Reflexrid/ländtäcke till häst som lätt svettas?

Septicemia

Trådstartare
Jag har en oklippt nordsvensk med mycket päls, han svettas dessutom väldigt lätt under ridning, men eftersom vi är ute sena kvällar och inte har tillgång till ridbana eller ridhus så hade jag behövt någon form av reflexrid/ländtäcke, åtminstone när vi rider på trafikerade vägar.

Men finns det att få tag på någonstans i t.ex. enbart fleece? De vattentäta är väldigt overkill såvida det inte ösregnar när vi är ute, stackars hästen blir plaskvåt av svett under täcket.

Sv: Reflexrid/ländtäcke till häst som lätt svettas?

Jag har ett varselländtäcke med reflexer som är fleecefodrat inuti och har någon slags syntetmaterial utanpå, dvs det är inte vattentätt utan andas. Det blir kanske för varmt ändå för din pålle?

Jag tror att det är märkeslöst men jag kan kolla vad det står på lappen ikväll när jag är i stallet.

Till vår oklippta nordis har vi ett ofodrat reflextäcke. Det är nog lite vattenavvisande men tyget är väldigt tunt så det värmer ingenting alls. Kommer dock inte ihåg var det är köpt, tror jag hittade det på någon rea.

jag har ett tunt ofodrat reflexländtäcke, brukar ha de över det fodrade när vi rider till ridhuset. det blir lite flygit när det blåser men kan ju alltid nåla fast det med säkerhets nålar. annars så är ett skritt täcke bättre vi blåsigt väder.

tyget är inte vatten avvisande och värmer inget, det är endast för att synas helt enkelt ^_^.
köpte det på gekås tror jag.

Har också en svettpelle till häst, till honom använder jag ett jättetunt hålat reflexridtäcke, köpt billigt på gekås :)

Jag har också ett jättetunt, ofodrat. Det är från granngården och har en lapp med reflexer som hänger ner över svansen, kanonbra!! Syns väldigt bra, både från sidorna och bakifrån. Dessutom sitter det väldigt bra! Många ländtäcken blåser ju hit och dit och kanar över rumpan och ligger hur som helst, detta har aldrig rört på sig utan ligger där det ska, jätteskönt!

Jag använde det förra året på min extremt håriga islänning med jättetät päls. Han svettades som en gris! Men jag märkte aldrig av något med detta på. Nu använder jag det på min nya islänning som också är en liten hårboll, men hon har inte lika tät päls. Hon har heller aldrig blivit svettig av det, trots att vi haft rätt så varmt.

Det är inte vattentätt för fem öre, men eftersom det är så tunt så torkar det jättesnabbt bara man hänger upp det när det blivit blött. Hästen gör ju inte så mycket om den blir blöt, de har ju päls ;) Och om de inte har det så får man helst enkelt ha ett annat ländtäcke. :p

Jag är jättenöjd, det har hållt sig hur bra som helst!

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 622
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag är medryttare på ett halvblod som jag rider ett par dagar i veckan, hästägaren har en sund syn på hästskötsel tycker jag, hästarna... 2 3
Svar
43
· Visningar
9 618
Senast: SofiaL
·
Utrustning Ni som har hästen på lösdrift/mycket utevistelse och som är oklippt på vintern, hur gör ni med täcken? Jag vet att hästen faktiskt...
Svar
9
· Visningar
971
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka