Reflexer, vad använda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mi_grandin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 10 402
M

mi_grandin

Jag och en kompis har diskuterat det har med reflexer lite..
Hur mycket behöver man för att synas, är så svårt då jag aldrig sett ngn ryttare från bilen.

Fattar att ju mer man har desto bättre syns man..:p

Men när är det mer än nödvändigt?
Skulle en ridväst och ben reflexer(på hästen ) räcka?

Vad har ni som brukar rida ut i mörkret på era hästar och er själva ?

Marie

Sv: Reflexer, vad använda?

vet inte vad som syns men min pappa som har mött mig i mörker ett par gånger tvingar på mig o pålle så att vi ser ut som en julgran... så det är väll ju mer desto bättre som gäller men jag tror att benreflexer och en reflexbrösta på hästen och väst på ryttarn är nödvändigt...

På hästen brukar jag ha benreflexer, reflexridtäcke, reflexbrösta och tränsreflexer. Och på mig själv väst och kanske hjälmreflex. Och så på stigbyglarna. Men det är nog i värsta laget. På benen tycker jag är 'viktigast', ju lägre reflexerna sitter desto bättre syns dom ju.

Jag har väst på mig själv, reflexländtäcke och benreflexer på hästen, ev brösta också. Tycker det räcker :)

Tänker att jag vill ha något "från alla håll" på både mig och hästen.

nej bara en väst på ryttaren och bara benreflexer på hästen är inte tillräckligt..

ryttaren bör ha reflex högt (hjälm), mitten (väst) och ben så den syns åt alla håll och även om den är på marken.
hästen bör ha på benen, svansen och huvudet.. så den syns åt alla håll..

Om man bara har på benen och rider när det är mörkt och snö.. då syns dom inte....

Bra tips!

Speciellt det där om att man ska synas från alla håll. Är nog lika bra att köpa lite av varje, det är ju inte precis den dyraste investeringen till hästen :D

Jag brukade rida i benreflexer och väst och fick kommentar från en på ett annat stall som kört förbi och knappt sett mig i mörkret. Så det syns nog sämre än man tror.
Bättre för mycket än för lite! ;)

Jag har benreflexer & väst på mig :) synd väldigt bra enligt bilförarna :)

Enbart benreflexer på hästen är för lite.

Man ska tänka på att om man möter en bil som har hellyset på, så ligger inte det ljuset ner mot marken som halvljus gör utan är mer riktade uppåt.
Då syns inte benreflexerna så bra som man tror!
Sen ska man komma ihåg att alla vägar inte är plana och raka, om du sitter till häst och kommer nerifrån en svacka och möter en bil som kommer uppifrån (över ett krön liksom) så ligger ju inte bilens ljus (verken hel-eller halvljus) plant emot vägen. Och reflexer lyser INTE, de reflekterar ljus. Det tar alltså ganska lång tid innan benreflexer kan reflektera tillbaka det ljuset. (Bilen måste över svackan helt och hållet innan reflexer långt ner syns)

Mitt ex sa ofta att det första han såg när han mötte mig var min hjälmreflex! (man har ju också som förare ofta blicken långt fram)

Jag kan säga att jag brukar ha: benreflex på alla fyra benen, reflexbrösta, reflexer på tyglarna, jacka/väst med reflex och reflex på hjälmen. Det är liksom minimum. Har tidigare även använt spö med reflex och blinkande knopp.

Var noga med att reflexerna inte är för gamla.
Tog hem en av mina ridreflexvästar för att sy i kardborreband, la den av en slump brevid min promenad reflexväst. Jisses vilken skillnad! Kommer nu köpa mig en ny ridreflex väst.

Hur som helst, jag har reflex på hjälm, väst på mig, svans reflex på hästen.
Reflexbrösta på hästen och ben reflexer på alla fyra ben. Skritttäcke med reflex på hästen. Allt detta har jag i mörker vid längre ridturer. (kan även ha pannlampa vintertid).

Skrittar jag ut efter ett ridpass inne i skymning så har jag hjälm reflex, väst och reflexskritttäcke på hästen.

/B

haha vilka bilförare? Jag är en bilförare, har 6 km landsväg som jag åker dagligen i mörker vintertid. ALLA gånger jag mött hästar, tycker jag de har för lite reflexer på sig, man kör mellan 70-90km, ser någon i reflexer på lite håll, men det är först när man är riktigt nära man kan upptäcka att det är ett stort djur på vägen, och inte bara en eller 2 personer (som är trafiksäkra, jag saktar ju inte ner till 30-40 för ett par människor, men definitivt för en häst i mörker) så då är det ju lite synd att man inte alla gånger hinner sakta ner ordentligt. Måste vara många som svurit efter mig när jag kört förbi, man ser inte!

Själv har jag 4 benreflexer, brösta o täcke till hästen, väst, stigbygelreflexer, hjälmreflex och ev en benreflex runt arm eller ben eller både och på vänster sida, hellre en för mycket än för lite eller? :D

Tidigare när jag bodde hemma och väldigt sällan stötte på trafik, då hade jag benreflexer, tränsreflex, hjälmreflex, reflexväst, samt bara en liten triangel med reflex påsydd på skrittäcket.
Nu har jag ju flyttat och möter mkt oftare bilar, typ varje ridtur, så nu har jag skaffat mer. Har skrittäcke med mkt reflex, hjälmreflex, reflexjacka,benreflexer, reflexbrösta, brukar ha på vänster stigbygel och oftast ett nosludd med reflex.
Då syns man från alla håll.
Tyvärr hjälpte det inte såbra idag, en idiot som hade bil med trasigt avgasrör körde fort förbi och när hästen blev rädd la de sig på tutan. :devil:

Vad jag har märkt så är ett reflexridtäcke (alltså inget mörkblått med 2 reflexränder) och en ordentlig reflexväst i princip det som behövs.
Men å andra sidan kör jag ju mest buss, kanske med högre lysen.

Stora ytor syns väl bättre än små också eller så är det bara vad jag har hört...
Jag har iallafall reflexjacka (eller väst om det är varmt), hjälmreflex eller pannlampa, reflexspö, ibland shortchaps med reflexer eller täckbyxor med reflex. Annars någon form av reflexklips/"snap" på benen. Hästen har benreflexer, reflextäcke, reflexclip i svansen, reflexbrösta, stigbygelreflexer, reflex på nosgrimman och ibland även tyglarna... Tror det var allt. Har ibland röda lysen bakåt också, oftast om jag har pannlampa...
Brukar få höra i/kring stallet att vi nästan är självlysande men hellre det än osynlig ;)

Jag använder 4 benreflexer, reflexväst, reflexländtäcke, reflexbrösta och antingen hjälmreflex eller pannlampa som är intställbar på både "helljus" och "halvljus". ibland sätter jag hundarnas benreflexband på pannband, tyglar och stigbyglar för att synas lite extra:). Har tänkt skaffa riktiga reflexer till dessa områden med:p. och en svansreflex så jag är säker på att synas från alla håll överallt ifrån:). Som säkert nån redan sagt: hellre för mycket än för lite:laugh:

Min reflexväst funkar då verkligen iaf:p. Ursäkta konstig bild men skulle prova stå på honom och var precis på väg att ställa mig upp när hästen flyttar sig:grin:. Men den bjuder jag på^^(bilden är tagen på ett ställe där man bara behöver gå efter vägen ca. 50 m där det aldrig åker några bilar)
93434_1223492642.jpg

Senast ändrad:

Jag har reflex på hjälmen, kanske armen. Förra året även en reflexväst men den hittar jag inte nu.
Rider nästan aldrig ut i mörkret iaf samt i våra skogar får inte bilar köra, bara några få med körtillstånd( har nog möt en bil 3 gånger på 2 år).

Som någon skrev så reflekterar bara reflexerna så en lampa som tex blinkar är inte fel!!! Säj att du rider i en höger kurva och det kommer en bil bakom, har man otur så ser inte bilföraren dej förrän han ligger precis bakom då bilens strålkastare inte träffar reflexerna förrän han är på rakt spår igen!
Jag har reflexkoppel med blinkande lampor på , röd blinkande liten lampa på armen , reflexländtäcke med benreflex i svanssnöret, 4 benreflexer, reflexbrösta och tränsreflex( bara nosgrimmereflexen ) Ser ut som en amerikansk julgran som blinkar helt galet.:D

Jag tycker INTE att benreflexer och reflexväst räcker. Men då är jag ju rätt extrem också.

Rider med följade året runt (även när det är ljust) :angel:
Reflexväst + arm/benreflexer på mig.
4 benreflexer
Reflexbrösta
Reflex-ridtäcke
Svansreflex
Reflex på stigbyglar
Och så klart, pannlampa!

Jag brukar ha reflexridtäcke, benreflexer på alla 4, reflexväst, stigbygelreflexer, någon liten reflex på skorna samt pannlampa. Tror att jag syns rätt bra iallafall.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka