I
Impala
Sv: Reflexer
Jag är inte supersäker och det är därför jag har massa reflexer, för att minska risken att bli påkörd!
Problemet är ju att du bara tänker på dig själv och inte på den som sitter i bilen/lastbilen/traktorn eller vad det nu kan vara.
Hantering av hästen är jätteviktigt men ibland är det inte tillräkligt. Om du kan totalkontrollera din häst så är ju det jättebra för dig (din häst är nog apatisk då men ändå...) men det betyder inte att den som kommer åkandes på vägen kan se dig och hinner sakta ner eller väja i tid.
Att springa/jogga brevid hästen är inte samma sak som att sitta i ett fordon som går mycket snabbare.
Tänk även på att det är kvällstid, folk är trötta och vill hem till familjen eller bara har brottom i största allmänhet. Bara för att man inte SKA köra bil när man är trött/påverkad/ur form av annan anledning så betyder det inte att folk inte gör det.
Camilla_H skrev:Jättegrattis till dig då som är supersäker och supermoraltant! Du kan ju vara säker på att inget händer dig och då är ju du skyddad mot allt utom döden, eller har du försäkrat dig mot den också?
Jag är inte supersäker och det är därför jag har massa reflexer, för att minska risken att bli påkörd!
Själv har jag en annan syn på säkerhet än du och därför är det ingen idé att börja diskutera detta med dig för det är alldeles för energikrävande att få dig att förstå min synpunkt (och antagligen vill du inte heller - mest intresserad att visa att du har rätt genom att spela på andras samvete). Kort kan jag säga att säkerhet börjar inte i utrustningen för mig utan i hanteringen. Utrustningen är en extra säkerhetslina ifall det går alldeles åt skogen, men det första är att se till att det INTE går alldeles åt skogen.
Problemet är ju att du bara tänker på dig själv och inte på den som sitter i bilen/lastbilen/traktorn eller vad det nu kan vara.
Hantering av hästen är jätteviktigt men ibland är det inte tillräkligt. Om du kan totalkontrollera din häst så är ju det jättebra för dig (din häst är nog apatisk då men ändå...) men det betyder inte att den som kommer åkandes på vägen kan se dig och hinner sakta ner eller väja i tid.
Och så länge jag syns, vilket jag uppenbarligen gör, så är jag nöjd. Min häst syns också utan ryttare, vilket jag vet eftersom jag ofta promenerar eller joggar med min häst med bara benreflexer på honom på kvällarna och hittills så ser alla bilar oss.
Sen anpassar jag mig efter situation - skulle jag rida på 90-väg en längre sträcka så kanske jag hänger på lite mer reflexer. Men om hästen syns framifrån, från sidan och bakifrån så räcker det för mig och uppenbarligen för alla bilister jag möter.
För övrigt tycker jag inte att ej trafiksäkra hästar har på mer trafikerade vägar att göra.
/Camilla
Att springa/jogga brevid hästen är inte samma sak som att sitta i ett fordon som går mycket snabbare.
Tänk även på att det är kvällstid, folk är trötta och vill hem till familjen eller bara har brottom i största allmänhet. Bara för att man inte SKA köra bil när man är trött/påverkad/ur form av annan anledning så betyder det inte att folk inte gör det.