Reder inte ut det..

Sv: Reder inte ut det..

Husaby hade en fantastisk hovslagare förr, men han flyttade till Stockholm den lilla apan.. Han räddade min ponny vid hälta som ingen veterinär eller hovslagare verkade få ordning på :) Vet inte vem som är där nu, men om jag inte minns fel är det hans lärling (också en duktig pajk). Har inte behövt åka dit på flera år gudskelov!

Den finns (fanns?) en bladsadel som heter Montsegur. Finns i alla möjliga utföranden, både endurance, western och classic. Mycket bekväm och med bladsadelns alla fördelar.
Kanske kan vara värt att spana lite efter en sån? Tror tyvärr inte de tillverkas längre, men kanske på begagnatmarknaden? Bara för att prova, se hur det känns.
Stiglädren är ju helt annorlunda westernsadel jmfr engelsk, där vet jag att många har problem i början.
Dessutom finns det ju en hel uppsjö med modeller (western är ju inte en gren, och det finns speciella sadlar för varje gren). En del sadlar ger en närmare och mer korrekt sits än andra.
 
Sv: Reder inte ut det..

En bomlös sadel är kanske något att prova.
Det finns många märken som är lika stabila att rida i som en bomsadel.
Dessutom mjukt för onda ryttarryggar.
Kolla om det finns någon du kan låna och provrida i.
Själv har jag en sensation ride som komplement till bomsadeln.
Det enda problemet kan vara en för hög manke.
När hästen blir för lång så är ryggmuskulaturen som svagast på hästen.
Lagom långa tyglar och en aktiv skritt så att hästen inte går och hänger på bogarna var vetrinärtips när min ( förra) häst fick inflammation i ett framknä.
Det var i samma veva jag bytte till bomlös sadel till min kortryggade överbyggda häst.
Bra att du kollar upp skoningen med ny hovslagare.
Långa tår sliter på lederna.

Jag är inte så sugen på en bomlös.. Tyvärr.. Vi gillar bomsadlar jag och min pålla, annars hade det varit ett alternativ att titta på.. :)

Ja, det ska bli underbart och jag ser fram emot att få henne omskodd på kliniken! Särskilt som både veterinär och klinikhovis anser att vi ska kunna göra mycket med annan skoning! :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Husaby hade en fantastisk hovslagare förr, men han flyttade till Stockholm den lilla apan.. Han räddade min ponny vid hälta som ingen veterinär eller hovslagare verkade få ordning på :) Vet inte vem som är där nu, men om jag inte minns fel är det hans lärling (också en duktig pajk). Har inte behövt åka dit på flera år gudskelov!

Den finns (fanns?) en bladsadel som heter Montsegur. Finns i alla möjliga utföranden, både endurance, western och classic. Mycket bekväm och med bladsadelns alla fördelar.
Kanske kan vara värt att spana lite efter en sån? Tror tyvärr inte de tillverkas längre, men kanske på begagnatmarknaden? Bara för att prova, se hur det känns.
Stiglädren är ju helt annorlunda westernsadel jmfr engelsk, där vet jag att många har problem i början.
Dessutom finns det ju en hel uppsjö med modeller (western är ju inte en gren, och det finns speciella sadlar för varje gren). En del sadlar ger en närmare och mer korrekt sits än andra.

Ja, en bra hovslagare ska man hålla hårt i. Om jag så ska behöva köra henne till Husaby varje skoning tills jag får tag i en lika bra här nere så får jag väl göra det! Han som är där nu heter Jimmy Wendt och har ett himla bra rykte om sej att vara mycket noggrann och duktig..:) Det bästa av allt är att hans specialintresse där han är mycket duktig är just beninställningar :D

Aha, ska kika och se vad det är för något. Känner igen namnet, men har aldrig ridit i en vad jag vet.. :) Tack för tipset!

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Hahahhaa, beninställningar :rofl: Som hjulinställningar :D:D:D

Tänk om det vore så lätt :mad:

:o benställningar menar jag ju.. Så dumt det såg ut.. O_o

Men jag håller med dej, vad smidigt det hade varit om man bara kunde lämna in hästen och säga "behöver justera lite höger fram, det känns lite skevt"..:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Skulle behöva fixa bromsarna på min ena, tror de har låst sig.. Och växellådan börjar bli lite skrapig med för den delen. Äsch, vi tar en rejäl service när vi ändå håller på!

Så mycket enklare det hade :p
 
Sv: Reder inte ut det..

Montsegúr finns fortfarande, men återförsäljaren i Sverige tycks tyvärr ha försvunnit (sadeln är fransk). Jag har dock hittat några stycken till salu i Sverige i år, så med lite letande går de säkert att få tag i utan att importera :up:
 
Sv: Reder inte ut det..

Montsegúr finns fortfarande, men återförsäljaren i Sverige tycks tyvärr ha försvunnit (sadeln är fransk). Jag har dock hittat några stycken till salu i Sverige i år, så med lite letande går de säkert att få tag i utan att importera :up:

Ja, jag hittade några på annons. Problemet är att hästen är bredare än en ladugårsdörr om ryggen och behöver MINST 110-115 grader bomvidd..:D:cautious:

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Skulle behöva fixa bromsarna på min ena, tror de har låst sig.. Och växellådan börjar bli lite skrapig med för den delen. Äsch, vi tar en rejäl service när vi ändå håller på!

Så mycket enklare det hade :p

Jag får nog lämna in lillponnyn också, se om de kan få ordning på gnisslandet från bakkärran och gärna buckla ut så nacken hamnar på rätt håll, konstigt nog sitter den på undersidan av halsen (gammal ridskoleponny)..:sneaky:

Mvh Domino_s
 
Sv: Reder inte ut det..

Ja, jag hittade några på annons. Problemet är att hästen är bredare än en ladugårsdörr om ryggen och behöver MINST 110-115 grader bomvidd..:D:cautious:

Mvh Domino_s

Åh, det där känns igen..min är likadan.
Lycka till i sadeldjungeln! :)
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: JohannaB
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Mogge
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 343
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 314
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp