Reg, regn, regn...

Idag har de lovat uppehåll så jag hoppas prognosen stämmer. :cautious:
Hästarna fick komma in igår, jag har aldrig varit med om en sån regnig höst som i år, varför kunde vi inte fått en del av det har regnet förra sommaren? :arghh:

Hästarna var dock glada att komma in, alla kom till grinden och lät sig fångas in, shettisen traskade först och efter kom jag med två blöta hästar och leriga täcken. Hagen är iaf hyfsat bra trots regnet, vid vattnet är leran nu hovdjup. Jag ska ströa upp med mer halm i skyddet när det ljusnat.

Nu vill jag få uppehåll och lite vind i några dagar så det torkar upp lite, sen får kylan komma så det blir tjäle nån gång och helst 1 m snö! Snälla tomten, jag lovar vara snäll resten av året! 🌨❄⛄
 
Jag är fortfarande tacksam över plusgrader, även om hästen som behövde mjukt underlag nu är avlivad. Men regnet hade jag gärna sluppit. :wtf:

Då den avlivade hästen brukade ta av andra hästars täcken och sen strimla dem, så kan jag för första gången på fyra år ha täcke på min ridhäst. Så lyxigt!

Vi har lerigt, men det gör mest att hästarna håller sig nära ligghall och halmutfodringen, så 2/3 av hagen används inte.

Jag hoppas att när kylan väl kommer, så är det en moderat kyla så jag kan fortsätta rida åtminstone. Ridbanan är lite mjuk nu, men så länge man kan hoppa är hästen nöjd. ;)
 
Här är det också lerigt. På ett gångstråk är det en dm djup lera, men annars mest upptrampad lera.
Ändå håller sig djuren mest till ligghallen. Längtar till snö och minusgrader igen 😥
 
Problemet är att de blir blöta på fler ställen än ryggen. Så ländtäcke räcker inte.
Jag har förresten ett reflex ridtäcke också, men det är inte regntätt..
Drygt! Finns ju ganska heltäckande ridregntäcke också men de kostar ju en bra slant. Jag antar att många redan fått uppdatera täckesparken för att klara av denna höstvinter. :down:

Vet ni om det blir bättre (kortvarigt) om man lägger halm i leran vid grinden? Det ligger lite halm på torrare ställe som hon inte velat äta. Är det någon vits att flytta det till leran istället för att bara slänga?
 
Problemet är att de blir blöta på fler ställen än ryggen. Så ländtäcke räcker inte.
Jag har förresten ett reflex ridtäcke också, men det är inte regntätt..

Jag har bucas smartex till min när han är blöt efter träning, fungerar jättebra att lägga på blöt häst.
 
Drygt! Finns ju ganska heltäckande ridregntäcke också men de kostar ju en bra slant. Jag antar att många redan fått uppdatera täckesparken för att klara av denna höstvinter. :down:

Vet ni om det blir bättre (kortvarigt) om man lägger halm i leran vid grinden? Det ligger lite halm på torrare ställe som hon inte velat äta. Är det någon vits att flytta det till leran istället för att bara slänga?
Är leran bottenlös eller bara till kronranden? I andra fallet funkar det, i första så kommer det inte hjälpa och är inte värt besväret.
 
Vi har också helt vidrigt väder, jag har aldrig varit med om så mycket regn tror jag. Har 2 hektar till en storhäst och två ponnyer, större delen är lerfri men den upptrampade delen runt ligghallen börjar expandera i storlek.
Vi har grusat upp en väg fram till ligghallen men frågan är om vi inte skulle ta grävmaskinen och schakta bort typ 15 cm jord till nästa höst och grusa utav bara den ovanpå en markduk, så kanske det håller sig någorlunda. Vet inte ens om det hjälper i längden, någon som provat?
 
Är leran bottenlös eller bara till kronranden? I andra fallet funkar det, i första så kommer det inte hjälpa och är inte värt besväret.
Är nog mer åt det bottenlösa om än inte riktigt så illa där det är värst. Kan testa att lägga det lite högre där det mer är lerigt på ytan bara. :) Tanken slog mig nu bara, så varför inte testa. Har också en hel del dåligt hösilage men risken finns ju att hon får för sig att äta av den då.
 
Är nog mer åt det bottenlösa om än inte riktigt så illa där det är värst. Kan testa att lägga det lite högre där det mer är lerigt på ytan bara. :) Tanken slog mig nu bara, så varför inte testa. Har också en hel del dåligt hösilage men risken finns ju att hon får för sig att äta av den då.
Eventuellt kan du testa lägga hösilaget underst och halmen ovanpå, om du ändå ska testa. :)
 
Lägger halm ute på lermark fungerar faktiskt rätt bra. Rejält med halm. Om du lägger hösilage ibotten riskerar du att, speciellt om du har matvrak till hästar, att de äter och blir dåliga i magen. Halmen är jutorkad och har inte samma bakterieflora.
 
Lägger halm ute på lermark fungerar faktiskt rätt bra. Rejält med halm. Om du lägger hösilage ibotten riskerar du att, speciellt om du har matvrak till hästar, att de äter och blir dåliga i magen. Halmen är jutorkad och har inte samma bakterieflora.

Jag skulle inte rekommendera ens halm för matvrak. Mina hästar skulle äta det också och det skulle jag vara riktigt försiktig med. Både hö, hösilage och halm som hästar går och petar i är inte att rekommendera.

Detta bör man bara göra om man VET att ens häst inte äter halmen.
 
Hopplöst, hos oss snöar det ena veckan och är kallt. Sen kommer plusgrader och regn. Nu är det snart isbana på hela gården inkl. hagen igen. Ligghallen klarar sig hyfsat fortfarande och är torr invändigt. Även om dikena snart är "fulla" av is och då lär det bli sämre... Kan det inte bli riktig vinter snart?
 
Förfärligt regnigt i blekinge! Alla ser ut som lertroll vare sig de har täcke eller ej O_o

En fråga till er som blev väldigt aktuell i stallet nu när det är så vått :för att undvika mugg, ska man spola av hästarnas ben varje dag? Eller låta leran torka och sedan borsta av den ?Frågade både hovis och vet, hovis sa låt det torka, vet sa spelar ingen roll men tyckte nog spola. "Gamlingarna" i stallet verkar låta det torka o borstar sen rent karlederna, medan vi "ungdomar" (läs: 25+) har vana att spola... hm? Hur tänker ni ?
 
Förfärligt regnigt i blekinge! Alla ser ut som lertroll vare sig de har täcke eller ej O_o

En fråga till er som blev väldigt aktuell i stallet nu när det är så vått :för att undvika mugg, ska man spola av hästarnas ben varje dag? Eller låta leran torka och sedan borsta av den ?Frågade både hovis och vet, hovis sa låt det torka, vet sa spelar ingen roll men tyckte nog spola. "Gamlingarna" i stallet verkar låta det torka o borstar sen rent karlederna, medan vi "ungdomar" (läs: 25+) har vana att spola... hm? Hur tänker ni ?

Jag spolar inte mina hårmonster. Har aldrig gjort och har aldrig haft mugg på någon häst heller. Jag torkar av det värsta med handduk och borstar sen bort det som går. Mina är typ aldrig helt torra nu då dom går på lösdrift. Men inbillar mig att det är sämre att spola då så det går ända in på skinnet. Nu lägger sig leran mer uppepå det tjocka hovskägget så det skyddar lite på det sättet.
 
Förfärligt regnigt i blekinge! Alla ser ut som lertroll vare sig de har täcke eller ej O_o

En fråga till er som blev väldigt aktuell i stallet nu när det är så vått :för att undvika mugg, ska man spola av hästarnas ben varje dag? Eller låta leran torka och sedan borsta av den ?Frågade både hovis och vet, hovis sa låt det torka, vet sa spelar ingen roll men tyckte nog spola. "Gamlingarna" i stallet verkar låta det torka o borstar sen rent karlederna, medan vi "ungdomar" (läs: 25+) har vana att spola... hm? Hur tänker ni ?
Jag spolar varje dag. Tror inte det spelar så stor roll om man spolar direkt eller borstar när det är torrt. Själv väljer jag det mest praktiska alternativet vilket är att spola.
 
Förfärligt regnigt i blekinge! Alla ser ut som lertroll vare sig de har täcke eller ej O_o

En fråga till er som blev väldigt aktuell i stallet nu när det är så vått :för att undvika mugg, ska man spola av hästarnas ben varje dag? Eller låta leran torka och sedan borsta av den ?Frågade både hovis och vet, hovis sa låt det torka, vet sa spelar ingen roll men tyckte nog spola. "Gamlingarna" i stallet verkar låta det torka o borstar sen rent karlederna, medan vi "ungdomar" (läs: 25+) har vana att spola... hm? Hur tänker ni ?

Jag spolar aldrig utan låter det torka och sedan borstar jag bort det. Har aldrig haft mugg! Kan säga att alla yngre i stallet som har mani på att spola , deras hästar har mugg!
 
Förfärligt regnigt i blekinge! Alla ser ut som lertroll vare sig de har täcke eller ej O_o

En fråga till er som blev väldigt aktuell i stallet nu när det är så vått :för att undvika mugg, ska man spola av hästarnas ben varje dag? Eller låta leran torka och sedan borsta av den ?Frågade både hovis och vet, hovis sa låt det torka, vet sa spelar ingen roll men tyckte nog spola. "Gamlingarna" i stallet verkar låta det torka o borstar sen rent karlederna, medan vi "ungdomar" (läs: 25+) har vana att spola... hm? Hur tänker ni ?

Jag spolar helst inte. Jag gör det (nu när det är så himla blött och lerigt) om de varit ute i leran och jag ska ha på barfotabootsen för ridning för att de inte ska skava. Men försöker i största mån undvika det.

Jag har en som tyvärr får lite tendens till mugg när det är långa perioder av väta. Hon kan få lite små skorpor och bli lite svullen i bakbenen. Men aldrig sår där det kan gå in smuts. Hon har haft det i många perioder innan hon flyttade till mig. Nu har hon *peppar peppar* klarat sig bra. Liiite känning vid ett tillfälle och då har jag försökt hålla henne så ren som möjligt. Tvättat rent ca 3-4 ggr per vecka (efter behov när hon varit smutsig), på med honung och sen zink och plåsterspray för att försöka hålla det rent så länge som möjligt. All hantering med handskar för att inte riskera att flytta runt det. Men då är hon ganska duktig på att hålla sig å de torra delarna trots lösdrift :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 295
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp