Region Skåne har akut brist på 0- blod

Har gett nagorlunda regelbundet over de senaste 15 aren - hade lagt jarnvarde och blev portad for ett ar, och i nulaget far jag inte heller ge blod da jag deltar i en vaccintrial, men nar den tar slut i augusti sa ser jag fram emot att bli blodgivare igen!

Sadan liten, latt och solidarisk handling - en liten del av samhallskontraktet tycker jag :)
 
Jag ger blod (väntar på att få ge igen efter graviditeten). För mig fungerar det som "terapi" utöver den självklara anledningen att ge blod.
Har haft en jävla nålfobi men gått i KBT för det (vidrigt men effektivt) och kan numera bli stucken. Blir värre igen om jag inte blir stucken på ett tag så det är perfekt att ge blod några gånger om året.
 
Jag lämnar blod, känner inte av det alls efteråt.
Tyckte det var trist med så vanlig blodgrupp (A+), men de sa att det är ju de vanligaste det behövs mest av, har aldrig tänkt så....
Känns alltid bra att få sms:et att blodet använts, även om det känns sorgligt att någon ens behövt det
 
Hur blir man plasmagivare?
Fråga på blodcentralen.
Jag är osäker på om man kan vara det längre, ens. Det är nog bortåt 30 år sen jag lämnade plasma, jag slutade med det när jag flyttade till grannkommunen så det blev längre att åka till blodcentralen. Plasma kan man ju lämna ganska ofta, eftersom man får tillbaka sina blodkroppar.
 
Jag tänkte bli blodgivare när jag gick på gymnasiet men glömde legitimation så jag fick inte då. Efter det har jag tänkt på det men jag har dels haft en autoimmun sjukdom och dels mått dåligt i perioder så det har inte blivit av. Men i framtiden kanske. Jag är dock AB Rh+ så antalet personer jag kan lämna till är ganska begränsat 😅
Det stämmer bra att det är ett begränsat antal personer som kan få, men å andra sidan är blodet uppskattat :) Jag är också AB+ och speciellt förr i tiden hände det att blodcentralen ringde in mig lite i förtid för att lagret var lågt eller de hade en planerad operation av nån annan AB-positiv på gång.

Jag ger regelbundet, förutom att jag hjälper andra så får jag ju en löpande hälsokontroll av järnvärde och blodtryck. Win-win :D
 
Jag måste få tummen ur!
Skulle dock vilja veta vilka mediciner som är okej att man tar och vilka inte, har försökt googla någon gång men liksom inte hittat. Känns onödigt att gå dit för att sedan veta att jag inte får.
 
Jag började ge blod så fort jag fick åldersmässigt. Mest för att jag visste att mina föräldrar gjorde det. Har en vanlig blodgrupp men det känns ändå bra att kunna hjälpa någon. Frågade om jag fick lämna plasma en gång men jag har tydligen bara ett bra blodkärl i armvecket och det ville de inte förstöra. Är även med i Tobiasregistret.
 
Jag måste få tummen ur!
Skulle dock vilja veta vilka mediciner som är okej att man tar och vilka inte, har försökt googla någon gång men liksom inte hittat. Känns onödigt att gå dit för att sedan veta att jag inte får.
Du kanske kan ringa och rådfråga om du vill? Då behöver du inte gå dit fysiskt.
 
Har lämnat blod och plasma sedan jag fyllde 18, i flera år när jag bodde närmare blodgivningen och först jobbade nära och sen pluggade så lämnade jag plasma regelbundet varannan vecka, så jag har rätt många givningar bakom mig. Sen har livet med jobb på annan ort, operation, sjukdom, tatuering, graviditeter osv kommit lite i mellan.

Nu hann jag precis iväg och lämna blod en gång innan jag på nytt är avstängd i ett halvår, men nu jobbar jag återigen nära blodgivningen på ett flexibelt jobb så efter det tänker jag försöka komma igång lite mer regelbundet igen om det inte uppstår fler anledningar till att avvakta.
 
Jag har försökt men godkändes tyvärr inte väl på britsen p.g.a för små/tunna blodkärl.

Hos min förra arbetsgivare fick man ge blod på arbetstid och de uppmuntrade det, ett väldigt bra initiativ och förmån från arbetsgivaren tycker jag:)
 
Jag har lämnat blod regelbundet de senaste åtta åren :) Är även med i Tobiasregistret.
Har aldrig märkt av något konstigt eller annorlunda efter blodgivning.
Min mage avskyr dock järntabletterna och det har hänt att jag slarvat med att ta alla, med något låga blodvärden som följd :banghead:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 733
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp