Bukefalos 28 år!

Reflexskärm

Sorbe

Trådstartare
Är det någon här som använder sig av reflexskärm?
Jag funderar på att köpa en, jag fotar främst hästar och tänkte att de kan vara bra även vid porträttfotografering med hästar.

Vilka färger har ni på era?
Räker en 77 cm till häst eller bör man satsa på en 106 cm?
 
Sv: Reflexskärm

Om du hade tänkt lysa upp hela hästen räcker inte 106 cm, då behöver du nog minst två meters.

Reflexskärm på hästar låter annars som en dålig idé då hästar är flyktdjur och kan bli skrämda om de får reflexer i ögonen och inte kan se ordentligt omkring sig.
 
Sv: Reflexskärm

Nej, typ huvud, hals, bog är tänkt.

Nja, det har väl med vana att göra. Sett ett flertal som fotat hästar med reflexskärm utan problem. Iprincip hela Höökskatalogen är fotad med bilder på hästar med hjälp av reflexskärmar vad jag vet.
 
Sv: Reflexskärm

Ok. Jag skulle aldrig göra det, det känns onödigt riskabelt.

Men när det gäller reflexskärm, alltid större än vad objektet är, ALLTID. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Reflexskärm

Nehe, men jag vill utveckla mina bilder och då får man testa lite.

Jahapp, då räcker alltså ett 77 mm.
 
Sv: Reflexskärm

hör en egen softbox istället, en banankartong, ett tunnt lakan och en vanlig blixt med rfmottagare i inuti, täck insidan med alufolie. finns många egna lösnignar om man gör eget istället för att köpa. (bambustavar på 2m och ett vitt syntetlakan i polyester?)
 
Sv: Reflexskärm

*KL*
Antar att det kan funka fint om hästen får gott om tid att vänja sig vid skärmen, och om den ligger/står helt still och inte rör sig i vinden. Att ha en assistent som håller skärmen skulle jag inte ge mig in på.
De skärmar jag har utomhus är dels en rund halvmjuk hopfällbar Photoflex Litedisc, 52" med guld på ena sidan och vit på andra, smidig och perfekt för porträtt i kvarts- och halvfigur. Dels en litet större California Sunbounce (ca 1 x 1,5 meter), också ihopfällbar men med hårt aluminiumskelett. Lättare att montera på stativ med bara en magic arm i och med alurören, men Manfrotto har stativfäste till litediscarna också. Discen tål däremot inte mycket vind.
Skulle jag plåta hästar for a living så skulle jag nog försöka hitta "naturliga" reflektorer i stil med en vit stallvägg att jobba framför, hellre än lösa skärmar.
 
Sv: Reflexskärm

Nu är det så att jag BESTÄMT mig för att köpa en reflexskärm så det är ingen idé att försöka få mig att ändra mig och säga att jag kan använda en vit stallvägg, kan bli svårt då alla byggnader på anläggningen är målade röda.

Har man inte det som behövs får man fixa det.
 
Sv: Reflexskärm

Nu är det så att jag BESTÄMT mig för att köpa en reflexskärm så det är ingen idé att försöka få mig att ändra mig och säga att jag kan använda en vit stallvägg, kan bli svårt då alla byggnader på anläggningen är målade röda.

Har man inte det som behövs får man fixa det.
För allt i världen, du får använda precis vilka prylar du vill - kör med magnesiumblixtar om du känner för det.:laugh:
Men i ditt ställe hade jag kanske intagit en aningen mer ödmjuk hållning och lyssnat på förslag från folk som kanske har provat litet olika arbetssätt i olika sammanhang.

Irenes kommentar om bländningsrisk är absolut relevant tycker jag, eftersom en skärm ju utgör en ganska liten ljusstark yta i kontrast till en mörkare bakgrund. Man kan anta att hästar bländas lättare än människor (eftersom deras ögon anpassar sig till omgivande ljusförhållanden långsammare än människors ögon gör), och vi vet att hästar reagerar med flykt på rörliga föremål i det perifera synfältet.
Baka_kuns förslag om blixt med softbox, antingen köpt eller egentillverkad, är också bra, bl.a. eftersom det ger en mer konsekvent exponering utomhus om moln varierar solljuset, och eftersom man klarar sig med litet mindre storlek än en skärm (eftersom boxen ger en justerbar spridningsvinkel medan en skärm i solsken ger ett ganska parallellt ljusknippe).
Mitt förslag om ljus stallvägg (motsv) baseras på erfarenheten att en så stor reflekterande yta gör det enklare att placera och flytta runt modeller utomhus, att man slipper böka med assistenter eller stativ för att hålla skärmar, och att det är en mindre bländande ljusmiljö när ögonen väl anpassat sig. Dessutom rör den sig inte i vinden. (En röd stallvägg kan lätt bli vit med hjälp av en lättviktspresenning för nån hundralapp.)

Men vanliga reflexskärmar funkar säkert också fint.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Reflexskärm

Ingen tvingar dig att INTE köpa en skärm och köra den på hästarna, jag har bara varnat för risken med tanke på att hästen kan bli rädd och då kan en onödig och farlig situation uppstå. Däremot gillar jag Snubbelfots förslag om att sätta upp en vit pressening istället, det känns mer säkert och så länge du kan styra hästen något så borde det ge bättre resultat med mindre/minimala risker.
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Jag vill införskaffa någon slags kortbyxa/cykelbyxa att ha under kjol och klänning nu under sommaren. Vilka är bäst? Jag vill nog inte...
Svar
19
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
578
Senast: Åsa A
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa hörlurar för att lyssna på musik och poddar. Kommer inte använda dem dagligen, så de behöver inte vara...
Svar
16
· Visningar
358
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp