Vi kommer aldrig komma överens här.
Jag vidhåller att problemet är en bilfokuserad kultur där bilisters bekvämlighet och att kunna röra sig fort och smidigt från a till B oftast ses som det viktigaste.

Visst är reflexer bra, men jag ska kunna röra mig i min närmiljö i trygghet och utan att känna att jag blir skuldbelagd om jag blir påkörd för att jag inte var självlysande nog.

Den som orsakar fara bär också ansvaret för att mitigera den risken för andra - har jag en hund som bits så använder jag munkorg - jag ber inte andra bära skyddsutrustning.

Tack alla
 
Vi kommer aldrig komma överens här.
Jag vidhåller att problemet är en bilfokuserad kultur där bilisters bekvämlighet och att kunna röra sig fort och smidigt från a till B oftast ses som det viktigaste.

Visst är reflexer bra, men jag ska kunna röra mig i min närmiljö i trygghet och utan att känna att jag blir skuldbelagd om jag blir påkörd för att jag inte var självlysande nog.

Den som orsakar fara bär också ansvaret för att mitigera den risken för andra - har jag en hund som bits så använder jag munkorg - jag ber inte andra bära skyddsutrustning.

Tack alla

Ingen skuldbelägger. Vi påpekar bara att det Underlättar för Alla att ha reflex.
 
Är det någon som har sagt att gångare ska ha reflex så att bilföraren ska kunna köra snabbare? 😳

Jag är en väldigt försiktig förare, jag kör sakta och ser mig om väldigt noggrannt, men ändå är det svårt ibland att se mörkklädda personer utan reflex. Och jag tycker faktiskt att det är svårare i stan än ute på landet eftersom det är så mycket skuggor, man blir bländad av andra bilar, skyltar som blinkar mm. Vi som kör bil är också människor och kan göra misstag, även om man är väl medveten om risker och sitt eget ansvar i trafiken.
 
Helt orimligt. Städers infrastrukturen måste vara sådan att jag kan öämna min lägenhet och röra mig i närområdet utan att spöka ut mig k varselklädsel.
Nej, vi måste bygga städer så att de minimerar konflikter mellan fotgängare och motorfordon.

Men att cykla gör ingenting att det är lyse- och reflexkrav på?
Dessutom har ingen nämnt något om att spöka ut sig i varselkläder. Det finns smidiga och piffiga reflexer av alla möjliga modeller.
 
Ja. Och det gör ju inte att det är orimligt att ställa krav på att även fotgängare, som vistas i trafiken, ser till att synas ordentligt.
Som det är sagt, det är inte gående som är farliga för andra. Sänkt hastighet för fordon som är farliga för andra, på sträckor där det är relevant vore kanske bättre? Sedan ska ju självklart inte gående korsa gator utan att först försäkrat sig om att eventuella bilförare är medvetna om att man försöker korsa gatan, men det gäller oavsett ljusförhållanden och väder. Även om man skulle se ut som en julgran med reflexer och blinkande lampor är det ingen garanti för att föraren ser en.
 
Som det är sagt, det är inte gående som är farliga för andra. Sänkt hastighet för fordon som är farliga för andra, på sträckor där det är relevant vore kanske bättre? Sedan ska ju självklart inte gående korsa gator utan att först försäkrat sig om att eventuella bilförare är medvetna om att man försöker korsa gatan, men det gäller oavsett ljusförhållanden och väder. Även om man skulle se ut som en julgran med reflexer och blinkande lampor är det ingen garanti för att föraren ser en.

Men varför är någon emot att synas bättre = underlätta för andra trafikanter = höja säkerheten för alla inblandade?
 
Har jag inga reflexer på mig, anpassar jag mig efter biltrafiken. Det är en självklarhet för mig. Att gå på trottoaren kräver inga reflexer, men måste jag korsa gatan ser jag till att inte göra det framför bilar utan att förvissa mig om att de sett mig.
Man kan lägga ansvaret på bilister hur mycket man vill, det är den gående som blir skadad. Och den blir lika skadad oavsett vem som vållat skadan.
Idag har dessutom var och varannan mobiltelefon med sig, vilket väl i om inte alla så i majoriteten av fallen har en inbyggd ficklampa. Även en ordentligt upplyst mobilskärm, syns bra. Som busschaufför anser jag mig expert i just ämnet "Vad syns och inte syns när du ska åka buss". 😅
 
Jag brukar tänka på vad min tidigare ridlärare sa: När det är mörkt ute så är det mörkt, oavsett årstid.
M.a.o. har jag inget problem med att ha reflexer även sommartid.

Nu har jag varselväst när jag går ut på hundpromenader i mörker, men reflexer kan vara så mycket smidigare och snyggare än så. Har man skor med snörning kan man ha reflexterande skosnören. Har man något klädesplagg med dragkedja eller hål för knapp (vilket ju inkluderar 99% av alla jackor/väskor) så kan man ha någon hängande reflex, typ sådan här eller något som ser ut som ett litet djur:
61388479ef69f.jpeg

Man kan också ha sån där halvhård grej som man "slår fast" runt arm eller ben och annars transporteras smidigt i en ficka...

Något jag märkt tydligt är att ALLA bilar stannar vid övergångsställen om jag har reflexer. Det behöver inte vara varselväst för det. Och de stannar i god tid, alltid (även unga "coola killar" i Audi). Om jag inte har reflexer, då stannar de ofta men inte alltid och man ser att bilen gör ett mycket snabbare stopp/stannar i sista sekund.

Så, jag har reflexer för att det blir mer avslappnande för mig själv. Jag känner mig tryggare och mår bättre.
 
Uhh.. var ute med hunden på kvällsrundan igår i skymningen och blev "vittne" (nästan) till en kille på skateboard som blev påkörd av en bil.
Det fick mig att tänka på att jag själv bör skaffa nån slags reflexer!
Jag hade samma färger på mig (mörka jordfärgade) kläder som killen.
Jag hade precis korsat vägen och såg honom inte trots det är typ en 150m lång raksträcka där han kom ifrån.
10 sek efter vi korsat hör jag ett brak bakom mig och en bil stannar. Den hade kommit från samma håll som killen, alltså bakifrån honom.

Jag går tillbaka och ser dom stå och prata med varandra, killen vill inte ha hjälp av varken chauffören eller mig eller att ringa någon, skjutsa hem eller till akuten...
Skateboarden var i två delar, hade hamnat under bilens bakdäck. Var glad att det inte var dina ben, tänkte jag...

Ska beställa reflexer från ebay idag!
 
Jag är jättedålig på att ha reflexer på mig. :o Hunden har dock både lysande halsband, reflexband och reflexkoppel.
 
I morse tänkte jag på den här tråden.

Jag har lite svårt att förstå varför man som fotgängare inte vill göra sitt bästa för att synas?

Visst kan man anse att bilister ska se även svartklädda personer då det är mörkt och regnar, men eftersom människor gör misstag så är det väl värt att göra något slags "kostnad-nytta"-kalkyl som fotgängare.

Vad är "kostnaden" i vardagen av att ha en reflex? Den väger några gram och kostar några kr. Visst, den kan dra ner helhetsintrycket lite grann.

Nyttan: man syns på många meters avstånd, jämfört med kortare sträcka utan reflex.
Citerar: "En bilist som använder halvljus upptäcker en fotgängare utan reflex först på cirka 50 meters avstånd, medan en fotgängare med reflex kan ses redan på 350 meters avstånd."

Detta kan kombineras med grundläggande information om bromssträckor:

"Hastigheten påverkar den sammanlagda stoppsträckan som består av reaktionssträcka och bromssträcka.
  • Kör man i 30 km/tim hinner man stanna för ett hinder som befinner sig på cirka 17 meters avstånd.
  • Vid 50 km/tim kommer man att kollidera med hindret i 50 km/tim eftersom man inte ens hunnit börja bromsa. Bilen stannar vid 35 meter."
Om man dessutom tänker på att äldre förare har sämre reaktionsförmåga, det kan vara halt osv så kommer jag att fortsätta använda reflex. Och även påminna mina anhöriga om att göra likadant.
 
Förstår verkligen inte argumentationen att fotgängare "inte ska ha reflex" för att det är bilisternas skyldighet att inte köra på dom. Alltså vem gör det mest ont på om man blir påkörd? Förmodligen den som går = man borde ju vara villig att hjälpa bilister att se en så bra det går så man inte råkar ut för en olycka om det nu mot förmodan skulle hända:confused: reflexer finns ju i hur många olika alternativ som helst, kostar inte många kronor (tror till och med man kan hämta det gratis hos vissa försäkringsbolag, sån där enkel plast reflex på snöre att sätta fast i fickan,och när jag var liten delades såna ut gratis på bussen) och kan ju ligga i fickan/väskan om man nu tycker det är töntigt att den syns dagtid 🤦🏼‍♀️
 
Sådärja.... är rejält mörkt idag så jag plockade på mig reflexväst är ändå en grusväg jag går till jobbet som är ordentligt mörk iofs åker bara de som skall till jobbet på vägen men jag vill att även de skall se mig. En person kör om mig dvs en på jobbet... väl på jobbet står vederbörande och gapar om reflexvästen. Det är totalt onödigt på den vägen faktiskt.

Så bra då syntes jag då. Det var ju det som var meningen... :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
 
Sådärja.... är rejält mörkt idag så jag plockade på mig reflexväst är ändå en grusväg jag går till jobbet som är ordentligt mörk iofs åker bara de som skall till jobbet på vägen men jag vill att även de skall se mig. En person kör om mig dvs en på jobbet... väl på jobbet står vederbörande och gapar om reflexvästen. Det är totalt onödigt på den vägen faktiskt.

Så bra då syntes jag då. Det var ju det som var meningen... :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:
Reflexer är aldrig onödigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att synas när mörkret faller är A och O. Reflexer åldras däremot snabbt – och därför är det viktigt att testa dem innan det är dags att...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 655
Senast: Nixehen
·
Utrustning Spinner vidare på temat reflexer, vad har ni på era hästar och er själva på promenader? Tycker det är svårt när man inte har någon sadel...
Svar
10
· Visningar
735
Senast: Liten
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 672
Senast: Therese1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp