Reflexer, vad använda?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mi_grandin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 130
  • Visningar Visningar 10 402
Sv: Reflexer, vad använda?

*kl*

Jag använder:

Benreflexer runt om
Reflexbrösta
Reflextäcke eller svansreflex
ibland tränsreflexer(lite beroende på var jag ska rida)
Reflexväst
Pannlampa eller hjälmreflex

Det enklaste för mig är att köpa då jag suger på att sy :p:p

Och sen är det snyggast med ett "riktigt" :devil:

Jag ser nog ut som en vandrade julgran när jag är ute och rider;)

Hästen har reflexer på alla ben, reflex-brösta, reflex-ländtäcke, ska även inhandla träns reflexer. Jag har på mig reflex jacka, hjälm reflex, sam två pannlampor ( en med vitt ljus frammåt och en med rött blinkade ljus bakåt) samt att det ska inhandlas stigbygel reflexer:D

Min gamla stallvärd sa att det såg ut som ett vandrande vägbygge när man mötte mig. Och det tar jag som ett bra betyg, jag vill synas.

När jag och min pålle är ute och rider i mörkret brukar vi vanligtvis ha;
jag - reflexväst, ofta även reflex på hjälm
häst - benreflexer alla fyra, reflextäcke, oftast även reflexer på tränset

När jag rider när de e mörkt så använder jag ett rexlexridtäcke och benreflexer. och ett hjälmöverdrag i refelx;)

*KL*

Jag har reflexväst och uncabs-benreflexer på hästen plus reflexer på stigbyglarna... men ska kolla ikväll om han kanske kan ha ponnyns ländtäcke... Och så har jag en svansreflex från uncab men den har jag glömt bort märker jag nu :D

är det dom där "vågiga" reflexerna som ska ha mer reflexyta? hur är dom att använda? har inte sett dom i verkligheten. är det gula stelt eller mjukt? vad är det för knäppning? *korsförhör*

Någon här som vet vart man kan köpa ett reflextäcke??

Alltså inget hagtäcke utan som ett ridtäcke fast helt med kryssgjordar osv! Tunn fodring går bra :) *Till min unghäst som jag ännu bara kan leda*

Jag vet att jag någongång sett något som liknade det du beskriver, tror det kallades "reflexväst för häst" eller reflexsele, men jag hittade inte något när jag googlade (tror att det var svensktillverkat). Detta var iofs tror jag menat att användas tillsammans med sadel, men det kanske kan ersättas med en täckesgjord.

Annars går det ju bra att använda reflexbrösta tillsammans med en täckegjord, gjorde så om jag red barbacka eller promenerade med förra foderhästen :)

Ah idag köpte jag reflexbrösta och svansreflex :) Det får gå bra (tillsammans med benreflexer) tills jag hittar ett bra täcke då kanske :)

Jag och hästen kör på

fodrat reflexridtäcke
benreflexer på alla ben
tränsreflexer på nosgrimma och pannband
reflexväst

Vi står ca 100 meter från en ridskoleanläggning, och det finns ett till (större) stall intill.
I dom stallen är vi bara tre som använder reflexer, en till i mitt stall (reflexländtäcke, benreflexer och reflexväst), den tredje står i andra stallet och använder endast reflexväst.. alla andra 10-15 ekipagen går helt utan reflexer - och stallen är intill en relativt trafikerad väg (det är knappt 1 km bort till E20) :crazy:

Bara benreflexer och en väst syns alldeles för dåligt, tycker jag! Har mött flera ryttare som inte haft mer än så, eller haft en brösta också, och har hajjat till varenda gång när man kör om och tänkt "oj, vad det en häst ute på vägen?" Och det är ju alldeles för sent om man upptäcker dem när man åker om!

När jag är ute har jag det här på hästen:
Tränsreflexer
Dubbla benreflexer fram, enkla bak (ska skaffa dubbla till i år)
Reflexbrösta
Reflexridtäcke
Och ofta en röd lampa i rumpan
Har jag sadel har jag stigbygelreflexer också

Och på mig:
Reflexväst
Hjälmreflex
Pannlampa, med röd lampa bakåt
Armreflexer
Benreflexer
Reflexspö

Med lampor syns man lite tidigare än med bara reflexer, plus att det syns bättre om det är lite disigt. Och så ser jag alltid till att ha reflexer så att ifall jag och hästen kommer ifrån varandra så ska vi synas rejält ändå! Alltså så ska han ha reflexer lågt, mittimellan och högt och gärna på varje kroppsdel så att han verkligen syns (han är ju STOR, då räcker det inte med några få reflexer) och jag ska också ha högt, lågt och mittimellan. :) Gärna lampor på oss båda också, då känner jag mig ganska säker på att vi syns!

Såhär såg pålle ut igår. Ni får tänka er mig, för jag hade ingen som kunde fota. :p
sot2081015.jpg

Senast ändrad:

Jag brukar tänka att hästen ska ha reflexer både fram och bak, och både högt upp och lågt ifall bilarna kommer i backe och strålkastarna riktas konstigt. Så jag har benreflexer och svansen eller ett ländtäcke, sen oftast en brösta. Då syns den om den skulle komma utan mig:devil:

Jag brukar ha väst. Så jag kan gå hem på ett säkert sätt om jag skulle komma hem utan hästen. :crazy:

Finns det inga bra reflexpaket? Med täcke och reflexer till ben, svans osv? Den skall passa en islänning.

En upplyst väg gör inte saken mkt bättre. Har du själv mött ekipage med endast benreflexer och väst?

Jadå, många gånger, finns även många här i byn som går med hunden på kvällarna som bara har en reflex runt armen , o dom syns bra.

Meningen när jag skrev här är att jag svara på ts fråga, vad har ni för reflexer?
Alltså inte för att jag skulle förklara för en bunke andra varför jag inte har mer.

Finns det inga bra reflexpaket? Med täcke och reflexer till ben, svans osv? Den skall passa en islänning.

H**ks har paket med ridtäcke, benreflexer och brösta för några hundralappar. Storlekarna häst och ponny.

ben-reflexer, en "snap" reflex i stigbygel, en "snap" i tränset, ländtäcke och i bland väst.

2937817608_7c01906d61.jpg

2936966497_ce6b1cc4e2.jpg

Vilket bra ländtäcke! Var hittar man ett sådant, eller är det hemsytt?

Jag använder hjälmreflex, reflexjacka och pannlampa.
Hästen har benreflex, reflexbrösta och svansreflex (jättebra tycker jag!!!).

Sen köpte jag även ett reflexträns i förra veckan. Jag har ingen större förhoppning att man ska synas så mycket extra med det, men det var inte för reflexens skull som jag köpte det. Jag såg faktiskt inte att det var reflex på förrän jag kom hem (trodde det var vitt foder).

Jag och hästen brukar se ut som levande reflexstolpar när vi är ute, även om det inte ens börjat skymma :angel: :D

Reflexväst alt reflexjacka
Snap-on reflexer på mina underarmar
Snap-on reflexer på mina anklar
Tygelreflexer
Reflexbrösta
4 Benreflexer (på hästen)
Snap-on reflex på svansen
Reflextäcke
och ev Pannlampa om det är riktigt mörkt..

Funderar även på att köpa till tränsreflexer.. Åtminståne en till nosremmen..

Jag hoppas och antar att vi syns :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur