Bukefalos 30 år!

Ise

Trådstartare
Min häst behöver ha boots i hagen annars ryker skorna. Jag har en jätteduktig hovslagare och vi jobbar med hovarna från många håll men hästen har benen överallt och än så länge krävs boots. Men vilka är bäst och hållbarast? Helst gummiboost då de är lättast att hålla rena. De svarta enkla från hööks och Börjes håller inte länge, har nu provat protector men även de börjar gå sönder i spännet efter ca 3 veckor.

Tack på förhand!

IMG_0165.webp

Såna här hela i naturgummi har jag till min tappskobenägna märr. Det enda som håller. Jag har köpt från finntack men det finns säkert på fler ställen. De med knäppen på går sönder direkt, mycket bättre med hela. De är stretchiga och ganska lätta att dra på.

• Gilla
Reactions: Ise
Har provat protector, arma och hansbo. Hansbos är absolut bäst av dessa. Håller bra, blir inte stela i kyla då det är är gummi och inte pvc som många andra. Bra rejäla spännen.
Vi får mycket snö på vintern och det var inte många gånger förra vintern som bootsen hade åkt av, trots bus och spring i djupsnön.

• Gilla
Jag har nog testat de flesta varianter som finns i "vanliga" butiker.

Neopreneboots (Hööks, Horze, Arma osv osv): funkar bra mot tappskor på min, är tjocka och ofta ganska "långa" så de täcker trakterna hela vägen ner till marken om man tar en lite större stl. Håller dock sådär, fördelen är att om de trampar på dem så åker bara en bit neoprene bort och spännet håller oftast.
Gummiboots med spänne (Hööks, Arma, Protector, Hansbo): Hansbos är bäst men funkar inte heller bra. Alla gummiboots med spänne går sönder genom att spännet lossnar ganska fort. Dessutom är de ofta så tunna i materialet att de ändå inte skyddar så bra på min häst, han drar av skorna trots boots på. Blir ofta hårda i kyla, undantag Hansbos och nån variant av Arma som inte är PVC.

I lera är Sprengers hela gummiboots utan spänne oslagbara. Inget spänne = inget som kan gå sönder :up: Dessutom så tjocka i materialet att de skyddar ok trots att det bara är gummi. Håller sig ganska mjuka även i kraftig kyla. Orkar inte dra på och av dem varje dag så han sover med dem uppfällda (dvs ut och in, upp och ned) så att hovarna får torka.
När det är torrt har jag istället Protector boots med luddkant för att de är enklare att ta på och av. De är också ganska tjocka i materialet och täcker hela vägen ner till marken i rätt stl på min. Har även haft Hööks variant av luddboots i perioder men de håller sämre. Protectors yttre konstläder verkar väldigt hållbart!

Jag vill inte veta hur mycket pengar jag lagt på boots som efter bara någon dag är helt trasiga 🙈 Som sagt, vinnande konceptet för min verkar vara tjockt material och att de verkligen täcker hela vägen ner till marken.

• Gilla
Finns nåt som heter shoesecure som enligt uppgift ska vara bra. Värt att kolla upp kanske.
De ersätter dock inte boots imo, jag använder dem i kombination. Shoesecure skyddar liksom inte ”uppifrån” men tillsammans med boots blir det ett toppenskydd!

• Gilla
Jag hade kotringar på min häst som drog skorna. Han kunde sova med dem på natten när vi inte kunde få bootsen påsatts på morgonen, mycket mindre lera gnuggades in (vi hade hopplös sörmländsk sjöbotten i alla hagar någonsin) in och han tappade inte alls lika många som när han hade boots. Men då vill de ju till att de drar av sig skorna på ”rätt” sätt antar jag.

• Gilla

Liknande trådar

• Hagboots som håller??
  • Tips på hoppstövlar
  • Ständiga tappskor
  • Övergång till barfota för stor och tung häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund