Kul att gå på dejt i reflexväst så att bilister ska kunna köra lite fortare utanför mitt bostadshus liksom

Jag håller med om att man borde bygga städer och tättbebyggda områden för fotgängare på ett bättre sätt än man gör idag, men anser också att det är fotgängarens skyldighet att se till att man syns när man rör sig i trafikerade områden oavsett om det gäller bilar, bussar eller cyklar för högst troligt även i den bästa av världar kan du någon gång behöva bli sedd. Och nej, jag kör inte bil särskilt ofta och kör helst inte alls när det är mörkt, så det är nog troligast att jag är den som går på dejt i reflexväst och det är väl verkligen inte hela världen att göra det?
 
Jag håller med om att man borde bygga städer och tättbebyggda områden för fotgängare på ett bättre sätt än man gör idag, men anser också att det är fotgängarens skyldighet att se till att man syns när man rör sig i trafikerade områden oavsett om det gäller bilar, bussar eller cyklar för högst troligt även i den bästa av världar kan du någon gång behöva bli sedd. Och nej, jag kör inte bil särskilt ofta och kör helst inte alls när det är mörkt, så det är nog troligast att jag är den som går på dejt i reflexväst och det är väl verkligen inte hela världen att göra det?

Varför är det egentligen min skyldighet att bli sedd för att någon annan har valt att köra?
Försöker tänka på något annat scenario där någon annans (bilföraren) beslut att riskera fara för mig, är något jag ska bära skyldighet för?
 
Jag håller med om att man borde bygga städer och tättbebyggda områden för fotgängare på ett bättre sätt än man gör idag, men anser också att det är fotgängarens skyldighet att se till att man syns när man rör sig i trafikerade områden oavsett om det gäller bilar, bussar eller cyklar för högst troligt även i den bästa av världar kan du någon gång behöva bli sedd. Och nej, jag kör inte bil särskilt ofta och kör helst inte alls när det är mörkt, så det är nog troligast att jag är den som går på dejt i reflexväst och det är väl verkligen inte hela världen att göra det?

Grejen är att jag inte ska behöva göra en massa säkerhetsanpassningar för att att underlätta för någon annans beslut.

Dejtscenariot var bara för att illustrera att fotgängare är också upptagna med att leva sina liv, de är inte NPCs i bakgrunden till bilisten
 
Varför är det egentligen min skyldighet att bli sedd för att någon annan har valt att köra?
Försöker tänka på något annat scenario där någon annans (bilföraren) beslut att riskera fara för mig, är något jag ska bära skyldighet för?
Varför ska yrkesarbetare ha varselkläder? Dumt att tänka på säkerhet liksom.

Jag har gått på dejt iklädd varselkläder. Det gick utmärkt, vi är gifta idag.
Ser inte vad problemet med att dra på en reflex är. Håller med @LadyCovergirl det borde vara lika självklart som att ha lyse på cykeln (jag är dessutom förespråkare för hjälm på cykel och scooter, oavsett ålder)
 
Varför ska yrkesarbetare ha varselkläder? Dumt att tänka på säkerhet liksom.

Jag har gått på dejt iklädd varselkläder. Det gick utmärkt, vi är gifta idag.
Ser inte vad problemet med att dra på en reflex är. Håller med @LadyCovergirl det borde vara lika självklart som att ha lyse på cykeln (jag är dessutom förespråkare för hjälm på cykel och scooter, oavsett ålder)

Jag har inte varselkläder på jobbet, därför att mitt jobb är inte riskfyllt.. att gå till affären, tågstationen eller en bar ska inte heller vara riskfyllt.

Problemet med en reflex är att det är en grej till jag behöver köpa och komma ihåg att släpa runt med.

Jag ser inte vad problemet med att köra lite långsammare och mer uppmärksamt är?
 
Om vi alltid ska gå runt skyddade mot faror så bör ju alla ha skor med tåkappor och skyddshjälm hela tiden - känns det också rimligt?
 
Varför ska yrkesarbetare ha varselkläder? Dumt att tänka på säkerhet liksom.

Jag har gått på dejt iklädd varselkläder. Det gick utmärkt, vi är gifta idag.
Ser inte vad problemet med att dra på en reflex är. Håller med @LadyCovergirl det borde vara lika självklart som att ha lyse på cykeln (jag är dessutom förespråkare för hjälm på cykel och scooter, oavsett ålder)

fö är jag förespråkare för fysisk separation mellan bilar och övriga, dvs separata cykelvägar och gångvägar. det är det som vetenskapen visar faktiskt skyddar.
 
Jag har inte varselkläder på jobbet, därför att mitt jobb är inte riskfyllt.. att gå till affären, tågstationen eller en bar ska inte heller vara riskfyllt.

Problemet med en reflex är att det är en grej till jag behöver köpa och komma ihåg att släpa runt med.

Jag ser inte vad problemet med att köra lite långsammare och mer uppmärksamt är?

Men nu är det riskfyllt att vara ute i trafiken när det är mörkt ute.

Vad menar du med lite långsammare?

Det spelar ingen roll hur uppmärksam jag är om det är mörkt och någon går på vägen i mörka kläder utan reflexer. Ännu bättre om de går på fel sida vägen. Vilket är väldigt vanligt. Jag har mött stollar som ridit på fel sida med näsan i telefonen. Lite jäkla ansvar där med kanske?

Att ha separerade gång/cykel- och bilvägar vore kanon. För alla. Men så ser det inte ut och då får ALLA hjälpas åt.
 
Det som är intressant tycker jag, är att i Finland har fotgängare enligt lag "i allmänhet" skyldighet att använda reflex då det är mörkt.

Man kan ju anse att det enbart är bilistens ansvar att se till så att man som fotgängare inte blir skadad. För egen del är jag hellre lite pragmatisk och använder reflex eftersom jag vill göra mitt bästa för att synas, oavsett om jag egentligen har rätt eller ej .

Bor f.ö i storstad.

Har hakat fast en reflex i handväskan och brukar ha en reflex i varje ficka. Har ett slags "reflexsele" som jag drar på mig när jag går längre promenader eller joggar/cyklar i mörkret.
 
Kul att gå på dejt i reflexväst så att bilister ska kunna köra lite fortare utanför mitt bostadshus liksom
Så fort jag har jacka på mig har jag reflexer på mig. Ja jag har fått utskällning för att jag tror jag är julgran senast häromdagen. Jo det är sant.

Inte svårare att ta på sig den jackan än någon annan.
 
Men nu är det riskfyllt att vara ute i trafiken när det är mörkt ute.

Vad menar du med lite långsammare?

Det spelar ingen roll hur uppmärksam jag är om det är mörkt och någon går på vägen i mörka kläder utan reflexer. Ännu bättre om de går på fel sida vägen. Vilket är väldigt vanligt. Jag har mött stollar som ridit på fel sida med näsan i telefonen. Lite jäkla ansvar där med kanske?

Att ha separerade gång/cykel- och bilvägar vore kanon. För alla. Men så ser det inte ut och då får ALLA hjälpas åt.

Fast jag pratar om stadsliv - jag är inte "ute i trafiken" - jag tar mig bara runt till fots,men eftersom städer överlag planeras kring bilar så måste jag navigera kring trafik.

I städer är det inte heller becksvart, utan som värst grådissigt.

Jag menar inte att fotgängare har "rätt" att kast sig ut i trafiken, lika lite som de har på sommaren.
Men du ska som bilist kunna se t.ex. en fotgängare som väntar/korsar ett övergångsställe, och sakta av där det behövs. Kan du inte det, så kör du får fort för de givna förhållanden.

Alltså, meddelandet till bilister är "Nu blir det mörkare och din sikt försämras. Kör därför försiktigare i stadsmiljöer där det rör sig många människor"
 
Fast jag pratar om stadsliv - jag är inte "ute i trafiken" - jag tar mig bara runt till fots,men eftersom städer överlag planeras kring bilar så måste jag navigera kring trafik.

I städer är det inte heller becksvart, utan som värst grådissigt.

Jag menar inte att fotgängare har "rätt" att kast sig ut i trafiken, lika lite som de har på sommaren.
Men du ska som bilist kunna se t.ex. en fotgängare som väntar/korsar ett övergångsställe, och sakta av där det behövs. Kan du inte det, så kör du får fort för de givna förhållanden.

Alltså, meddelandet till bilister är "Nu blir det mörkare och din sikt försämras. Kör därför försiktigare i stadsmiljöer där det rör sig många människor"
Och jag pratar om livet i stort, inte bara städer med fullt fungerande gatubelysning. Grådassigt kan vara minst lika svårt som becksvart.

Det är redan krav på att bilister ska vara uppmärksamma, vad är problemet med att ta på en reflex för att underlätta för alla inblandade?
 
Så fort jag har jacka på mig har jag reflexer på mig. Ja jag har fått utskällning för att jag tror jag är julgran senast häromdagen. Jo det är sant.

Inte svårare att ta på sig den jackan än någon annan.

Men varför får jag inte välja vilken jacka jag ska ha på mig på vintern?

Varför är det absolut viktigaste att bilister ska kunna köra fort genom städer? Där folk bor, lever och vilar?

Det är den här "bilen först" mentaliteten som driver.mig helt uppåt väggarna. Andra ska inte ha skyldigheter för att bilister väljer att utgöra en fara.
 
Men varför får jag inte välja vilken jacka jag ska ha på mig på vintern?

Varför är det absolut viktigaste att bilister ska kunna köra fort genom städer? Där folk bor, lever och vilar?

Det är den här "bilen först" mentaliteten som driver.mig helt uppåt väggarna. Andra ska inte ha skyldigheter för att bilister väljer att utgöra en fara.
Jag förstår hur du tänker, men för oss som bor så bilen är enda alternativet för att tex ta sig till jobbet blir det sjukt konstigt att prata om att vi måste krypa fram i kanske 10 km/h (jag fick inget svar på hur sakta du tycker vi ska köra) för att det eventuellt kan komma en fotgängare som väljer att klä sig mörkt i mörkret. Och nu pratar jag inte bara städer, utan landsbygdsorter.
 
Och jag pratar om livet i stort, inte bara städer med fullt fungerande gatubelysning. Grådassigt kan vara minst lika svårt som becksvart.

Det är redan krav på att bilister ska vara uppmärksamma, vad är problemet med att ta på en reflex för att underlätta för alla inblandade?

Vad är problemet med att köra långsammare för att underlätta för alla?

Mitt transportval kräver inte anpassningar av andra
. Varför ska bilister val att utgöra en fara leda till anpassningar i mitt liv?

Jag är alltså inte anti reflxer, men mentaliteten att problemet på något sätt är delat. Lite ödmjukhet från bilsamhället kring hur skrämmande och farliga bilar kan vara vore inte ovälkommet
 
Men varför får jag inte välja vilken jacka jag ska ha på mig på vintern?

Varför är det absolut viktigaste att bilister ska kunna köra fort genom städer? Där folk bor, lever och vilar?

Det är den här "bilen först" mentaliteten som driver.mig helt uppåt väggarna. Andra ska inte ha skyldigheter för att bilister väljer att utgöra en fara.
Fort? Inom tätort är det 40 i af i Sörmland misstänker det är så i stora delar av landet. Men du får vel kräva av motsvarande trafikverket.se hos er att det skall vara lägre hastigheter hos er om det är så farligt att synas.
 
Vad är problemet med att köra långsammare för att underlätta för alla?

Mitt transportval kräver inte anpassningar av andra
. Varför ska bilister val att utgöra en fara leda till anpassningar i mitt liv?

Jag är alltså inte anti reflxer, men mentaliteten att problemet på något sätt är delat. Lite ödmjukhet från bilsamhället kring hur skrämmande och farliga bilar kan vara vore inte ovälkommet
Men vi kör ju långsammare i samhällen? De allra flesta av oss som kör bil följer hastighetsbegränsningarna. Vi är fullt medvetna om hur farligt det är att köra på någon, och det är något vi absolut inte vill göra.

Men vad är problemet med att underlätta för ALLA (även cyklar och mopedister och elscootrar och allt som kan tänkas finnas på vägarna) och dra på sig en reflex?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att synas när mörkret faller är A och O. Reflexer åldras däremot snabbt – och därför är det viktigt att testa dem innan det är dags att...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
12 676
Utrustning Spinner vidare på temat reflexer, vad har ni på era hästar och er själva på promenader? Tycker det är svårt när man inte har någon sadel...
Svar
10
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 735
Senast: Therese1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp