• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alazan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 634
Sv: Reflexer

Camilla_H skrev:
Jättegrattis till dig då som är supersäker och supermoraltant! Du kan ju vara säker på att inget händer dig och då är ju du skyddad mot allt utom döden, eller har du försäkrat dig mot den också?

Jag är inte supersäker och det är därför jag har massa reflexer, för att minska risken att bli påkörd!

Själv har jag en annan syn på säkerhet än du och därför är det ingen idé att börja diskutera detta med dig för det är alldeles för energikrävande att få dig att förstå min synpunkt (och antagligen vill du inte heller - mest intresserad att visa att du har rätt genom att spela på andras samvete). Kort kan jag säga att säkerhet börjar inte i utrustningen för mig utan i hanteringen. Utrustningen är en extra säkerhetslina ifall det går alldeles åt skogen, men det första är att se till att det INTE går alldeles åt skogen.

Problemet är ju att du bara tänker på dig själv och inte på den som sitter i bilen/lastbilen/traktorn eller vad det nu kan vara.
Hantering av hästen är jätteviktigt men ibland är det inte tillräkligt. Om du kan totalkontrollera din häst så är ju det jättebra för dig (din häst är nog apatisk då men ändå...) men det betyder inte att den som kommer åkandes på vägen kan se dig och hinner sakta ner eller väja i tid.

Och så länge jag syns, vilket jag uppenbarligen gör, så är jag nöjd. Min häst syns också utan ryttare, vilket jag vet eftersom jag ofta promenerar eller joggar med min häst med bara benreflexer på honom på kvällarna och hittills så ser alla bilar oss.

Sen anpassar jag mig efter situation - skulle jag rida på 90-väg en längre sträcka så kanske jag hänger på lite mer reflexer. Men om hästen syns framifrån, från sidan och bakifrån så räcker det för mig och uppenbarligen för alla bilister jag möter.

För övrigt tycker jag inte att ej trafiksäkra hästar har på mer trafikerade vägar att göra.

/Camilla

Att springa/jogga brevid hästen är inte samma sak som att sitta i ett fordon som går mycket snabbare.
Tänk även på att det är kvällstid, folk är trötta och vill hem till familjen eller bara har brottom i största allmänhet. Bara för att man inte SKA köra bil när man är trött/påverkad/ur form av annan anledning så betyder det inte att folk inte gör det.

Du läser verkligen inte det jag skrev, va?

Du har svarat på en massa detaljer men inte på detta om rimliga riskanalyser och hur troligt ditt scenario verkligen är - typiskt när man inte har något bra svar.

Och om min häst är apatisk så är väl din helgalen och en säkerhetsrisk och då tycker jag att du ska hålla dig i ridhuset.

Sen menar jag inte att JAG ser hästen när jag joggar bredvid - jag menar att BILISTERNA ser honom trots enbart benreflexer.

/Camilla

För några år sedan blev tre hästar ihjälkörda längs E14 mellan Östersund och Åre. Det var runt midsommartid så det var ljust dygnet runt. Hästarna stod och sov i hagen nere vid vägen när de dog. Bilen styrdes av en rattfull ung person och den blåste av vägen precis där hästarna stod.

En äldre ponny stack ifrån ägaren vid insläpp, sprang rakt in i en gungställning som fastnade runt hästens bog. Detta var mitt i vintern och kvällstid = mörkt. Hästen skenade av skräck pga gungställningen och stack längs vägen. Den mötte en bil och bilisten upptäckte hästen tidigt (gatlysen) och stannade bilen helt. Trots detta sprang hästen rakt in i bilen och dog ögonblickligen.

För ett antal år sedan blir 6 travhästar i en hage skrämda av lågt flygande jaktplan. De springer ut ur hagen över E14 och ner mot järnvägsövergången där de springer längs spåret. Då detta var mitt på dagen men mitt i vintern var det rejäla snökanter på sidan om spåret. Folk som upptäckte detta försökte kontakta SJ för att stoppa ev. tåg som var på gång. De hann inte. Hästarna kördes ihjäl alla 6 30 meter från nästa övergång.

Jag har massor av exempel på när hästar rymt ur hagen och blivit påkörda men inget där ryttaren ramlat av och hästen blivit påkörd.

Hur många har reflexer på sina hästar i hagen? Om det ska vara konsekvens i att klä sin häst i reflexer från topp till tå för att inte bli anklagad för att inte tänka på någon annan än sig själv, så borde det också vara ett krav för detta att ha fullt med reflexer på hästen i hagen, för jag känner till många fler fall där hästarna rymt ur hagen eller stuckit vid in- utsläpp och blivit ihjälkörda.

Jag har reflexer på min hästs täcke och på sommaren klarar han sig bra ändå (är vit). Hur många av er som vill spela på andra samvete om reflexer har reflexer på era hästar i hagen vinter som sommar?

/Camilla

Smulu skrev:
Stod och bläddrade lite i senaste wendy i kassakön i dag. Handlade om säkerhet, bla togs reflexer upp.

Du ska ha reflexer när det är mörkt, en bak, i svansen är bra. På benen, höger fram och vänster bak är bäst, en reflex som syns framifrån på hästen och så förståss reflex på dig som ryttare. hann inte läsa mer sedan, kan hända de pratade om lampor längre fram i texten.

Så nu vet ni vad som står i en av tidningarna småtjejerna regelbundet läser. Tycker det är rätt underhållande att bläddra lite ibland *smulu är barnslig*:o

Personligen tycker jag ovanstående är alldeles för lite i reflexväg.

Vill lägga till, ordentlig reflexväst till ryttaren och ett ländtäcke på hästen + reflexer på de återstående två benen.

Oj, vad lite det lät! Jag håller med om att det borde stå med mycket mer reflexer. Man får väl hoppas att föräldrarna till tjejerna som läser vet bättre än wendytidningen och hänger på sina barn och deras hästar massor av reflexer!:smirk:

Camilla_H skrev:
Och om min häst är apatisk så är väl din helgalen och en säkerhetsrisk och då tycker jag att du ska hålla dig i ridhuset.
/Camilla

så om man nu skulle ha en helgalen häst så fskaman rida i ridhus.. hmm ursäkta mej men jag tror faktikst den blir mer galen då... en sån häst ska ut över stock och sten så den börjar lära sig tänka och förmodligen så ska kraftfordet skäras ner ordentligt..

och hellre 10 refexer för mycket än 1 för lite..

det är min åskit..

Visst jag håller med dig - jag tycker att alla ska göra bedömningen själv och få respekt för det. Att det är bättre med 10 reflexer än 1 är väl alla med på men att få höra att man är dum i huvudet och inte tänker på andra människor eller sitt djur för att man har för FÅ reflexer på hästen (märk väl att jag har 6 reflexer plus pannlampa på oss tillsammans) och att en viss person har bestämt var gränsen går för TILLRÄCKLIGT många och därutöver anser sig ha rätt att idiotförklara alla andra med argumentet att vi är dåliga medmänniskor då ser jag riktigt rött och kan sänka mig till samma nivå. När man sen silar mygg och sväljer kameler (har fullt med reflexer när man rider och inga i hagen) då tycker jag verkligen att det går för långt i angreppen.

Alla har rätt att göra sin egen riskanalys och ta konsekvenserna av det. Vi gör alla dagligen saker som utsätter andra för risk. Bara att vi sätter oss i bilen gör att vi är en risk för andra trafikanter. Därför tycker jag att man kan vara lite ödmjuk och inse att jag kanske har andra faktorer (en underbart lydig och trevlig häst) som gör att jag totalt sett är minst lika säker i trafiken som den som ser ut som en julgran men har en något trafikrädd häst.

Det är därför jag blir förbannad och tar i lite och spetsar till det - om jag har en apatisk häst för att min är trafiksäker så kan hon med den icke apatiska, icke trafiksäkra hästen hålla sig i ridhuset så länge som hon tänker vara moraltant för oss andra.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Men ingenstans har jag sagt att jag inte har reflexer, eller hur?

Nej det har du inte, men jag och många andra tycker att det är för lite. Men visst det är upp till dig om du tycker att det räcker men 4 benreflexer, hoppas bara att det inte händer något med hästen. Det är jävligt onödigt om hästen blir påkörd och blir svårt skadad och/eller dör pga att den inte syntes så bra som en "julgran" hade gjort.

Men var går gränsen för hur mycket reflexer man ska ha för att den inte ska bli påkörd när ryttaren har ramlat av?

Tycker inte att det finns en "gräns". Häng på allt du äger, det är ju ändå din "bäste vän".
Ju fler reflexer den har ju större chans är det att det sitter kvar någon när man väll får stopp på hästen.

Det jag säger är att jag anser att min häst syns, vet detta av erfarenhet och har därför inget behov av mer grejer.

Det går att dra allt hur långt som helst. Om du ramlar av för att sadeln lossnar - då lossnar även ländtäcke plus alla reflexer du fäst i sadeln - vad gör man då, då? Klistrar fast reflexer i pälsen på hästen eller målar den med reflexfärg.

Jag vet att du tycker det.

Kolla på Alazan's bilder så ser du att allt inte sitter fast i sadeln... skulle det göra de så försvinner ju halva poängen med reflexerna.
Svans, huvud, hals och benreflexer sitter ju kvar.

Det bästa är ju att inte rida på vägen alls - då är man inte till fara för varken sig själv, hästen eller andra människor trafikmässigt sett. Så var går gränsen? Och vem anser sig kunna bedöma det?

Egentligen en ganska löjlig diskussion - det är precis som jag sa tidigare, något som vi alla bedömer utifrån en riskanalys. Hur stor är verkligen risken att den gång jag ramlar av min häst är det mörkt OCH högt gräs eller buskar OCH en bil råkar komma just då PRECIS när min häst springer över vägen? Hur många av er har ens varit i närheten av detta?

Sant! Men det är ju tillåtet att rida på vägen, det är ju som när man cycklar, det finns ju massor av reflexer på dom med... ju fler det finns ju lättare är det att upptäcka dom.

Min kusin har varit med om det både som bilförare och ryttare... när hon satt i bilen kom hästen skenandes emot henne och snuddade vid backspegel, den hästen hade tappat nästan alla reflexer, tror den hade nån benreflex och brösta eller huvudreflex kvar. Det var mörkt och högt gräs. När det var hon som ramlade av såg hästen ut som en julgran och en kille kom körandes i en bil i mörkret och såg hästen och sen henne komma springandes i reflexkläder. När hon hittade hästen så fanns det bara 3 eller 4 reflexer kvar... så där har du en som har gjort det.

Jag har ramlat av min häst en handfull gånger - en gång mitt i sommaren på ett kalhygge och mitt på en lägda. En gång gick vi omkull mitt på dagen på vintern men på vägen. En gång ramlade jag av vid hoppning. Ingen av de gångerna sprang min häst ifrån mig. Detta på 7,5 år.

Så hur troligt är det att nästa gång jag ramlar av så händer allt det där jag räknade upp samtidigt samt att hans benreflexer av någon anledningen inte syns som de ska? Troligen lika troligt som att jag när jag går ut från jobbet nu halkar och slår ihjäl mig på trottoaren men inte f-n bär jag hjälm för det!!!

Men vad säger att det inte händer nästa gång eller gången efter det?
Jag fattar inte hur du änns kan ta risken!? Men det är din häst varsågod och utsätt den för fara!

Det är nog troligen bra mycket större risk att om jag ger mig ut på en trafikrädd häst så kommer en olycka att hända oavsett om jag har reflexer på oss eller inte, men ändå finns det många som gör det varje dag och det tycker alla är helt okej för "hästar är ju individer och flyktdjur och då kan man ALDRIG vara säker". Nä, men man kan, om man ids och har kunskap om det, träna en häst till mycket stor säkerhet och lydnad men det är för jobbigt så då skiter man i det.

/Camilla - som tänker gå hem från jobbet och har gjort en riskanalys att jag kommer att klara mig utan hjälm idag också.

Nej det är inte okej att ta ut en trafikrädd häst med eller utan reflexer bara därför... det är idiotiskt att tänka så. Jag vet, hästen jag rider var rädd för allt, det tog över 1 år innan ägar fick ta i henne överhuvudtaget men hon har lärt henne att allt inte är farligt.

jea78 skrev:
så om man nu skulle ha en helgalen häst så fskaman rida i ridhus.. hmm ursäkta mej men jag tror faktikst den blir mer galen då... en sån häst ska ut över stock och sten så den börjar lära sig tänka och förmodligen så ska kraftfordet skäras ner ordentligt..

det är min åskit..

Tack så mycket!!
"Min" häst är för övrigt inte galen!

moonlightgarden skrev:
Såg på din bild att du har samma reflex i ansiktet på din häst som häst som jag har till min :) Vart har du köpt dom för jag hittar inga sådana längre. läckert det var med rosa oxå, lyste ju lite i lila väldigt snyggt måste jag säga.

Jag köpte dem i globen för två år sen, har aldrig sett dem sen dess, men visst är dem bra! Tror det är boet (tror de heter så...) som har tilverkat dem, kanske går att köpa över nätet...:idea:

jea78 skrev:

det är min åskit..

Håller absolut med dig! Tack för din åsikt! :)

*KL*
Jag har sett de mest hemska versioner på att rida i mörker utan reflex och försöka kompensera för det på udda sätt.
Ett favoritskräckexempel är en kväll för läänge sedan när jag och pappa lämnade ridhusanläggningen på den smala vägen ut möter vi en bil. Vår häst börjar hoppa i släpen så pappa vill inte ha ekipaget så långt ut på vägkanten och börjar köra bil och transport en bit in mot mitten. Döm om vår förvånig när pappa tvingas tvärnita för att det plötsligt dansar ut en häst framför fronten på vår bil. Den mötande bilen lyste väg för en ryttare, ryttaren red mitt mellan bilens ljuskäglor framför bilen och hade inte en säger en enda reflex.
Ingen såg den på det viset.
Vår häst gjorde ett besök i bommen och hästen vi tvärnitade för lyckades buckla plåten i vår bil men var oskadd.
Ryttaren fick betala skadorna på vår bil eftersom ryttaren varit oaktsam.
Hästen är med ryttare på ryggen eller vagn efter sig ett fordon och man har en skyldighet att se till att fordon syns när man befinner sig på vägen i mörker.
Precis som man sätter reflexer och lampor på sin cykel ska man se till att hästen syns. Även om man struntar i sin egen säkerhet så kan man ju vara vänlig och se till andras:cool:

Själv har jag på hästen benreflexer på alla fyra benen, reflexförbygel, ländtäcke, floruserande med reflexband på, svansreflex och på mig själv reflexväst och lampa på benet med vitt ljus fram och rött bakåt.
Rider jag i trafik dagtid har jag ländtäcket och reflexvästen, inte för att reflexer behövs i dagsljus men för att de floruserande färgerna uppmärksammar trafikanter i god tid på att det är ett ekipage längs vägen. Jag har mycket sällan blivit omkörd av bilar i hög hastighet och jag har blivit stoppad av medtrafikanter ett par gånger för att få höra att de är bra att jag syns så tydligt. Stoltaste stunden är när en polisbil körde upp jämnsides, hissade ner rutan och poliserna gav mig mycket beröm för att jag syntes tydligt och bra. Sedan tyckte de att pållan var fin :love: som lite grädde på moset:D

Så snälla kräng på er reflexer och se till att synas det är viktigt att bidra till ökad trafiksäkerhet. Man ska vara vänner i trafiken juh!
Mer reflexer till hästfolket:bump:

Men shit!!?!?:eek: det var ett väldigt udda sätt att "synas" på... man undrar vad dom tänkte på.hm.=/

Ja, man undrar ju verkligen hur folk tänker...

Det är kul när folk stannar till och ger beröm för att man syns! :banana:

Camilla_H skrev:
Egentligen en ganska löjlig diskussion - det är precis som jag sa tidigare, något som vi alla bedömer utifrån en riskanalys. Hur stor är verkligen risken att den gång jag ramlar av min häst är det mörkt OCH högt gräs eller buskar OCH en bil råkar komma just då PRECIS när min häst springer över vägen? Hur många av er har ens varit i närheten av detta?

Jag har. Därför vet jag att det kan hända. Hade jag inte haft alla reflexer hade min häst förmodligen inte levt idag, för det kom en bil JUST då.

Ja tycker att det är viktigt med reflexer om man rider
på kvällen eller när det är mörkt, speciellt om man ska
korsa bilvägar eller vara i närheten av vägar.

Jag är mindre noga med reflexer om ja vet att ja bara ska rida i skogen, men eftersom det är jakt på vissa ställen så är det ju
extra viktigt där!!

Vi har på oss, Hästen: benreflexer runt om, reflexbrösta och reflexer på stigbyglarna, sen är det små reflexer på ländtäcket.
Jag har en reflexväst.

Kolla in på www.ridsport.ifokus.se
Bli gärna medlem

Vi brukar alltid ha reflexer när vi rider ut, även på dagtid om det är mulet och "skumt" eller dimmigt etc. Det gör en otrolig skillnad!
reflexvästar och benreflexer än så länge bara tyvärr.. Dock är ett stigbygelsreflexer, benreflex till mig och tygelreflexer på G! :)

Nixehen skrev:
Vi brukar alltid ha reflexer när vi rider ut, även på dagtid om det är mulet och "skumt" eller dimmigt etc. Det gör en otrolig skillnad!
reflexvästar och benreflexer än så länge bara tyvärr.. Dock är ett stigbygelsreflexer, benreflex till mig och tygelreflexer på G! :)

Härligt! Ju mer man har, ju bättre syns man! :) Jag har varit iväg precis och köpt en massa reflexband, tänkte vara lite kretiv i helgen och sy lite nya reflexer, för även om mycket finns att köpa så kan man göra många saker bättre själv :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 847
Senast: Murray
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 426
Senast: Kristall10
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈