, kan jag inte se vad det spelar för roll. Så länge det fungerar för er.

Vad skönt att du har hittat något som funkar, visst kan det vara så eller är väl förmodligen så att jag inte har hittar rätt. Trots att jag tycker att sadeln är väldigt skön.

Jag kan tänka mig att en stocksadel (som redan nämnts) ger ett trevligt stöd och kanske liknar en engelsk dressyrsadel mer i sitsen. Jag har tyvärr inte fått tillfälle att rida i någon själv, men det verkar vara en trevlig typ av sadel. Jag kan också tänka mig att något i stil Montsegúr "Classic" (tror jag att den heter? Den med kåpor, som enligt tillverkaren ska vara trevlig som dressyrsadel också.) kan vara något att kika på.

Får du tillfälle ska du absolut testa, de är riktigt trevliga och ger ett himla bra stöd och djup sits. Perfekta som långrittssadel tycker jag..:) Montsegúr ska kikas på (googlar direkt)!

Jag håller tummarna för att det reder sig för dig (er). Ett varmt lycka till, nu och till framtiden!

//Liten, som aldrig ridit renodlat western men alltid "lånat" det jag tyckt varit bra från de ridstilar jag stött på. Det är bara på tävling som man behöver göra som det står i TR :sneaky: ...

Du är som jag då, när folk frågar mej vilken gren jag tränar/rider i så brukar jag svara, "vi gör det som passar oss, men vi rider på känsla och lämnar tvång hemma" :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Du för lägga ner det har med sadeln åt siden, det är inte problem har jag sakt!

Hovvård!!
Veterinären har påpekat skoning.
Är verkning o skoning inte som det ska komma det att vara påfrestning, spänning och swelling på dom olika ledband och bojsen innan det bli trauma in i lederna.
Här du inte markt att hästen har varit lite tjock om benen?
Jag har svor att se hur skoning kan påverka dom bak knä utan att det markera längre ner först?

Lugn nu Leaf, jag tror att vi missförstår varandra lite här. Jag skyller inte på sadeln, jag skyller till största delen på mej själv.

Ja, hovvård, eller rättare sagt felaktiv hovvård är inte alls bra. Utan hov, ingen häst! Det är därför det blir klinikens hovslagare som skor henne nästa gång och sen ska jag leta noga efter en ny som kan uppfylla kraven med att hålla efter hennes hovar på bästa sätt. :)

Hon har alltid haft väldigt torra och fina ben, inga svullnader. Hon är naturligt lite tjockare i ena bak, men det kommer från att hon har haft lymfangit i det och det försvinner direkt man skrittar henne i 20 min.

Det är endast en teori att skoningen har orsakat baknäna, förmodligen är det en del av den stora bilden. Men både veterinären och hovslagaren är överens om att det har spelat in. Veterinärens teori ang bakknäna är att iom att hon går med långa tår får hon ingen bra överrullning, vilket gör att hon inte använder höfter/bäcken/länd som hon ska och blir då stel/stum där och då påverkar det knäna. Att hästen sen har smala fötter bak (lång smal tå) gör det hela ännu värre och gör att hela bakkärran blir lite instabil, vilket överbelastade knäna.. Men som sagt, teorier! Det ska bli väldigt spännande att se vad hovslagaren kan göra med mitt sto och hur hon kommer röra sej med bättre skoning.. :) Finns det intresse av att se hur hovarna ser ut nu kan jag ordna bilder.

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Husaby är ju välrenommerade så jag tror att det är klokt att göra som du och lyssna på deras synpunkter.:)
 
Sv: Reder inte ut det..

Husaby är ju välrenommerade så jag tror att det är klokt att göra som du och lyssna på deras synpunkter.:)

Ja, jag valde att åka dit pga deras goda rykte och jag blev väldigt imponerad och kände att de tog väldigt bra hand om både hästen och mej. Mycket professionella, förklarade och var extremt noga, såg till helheten på hästen.. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

En bomlös sadel är kanske något att prova.
Det finns många märken som är lika stabila att rida i som en bomsadel.
Dessutom mjukt för onda ryttarryggar.
Kolla om det finns någon du kan låna och provrida i.
Själv har jag en sensation ride som komplement till bomsadeln.
Det enda problemet kan vara en för hög manke.
När hästen blir för lång så är ryggmuskulaturen som svagast på hästen.
Lagom långa tyglar och en aktiv skritt så att hästen inte går och hänger på bogarna var vetrinärtips när min ( förra) häst fick inflammation i ett framknä.
Det var i samma veva jag bytte till bomlös sadel till min kortryggade överbyggda häst.
Bra att du kollar upp skoningen med ny hovslagare.
Långa tår sliter på lederna.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: JohannaB
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 692
Senast: Mogge
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 360
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 352
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp