Reg, regn, regn...

Hos mig har det regnat en del men inte lika mycket som det gjorde för två vintrar sedan. I öppning körs det en hel del tunga fordon i perioder vilket gör att det blir en grop. Så förtillfället klarar jag mig rätt bra på ett tjockt lager grus. Om det regnar mer så blir det som en mindre damm vid öppningen, men har sandhage så resten av hagen klarar sig helt ok. Fodrar jag i skyddet så håller höet sig fräscht och slipper att det det blir djupt där de står och äter. Men det blir svårare när de ska mer foder, det får inte plats och så måste jag asa det en bit till skyddet.
Drar de en repa i hagen flyger det dock en del tuvor. 😬
 
Jag skulle vilja det. De bästa rastersorterna verkar man kunna ploga på, för att få bort ytskiktet som sedan blir lera. Det vore ju perfekt.
De som har active stable eller liknande verkar ha raster och sedan grus på för att kunna skrapa med liten maskin. Sett en del tyska och franska YT klipp.
Jag betalar hellre lite mer och gör det en gång..
 
Rätt raster funkar finfint!
Vet du vilka? (Typ.) De finns nämligen de med mindre eller större vattengenomsläpplighet. Kan komma på både bra och dåliga saker med det.
Har hittat några där man får drygt 8 kvm för under 2000 kr, vilket känns lagom för två små hästar med en matplats.
 
Vet du vilka? (Typ.) De finns nämligen de med mindre eller större vattengenomsläpplighet. Kan komma på både bra och dåliga saker med det.
Har hittat några där man får drygt 8 kvm för under 2000 kr, vilket känns lagom för två små hästar med en matplats.

Nä tyvärr. Vet bara att vi la raster för traktor, kor och hästar för över 20 år sen och de håller än. Dock var det inte plast utan metall men det finns säkert andra raster som funkar också. Vilka är däremot inget jag har koll på. Tyvärr.
 
Ja, suck. Detta eviga regnande! De gsade ytorna i min hage är helt sönderklafsade och ser snart ut som vilken lerhage som helst. 😭

Jag sitter här och ”tröstar” mig med att fundera på om det finns något man kan göra som funkar, på riktigt. Alltså även när det regnar som mest. Och som då samtidigt är bra och säkert för hästarna.

Här är det ”hårt” under, men kladdigt på ytan. Trots att vi skrapar och lägger på nytt och kör med padda. Och mockar noggrannt dagligen. :down:

Hur har ni det? Nån som har en lösning som håller även när det vräker ner dag ut och dag in?
Sa jag att jag bor i ett träsk? Om det nu kan spela in. :D
Krossat tegel är skitbra tycker jag.
 
Varje gång leran diskuteras blir jag lika glad över mina egna hagar! :love: Vi bor på toppen av en liten grusås och det har aldrig hänt att det blivit särskilt lerigt här. När grannen hjälper mig att köra in hösilage i hagen med traktor så blir det på sin höjd spår efter däckmönstret, men aldrig djupare hjulspår. Oavsett hur mycket det regnat.
Låter underbart! Måste säga ändå att resten av hagarna är väldigt bra här också. Tillräckligt stora för att gräset aldrig ska bli upptrampat (förutom ett par ställen där de väljer att gå i gräset istället för den fina grusvägen bredvid :devil:), och massa skog som är hård och torr. :bow:

Men det är just de hårdgjorda ytorna som blir klafsiga, trots att vi har grävt ut, lagt duk, olika lager osv. Och det är ju förstås de ytorna som belastas mest. Min teori är att hästarna trampar upp på ytan och att det då samlas mkt vatten i det upptrampade = klafs. Sen blir det såklart geggigt av allt man inte lyckas mocka upp, + det lilla gräs som växer upp och trampas sönder, men det drar vi ju av med schaktbladet.

Betong vore skönt, men svårt i iaf ena hagen där matplatserna är i en sluttning. Sett några som har gummimattor runt foderplatserna. Någon som har erfarenhet av det? Blir det halt?

Raster har jag aldrig testat, har alltid känts för dyrt.. :crazy: Fick höra också att de var bökiga när toppskiktet behövde bytas ut.
 
Raster har jag aldrig testat, har alltid känts för dyrt.. :crazy: Fick höra också att de var bökiga när toppskiktet behövde bytas ut.

På vissa raster verkar det som om man egentligen bara fyller dem, inte har något topplager liksom. När det sedan fylls på med jord och gödsel så rakar man bara av allt med traktorskopan (eller vad man nu har).
 
Låter underbart! Måste säga ändå att resten av hagarna är väldigt bra här också. Tillräckligt stora för att gräset aldrig ska bli upptrampat (förutom ett par ställen där de väljer att gå i gräset istället för den fina grusvägen bredvid :devil:), och massa skog som är hård och torr. :bow:

Men det är just de hårdgjorda ytorna som blir klafsiga, trots att vi har grävt ut, lagt duk, olika lager osv. Och det är ju förstås de ytorna som belastas mest. Min teori är att hästarna trampar upp på ytan och att det då samlas mkt vatten i det upptrampade = klafs. Sen blir det såklart geggigt av allt man inte lyckas mocka upp, + det lilla gräs som växer upp och trampas sönder, men det drar vi ju av med schaktbladet.

Betong vore skönt, men svårt i iaf ena hagen där matplatserna är i en sluttning. Sett några som har gummimattor runt foderplatserna. Någon som har erfarenhet av det? Blir det halt?

Raster har jag aldrig testat, har alltid känts för dyrt.. :crazy: Fick höra också att de var bökiga när toppskiktet behövde bytas ut.
Bra dränering kommer man långt på. Se över era diken och fundera på om grindarna eller matplatserna är på rätt ställe?
I min hage har jag två grindar, den ena är lite lägre men närmast stallet. Där blir det lerigt direkt, av en häst. Den andra grinden ligger någon meter bort, är lite högre och det är mer berg direkt vid ytan. Nästan ingen lera.
 
Bra dränering kommer man långt på. Se över era diken och fundera på om grindarna eller matplatserna är på rätt ställe?
I min hage har jag två grindar, den ena är lite lägre men närmast stallet. Där blir det lerigt direkt, av en häst. Den andra grinden ligger någon meter bort, är lite högre och det är mer berg direkt vid ytan. Nästan ingen lera.
Tack! Under den här grusade ytan som jag främst syftar på ligger två djupa dräneringsdiken som går ut i en bäck (som hela ytan sluttar ner mot).
 
Grejen är att bara hårt inte hjälper så bra utan man måste få undan vattnet med. Det är därför det funkar bra att grusa i början. Sen täpps gruset igen av gegga och hela dräneringen faller.

Raster är dyrt. Men det är troligen dyrare grusa vartannat år. Så beroende på vilken mark man har och om man grusat allt (ingen lera kan dras upp på gruset), hur man mockar mm och så vidare kan grusa vara en kanonlösning I många år eller verkningslös första hjälpen.

Bästa jag sett var nån slags markdränering. Grus. Raster. Grus. När det kleggade spolades hela skiten igenom, så gruset i rasterna blev fritt från gegga. Då funkade dräneringen igen. Men hur de gjort längst ner så den inte satte igen är frågan?
 
Grejen är att bara hårt inte hjälper så bra utan man måste få undan vattnet med. Det är därför det funkar bra att grusa i början. Sen täpps gruset igen av gegga och hela dräneringen faller.

Raster är dyrt. Men det är troligen dyrare grusa vartannat år. Så beroende på vilken mark man har och om man grusat allt (ingen lera kan dras upp på gruset), hur man mockar mm och så vidare kan grusa vara en kanonlösning I många år eller verkningslös första hjälpen.

Bästa jag sett var nån slags markdränering. Grus. Raster. Grus. När det kleggade spolades hela skiten igenom, så gruset i rasterna blev fritt från gegga. Då funkade dräneringen igen. Men hur de gjort längst ner så den inte satte igen är frågan?
Ja, det är väl så. Därför tänker jag att någon form av yta (betong, nån matta etc) ovanpå gruset vore det bästa. Alltså där de står och äter.
Det låter spännande med den typen av dränering. Hur löste man själva spolningen? Låter även dyrt! :D
 
Ja, det är väl så. Därför tänker jag att någon form av yta (betong, nån matta etc) ovanpå gruset vore det bästa. Alltså där de står och äter.
Det låter spännande med den typen av dränering. Hur löste man själva spolningen? Låter även dyrt! :D

Man spolade med en slang med rätt högt tryck i. Inte högtryck men inte vanlig slang heller utan nåt mellanting.

Ingen aning vad det kostade men gissningsvis mindre än att hela tiden behöva göra om. Jag la 15' I bara material schakt, dränera och att grusa upp, arbetet gratis. Höll fyra - fem år och värt det så och då. Men hålla på och göra om det var fjärde år blir snabbt dyrt.

Och gjuta betong är dyrt om något vet alla som gjutit grund eller gödselplatta. Så allt är ju relativt :)
 
Man spolade med en slang med rätt högt tryck i. Inte högtryck men inte vanlig slang heller utan nåt mellanting.

Ingen aning vad det kostade men gissningsvis mindre än att hela tiden behöva göra om. Jag la 15' I bara material schakt, dränera och att grusa upp, arbetet gratis. Höll fyra - fem år och värt det så och då. Men hålla på och göra om det var fjärde år blir snabbt dyrt.

Och gjuta betong är dyrt om något vet alla som gjutit grund eller gödselplatta. Så allt är ju relativt :)
Men det är ju såpass dyrt att det kanske inte är värt det ändå? För mig skulle det kosta 100k att lägga över allt grus, och det kostar 5000 per år att fylla på nytt. Då behöver raster-lösningen hålla i 20 år. Har då iofs inte räknat med arbete (vi gör allt själva) och visst vore det en vinst om det höll sig fint och torrt utan underhåll, men det kan det ju inte göra?
 
Det är sant, men det håller ju garanterat! Men slutsatsen är väl att allt blir jättedyrt, förutom att i te göra något alls och bara låta det bli lerigt. :cool:

Det håller inte I all evighet om inte underarbetet görs rätt eller det är på svår mark. Det jag menade att bästa och billigaste (i längden) alt kan vara olika beroende på förutsättningarna. Och det är värt att kolla upp och inte bara "det funkade för Nisse att hälla ut ett lass grus, jag gör det"
 
Men det är ju såpass dyrt att det kanske inte är värt det ändå? För mig skulle det kosta 100k att lägga över allt grus, och det kostar 5000 per år att fylla på nytt. Då behöver raster-lösningen hålla i 20 år. Har då iofs inte räknat med arbete (vi gör allt själva) och visst vore det en vinst om det höll sig fint och torrt utan underhåll, men det kan det ju inte göra?


För sex år sedan gjöt vi 90 kvm platta. Med underarbete osv blev det 160000 kr

Fyra år sedan blev det en till platta, 140 kvm, 200000:-

Det drar iväg snabbt med sånt där 😕 jag fick en chock
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 295
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp