Lite insikt om att alla parter som rör sig i trafik är ansvariga för att få det att fungera så smidigt och riskfritt som möjligt skulle inte vara ovälkommet. Jag har heller inte valt att ha fotgängare och cyklister som kliver rakt ut framför bilen (gärna mot rött också), men jag får leva med konsekvenserna vid en olycka. (Jag har inte heller gjort valet att vara beroende av bil, utan det blev ett krav när kollektivtrafiken ställdes in.) Hänsyn goes both ways, annars har man inte i trafik att göra.

Det finns för övrigt flera länder där det är lagkrav på reflexer, och ändå är de flesta i både Helsingfors och Tallinn rätt välklädda.
Fast när det gäller att kliva ut framför bilar och mitt i rödljus måste ju den största åtgärden vara att låta bli att göra just det. Har svårt att se kopplingen till reflexer där.

(jag är så ansvarsfull att när jag kliver ut framför en bil mot rött ljus så har jag reflexväst, det klaffar inte helt. Det skulle ju betyda att det är helt problemfritt beteende i dagsljus?)
 
Är det någon som har sagt att gångare ska ha reflex så att bilföraren ska kunna köra snabbare? 😳

Jag är en väldigt försiktig förare, jag kör sakta och ser mig om väldigt noggrannt, men ändå är det svårt ibland att se mörkklädda personer utan reflex. Och jag tycker faktiskt att det är svårare i stan än ute på landet eftersom det är så mycket skuggor, man blir bländad av andra bilar, skyltar som blinkar mm. Vi som kör bil är också människor och kan göra misstag, även om man är väl medveten om risker och sitt eget ansvar i trafiken.
Ja jag tycker nog att det var ett par inlägg i början av tråden som antydde det, absolut.

Jag tycker nog att i stan i allmänhet brukar oftast i mörkersituationer personer vänta på grönt och inga bilar innan de går över gatan. Även om det självklart även finns gångtrafikanter, precis som det finns många bilister, som läser mobiltelefonen när de går eller inte använder blinkers -dvs inte tittar över axeln snabbt innan de går över övergångsstället så det är svårt att se att de tänkte göra så.

(Jag har dock såklart som andra ett exempel på ett par med hund som jag verkligen inte såg när de dök upp bakom en stolpe och började gå över gatan så jag var tvungen att stanna snabbt. De hade dock reflexväst och reflexkoppel och allting. Haken var att inget ljus föll på dem eftersom de stod bakom ting. Kontaterade att själva grejen att de dök upp så plötsligt måste berott på att de faktiskt trodde de var extremt synliga. Så jag tycker att när det gäller att dyka upp oväntat framför bilar så får man gärna söka ögonkontakt så som föreskrifterna säger. Dvs jag såg dem när de fortfarande var mörka och tänkte vad i helskotta. Sedan lyste de upp efter det.)

Men det känns som att alla trafikanter gör märkliga saker ibland.
 
Senast ändrad:
Sådärja.... är rejält mörkt idag så jag plockade på mig reflexväst är ändå en grusväg jag går till jobbet som är ordentligt mörk iofs åker bara de som skall till jobbet på vägen men jag vill att även de skall se mig. En person kör om mig dvs en på jobbet... väl på jobbet står vederbörande och gapar om reflexvästen. Det är totalt onödigt på den vägen faktiskt.

Så bra då syntes jag då. Det var ju det som var meningen... :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
Även om jag tycker att det inte ska behövas reflex i vissa trafikmiljöer, så skulle jag aldrig få för mig att gnälla på någon som har reflex på sig.
 
Gör mycket mindre ont att bli påkörd av en kollega, och benbrottsrisken minskar direkt med 72% om det är någon man känner, vet väl alla! :idea:
Ungefär. Jag svarade att eftersom hennes man kör i 190 även på den vägen så vill man gärna synas. Ingen kommentar och man vände på klacken och gick.
 
20230915_164635.JPG

Sjukt nöjd över och ha ramlat över en någorlunda fodrad reflexjacka på Åhlens Outlet, kostade 690 ist för 1299.
 
Dotterns kompis var här idag och skulle hem i mörkret. Jag tvingade på henne reflexväst trotts att hon ansåg att det inte behövdes inte. Men jodå från oss åker man inte på elsparkcykel i mörkret utan reflexer. Dessutom visade det sig att hon tog bilvägen och inte cykelväg. Korsade 60 sträcka och har 0 trafikvett...
 
Polisen här i stan publicerade detta inlägg idag, med en uppmaning att dela det, så då gör jag det:
(dock min fetning)

"Du som går och cyklar - se till att du syns!
De flesta mörkerolyckor där gående dödas eller skadas sker i tätbebyggda områden med tänd gatubelysning. Gatubelysningen gör att du själv ser, men det innebär inte att andra trafikanter ser dig.
Vi rekommenderar därför gångtrafikanter att ha ordentligt med reflexer på sig. Som gående med reflex syns du på ungefär 125 meters håll i mörker om du möter en bil, utan reflex krymper avståndet till 20–30 meter.
På bilden ser du en person på cirka 30 meters avstånd i halvljus, med och utan reflexer.
• Reflexer syns bäst när de sitter lågt och är i rörelse. Långt ner på ben och armar är bästa placeringen.
• Reflexer behövs även i städer och tätorter där det finns gatubelysning.
Dela gärna inlägget för att sprida informationen."
 
Polisen här i stan publicerade detta inlägg idag, med en uppmaning att dela det, så då gör jag det:
(dock min fetning)

"Du som går och cyklar - se till att du syns!
De flesta mörkerolyckor där gående dödas eller skadas sker i tätbebyggda områden med tänd gatubelysning. Gatubelysningen gör att du själv ser, men det innebär inte att andra trafikanter ser dig.
Vi rekommenderar därför gångtrafikanter att ha ordentligt med reflexer på sig. Som gående med reflex syns du på ungefär 125 meters håll i mörker om du möter en bil, utan reflex krymper avståndet till 20–30 meter.
På bilden ser du en person på cirka 30 meters avstånd i halvljus, med och utan reflexer.
• Reflexer syns bäst när de sitter lågt och är i rörelse. Långt ner på ben och armar är bästa placeringen.
• Reflexer behövs även i städer och tätorter där det finns gatubelysning.
Dela gärna inlägget för att sprida informationen."

Så sant. Titta på bilar utan lysen, hur bra syns dom trots gatubelysning? Inte mycket.
 
Fast det var någon som skrev om att vilja dela ut varselvästar och donationskort?

Är inte det att kraftigt tangera skuldbelägga?
Är det så man väljer att se det så. För mig är det snarast ett krasst konstaterande att det går att rädda liv på flera sätt.

Jag pratar/pillar inte i mobilen när jag kör för att jag vill kunna vara uppmärksam. Jag går inte heller rakt ut vid övergångsställen utan att försäkra mig om att bilisten sett mig. Undviker hörlurar så jag har koll på omgivningen.

För mig handlar det om ömsesidig respekt mer än att hävda vem som har rätt. Enkla val som bilist eller fotgängare räddar liv. Jag har då svårt att se att en liten reflex ska påverka en dejt negativt likväl som jag sänker hastigheten om omständigheterna kräver det
 
Är det så man väljer att se det så. För mig är det snarast ett krasst konstaterande att det går att rädda liv på flera sätt.

Jag pratar/pillar inte i mobilen när jag kör för att jag vill kunna vara uppmärksam. Jag går inte heller rakt ut vid övergångsställen utan att försäkra mig om att bilisten sett mig. Undviker hörlurar så jag har koll på omgivningen.

För mig handlar det om ömsesidig respekt mer än att hävda vem som har rätt. Enkla val som bilist eller fotgängare räddar liv. Jag har då svårt att se att en liten reflex ska påverka en dejt negativt likväl som jag sänker hastigheten om omständigheterna kräver det
Ja jag väljer absolut att tolka det så. Att om du inte har varselväst så är det lika så rätt och lagom att dö.

Såg precis en filmföreläsning om precis det här. Att det finns moralisk säkerhet som handlar om att det finns åtgärder som folk tror ger effekt (och tydligen har mycket känslor runt att folk som inte använder är omoraliska) och det finns statistisk säkerhet som handlar om vad som faktiskt på riktigt har effekt på trafiksäkerhet.

Vill man lägga pengar på åtgärder som ger reell effekt på trafiksäkerhet så var kampanjer om tex varselväst inte bland dem utan det handlade om sänkta hastigheter osv. Men även om det vore så att kampanj om varselväst var det som gav störst effekt anser jag att det är fel att prata om att det är rätt och lagom åt personer att bli överkörda.

Ska se om jag hittar föreläsningen.

Ah här var den
https://www.kaupunkifillari.fi/2019/03/31/rethinking-safety/

En poster om det var för mycket text
https://www.kaupunkifillari.fi/wp-content/uploads/2019/03/rethinking-safety-poster-a4.pdf

1697178127448.png
 
What’s the harm in wearing a reflector, you might ask. No harm. I sometimes wear one. But should we put lots of effort in promoting it?

The problem is, when we aggressively promote for personal protective equipments like pedestrian reflectors and bicycle helmets, we forget that they don’t really improve our safety that much. They get much more importance than they should, and so we are not addressing the real safety issues.
But if it saves one life, it’s worth it. Right?

But is it really? And what price do we pay for this one life saved in traffic?
1697179741069.png

Detta är inte argument mot att använda reflex eller hjälm.

Det är argument mot att spendera pengar på att marknadsföra dem, när man kunde spenderat samma pengar på andra effektiva åtgärder.

(eller argument mot att beskylla en person som blivit överkörd för olyckan.)

Fler liv blir räddade om människor cyklar. Dvs luftföroreningar sjunker och folk är fysiskt aktiva. Att föra kampanjer om reflexer och cykelhjälmar får folk att sluta gå och att sluta cykla (det är fastlagt) och därmed minska fysisk aktivitet -öka döda och öka bilåkande -mer luftföroreningar-fler döda.

Iofs funkar nog inte donationskort när man dör av luftföroreningar och fysisk inaktivitet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att synas när mörkret faller är A och O. Reflexer åldras däremot snabbt – och därför är det viktigt att testa dem innan det är dags att...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 663
Senast: Nixehen
·
Utrustning Spinner vidare på temat reflexer, vad har ni på era hästar och er själva på promenader? Tycker det är svårt när man inte har någon sadel...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Liten
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 674
Senast: Therese1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp