Men varför får jag inte välja vilken jacka jag ska ha på mig på vintern?

Varför är det absolut viktigaste att bilister ska kunna köra fort genom städer? Där folk bor, lever och vilar?

Det är den här "bilen först" mentaliteten som driver.mig helt uppåt väggarna. Andra ska inte ha skyldigheter för att bilister väljer att utgöra en fara.
Folk lever, bor och vilar även utanför städer.
 
Jag förstår hur du tänker, men för oss som bor så bilen är enda alternativet för att tex ta sig till jobbet blir det sjukt konstigt att prata om att vi måste krypa fram i kanske 10 km/h (jag fick inget svar på hur sakta du tycker vi ska köra) för att det eventuellt kan komma en fotgängare som väljer att klä sig mörkt i mörkret. Och nu pratar jag inte bara städer, utan landsbygdsorter.

Men det är därför jag specificerar städer - självklart kan man inte krypa fram på landsorten där antalet människor per/km är försvinnande små. Risken att du utgör en fara för andra där är nästan obefintlig.

Men när du befinner dig i miljöer där det är en större risk att du är en fara för andra, så bör din körstil anpassas därefter. Rätt hastighet beror på på miljö, såklart.

Däremot så hade jag gärna gått runt i varselkläder året runt om det hade resultatet att alla bilister och lastbilsförare omedelbart slutade använda mobilen när de kör

Mängden förare på telefon som jag ser är jätteskrämmande och måste vara ett av de största säkerhetsproblem på våra vägar!
 
Jag har alltid reflexväst på när jag går med hästarna på 70-vägen för att byta hage kvällstid. Höst, vinter och vår dygnet runt.

Jag jobbar i lite större stad. Har reflex på handväskan och har även med såna som kan sätta runt armar och vrister. Människor i mörka kläder syns väldigt dåligt även inne i stan.
 
Fort? Inom tätort är det 40 i af i Sörmland misstänker det är så i stora delar av landet. Men du får vel kräva av motsvarande trafikverket.se hos er att det skall vara lägre hastigheter hos er om det är så farligt att synas.

Jag menar inte att det är farligt att synas, jag menar att det finns ett mycket större ansvar att inte köra på än att inte bli påkörd.
 
Men det är därför jag specificerar städer - självklart kan man inte krypa fram på landsorten där antalet människor per/km är försvinnande små. Risken att du utgör en fara för andra där är nästan obefintlig.

Men när du befinner dig i miljöer där det är en större risk att du är en fara för andra, så bör din körstil anpassas därefter. Rätt hastighet beror på på miljö, såklart.

Däremot så hade jag gärna gått runt i varselkläder året runt om det hade resultatet att alla bilister och lastbilsförare omedelbart slutade använda mobilen när de kör

Mängden förare på telefon som jag ser är jätteskrämmande och måste vara ett av de största säkerhetsproblem på våra vägar!

Vad menar du med landsort och försvinnande få människor per km? Här är det massor med folk (barn på väg till skolan bland annat) i rörelse emellanåt, och en hel del lastbilar (ja, inne i samhället). Hastigheten är begränsad till 40 km/h. Det är en liten ort med max 800 invånare. Och gatubelysning.
 
Vad är problemet med att köra långsammare för att underlätta för alla?

Mitt transportval kräver inte anpassningar av andra
. Varför ska bilister val att utgöra en fara leda till anpassningar i mitt liv?

Jag är alltså inte anti reflxer, men mentaliteten att problemet på något sätt är delat. Lite ödmjukhet från bilsamhället kring hur skrämmande och farliga bilar kan vara vore inte ovälkommet

Lite insikt om att alla parter som rör sig i trafik är ansvariga för att få det att fungera så smidigt och riskfritt som möjligt skulle inte vara ovälkommet. Jag har heller inte valt att ha fotgängare och cyklister som kliver rakt ut framför bilen (gärna mot rött också), men jag får leva med konsekvenserna vid en olycka. (Jag har inte heller gjort valet att vara beroende av bil, utan det blev ett krav när kollektivtrafiken ställdes in.) Hänsyn goes both ways, annars har man inte i trafik att göra.

Det finns för övrigt flera länder där det är lagkrav på reflexer, och ändå är de flesta i både Helsingfors och Tallinn rätt välklädda.
 
I mitt kvarter finns det träd planterade längs med gatorna. Speciellt på hösten då det regnar och är mörkt är det jävligt svårt att se mörkklädda cyklister och fotgängare utan reflex.

Det jag ibland funderar på är om fotgängare mfl någonsin kört bil, så att de själva är medvetna om hur dåligt det faktiskt syns ibland. Oavsett om det finns gatubelysning eller ej.
 
Vad menar du med landsort och försvinnande få människor per km? Här är det massor med folk (barn på väg till skolan bland annat) i rörelse emellanåt, och en hel del lastbilar (ja, inne i samhället). Hastigheten är begränsad till 40 km/h. Det är en liten ort med max 800 invånare. Och gatubelysning.

Fel ord av mig - menade landsbygd, inte landsort. Alltså där verkligen ingen bor, där man kör genom mil av skog tyo, inte småstäder - där kan det ju, som du säger, röra sig en hel massa människor!
 
Lite insikt om att alla parter som rör sig i trafik är ansvariga för att få det att fungera så smidigt och riskfritt som möjligt skulle inte vara ovälkommet. Jag har heller inte valt att ha fotgängare och cyklister som kliver rakt ut framför bilen (gärna mot rött också), men jag får leva med konsekvenserna vid en olycka. (Jag har inte heller gjort valet att vara beroende av bil, utan det blev ett krav när kollektivtrafiken ställdes in.) Hänsyn goes both ways, annars har man inte i trafik att göra.

Det finns för övrigt flera länder där det är lagkrav på reflexer, och ändå är de flesta i både Helsingfors och Tallinn rätt välklädda.

Fast fotgängare är ju inte "i trafik". De är fotgängare.
 
I mitt kvarter finns det träd planterade längs med gatorna. Speciellt på hösten då det regnar och är mörkt är det jävligt svårt att se mörkklädda cyklister och fotgängare utan reflex.

Det jag ibland funderar på är om fotgängare mfl någonsin kört bil, så att de själva är medvetna om hur dåligt det faktiskt syns ibland. Oavsett om det finns gatubelysning eller ej.

Med tanke på att en hel del av dem förmodligen är under 18 - då nej.
Men om de går på trottoaren och korsar vid övergångsställen, vad är problemet?
 
Med tanke på att en hel del av dem förmodligen är under 18 - då nej.
Men om de går på trottoaren och korsar vid övergångsställen, vad är problemet?
De som är under 18 år har förhoppningsvis föräldrar som hjälper dem att förstå att det är värt att använda reflexer när det är mörkt.

Mina föräldrar (och kompisars föräldrar) var extremt noga med detta när vi växte upp.
 
Går du på ett övergångsställe eller på något sätt lämnar trottoar/gångbana så finns det regler som gäller dig och du är i trafiken. Varesig du vill det eller inte. Sen är fotgängare den som reglerna brukar vara mest till skydd för, men det förutsätter ju att man följer just trafikreglerna.

Och varselkläder för övergångsställen känns rimligt?
 
Är det t.ex. rimligt att be andra ta med sig kompostgaller om de ska ha picnic i parken så att jag kan ha min hund lös utan att den springer över och äter deras bullar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att synas när mörkret faller är A och O. Reflexer åldras däremot snabbt – och därför är det viktigt att testa dem innan det är dags att...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 661
Senast: Nixehen
·
Utrustning Spinner vidare på temat reflexer, vad har ni på era hästar och er själva på promenader? Tycker det är svårt när man inte har någon sadel...
Svar
10
· Visningar
738
Senast: Liten
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 674
Senast: Therese1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp