Reflex-ländtäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 214

Bukefalos 30 år!

Ise

Trådstartare
Nu när mörkret kommer behöver jag uppdatera mina reflexer och införskaffa ett nytt reflex-ländtäcke. Vilka tycker ni är bäst?
Kraven jag har är att det ska vara ordentligt med reflex, rejäl svansflärp (för att synas bättre bakifrån) och helst ofodrat men även tunnare fodrat fungerar.

Tack på förhand!

Nu när mörkret kommer behöver jag uppdatera mina reflexer och införskaffa ett nytt reflex-ländtäcke. Vilka tycker ni är bäst?
Kraven jag har är att det ska vara ordentligt med reflex, rejäl svansflärp (för att synas bättre bakifrån) och helst ofodrat men även tunnare fodrat fungerar.

Tack på förhand!
Jag gillar mitt från horseware!
12111544-4D1C-4086-9B24-A1CD8A75C7D2.webp

Det är i största laget (xl) men hästen har normalt sett 155-160 i hw så jag var rädd för att L skulle bli åt det mindre hållet (145-155 har jag för mig)
IMG_4104.webp

• Gilla
Reactions: Ise
Jag använder bara ländtäcke men det för att det är enklast att fästa i selen. Köpt på flera olikas ställen som Börjes tex. Och det ska ha fluorescerande färg så man syns dagtid, tidig eftermiddag med.

• Gilla
Börjes verkar tyvärr inte ha några regntäta med svanslapp. Någon som vet om deras gula nät-ländtäcke har svanslapp? Har för mig att jag läste i någon tråd här att någon beställt i tron om att täcket hade svanslapp, men att det när det kom hem var utan🤔

Börjes verkar tyvärr inte ha några regntäta med svanslapp. Någon som vet om deras gula nät-ländtäcke har svanslapp? Har för mig att jag läste i någon tråd här att någon beställt i tron om att täcket hade svanslapp, men att det när det kom hem var utan🤔
Ser inte ut som det har svanslapp på bilderna och står ju inget i texten om det heller O_o

Jag kanske är lite nojig men jag tycker att allt för många ”reflextäcken” har på tok för lite reflexer. Har ett meshtäcke i varselfärg som är över 20 år gammalt som har rejält med reflexer längs hela sidorna, rejäl svanslapp med tre breda reflexband och sen en tillhörande ”brösta-del” som ser ut typ som en reflexväst för häst. Har tyvärr inte lyckats hitta nåt motsvarande igen så till häst nummer två blev jag tvungen att sy ett eget likadant. Nu är enda problemet att om man rider med pannlampa så blir man bländad av reflexerna på hästen som går framför… :p

• Gilla
Jag har ett rosa hi-viz från hööks. Föredrar helt klart en neonfärg för att synas i halvskumt ljus. Sen har jag även satt en ledljusslinga baktill för ännu bättre synlighet. Älskar ledljus😁. Ser ut som en vandrande ciris när jag är ute med hästarna 😂.

Jag har också detta. Enda jag inte gillar är att det är lite kort på sidorna för min häst, men kanske handlar mer om att en större storlek varit optimalt..
Jag har faktiskt inte provat det på nuvarande, hästen blev ju konvalescent. På den förra låg det bra men hon var en liten storlek 135 typ (det är inte han 😅). Det var dock inte superlångt ner på sidorna på förra heller när du säger det 🤔

Jag har faktiskt inte provat det på nuvarande, hästen blev ju konvalescent. På den förra låg det bra men hon var en liten storlek 135 typ (det är inte han 😅). Det var dock inte superlångt ner på sidorna på förra heller när du säger det 🤔
Det funkar ju, men jag hade önskat lite mer längd på sidorna och att det då liksom ligger lite ”tyngre”. Nu känns det som att det ligger lite ovanpå, men funksr ju ändå bra😊

Det funkar ju, men jag hade önskat lite mer längd på sidorna och att det då liksom ligger lite ”tyngre”. Nu känns det som att det ligger lite ovanpå, men funksr ju ändå bra😊
Och @Alexandra_W vad har ni för storlekar? Skulle ni vilja mäta sidorna? Kanske kan det vara så bra att ett sådant skulle fungera på mina små 😅 Horseware i stl 125 går hela vägen runt magen på dem, med ponny bara nästan 🙃 och det är svårt att hitta länd/skrittäcken som inte blir som långkjol på dem 😅

Och @Alexandra_W vad har ni för storlekar? Skulle ni vilja mäta sidorna? Kanske kan det vara så bra att ett sådant skulle fungera på mina små 😅 Horseware i stl 125 går hela vägen runt magen på dem, med ponny bara nästan 🙃 och det är svårt att hitta länd/skrittäcken som inte blir som långkjol på dem 😅
Hmm tror jag kanske har 145, köptes när hästen var yngre. Nuförtiden har hon 155 i täckesstorlek, så kanske inte konstigt att det känns kort😅

Liknande trådar

• Reflexer vs varselfärger och dess användning
  • Boots
  • Galopp/ körtäcke med Reflex?
  • Tjurigt sto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn